A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Advertisements

Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A gondoskodás területei Mit tehet a munkáltató és mit a munkavállaló?
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
1 szociális párbeszléd magyarországon © kurtán sándor 2010 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Távmunka kutatás, fejlesztés eredményei
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
Az érdekegyeztetés rendszere
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
„ TÁMOP B/2. projekt pénzügyi megvalósításának lényeges pontjai” Szombathely, december 15. Készítette: Berényiné Bosch Cecília OFA Kooperáció.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Könyvelői klub Bérkompenzáció Bérkompenzáció Magyar Közlöny: évi 157 száma 299/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet A munkabérek nettó értékének.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Megyei Polgármesteri Fórum 2017.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezet
A Projekt bemutatása A foglalkoztatási helyzet javítása különböző érdekképviseletek együttműködésével, célja a foglalkoztatás szempontjából hátrányos.
A kamarák, mint köztestületek lehetséges szerepe a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítésében.
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
A kormány és a szociális partnerek megállapodása a bérek emelésére
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége Prof. Dr. Báger Gusztáv | Az MNB Monetáris Tanácsának tagja Közép-Európai Club Pannónia | 2019. március 13. A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége

AZ NGTT mint a társadalmi párbeszéd makroszintű fóruma Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsról szóló 2011. évi XCIII. törvény → megújított fórum Korábbinál szélesebb, sokoldalúbb: minden gazdasági és társadalmi csoport képviselete Hat partneri oldal: Gazdaság Képviselői Oldal, Munkavállalói Oldal, Civil Oldal, Tudomány Képviselői Oldal, Művészeti Oldal, Egyházi Oldal Főbb működési kritériumok: nyitottság, átláthatóság, széleskörű egyeztetés Cél: érdekek és értékek megjelenítése → konzultáció, vita Egységes vélemény esetén: Kormány köteles figyelembe venni a jogalkotás során Állandó meghívottak: vezető kormánytisztviselők, szakértők Országgyűléstől, Kormánytól független szervezet

AZ NGTT konzultációs, véleményező, javaslattevő feladatai 1. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény A kötelező legkisebb munkabér és a garantált bérminimum összegét és hatályát, A bruttó 300 000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés, béren kívüli juttatás elvárt mértékét a Kormány a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsban folytatott konzultációt követően rendeletben határozza meg. 2. A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény A szakképzés országos stratégiai kérdéseinek érdekegyeztetése a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács és a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács keretei között valósul meg. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács tagja az NGTT-ben képviselettel rendelkező országos munkaadói és munkavállalói szövetségek egy-egy (összesen kettő) képviselője. A megyei fejlesztési és képzési bizottság az NGTT-ben képviselettel rendelkező országos munkaadói, munkavállalói szövetségek, illetve azok szervezetei (kettő fő), a területi gazdasági kamarák (kettő fő) és a foglalkoztatási feladatkörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal (egy fő) képviselőiből áll.

AZ NGTT tagjai 2018-ban

AZ NGTT tagjai 2018-ban

AZ NGTT tagjai 2018-ban

AZ NGTT tagjai 2018-ban

AZ NGTT Soros elnökei

Plenáris ülések 2018-ban

Plenáris ülések 2018-ban

Rövid összefoglaló négy témakör konzultációjáról A nyugdíjrendszer fenntarthatósága, az öngondoskodás támogatási lehetőségei Fenntarthatóság A jelenlegi rendszer fenntartható: költségvetésnek bevétele van (Gazdasági, Munkavállalói Oldalak) Fenntarthatóság csak 2030-2035-ig (Tudomány Oldal) Demográfiai folyamatok fontos szerepe: időskori függőségi ráta (jelenlegi 28%-ról 53%-ra 2060-ban 2. Öngondoskodás 65 évesnél idősebbek jövedelmének 86-87%-a állami nyugdíjrendszerből (OECD-ben a legmagasabb) → alacsony nyugdíj (Tudomány Oldal) Egyetértés: előtakarékosság, de hosszútávú befektetés (állampapír) szintje alacsony Hosszútávú megoldás: magasabb bérszínvonal Életbiztosítási és nyugdíjbiztosítási fedezettség alacsony (54%) Két javaslat: nyugdíjas-szövetkezetek, tovább dolgozók járulékkedvezménye

Rövid összefoglaló négy témakör konzultációjáról A lakáspiac jövője a munkavállalói mobilitással összefüggésben Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK) támogatása (minden oldalról) Javaslat a 5%-os áfa kulcs határidejének meghosszabbítása (Gazdasági, Tudományos, Egyházi Oldalak) Szociális bérlakásprogram szükségessége (Egyházi Oldal);nem célszerű (Gazdasági Oldal) Munkásszállások létesítése nem megoldás (Gazdasági, Civil Oldalak) A mobilitás szempontjából fontos a bérleti piac szabályozása (Tudomány Oldal)

Rövid összefoglaló négy témakör konzultációjáról Az egészségügy helyzete és értékelése Helyzetkép nyújtás helyett a Kormány egészségügyi programjára lenne szükség (Gazdasági, Tudomány oldalak) Hatalmas szakemberhiány, elmaradott infrastrukturális helyzet (Munkavállalói oldal) Magán- és közfinanszírozott egészségügy szétválasztása, kapcsolatának tisztázása (Civil, Tudomány oldal) Gyógyszerfelírások és -fogyasztás csökkentése (Tudomány oldal) A finanszírozási rendszerben a költséghatékonyság érvényesítése (Tudomány oldal) A HBCS és volumenkorlátok rendszerének bírálata, az orvos-beteg találkozások magas aránya (Európai Gazdasági és Szociális Bizottság képviselője)

Rövid összefoglaló négy témakör konzultációjáról Konzultációs a minimálbérről és a garantált bérminimumról A Munkavállalói oldal 13%-os minimálbér emelés és 15%-os garantált bérminimum emelés elfogadását javasolta Ezt az álláspontot a Gazdasági oldal és a Tudományos oldal túlzónak tartotta (a magyar gazdaság termelékenységi szintje, két év alatt a minimálbér 40%-kal emelkedett). A Tudományos oldal maximum 6-8%-os minimálbér és garantált bérminimum emelésének mérlegelését kezdeményezte A Civil oldal: a piaci folyamat miatt a minimálbérnek és a garantált bérminimumnak a jelentősége kisebb Az Egyházi oldal javaslata „méltó a munkás a maga bérére” a legnehezebb helyzetben lévő munkáltató fontos, hogy az európai bérekhez fel kell zárkózni

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!