Az emberi arcok Az arcok idegi reprezentációja Képalkotó eljárások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Dr. Csorbai Hajnalka stratégiai igazgató Kockázatkezelés a kapcsolatok hálójában.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
AZ INFORMATIKA LOGIKAI ALAPJAI INCK401 Előadó: Dr. Mihálydeák Tamás Sándor Gyakorlatvezető: Kovács Zita 2016/2017. I. félév Tudnivalók.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Ez az előadás alcíme vagy a tárgy neve vagy a konferencia neve
Szakdolgozatok védése
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Becslés gyakorlat november 3.
dr. Lorenzovici László, M.Sc. orvos, közgazdász - tanácsadó
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Mayer József Budapest február 27.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Értékesítési képviselő – HoReCa Téged keresünk, ha rendelkezel:
Kockázat és megbízhatóság
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Az „I. Nagy Tavaszi Rábcatorkolás” vetélkedő
Az emberi arcok Fejlődési adatok
Értékesítési képviselő – Food
Downstream Power Back Off (DPBO)
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Struktúra predikció ápr. 6.
Colorianne Reinforce-B
A kétszintű érettségi.
Szakdolgozatok védése
Konfliktusok az iskolában
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
Piaci kockázat tőkekövetelménye
Evolúciós Pszichológia
Chapter 2 Human Information Processing
Az élesség beállítása vagy fókuszálás
Downstream Power Back Off (DPBO)
Energetikai gazdaságtan 2017.
Automatikai építőelemek 8.
Óbudai Egyetem, NIK Páldi Patirk
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Nap és/vagy szél energia
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet Jármű- és mezőgazdasági Géptani tanszék A ventilátoros permetezőgép üzemeltetési jellemzőinek.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Kétszintű érettségi vizsga
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Hegyes orrú denevér.
Háztartási termelés, család, életciklus
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek
Ez az előadás alcíme vagy a tárgy neve vagy a konferencia neve
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Matematika 11.évf. 1-2.alkalom
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Az emberi arcok Az arcok idegi reprezentációja Képalkotó eljárások Zimmer Márta mzimmer@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2018_2019_2/

Téma Óra Időpont március 26. 1. Zárthelyi dolgozat február 5. Óramegbeszélés 2. február 12. BETEGSÉG MIATT ELMARADT 3. február 19. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 4. február 26. Fejlődési adatok 5. március 5. Az arcon tükröződő érzelmek 6. március 12. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 7. március 19. Tavaszi szünet 8. március 26. 1. Zárthelyi dolgozat 9. április 2. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 10. április 9. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 11. április 16. Az arcfelismerési zavar I. 12. április 23. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 13. április 30. Alkalmazások és érdekességek 14. május 7. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 14. Javító-/Pótló ZH alkalom

7. Idegi reprezentáció Egy térben jó felbontású módszer – az MRI/fMRI Arcterületek az agyban (?)

Jó térbeli felbontású módszer MRI és fMRI

Jó térbeli felbontású módszer MRI – mágneses rezonancia képalkotás

Magnetic Resonance Imaging Hidrogén ionokat (protonokat) manipulál Nagyfelbontású strukturális képek Funkcionális képek

MRI Stabil mágneses mezőben Rádiófrekvenciás „lökésekkel” lehet hatni a hidrogén atomokra Hidrogén atomokból víz jelenlétére lehet következtetni T1 ill. T2 relaxációs idők, amikor a RF-t kikapcsoljuk T1: exponenciálisan csökken (RF hatás) T2: logaritmikusan növekszik (MM hatás)

Source: http://www.simplyphysics.com/ FIGYELEM!!! Nagy mágnes Source: www.howstuffworks.com Source: http://www.simplyphysics.com/ flying_objects.html

Structural MRI Eltérő struktúrák másképp jelennek meg

Functional MRI Szintén a feladathoz köthető véráramlás változásokat használja ki. Elve: az oxigéndús hemoglobin és a deoxigenizált hemoglobin mágnesezhetőségi tulajdonsága eltér; feladatvégzéshez friss, oxigéndús vér kell, ezek arányát mérik, és színkóddal látják el – pirosas/sárgás: aktiváció, kékes: deaktiváció

Functional MRI Lehetővé teszi egy feladat végrehajtása során aktiválódó területek feltérképezését cognitive task baseline

fMRI Setup

Remény … Mutassunk ingerkategóriákat és térképezzük fel az agyunkat! Terv: minden egyes tárgykategóriához tartozni fog egy terület vagy egy kisebb hálózat, így az egész agyunk „lefedhető” feladatokkal, funkciókkal Ami ebből bejött…

Emberben tárgyak és arcok... Lateral occipital complex (LOC) – tárgyak LOC Preferred Malach et al., 1995 Grill-Spector et al., 2001 Nonprefer. Fusiform face area (FFA) – arcok FFA Preferred Kanwisher et al., 1997 Nonprefer.

Nem várt területek... Parahippocampal place area (PPA) – helyek, házak, tájképek PPA Preferred Epstein & Kanwisher, 1998 Nonprefer. Extrastriate body area (EBA) – testrészek Nonprefer. EBA Preferred Downing et al., 2001

Egy tárgy-egy terület? Nem: objectotopia

Az egyes kategóriák reprezentációjának elkülönülésének mértéke nem tisztázott

Régen és ma Kanwisher, 2017, JNeurosci

Arcok - Kezdeti eredmények Három terület, mely emelkedett aktivitást mutat arcok bemutatása esetén FFA (Kanwisher et al., 1997) OFA (Gauthier et al., 2000) STS (Puce et al., 1998) Visszatérünk …

Jobb oldali dominancia Mindhárom jobb oldali dominanciát mutat Bár az „alap” vizuális kódolás valóban itt történik, más területek is érintettek Haxby et al., 2000, 2007 Huang et al. 2014, FrontHumNeur

Haxby modellje

STS ~ OFA ~ FFA „Mag” rendszer „Kiterjedt” rendszer

A Mag rendszer tagjai - FFA Legtöbbet vizsgált terület Modul? Kétszer akkora válasz arcokra, mint másra Válaszol profil arcokra is, sematikus arcra, rajzolt arcokra, Mooney-arcokra*, „megbújó” arcokra (amennyiben észrevettük azt) Strukturális feldolgozás helye Familiaritás? Érzelmek? *

Nancy Kanwisher, 1997 - FFA Fuziform Arc Terület Fusiform Face Area

Gyakorlás és aktivitás hatása az FFA-n Greeble-ek (I. Gauthier)

Gyakorlás és aktivitás hatása az FFA-n Arc - mindenkiben Greeble - aki megtanulta Madár - madárszakértő Autó – autókereskedő TEHÁT: a terület aktivitása gyakorlás-függő, plasztikus

Kritika… 

A Mag rendszer tagjai - OFA Gauthier et al., 2000 Korábbi állomás, az FFA bemenete Kevésbé arc-szelektív, érzékenyebb az inger térbeli pozíciójára Az arcok közötti eltérésre reagál, függetlenül attól, ezt észrevettük-e Nincs felfordítási hatás (lásd előadás végén)

Liu et al., 2010 Valódi arcrészek versus helyes konfiguráció OFA (és STS) csak az előbbire, FFA mindkettőre érzékeny

A Mag rendszer tagjai - STS Sokkal kevésbé tanulmányozott Oka: nem mindenkinél mutat arcokra emelkedett aktivitást Ha igen, akkor dinamikus és szociális aspektusokra érzékeny

Tekintet iránya versus identikum Nagyobb aktiváció: STS – tekintet iránya FFA - identikum Haxby et al., 2002, BiolPsych

Felfordítási hatás és a Mag rendszer FFA – van OFA – nincs STS – valami van, de nem korrelál a teljesítménnyel Yovel & Kanwisher, 2005, CurrBiol

Későbbi területek – a kiterjedt rendszer Személyes tudás, érzelmek etc. A modell agyterületekkel: „MAG” rendszer „KITERJEDT”

Híres versus személyesen ismerős

Érzelmek – nézése, imitálása, produkciója

Téma Óra Időpont március 26. 1. Zárthelyi dolgozat február 5. Óramegbeszélés 2. február 12. BETEGSÉG MIATT ELMARADT 3. február 19. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 4. február 26. Fejlődési adatok 5. március 5. Az arcon tükröződő érzelmek 6. március 12. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 7. március 19. Tavaszi szünet 8. március 26. 1. Zárthelyi dolgozat 9. április 2. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 10. április 9. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 11. április 16. Az arcfelismerési zavar I. 12. április 23. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 13. április 30. Alkalmazások és érdekességek 14. május 7. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 14. Javító-/Pótló ZH alkalom