Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára Alapfogalmak http://tp1957.atw.hu/m_a_gy_1.ppt 2017. 09. 04.
Tartalom Bevezetés az adatelemzés-, ábrázolásba Hagyományos módszerek Mérési adatok fogalma Adatrögzítés, táblázatkészítés Mért és számított adatok oszlopok, sorok Adattípusok A mérési eredmények értékelésének módszerei Átlag, hiba, szórás Mérési adatok statisztikai értékelése
Adatelemzés, ábrázolás 1. Hisztogram Hányszor fordul elő az adott mérési adat (gyakoriság) Hőmérséklet mérés (Miskolc-tapolcai tavasbarlang termál forrása)
Adatelemzés, ábrázolás 2. Hisztogram Hányszor fordul elő az adott mérési adat vagy annál kisebb érték (összegzett, ku- mulált gyakoriság) Hőmérséklet mérés (Miskolc-tapolcai tavasbarlang termál forrása) összegzett, kumulált értékek 500 400 300 200 100 hőmérséklet 29 30 31 32 °C
1. házi feladat A következő mérési adataink vannak: 3,41; 3,35; 3,47; 3,59; 3,37; 3,53; 3,46; 3,47; 3,46; 3,43; 3,42. Készítsen az adatokból hisztogramot, amin az adatok előfordulásának száma van függőlegesen (oszlopok); b) az adatok előfordulásának összegzett száma van függőlegesen (lépcsők). Beadás 2017. 09. 11-ig e-mailben a tihanyi@petrik.hu címre vagy papíron (az iskolában).
Az 1. házi feladat megoldása Az a) feladat (gyakorisági hisztogram): A b) feladat (összegzett gyakorisági hisztogram): Ez így elég furcsa és nem csak nem szép, de az információ tartalma is „gyenge”. Emiatt nem így szokás ábrázolni az adatokat, hanem osztályokba sorolva (ld. következő dia).
Osztályokba sorolás A mérési adatainkat sorba rendezzük, megszámoljuk (n). Pl. az előbbi feladatban a legkisebb adat 3,35, a leg-nagyobb 3,59 volt. Ezek különbsége a terjedelem. A terjedelmet k darab, h szélességű osztályra osztjuk. Az osztályok számának meghatározására sokféle szabályt találtak ki, a legegyszerűbb négyzetgyök-szabály: Használhatjuk a következő táblázatot is: Mérések száma Osztályok száma <50 5..7 50..100 6..10 100..250 7..12 >250 10..20
Az 1. házi feladat másik megoldása A terjedelem 0,24, a darabszám 11, soroljunk 5 osztályba: így az oszlopszélesség lehet 0,05.
Adatelemzés, ábrázolás 3. A szitaelemzés- kor kapott áthul- lási görbe is összegzett gya- korisági hiszto- gram (csak az oszlopok helyett pontokat tettek fel), de az osz- lopok nem azonos széles- ségűek és a skála nem lineáris. Kép: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0033_SCORM_MFFTT600341/content/12/5_1/12_7abra.jpg