Szállításszervezési módszerek Járattípusok 1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Termeléstervezési számítások
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Pintér Tamás.  Egyszerűen: ◦ tudás ◦ hatalom  Bővebben: ◦ Az információ latin eredetű szó, amely értesülést, hírt, üzenetet, tájékoztatást jelent.
A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
A fuvarozási ágak díjazása
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
SZILÁRD ANYAGOK SZÁLLÍTÁSA
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Az alapismeretek összefüggései
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Veszprém megye bűnözése1. A polgárőrség feladat ellátásával kapcsolatos pályázati elszámolások, illetve a dokumentálást érintő gyakorlati.
Járatütemezési optimalizáció
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Értékesítési csatornák
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
Logisztika 6.előadás.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Járattervezés számítógéppel
2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén.
A városi tömegközlekedés III.
Ideális kontinuumok kinematikája
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Matematikai modellek a termelés tervezésében és irányításában
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Anyagmozgatási problémák
Járattervezés - járatszerkesztés
III. A logisztika jövője
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A szállítmányozói gyűjtőforgalom (közúti)
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Vízi és vasúti szállítás
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Ellenállások soros és párhuzamos kapcsolása
Őszintén a dokumentumkezelésről
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Az elosztási rendszerekről általában
Hungarian Testing Board
Menetrendek.
Elméleti járattervezési alapok
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Szállításszervezési módszerek Járattípusok 1
Előadás másolata:

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 1 A logisztikában a távolság-áthidalás tetemes költségeinek mérséklését alapvetően kétféleképpen érhetjük el: - a szükséges szállítási teljesítmény csökkentésével, - a szállítójárművek jó kihasználásával. Mindkét esetben számos eljárás áll rendelkezésünkre, az operatív és a stratégiai tervezés területén egyaránt. Az elsőre példa lehet a gyár telephelyének célszerű kijelölése (stratégiai feladat), vagy a terítő járatok optimális útvonalának meghatározása (operatív feladat). A rátermett gyakorlati szakemberek elegendő tapasztalat birtokában minden segítség nélkül is viszonylag jó eredményeket mutatnak fel, de optimálishoz közelálló megoldásokat csak megfelelő matematikai módszerekkel, illetve az ezeken alapuló számítógépes programokkal lehet elérni.

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 2 Először a járatszervezés operatív eszközeivel foglalkozunk. A legáltalánosabban alkalmazott eljárásokat a járattípusok bemutatásával kezdjük. A felsorolt járattípusok szinte minden közlekedési ágban megtalálhatók. Az egyszerűség érdekében a példákat a közúti közlekedés területéről vesszük. (Az egyszerűsítés azért is megengedhető, mert az ellátási-elosztási logisztika területén a teljesítmények túlnyomó többségét, 60-90 %-át, a közúti közlekedési ág adja.) A z alapvető járattípusok a következők: - egyszerű járat - körjárat - kapcsolt járat

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 3 A járat a szállító jármű megrakásától a teljes kiürítéséig megtett rakott távolság, valamint az ehhez kapcsolódó, a szállítás érdekében felmerült üres járműfutás. (A gyakorlat - és az elmélet - nem konzekvens a járat és a forduló fogalmainak használatában.) Ha A és B pont között kell árut továbbítani, azt legtöbbször egyszerű járattal hajtjuk végre. Az egyszerű járat (irányjárat) a következő: Rakott járműfutás Fr G járműteherbírás B A Q árumennyiség Összes járműfutás: F = Fr+Fü Futáskihasználás: f = Fr/F <0,5! Átkm munka: Á = Fr*Q Rtkm munka: R = F*G Kapacitáskihasználás: k = Á/R < 0,5! Üres járműfutás Fü A jármű telephelye

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 4 A körjárat (lehet terítő, gyűjtő vagy vegyes) több pontot érint. Terítő körjáratban az egy helyen felvett árut több helyen adjuk le, gyűjtőjáratban a több helyen felvett árut egy helyre szállítjuk. Vegyes körjárat esetén terítés és gyűjtés együtt történik. A terítendő áru felrakóhelye és a gyűjtendő áru lerakóhelye nem feltétlenül azonos. Rakott jármű- futás: Fr L2 Összes járműfutás: F = Fr+Fü Futáskihasználás: f =  Fr/F > 0,5! (többnyire) L1 L3 L4 Az átkm munka: Üres jármű- futás: Fü F A raksúlytkm teljesítmény: R = F*G A kapacitáskihasználás a járatszervezés függvénye, lehet 0,5-nél kisebb, de esetleg nagyobb is. A jármű telephelye

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 5 A járművek telephelytől való indulásától a telephelyre való visszaérkezéséig több járatot is teljesíthetnek. Ilyen esetekben a járatokat gyakran fordulónak nevezzük. Ha a fordulók ugyanabban a relációban haladnak, akkor ingajáratról beszélünk. Egy tipikus ingajárat a következő: Rakott futás Összes járműfutás: F = Fr+Fü Futáskihasználás: f =  Fr/F  0,5! (Akkor lesz a futáskihasználás 0,5, ha a telephely vagy a felrakó, vagy a lerakóhelyen van.) Le-rakó-hely Fel-rakó-hely Az átkm munka: Á = N*s*Qi, ahol N a forduló száma s a szállítási viszonylat távolsága Qi az i-edik fordulóban elvitt árumennyiség Üres futás A jármű telephelye A raksúlytonnakm: R = [(2*N-1)*s + Fü]*G

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 6 Ha a nap folyamán végzett fordulók nem ugyanabban a relációban haladnak, a gyakorlatban ezt többfordulós járatnak nevezik, jóllehet ebben az esetben is több különálló járatról van szó. Az első forduló egy terítőjárat, ami 4 helyet érint. Rakó-helyek A második forduló 3 pontot érintő gyűjtőjárat. A harmadik forduló behozatal, irányjárat vagy kocsirakományú járat. Fel-, ill. lerakó-hely Az ilyen összetett feladatok megtervezése legtöbbször nem egyszerű feladat, s jó szervezéssel a költségek csökkenthetők. A jármű telephelye

Szatellit rakó-helyek Szállításszervezési módszerek Járattípusok 7 A körjáratok még összetettebbek is lehetnek, mert abba „beleágyazódhatnak” egyszerű járatok vagy további körjáratok. Ezeket a járatokat szatellit járatoknak hívjuk. 2 A felrakóhelyről egy terítő járat indul, amely a felrakott árut az 1…5 helyeken rakja le. A 3. ponton árut veszünk fel, s ezt a 6. pontra visszük (sárga). Ez egy szatellit járat. Az 5. és 6. pontokon árut gyűjtünk, amit a kiindulóhelyre szállítunk. 3 4 5 6 1 Szatellit rakó-helyek Fel-, ill. lerakó-hely A jármű telephelye

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 8 A kapcsolt járatok olyan egymás után elvégzett egyszerű vagy körjáratok, amelyek esetében - szokásos esetben - a jármű teljes kiürítését követő felrakóhely nem esik egybe az első felrakóhellyel. 4 3 A példában egy terítőjárat befejezése után nem térünk vissza a telephelyre, hanem a 4. ponton árut veszünk fel, amit az 5. pontot rakunk le. Másképpen: a körjárathoz egy egyszerű járatot kapcsoltunk. 2 1 5 Felrakó-hely A járatkapcsolással üres járműfutást takarítunk meg. A futásmegtakarítás: S=L3F +LF4 +L5F -L34 A járatkapcsoláshoz különböző feltételeknek kell teljesülnie! A jármű telephelye

Szállításszervezési módszerek Járattípusok 9 Néhány alapvető szempontot a járatkapcsolás előtt figyelembe kell venni. 1. Akkor célszerű a járatokat összekapcsolni, ha ezzel költséget (távolságot, időt, járművet stb.) takarítunk meg. 2. Akkor lehet a járatokat összekapcsolni, ha az alkalmazott jármű alkalmas mindkét küldemény továbbításához, a járatok időben egymás után végrehajthatók (a kapcsolást árufogadási vagy árufeladási „időablak” problémák nem gátolják), a járatok összekapcsolása belefér a napi foglalkoztatási időbe, a jármű időben érkezik meg a telephelyre (pihenőidő!), az összekapcsolást nem akadályozzák előírások, szabályok (pl. járműtisztítás)

Segítségét előre is köszönöm. Hirkó Bálint hirko@sze.hu Kedves hallgatóm! Jó tanulást kívánok. Ha a bemutatóban bármilyen hibát talál, vagy az anyaggal kapcsolatban észrevétele van, kérem, küldjön e-mailt! Segítségét előre is köszönöm. Hirkó Bálint hirko@sze.hu 2019.05.01.