10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
A tervezés mint menedzsment funkció
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az ötlettől a projekttervig
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Etikai alapelvek az ápolásban
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A konfliktusok és elhárításuk
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
Készítette: Bertalan Adrienn Csurgó Krisztina Vincze Bernadett Erika
A válság megelőzése és kezelése Készítette: Balázs Anna Dénes Gábor Kopasz Márta Romvári Frigyes.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Biztosítók irányítási rendszere
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II. Módszertani szekció szeptember – óra.
Ellenőrzés, visszacsatolás
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Margitay – Mérnöketika A MÉRNÖKI FELELŐSSÉG -- ESETEK 11. óra.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
A szervezeti felépítés definíciója
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Munkahelyi egészség és biztonság
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Munkavédelem és controlling
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A deviancia értelmezési kerete
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
UGYE TE IS AKAROD? Sas István Kommunikációs Akadémia A befolyásolás titkai a társadalmi célú reklámban.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Termék vagy szolgáltatás értékesítése. Bevezetés Röviden mutatkozzon be, és mutassa be munkatársait. Ismertesse azt a terméket vagy szolgáltatást, amelyet.
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Az ötlettől a projekttervig
Háziorvosok/házi gyermekorvosok jelentési rendszere
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
12. óra Kenőpénz és korrupció.
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Vezetéselmélet, rendezvény szervezés készítette: Petrika Ibolya
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A kutatás etikai vonatkozásai
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Előadás másolata:

10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.

Zimbardo http://www.ted.com/talks/lang/eng/philip_zimbardo_on_the_psychology_of_evil.html

A Milgram-kísérlet

A Milgram-kísérlet tanulsága A legitim tekintély óriási hatalom és felelősség! Legitim tekintély a szakértő, a mérnök, a kinevezett vezető, a műszaki ellenőr stb., azaz ön.

A rossz cselekedet pszichológiai feltételei Milgram és Zimbardo alapján a rossz, gonosz cselekedetet, erkölcsileg helytelen gyakorlatot elősegítik az alábbi körülmények: Könnyebben elfogadható első kis lépések, amit el is fogadunk. („Nem nagy dolog!” „Ez nem számít!” „Ettől még nem vagyunk rosszak.”) A másik fél dehumanizációja (számot adunk neki), vagy csak kívülállóként, idegenként kezeljük. (A többiek…, mások, azok…) Bízunk saját anonimitásunkban. („Úgysem derül ki.”) A személyes számonkérhetőség, felelősség hiányzik. („Testületi döntés volt.” „A menedzsment hibája, a cég felelőssége.”)

A rossz cselekedet pszichológiai feltételei (folyt.) Milgram és Zimbardo alapján a rossz, gonosz cselekedetet, erkölcsileg helytelen gyakorlatot elősegítik az alábbi körülmények (folyt.): Túlzott engedelmesség a tekintélynek („Parancsra tettem.”) A csoport normák kritikátlan elfogadása („Mások is ezt csinálják.”„Ez a gyakorlat.”) A rossz iránti tolerancia közömbösség, vagy passzivitás formájában. („Nem az én dolgom.” „Most mit ugráljak!?” „Miért én, ha nem tesznek semmit azok, akiknek dolga lenne? (rendész, Kamara, főnök, vezető….stb.))

A szabályok szerepe, ereje

Az erkölcsi megítélés szintjei Az egyént, az egyéni cselekedetet szoktuk erkölcsileg megítélni, és felelőssé tenni. XY személy az oka, a felelős, a hibás stb. De általában a nem erkölcsi szabályok, a körülmények, szervezetek, gyakorlatok is felelősek, és azok is, akik kialakítják ezeket! (Lásd Deli Á előadását!) A megítélés és a felelősség szintjei és alanyai tehát Egyén, cselekvő (rossz cselekedet – az egyén felelőssége) Szabály, gyakorlat, szervezet (rossz szabály, szervezet) Szabályozó, szabályt alkotó, vezető (a felelős a szabályt alkotó, a vezető) A szabályozó, a vezető felelőssége olyan játékszabályok, olyan gyakorlat kialakítása, ami minimalizálja az egyéni cselekedetek szakmai, etikai kockázatát! (Lásd Deli Á. előadását!)

A vezetői felelősség: a játékszabályok kialakítása I. A szervezetre, szabályokra, eljárásra az alábbi következtetések adódnak: Kevés, egyszerű, világos cselekvési szabály („kötelesség”) meghatározása írásban (saját szakmai és etikai kódex) a 20/80 szabály alapján. A többit egyedileg döntjük el. Pl.: Nem térünk el a tervtől! (lásd az 1. órai példát!) Nem fogadunk el senkitől semmit. Az alapértelmezés beállítása. Pl.: A projektben minden héten van beszámoló a rendkívüli eseményekről. (Nem csak akkor, ha van jelenteni való.) A rendkívül események jelentése az alapértelmezett, és azt kell magyarázni, ha valaki nem jelent semmit. A viselkedéses konformitási kényszer csökkentése. Pl.: a beszámoló egyéni beszélgetés, írásos jelentés és nem csoportos beszélgetés.

A vezetői felelősség: a játékszabályok kialakítása II. A szervezetre, szabályokra, eljárásra az alábbi következtetések adódnak (folytatás): A csoportban személyes felelősség nyilvános kiosztása. Pl. mindenki egyénileg vállal valamit a brigádban, és beszámol róla. A folyamatokban világos személyes felelősségi pontok kijelölése. Pl. Ő ezért felelős, és ne vegye át addig a munkát, amíg az átvettből ő nem tud megfelelőt csinálni. Az ördög ügyvédjének kijelölése Rotáció, és vegyes csoportok, különösen ott, ahol nagyobb a veszély, vagy az önérdek. (Beszerzés, ellenőrzés…stb.)

A vezetői felelősség: a játékszabályok kialakítása III. A szervezetre, szabályokra, eljárásra az alábbi következtetések adódnak (folytatás): A feladatnak megfelelő értékelés és szervezet kialakítása. Pl. egészségügy. A műhibáért van felelősségre vonás, a túlkezelésért nincs. A gyakorlat ezután nem a beteget védi, hanem az orvost magát. (E rossz gyakorlaton tovább ront még az orvos-beteg találkozón alapuló teljesítményalapú díjazás is.) Külső és rendszeres ellenőrzés

A rossz szabály rossz cselekedetet és rossz embert eredményez! Összefoglalás A rossz szabály rossz cselekedetet és rossz embert eredményez! Ez NEM felmentés, hanem olyan összefüggés, amit a mérnöknek és a vezetőnek figyelembe kell vennie, amikor utasítást ad, eljárást ír elő, gyakorlatot alakít ki, szabályokat hoz, előírásokat készít, azaz termék tervezése, technológia előírása, kivitelezés irányítása, projekt vezetése során, valamint munkahelyi vezetőként és a szakigazgatásban.

Házi feladat Mutasson be egy olyan esetet, amikor az általunk tárgyalt, helytelen cselekedetet, vagy rossz gyakorlatot elősegítő körülmények fennálltak, és valóban helytelen cselekedethez, vagy rossz gyakorlathoz vezettek! Elemezze a körülmények hatását! VAGY Adjon példát olyan szervezeti, vagy csoportműködésre, amelyet a fenti szabályoktól eltérő szabályok határoztak meg, és ezek következtében helytelen megoldások, cselekedetek jöttek létre! Elemezze a működést a tanultak mintájára!