Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A középfokú felvételi eljárást meghatározó legfontosabb jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény Az oktatási nyilvántartásról szóló 2018. évi LXXXIX. törvény A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet Az aktuális tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A felvételi eljárás alapelvei Szabad iskolaválasztás a tanuló részéről Tetszőleges számú jelentkezés A jelentkezések sorrendjének meghatározása A tanulói szándékok, a tanulmányi területek egyéni sorrendjének titkossága Minden felvételi kérelem egymástól független, érdemi elbírálása az általános felvételi eljárásban A tanuló a felvételi vizsgák után módosíthatja eredeti jelentkezési szándékait A középfokú iskolák igazgatóinak a törvényben biztosított döntési jogkörének érvényesülése Saját hatáskörben döntenek a jelentkezők felvételéről E jogkörük gyakorlásának módja: a tanulói rangsorok kialakítása tanulmányi területenként A középfokú iskola igazgatója felajánlhatja a felvételizőnek az „átirányítást” egyik tanulmányi területről a másikra Informatikai támogatás a felvételi eljáráshoz (KIFIR) és a központi írásbeli vizsgákhoz (Közfelvir) A tanulói elhatározások, választások és a középfokú iskolák felvételi szándékainak a lehető legnagyobb mértékű összhangba hozása Egységes tanulmányi terület kódrendszer Az általános iskola a KIFIR elektronikus adatlapkitöltő rendszerben rögzíti a tanulók jelentkezési szándékát A tanulói adatlapok alapján adatbázis készül a felvételi jelentkezésekről A középfokú iskolák igazgatói készen kapják a hozzájuk jelentkezett tanulók névsorát Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A középfokú felvételi eljárás során használt legfontosabb fogalmak 1. Középfokú iskola: köznevelési intézmény, amely ellát gimnáziumi, szakgimnáziumi, szakközépiskolai, szakiskolai vagy készségfejlesztő iskolai alapfeladatot. Fontos jelezni, hogy az egyes szakképzési centrumok bár több, önálló ügyvitellel rendelkező tagintézménnyel működnek, valójában egy intézményt jelentenek. Feladatellátási hely: gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a köznevelési intézmény székhelyét, tagintézményeit, valamint az önálló ügyvitellel nem rendelkező telephelyeit is. A középfokú felvételi eljárás során az intézmények bármely feladatellátási helyükön hirdethetnek meg tanulmányi területeket. Tanulmányi terület: a tanulmányi terület a középfokú iskola által a középfokú felvételi eljárás során meghatározott alapegység, amely a képzés jellemzői és a jelentkezések elbírálásának szempontjai szerint teszi lehetővé a jelentkezők számára a jelentkezések benyújtását. A tanulmányi terület nem egyezik meg az osztállyal, kizárólag a felvételi eljárás során van szerepe, ugyanis az egy tanulmányi területre felvételt nyerő jelentkezőkből több osztály is kialakítható, de lehetséges az is, hogy az iskola több tanulmányi területre felvételt nyert tanulókból szervez a későbbiek során egy osztályt. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A középfokú felvételi eljárás során használt legfontosabb fogalmak 2. A középfokú felvételi eljárás során a középfokú iskolák a következő képzéstípusokban hirdethetnek meg tanulmányi területeket: gimnázium: általános műveltséget megalapozó, valamint érettségi vizsgára és felsőfokú iskolai tanulmányok megkezdésére felkészítő képzés szakgimnázium: általános műveltséget megalapozó, valamint szakmai érettségi végzettséget adó érettségire és ehhez kapcsolódó szakképesítés megszerzésére, szakirányú felsőfokú iskolai továbbtanulásra, szakirányú munkába állásra felkészítő képzés szakközépiskola: az Országos Képzési Jegyzékről szóló 150/2012. (VII.6.) Korm. rendeletben szereplő szakképesítés megszerzéséhez szükséges közismereti képzést és szakmai elméleti és gyakorlati oktatást, valamint az érettségi vizsgára való felkészítést magában foglaló képzés szakiskola: a sajátos nevelési igényük miatt együtthaladásra képtelen tanulókat az Országos Képzési Jegyzékről szóló 150/2012. (VII.6.) Korm. rendeletben meghatározott szakképesítésre felkészítő képzés készségfejlesztő iskola: a szakképzésben részt venni nem tudó enyhe értelmi fogyatékos, valamint a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók részére az életkezdéshez, valamint a munkába álláshoz szükséges alapvető ismereteket nyújtó képzés, amelyen szakképzés nem folyik Egy intézmény természetesen több képzéstípusban is hirdethet meg tanulmányi területet. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A tanulmányi területek, és az azokat meghirdető intézmények számadatai Tanulmányi terület típusa Intézmények száma Feladatellátási helyek száma Tanulmányi területek száma 4 (vagy 5) évfolyamos gimnázium 515 538 1 770 6 évfolyamos gimnázium 126 129 186 8 évfolyamos gimnázium 83 133 Szakgimnázium (2016 előtt: szakközépiskola) 233 574 2 410 Szakközépiskola (2016 előtt: szakiskola) 166 419 2 403 Szakiskola és készségfejlesztő iskola 119 151 649 Összesen 782 1 239 7 551 Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A felvételi kérelmek elbírálása a 9 A felvételi kérelmek elbírálása a 9. évfolyamra beiskolázó tanulmányi területeken Tanulmányi terület típusa A tanulmányi területet meghirdető intézmények/feladatellátási helyek száma (db) Tanulmányi terület száma (db) A felvételi kérelmek elbírálásának szempontja Tanulmányi területek száma (db) Tanulmányi területek aránya (%) 4 (vagy 5) évfolyamos gimnázium 515/538 1 770 tanulmányi eredmények alapján 439 24,80% tanulmányi eredmények és a központi írásbeli vizsga alapján 537 30,34% tanulmányi eredmények, a központi írásbeli és szóbeli vizsga alapján 794 44,86% Szakgimnázium (2016 előtt: szakközépiskola) 233/574 2 410 1555 64,25% 565 23,44% 290 12,03% Szakközépiskola (2016 előtt: szakiskola) 166/419 2 403 100 % Szakiskola és készségfejlesztő iskola 119/151 649 kizárólag szakértői bizottsági vélemény alapján Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A felvételi kérelmek elbírálása a 6 vagy 8 évfolyamos gimnáziumi tanulmányi területeken Tanulmányi terület típusa A tanulmányi területet meghirdető intézmények/feladatellátási helyek száma (db) Tanulmányi terület száma (db) A felvételi kérelmek elbírálásának szempontja Tanulmányi területek száma (db) Tanulmányi területek aránya (%) 6 évfolyamos gimnázium 122/125 177 tanulmányi eredmények alapján 49 26,34% tanulmányi eredmények és a központi írásbeli vizsga alapján 53 28,49% tanulmányi eredmények, a központi írásbeli és szóbeli vizsga alapján 84 45,16% 8 évfolyamos gimnázium 83/83 122 46 34,59% 24 18,05% 63 47,37% Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A központi írásbeli vizsga adatai A tanulmányi területek típusa A részt vevő iskolák száma* (és aránya az adott iskolatípusban) Az írásbelin részt vevő tanulók Száma*** aránya az adott képzéstípusban jelentkezést benyújtókhoz képest 4 (vagy 5) évfolyamos gimnáziumi, illetve szakgimnáziumi tanulmányi terület (a 9. évfolyamra jelentkezők számára) 401 (61,88 %) 49 410 60,43 % 6 évfolyamos gimnáziumi tanulmányi terület (a 7. évfolyamra jelentkezők számára) 84 (66,67 %) 9 337 111,95% ** 8 évfolyamos gimnáziumi tanulmányi terület (az 5. évfolyamra jelentkezők számára) 59 (71,08%) 5 677 108,55 %** Összes érintett iskola: 420* Összes érintett tanuló: 64 424 * Egy-egy iskola többféle képzési típusban is hirdetett felvételit, amelynek keretében kérte a központi írásbelin való részvételt a diákoktól. ** A 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok központi írásbeli felvételi vizsgáit megírók a vizsga megírása után dönthetnek úgy, hogy nem nyújtanak be jelentkezést a felvételi eljárásban. Az aktuális eljárásban, a hatévfolyamos gimnáziumi központi írásbeli vizsgát megírók száma 997 fővel meghaladta a hatévfolyamos gimnáziumba jelentkezők számát, a nyolcévfolyamos gimnáziumi központi írásbeli vizsgát megírók száma pedig 447 fővel meghaladta a nyolcévfolyamos gimnáziumba jelentkezők számát. ***Mentességgel rendelkező (sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő) vizsgázók nélkül. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A központi írásbeli vizsgákon való részvétel (9. évfolyamra történő felvételi) A 9. évfolyamra történő beiskolázásra vonatkozó központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmények száma: 401 (az ilyen intézmények 61,88 %-a). * Mentességgel rendelkező vizsgázók nélkül. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben 10
A központi írásbeli vizsgákon való részvétel (8 és 6 évfolyamos gimnáziumi felvételi) A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező 8 évfolyamos gimnáziumok száma: 59 (az ilyen tanulmányi területet (is) meghirdető gimnáziumok 71,08 %-a). A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező 6 évfolyamos gimnáziumok száma: 84 (az ilyen tanulmányi területet (is) meghirdető gimnáziumok 66,67 %-a). *Mentességgel rendelkező vizsgázók nélkül. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben 11
A központi írásbeli vizsgán részt vevő. tanulók száma és arányuk a 9 A központi írásbeli vizsgán részt vevő* tanulók száma és arányuk a 9. évfolyamra felvételizők számához viszonyítva *Mentességgel rendelkező vizsgázók nélkül. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A központi írásbeli vizsgák eredményei (mentességgel rendelkező vizsgázók nélkül) Összes dolgozat: 49 096 Átlagpontszám: 49,5 Összes dolgozat: 9 322 Átlagpontszám: 55,0 Összes dolgozat: 5 664 Átlagpontszám: 55,4 Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben 13
Az általános felvételi adatok változásai az elmúlt 10 évben (a középfokú iskola 9. évfolyamára jelentkezők körében) Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
Az általános felvételi adatok változásai az elmúlt 10 évben (a 6 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők körében) Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
Az általános felvételi adatok változásai az elmúlt 10 évben (a 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők körében) Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A 9. évfolyamra jelentkezők továbbtanulási szándéka az elmúlt 10 évben (az első helyen benyújtott tanulói jelentkezések alapján) Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A 9. évfolyamra felvételt nyertek aránya az elmúlt 10 évben Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
Az általános felvételi eljárásban felvett tanulók számának változásai az elmúlt 10 évben Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A 9. évfolyamra történő beiskolázás néhány számadata a jelentkezést leadó tanulók száma 81 769 fő (az előző tanévben 81 260 fő), akik közül 17 538-an (a jelentkezők 21,45 %-a) éltek a módosítás lehetőségével a diákok 96,48%-át felvették az általános felvételi eljárásban (78 887 tanuló) a felvett diákok 76,39%-át az általuk elsőnek jelölt tanulmányi területre vették fel a felvett diákok 93,39%-át az általuk első három helyre jelölt tanulmányi terület valamelyikére vették fel az ekkor kimaradók részére (2 882 tanuló) bőségesen elegendő üres hely maradt a középfokú intézményekben, amelyekre a rendkívüli felvételi eljárás során felvételt nyerhetnek. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A felvételek aránya a 9. évfolyamra a tanulók szándéka szerint az általános felvételi eljárásban Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
Felvétel a nyelvi előkészítő évfolyamokra az általános felvételi eljárásban Nyelvi előkészítő tanulmányi területet (is) megjelölt 28 482 tanuló, és közülük 11 293 tanulót vettek fel ilyen tanulmányi területre. Képzéstípus Intézmények száma Feladatellátási helyek száma Tanulmányi területek száma Felvett tanulók száma 4 (vagy 5) évfolyamos gimnázium 191 192 351 6 989 Szakgimnázium 39 101 3 998 6 évfolyamos gimnázium 8 13 285 8 évfolyamos gimnázium 1 2 21 Összesen 227 292 557 11 293 A nyolcadik évfolyamosok közül 27 191-en jelöltek meg nyelvi előkészítő évfolyammal induló képzést, amiből 10 987 tanuló került be ilyen képzésre, ez az általános felvételi eljárásban felvettek 13,9%-a. A hatodik évfolyamosok közül 1 261-en, a negyedik évfolyamosok közül pedig 30-an jelöltek meg nyelvi előkészítő évfolyammal induló képzést. Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
Férőhelyek a 2019/2020-as tanévre Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben 23
A felvett tanulók megoszlása szakmacsoportok szerint a szakgimnáziumokban Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A felvett tanulók megoszlása ágazatok szerint a szakgimnáziumokban Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A felvett tanulók megoszlása szakmacsoportok szerint a szakközépiskolákban Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben
A 10 legkeresettebb szakképesítés a szakközépiskolákban (a felvett tanulók száma alapján) Szakképesítés Felvettek száma (fő) szakács 1 982 eladó 1 600 cukrász 1 513 pincér 1 433 hegesztő 1 342 asztalos 835 mezőgazdasági gépész 774 villanyszerelő 768 gépi forgácsoló 648 kőműves 533 … A szakközépiskolákba felvett tanulók száma összesen 17 593 Középfokú felvételi eljárás a 2018/2019. tanévben