8-9. óra Nem verbális viselkedés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Advertisements

A mimika szerepe a jelnyelvi kommunikációban
A testbeszéd.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
A lehetséges énképek.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Nem-verbális viselkedés
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Társas lény: Nem-verbális viselkedés.
Nem-verbális viselkedés
Meggyőzéstechnika
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Kommunikáció a szervezetben
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Éntudat – identitástudat - énkép
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kommunikáció Mátyás Viktor KOMMUNIKÁCIÓ Az emberek közti interakció nagyrészt üzenetek szabályozott cseréjéből, azaz kommunikációból áll. Kommunikáció:
Vigyázat: minden üzenet!
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Ált3 gyakorlat, KRE Katonai Rózsa 2013 ősz.  Time lapse videó egy lányról, aki 3 éven át minden nap készített egy fotót magáról
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
8-9. óra Nem verbális viselkedés
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Bevezetés a nyelvtudományba
Lelkivezetés elmélete
Nem-verbális viselkedés
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
8-9. óra Nem verbális viselkedés
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Előadás másolata:

8-9. óra Nem verbális viselkedés A társas lény 8-9. óra Nem verbális viselkedés Láng – Szemere – Ziegler – Bíró BME, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, 2018/19. tavasz 1 1

Filmrészlet A következő filmrészletben a nem verbális kommunikációra figyeljünk oda! (Narco 01.34.21-01.35.21) (Mielőtt felkel a nap, 24.50-27.00) Mi történik? Milyen viszonyban van a két szereplő? Mi történhetett korábban? Honnan tudjuk ezt?

Verbális és nem verbális kommunikáció A verbálishoz képest a nem verbális kommunikáció: Sokkal régebbi kommunikációs forma Gyorsabb kódolás és dekódolás Kevesebb tudatos kontroll és figyelem Hatásosabban kommunikál attitűdöt és érzelmet

Mi történt a következő képeken látható emberekkel?

A nem verbális kommunikáció Gyorsabb: amikor a beszélgetőpartnerünk ránk kacsint, mosolyog, bámul, félrepillant, sokkal gyorsabban értelmezzük és reagálunk rá, mint a szóbeli kommunikációra, amelyet tudatosan elemzünk, és dekódolunk, és csak aztán válaszolunk rá Kevesebb tudatos kontroll: a hazugok leleplezése – a perifériák (test, végtagok) nem verbális „fecsegése” és a hang(magasság) árulkodása

A nem verbális kommunikáció jelentősége Eltérő modellek a két típusú kommunikáció viszonyáról A nem verbális kommunikáció jelentősége Nem verbális kommunikáció Kommuni- kációs teljesítmény Verbális kommunikáció

Fotó: G7 Summit, 2015. Június 8. A politikusok nonverbális kommunikációja alapján ki hogyan állhat az éppen megvitatott kérdéshez? Milyen nem verbális jelekből következtethetünk erre?

Hatásosabban kommunikál attitűdöt és érzelmet Ez különösen jól megfigyelhető, amikor a két típusú kommunikáció ellentmond egymásnak. Pl. felsőbbrendű attitűdök szóban, és alárendelődő nem verbális jelzések (belenyugvó, ideges mosoly, lecsüggesztett fej, tetszeni vágyó beszéd) egyszerre Vagy barátságos szöveg barátságtalan üzenetekkel. Míg a nyelv inkább a külső világ megoldandó problémáival kapcsolatos információk továbbítására alkalmas, addig a nem verbális üzenetek a társas életet (az affektív dimenziót) szabályozzák, viszonyulásokat, attitüdöket kommunikálnak. (Paul Potts video: http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA)

A fej vagy a test? Pszichiátriai betegek vizsgálata Fej: érzékeny, barátságos, kooperatív Test: feszült, ingerlékeny, aggódó, siető, szeszélyes, panaszkodó, nyugtalan, impulzív, türelmetlen, merev Fej és test egyaránt: szorongó, zavaros, védekező, elégedetlen, csüggedt A test jobban mutatta a betegek valódi állapotát, mint a jobban kontrollálható fej

A nem verbális kommunikáció funkciói társas helyzet kezelése én bemutatása érzelmi állapotok kommunikációja attitűdök kommunikációja csatornavezérlés

Csatornái Vokalitás Hangminőség, intonáció Hangsúlyozás, prozódia Csend „Testbeszéd” Arckifejezés, mimika Testtartás és mozgás Szemkontaktus - tekintet Érintés Szaglás Gesztusok és emblémák Proxemika (térközszabályozás) Fizikai jellemzők Fizikai megjelenés Mesterséges dolgok (a self kiterjesztései..)

Proxemika: térköz és érintés Személyes tér, mindenkinek kell egy bizonyos tér maga körül, ha ebbe betolakodnak, az feszültséget okoz. Az oroszlánnak 50 km. Nekünk, ha sokan lakunk egymás felett  stresszesek leszünk. Az oroszlán vizelettel, ürülékkel, és ordítással jelzi. Emberek: fél m-en belül: intim, 1 m-ig személyes (barátok), 3 m-ig társas, azon túl nyilvános. Sok érintés: francia, olasz, latin-amerikai, orosz, arab, afrikai Közepes: USA, kanadai, észak-európai, új-zélandi, német, dán Alacsony: kelet-ázsiai (kínai, japán, koreai)

Proxemika: térközszabályozás az asztal körül Versengő-védekező helyzet – az asztal két oldalán egymással szemben Együttműködés, kooperatív helyzet – egymás mellett Baráti beszélgetés, oldott légkör – sarokhelyzet Független helyzet – egymástól távol, sréhen szemben

Színház = világ? (A dramaturgiai modell) Hétköznapi interakciókat jól írja le a színház metaforája. Szerepeket játszunk és próbáljuk ezt mások számára hitelesen tenni. Fontos a közös alakítás, a kooperáció. A szerepeink során ún. homlokzatot mutatunk magunkról, melyet aktívan alakítunk. Fontos, hogy a homlokzatot mások elfogadják, de erre ők maguk is motiváltak.

Homlokzat – az én kivetített képe A homlokzat állandó jellegű kifejezéskészlet, melyet az egyén az alakítás során szándékosan vagy szándéktalanul felhasznál. Az egyén az aktuális szerepének megfelelő homlokzat fenntartására törekszik. Homlokzat részei: Környezet: fizikai elrendezés, bútorzat, akár átmeneti jellegű is. Személyes homlokzat: ruházat, nemi, életkori, faji jellegzetességek, testméret és külső, testtartás, beszédsémák, mimika és gesztusok, hivatal vagy poszt jelvényei.

Homlokzat-összeomlás A homlokzatot közösen óvjuk, és kerüljük az összeomlását. Közös feladat ennek fenntartása, mindenkinek kínos, ha nem működik olajozottan: „dramaturgiai csapatmunka”. A homlokzat-összeomlás zavarodottsághoz vezet (erőltetett viccelődés, ideges nevetés, kínos csend). Együtt igyekszünk helyreállítani, pl. mindenki azt színleli, mintha semmi nem történt volna.

19

Milyen hivatás képviselőit látjuk az előző képeken? Melyek az ő homlokzatuk elemei? Milyen értéket közvetítenek ezzel? Melyek az informatikusok homlokzatának elemei?

A hazugság jelei a nem verbális viselkedésben Hogyan lehet megfigyeléssel detektálni, ha valaki hazudik? Gondoljon egy esetre, amikor nyilvánvalóan hazudtak önnek! Milyen jeleket figyelt meg? És mikor saját maga hazudott? Mire figyelt, hogy hitelesen kommunikáljon? Mennyire sikerült szabályoznia nem verbális viselkedését? Szemkontaktus kerülése: megtanuljuk, hogy ez egy jele a hazugságnak, már gyerekkorban, pedig nem igaz. A szemkontaktus kerülésének oka lehet gondolkodás, vagy más irányú információk iránti érdeklődés. Hazugság közben legtöbbször direkt a másik szemébe nézünk, hogy ellenőrizzük mennyire volt sikeres a félrevezető manőverünk. 21

A hazugságra utaló jelek alapján: Hazugság = nagyobb mentális erőfeszítés Valós érzelmek nehezen leplezhetők Stressz és feszültség jelei

Érzelemkifejezések univerzalitása P. Ekman: 5 különböző kultúrából származó arcok Chile, Argentína, Brazília, Japán USA → milyen érzelem? Felismerik. 60-as évek vége 70-es évek eleje 23

Paul Ekman: Pápua Új-Guinea Filmek Minden érzelemkifejezés ismerős Kontextus nélkül is azonosítható Terepkutatás Nyugati arcokat mutatott → azonosítsák az érzelmet (módszertani problémák) Gajdusek nevű virológus kutatta a P-Ú-G-akat, 6 hétnyi filmet forgatott, Ekman és Friesen fél évig elemezte a filmeket Módszertani pr-k: nem írnak, ha felolvassa a lehetséges érzelmeket, elfelejthetik, inkább: mondjanak történetet, mi lehetett vele. szomorú → meghalt a gyereke 24

Univerzális érzelmi arckifejezések Meglepetés Félelem Öröm Szomorúság Harag 25 Megvetés Undor

Érzelmi arckifejezések és őszinteség Nem mindig jelenik meg az érzelmi arckifejezés teljes „pompájában” Gyenge arckifejezés Kezdeti, gyenge, csökkenő vagy titkolt Részleges arckifejezés Enyhe, csökkenő, titkolt Mikro-arckifejezés Szándékosan vagy tudattalanul elnyomott érzelem PAUL EKMAN is a professor of psychology in the department of psychiatry at the University of California Medical School, San Francisco. An expert on expression, the physiology of emotion, and interpersonal deception, he has received many honors, most notably the Distinguished Scientific Contribution Award of the American Psychological Association, and is the author or editor of thirteen previous books, including Telling Lies. He is a frequent consultant on emotional expression to government agencies such as the FBI, the CIA, and the ATF, to lawyers, judges, and police, and to corporations, including the animation studios Pixar and Industrial Light and Magic. http://www.paulekman.com/ 26

Hazugság jelei az arckifejezésben Eltitkolni szándékolt érzelmek gyors arcmozgások (1/5 mp) pillanatra megjelenik, majd eltűnik Hamis érzelemkifejezés Enyhe aszimmetria Hiányzik a szabályos, sima, gördülékeny jelleg a megjelenésekor és eltűnésekor

Lie to Me is an American television series that premiered on the Fox network on January 21, 2009.[2] In the show, Dr. Cal Lightman (Tim Roth) and his colleagues in The Lightman Group accept assignments from third parties (commonly local and federal law enforcement), and assist in investigations, reaching the truth through applied psychology: interpreting microexpressions, through the Facial Action Coding System, and body language.[2] 28

Melyik az igazi mosoly?

Melyik az igazi mosoly? Igazi mosoly: Szarkalábak Orca felfelé mozdul A szemmozgatásért felelős izom összehúzódása – mosoly Megoldás: a két jobb oldali fényképen igazi a mosoly

Érzelem és mimika Alapérzelmek kifejezései univerzálisak Érzelem-felismerés univerzalitása Veleszületetten vakok érzelemkifejezései Az érzelem kimutatásának szabályai kultúrafüggőek Ki, kinek, mikor fejezheti ki Műtétről, balesetről szóló filmek nézése egyedül vagy mások jelenlétében. Egyedül nincs különbség USA és Japán közt, mások jelenlétében japán jobban titkolja (mosollyal) Egyedül: veleszületett, nyilvánosan: szabályozott érzelemkifejezés Nincs minden érzelemre minden kultúrában megfelelő szó

Nem verbális viselkedés és implicit attitűdök Miként jelenhet meg a nem verbális viselkedésben egy negatív implicit attitűd? Szemkontaktus csökkenése Térközszabályzás (távolodás) Testtartás (felső test hátra dől) Feszültség jelei Állásinterjún többnyire a nem verbálsi kommunikáció alapján alakítjuk ki a véleményünket egymásról – bár gyakran teljesen tudattalanul zajlik a kommunikáció a testeink között. Mivel ugyanakkor a nem-verbális viselkedés visszahat érzelmeinkre, ha figyelünk pl. testhelyzetünkre könnyedén befolyásolhatjuk hangulatunkat. Bővebben lásd: http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are

Emblémák, kulturális szignálok Egy adott társadalmi, kulturális környezetben konszenzussal létrejött jelzések (pl. ruházat, hajviselet, különböző kitüntetések, rangjelzések, testdíszítő elemek (tetoválások, testékszerek) melyek viselése kifejezi az illető értékrendjét, társadalmi hovatartozását, identitását, ízlését. (Hatvani, E. Varga, Taskó, 2001). Kulturális szignálok jelezhetik azt is, hogy a személy hogyan akar interakcióba belépni, mit vár el a másik féltől. pl. egy randevún mást fejezhet ki egy kihívó női öltözet, mint a farmer pulóverrel.

Gesztusok, kézjelek és kézmozdulatok Olasz kézjelek, kézmozdulatok: https://www.youtube.com/watch?v=_8hAOxsTpVY https://www.youtube.com/watch?v=M0n4Vw6twKo

Gender különbségek Bár biológiailag nincs igazán értelme külön női- és férfiagyról beszélni, a neveltetés kulturálisan meghatározott nemi (gender) különbségeket hoz létre abban hogy miként viszonyulunk magunkhoz és egymáshoz (Ez nem mond ellent annak, hogy a kulturálisan létrehozott különbségek idővel kimutathatóvá válnak az agy felépítésének különbségeiben is.)

Összefoglalás A nem-verbális kommunikáció a verbálisnál sokkal régebbi, sokkal gyorsabb, kevésbé tudatos – és főként attitűdök kommunikálására alkalmas. A nem-verbális kommunikáció számtalan csatornán zajlik egyszerre. Hazudni komoly mentális erőfeszítést jelent, ami során nem marad energiánk (időnk) az összes csatorna összehangolására. A hazugság legfontosabb jele a különböző csatornák közötti ellentmondás. Érzelmeink kommunikációjában kiemelten fontos az arc-mimika. A hét darab alapérzelemhez tartozó arckifejezés a világ minden táján ugyan úgy néz ki, és ugyan azt is jelenti. (Arcmimikánk nem csak tükrözi gondolatainkat, visszafele is hat: arckifejezésünk megváltoztatja az érzéseinket!) Bár arcizmaink működését általában sokkal jobban tudjuk szabályozni a többi nem-verbális csatornához képest, az ún. mikro-mimika ez esetben is kiül az arcunkra – igaz ezt tudatosan nagyon nehéz észrevenni.