Új struktúra szemlélet Megújult

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Az innováció helyzete a régióban, főbb kihívások Magyar Dániel Győr, április 16. Győr, április 16.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
Innováció jelentősége a régió fejlesztésében Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Van ötletem, de hogyan valósítsam meg?
A hazai üzleti környezet és az innováció
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A projektek jelentősége a Műegyetemen
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zalaegerszeg, 21 February 2018
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Új struktúra szemlélet Megújult Innovációs szempontok - Duális képzési lehetőségek, kooperatív modellek Célkitűzések, Alap elvek és koncepciók 2018. november

A megatrendek innováció-politikai következményei A gazdasági versenyképesség tényezői a XXI. században Gyors technológiai, politikai, szociális és kulturális változások; A hagyományos iparágak hanyatlása, ipari digitalizáció; a termékek és szolgáltatások az ipari struktúra megújításában növekvő verseny, csökkenő társadalmi biztonsággal kombinálva; növekvő igény az emberi kapacitások és képességek teljes körének hasznosítására; növekvő igény a kreatív munkaerő iránt; a nemzeti oktatási rendszerek megújítása, hatékonyságának növelése. A XXI. század a (hasznosítható) tudás százada A tudomány növekvő szerepe; a tudomány és gazdaság szoros kapcsolatának szükséglete; a tehetségek szerepének felértékelődése; a kreativitás és innováció kulcsszerepe. „A XXI. században egy ország erejét hadseregének létszáma, acéltermelésének volumene, területének nagysága határozta meg. A XXI. Század a hasznosítható tudás, és információ kora.”

Fő irányvonalak Együttműködések és ökoszisztéma Megújuló KFI szakpolitika A felsőoktatás a KFI rendszer kulcsa Digitális innovációk, Intelligens technológiák, Fókuszálás és specializáció

GDP arányos K+F ráfordítások (%) 2017-ben a kutatás-fejlesztési (K+F) ráfordítások Magyarországon elérték a GDP 1,35%-át, ami 90 milliárd forinttal több, mint a 2016-os adat (1,2%). A K+F ráfordítások további növelése kiemelt prioritás, hiszen ez a kulcsa az ország javuló versenyképességének és a nemzetgazdaság bővülésének. Ezt a célt szolgálja az állami kutatás-fejlesztési és innovációs finanszírozás strukturális átalakítása, a vállalatok és a kutatóhelyek KFI támogatásainak különválasztása. A K+F tevékenységre 2017-ben elköltött források 32%-a (165 milliárd Ft) állami ráfordítás – egyrészt hazai forrásokból másrészt az uniós strukturális alapokból finanszírozott operatív programokból –, míg 53%-át (272 milliárd Ft) a vállalkozások biztosították. Így a vállalati szféra a kutatás-fejlesztés jelentős motorjának tekinthető Magyarországon, amelynek szerepe a KFI finanszírozásban évről évre nő. A jövőben a hazai K+F ráfordítások további növekedéséhez hozzájárulhat, hogy a vállalkozási források súlya várhatóan tovább nő majd, valamint az is, hogy az elmúlt időszakban megítélt állami pályázati források jelentős részének a felhasználása még csak most kezdődött. Jelenleg a vállalkozások által biztosított K+F forrásoknak csak viszonylag kis része hasznosul az egyetemeken és a kutatóintézetekben, ami azt jelzi, hogy az ipari-kutatói együttműködésben rejlő lehetőségekben még jelentős potenciál rejlik. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megújuló KFI szakpolitikájában ezért hangsúlyos terület az együttműködések támogatása, ezen belül a tudás- és technológiatranszfer, az ipar igényeire hangolt közös kutatás-fejlesztési projektek ösztönzése és az ezeket ösztönző szabályozási környezet. A K+F ráfordítások mellett a kutatói létszám is jelentősen nőtt, a 2016. évihez képest 11%-kal többen, közel 61 ezren dolgoznak kutató-fejlesztőként. A tudásalapú, magas hozzáadott értéket teremtő társadalmi-gazdasági növekedéshez kulcsfontosságú a kutatói utánpótlás biztosítása, a kutatók számának további növekedése. A kiegyensúlyozott növekedést szolgálja a területi különbségek csökkentése is. Míg 2016-ban a K+F ráfordítások 64%-át használták fel Budapesten, addig 2017-ben már 61% volt ez az arány. Jelentős tartalékok rejlenek a Budapesten kívüli kutatásban és innovációban, amelyek minél hatékonyabb kihasználása a hazai szakpolitika egyik célkitűzése. Forrás: KSH

Alacsony az alapkutatások aránya a teljes K+F-en belül és kiemelkedően magas a kísérleti fejlesztések aránya nemzetközi összehasonlításban, míg a felsőoktatási intézményekben alacsony az alkalmazott kutatások aránya Helyzetkép Alapkutatás, alkalmazott kutatás és kísérleti fejlesztések aránya a K+F-en belül nemzetközi összehasonlításban (2016, %)47 Alapkutatás, alkalmazott kutatás és kísérleti fejlesztések aránya a K+F-en belül a felsőoktatási intézményekben (2016, %)48 Hiányzik a változásra való képesség. Málta Szlovákia Luxemburg Görögország Lettország Horvátország Lengyelország Csehország Litvánia Románia Hollandia Észtország Olaszország Portugália Spanyolország Ciprus Dánia Magyarország Szlovénia Ausztria Dél-Korea Írország Egyesült Királyság Belgium Japán Bulgária Kína Luxemburg Málta Lengyelország Izland Hollandia Szlovákia Olaszország Csehország Ausztria Magyarország Görögország Szlovénia Románia Észtország Lettország Spanyolország Írország Portugália Dánia Norvégia Kína Japán Dél-Korea Litvánia Horvátország Egyesült Királyság Bulgária Ciprus Belgium Magyarország Magyarország Az anyagot a Kormány nem tárgyalta, nem annak véleményét tükrözi, szigorúan munkaanyag, bizalmasan kezelendő, csak a Versenyképességi Tanács tagjai számára készült. 47, 48 Eurostat

Innováció és tudománypolitika: fő célindikátorok GDP arányos K+F ráfordítások (%)50 +1,78 százalékpont Intézeti és felsőoktatási kutatóhelyek GDP arányos K+F ráfordításai (%)51 +0,28 százalékpont Közfinanszírozású kutatóintézettel vagy kormányzattal együttműködő innovatív vállalkozások aránya (%)52 +7,5 százalékpont Az anyagot a Kormány nem tárgyalta, nem annak véleményét tükrözi, szigorúan munkaanyag, bizalmasan kezelendő, csak a Versenyképességi Tanács tagjai számára készült. 50 , 51, 52 Eurostat

Innováció és tudománypolitika: javasolt eszközök/projektek/intézkedések (1/2) KFI szakpolitika szemléletmódjának megváltoztatása Beruházásösztönzési támogatások: a betelepülő vállalatoknak vállalniuk kell a nyílt innovációban történő részvételt, a saját K+F központok Magyarországra telepítését kiemelten támogatjuk Adópolitikai és adminisztrációcsökkentő eszközök (pl. társasági adó kedvezményezettje lehessen felsőoktatási intézmény vagy kutatóintézet is, amennyiben K+F-re költi; innovációs járulék újragondolása) Nemzetközi kapcsolatok erősítése és tartalommal történő megtöltése NKFIH új szemléletmódú irányítása: a támogatások eredményeinek beágyazása a hazai nem innovatív vállalatoknál illetve nemzetközi piacokra Tudomány- és innovációkommunikációs akcióterv: tudományos eredmények és innovációk megismerhetőségének elősegítése a társadalom és a vállalkozások számára Innovációs checkpoint: egykapus rendszer létrehozása, amely lehetővé teszi, hogy a vállalati partnerek egyértelműen tisztában legyenek a felsőoktatási intézmények KFI szolgáltatásaival K+F kormányzati támogatásának erősítése: 2020 után csökkenő EU-s források következtében szükséges az NKFI Alap költségvetésének megemelése (a 2020-as EU-s cél teljesítéséhez 460 mrd Ft-tal több finanszírozás) 1 2 3 4 5 6 7 Együttműködések erősítése az ökoszisztéma szereplői között A nyílt innováció ösztönzése célzott programokkal: nyílt innovációban a nagyvállalatok házon kívül megvalósuló KFI tevékenységeiket elsősorban magyar beszállítóktól szerezzék be Partnerség erősítése: Innovációs Nemzeti KFI Tanács létrehozása, amelyben a KFI rendszer szereplői rendszeresen egyeztetnek és erősödik a jelenlétük a szakpolitikai döntéshozatalban Külföldi kutatóintézetek itthoni letelepedésének a támogatása, integrációja az ökoszisztémába (pl. Fraunhofer, Max Planck) Kutatói utánpótlás: a doktori rendszer szélesebb körű megismertetése a vállalati szereplőkkel, adókedvezmények nyújtása a vállalkozási oldalról érkező, vállalkozási témát kutató doktoranduszok számára 8 9 10 11 Az anyagot a Kormány nem tárgyalta, nem annak véleményét tükrözi, szigorúan munkaanyag, bizalmasan kezelendő, csak a Versenyképességi Tanács tagjai számára készült.

Innováció és tudománypolitika: javasolt eszközök/projektek/intézkedések (2/2) A KFI ökoszisztéma központi elemei a felsőoktatási intézmények 12 A felsőoktatás és az MTA kutatóintézeteinek szorosabb együttműködése (célzott kutatási projektek támogatása, kutatói mobilitás elősegítése, MTA infrastruktúrájának bevonása az oktatásba) A felsőoktatás vállalati kapcsolatainak erősítése (egykapus ernyőszervezet kialakítása az egyetemi KFI kapacitásokra, nagyvállalatokkal KFI beszállítói megegyezések) Kutatási infrastruktúrák és kutatóintézeti K+F kapacitások bérbeadása a vállalatoknak Új típusú kutatási infrastruktúrák támogatása (olyan infrastruktúrák, amelyek lehetővé teszik a kiemelt gazdasági területen történő innovációk kritikus tömegének létrejöttét egy helyszínen) Kiemelt figyelem biztosítása az MTMI képzésekre (MTMI életpálya, rövidciklusú képzések, gyakorlatorientáltság) MTMI kutatási területek erősítése (szakdolgozatok kiírása valós vállalati problémák megoldására, ipari szereplők bevonása a képzésekbe óraadóként, vállalati orientáltságú kutatások támogatása, „ipari” PhD) 13 14 15 16 17 18 Technológiai és nem-technológiai innováció összekapcsolása (pl. önvezető járművek jogi, etikai, gazdasági kérdései), amely célja a technológiai innovációk társadalmi bevezetésének támogatása és az innováció fogalmának kiterjesztése: az új technológiák alkalmazásának támogatása a kkv-k körében Startupok támogatása: elsősorban nem anyagi eszközökkel (jelenleg ezek elérhetők), hanem a rendelkezésre álló eszközök célszerű felhasználásával, és szabályozó környezet „startup-baráttá” tételével Kutatói életpályamodell kidolgozása a középiskolától kezdőden, amelyben meghatározó szerepet játszik az oktatói- kutatói bérek rendezése Az Új Lendület program célja a külföldön már befutott neves kutatók és a kutatói pályájuk elején tartó munkavállalók hazahívása (pl. az első 5 évben 50-100%-os SZJA elengedéssel osztrák példa alapján) A felsőoktatási intézmények markáns KFI profiljainak kialakítása a vállalkozási szektorhoz való kapcsolódás érdekében A felsőoktatás gazdasági-társadalmi beágyazottságának növelése: a szélesen értelmezett – nem pusztán gazdasági, hanem társadalmi értelemben is vett - harmadik missziós tevékenységek kialakítása Fókuszálás és specializáció 19 20 21 22 23 Az anyagot a Kormány nem tárgyalta, nem annak véleményét tükrözi, szigorúan munkaanyag, bizalmasan kezelendő, csak a Versenyképességi Tanács tagjai számára készült.

Az egyetemközpontú innovációs ökoszisztéma kialakításának célja, hogy nemzetközileg versenyképes hazai tulajdonú vállalkozások jöjjenek létre ill. fejlődjenek tovább ~15 Inkubátorok ~30 Kockázati tőkealapok és üzleti angyalok Miért az Egyetem az ökoszisztéma központja? Összeköt inkubátorokkal, akcelerátorokkal, kockázati tőkealapokkal, üzleti angyalokkal, vállalatokkal, ökoszisztéma pásztorokkal Szolgáltat kutatás-fejlesztési kapacitást, due diligence szolgáltatást, szakmai és üzleti tanácsadást Ablak a világra nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik Szemléletet formál vállalkozói szemléletmód kialakítása ~10 Akcelerátorok 1 2 3 4 Hotline Egyetem Vállalkozás Helyi, regionális vállalatok Növekedés és nemzetköziesedés Nemzetközileg versenyképes hazai tulajdonú vállalkozás Az egyetem 24/7 elérhető a 60 km-en belüli vállalkozások számára egy hotline-on keresztül, amely biztosítja, hogy a vállalati megkeresésekre 48 órán belül érdemi válasz érkezzen Fő kihívások: Az egyetemek a jelenlegi jogszabályi keretek között nem tudják betölteni központi szerepüket az ökoszisztémában Kevés (nemzetközileg is) piacképes ötlet és vállalkozó szellemű fiatal, a működő kkv vállalkozások termelékenysége alacsony Nemzetközi piacokra lépés nehézsége Due diligence Kutatás-fejlesztési kapacitások Nemzetközi kapcsolatok Az anyagot a Kormány nem tárgyalta, nem annak véleményét tükrözi, szigorúan munkaanyag, bizalmasan kezelendő, csak a Versenyképességi Tanács tagjai számára készült.

Science parkok mint a hatékonyan működő innovációs ökoszisztéma fontos elemei – példák PIACI IGÉNY IPARI-AKADÉMIAI KOOPERÁCIÓ ERŐS KORMÁNYZATI TÁMOGATÁS FELSŐOKTATÁSI HÁTTÉR ELI SCIENCE PARK TECHNOLÓGIAI ÉS INNOVÁCIÓS PARK ZALAZONE SZEGED PÉCS ZALAEGERSZEG Az anyagot a Kormány nem tárgyalta, nem annak véleményét tükrözi, szigorúan munkaanyag, bizalmasan kezelendő, csak a Versenyképességi Tanács tagjai számára készült.

3. misszió, új generációs felsőoktatás EIT Digital Budapest Node Kettős diplomás, vállalkozási ismereteket tartalmazó Mester és doktori képzések Ipari doktori kutatások Európai szintű innovációs projektek (Philips, Ericsson, Siemens) Hosszú távú innovative software-mérnöki (engineering) projektek ipari partnerekkel együttműködésben Világszínvonalú tudományos kiválóságok, posztdoktorok,PhD és MSc hallgatók, iparban dolgozó fejlesztő mérnökök kritikus tömege teamet alkotva a benne részvevők versenyképességét is növeli

Egyetem/akadémia - IpAR /VÁLLALATI EGYÜTTMŰKÖDÉS KOOPERATÍV MODELLEK A jelenlegi állapot: . K&F&I laboratóriumok . az ipari laboratóriumok beépülése a mesterképzésbe . a képzési program szorosan az ipari partnerrel együttműködésben folyik . az ipari partner támogatja a képző helyet . Kooperatív stúdiumok, tanulmányok , külső vezető fejlesztők bevonása (professional internship) . Dualis képzés a mérnöki szakokon . EIT Digital európai üzletfejlesztési modelje . Vízió: . Negyetemi bázisú innovációs ökoszisztéma, Spin-off és start-up vállalatok . Dualis, kooperatív egyetemi-ipari együttműködésen alapuló foglalkoztatás, PhD képzés

Egyetem/akadémia - IpAR /VÁLLALATI EGYÜTTMŰKÖDÉS KOOPERATÍV MODELLEK Előny az egyetemeknél: KFI projektek integrálódása az oktatásba, publikációk, PhD és diploma munkák, tananyag fejlesztés MSc hallgatói részvétel→a PhD következő generációja, korai szakaszban realizált kutatási eredmények→ a sikeres PhD esély növekedése Hallgatói mobilitás, nemzetközi együttműködés Ipar közeli kutatási környezet→ projekt felelősség, képesség , magas minőség, határidők Módszertani keretek: feladat egységek meghatározása (1 person-month, heti konzultáció, dokumentáció, tesztkörnyezeti applikáció, az eredmények elemzése, következő hét feladatainak kijelölése, hosszú távú projekt tervezés, algoritmus fejlesztés, code analysis; A kutató közösségek mérete, diverzifikált: összetétele - 10-20 (BSc)+MSc and 3-5 PhD 100 hallgató /év Előny az iparnál: A projekt eredmények felhasználása a szoftveriparban (industry quality code) A partner vállalatok kreatív, képzett, és kiváló céges tapasztalattal rendelkező (company's task system and business model) fejlesztő mérnökökhöz kutatókhoz jutnak Előny a társadalomnál: Javul a társadalmi, gazdasági versenyképesség Nyílt forráskódú szoftver prototípusok, termékek kibocsátása

A duális felsőfokú képzés alapelvei, definíciója, szakterületei (műszaki, informatika, agrár, gazdaságtutományok) 1. A duális képzés minőségért a Duális Képzési Tanács és a felsőoktatási intézmény együttesen felelős. 2. A partnerszervezetek – a duális felsőfokú képzés minősítési követelményrendszere szerinti – szigorú minőségellenőrzése folyamatos. 3. A résztvevő partnerszervezeti mentorok erős elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek és képesek a hallgatók szakmai és munkavégzési kultúra terén megvalósuló fejlődését támogatni. 4. A duális képzésben részt vevő hallgató az adott félév szorgalmi időszakát a normál órarend szerint végzi. 5. Ezt követően vagy ezzel párhuzamosan részt vesz a partnerszervezetnél történő oktatásban és gyakorlati ismeretek elsajátításában, a tanrendet és az intézményi jelenlétet nem A duális képzés magyarországi rendszere a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. CCIV. törvény 108. § 1b. A Duális Képzési Tanács Küldetése,.hogy a duális képzés minőségbiztosítása révén hozzájáruljon a minőségelvű, teljesítményen alapuló felsőoktatás kialakításához.