Polónyi István A hazai felsőoktatás elmúlt 10 évének néhány jellemzője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Adatszolgáltatási igények kezelése
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Közigazgatási alapismeretek
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Állam munkavédelmi feladatai
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
Innovatív Magyarország
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Felzárkózás helyett távolodás az eurós követelményektől Varga Mihály, április 21.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
Polónyi István: A felsőoktatás elnyomorítása
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
A minőségi felsőoktatás feltételei február.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
Önkormányzati Egészségügyi Napok
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
Polónyi István A hazai felsőoktatás kondíciói a 2000-es évek második évtizedének közepén Felsőoktatás a koncepciók keresztútján Magyar Felsőoktatás 2015.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Lejtmenetből lendület
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Polónyi István A hazai felsőoktatás elmúlt 10 évének néhány jellemzője

A kondíciók

A felsőoktatás kondíciói a központi költségvetési törvényekben (folyó áron) 2013 – Széll Kálmán terv támogatás kivonásának végrehajtása 2009-es áron (tehát az inflációt figyelembe véve) a 2019-es támogatási kondíciók a 2010-esnek felelnek meg és ma is elmaradnak a 2009-estől. Nominális szinten a felsőoktatás kondíciói 2013 után sokat javultak

A felsőoktatás kiadásainak és állami támogatásának GDP-hez viszonyított aránya a központi költségvetési törvények tervadatai alapján, 2009-2019 Még szembetűnőbb a kondíciók „nem javulása” a GDP-hez és az ország központi költségvetésének főösszegéhez viszonyítva

A nem állami felsőoktatás támogatása megduplázódott Az állami támogatások strukturális változásai 1.) A kézileg vezérelt előirányzatok arányának növekedése Az állami támogatások strukturális változásai 2) A nem állami felsőoktatás támogatásának előirányzatai A Kiválósági támogatások és a Felsőoktatási Struktúra-átalakítási alap, 2013-2019 (milliárd Ft) A nem állami felsőoktatás támogatása megduplázódott Miközben az állami felsőoktatás a 2013. évi támogatás kivonás után alig kap valamivel többet az egyházi felsőoktatás támogatása 2014-ben 90%-kal nő A létszám és a támogatás alakulás nyomán ma már az egyházi felsőoktatásban magasabb az egy hallgatóra jutó támogatás mint az államiban A 2013-ban elvont támogatás után visszacsöpögtetett pénz egy részét alapokba/előirányzatokba tették – ez az intézményi támogatáshoz viszonyítva kb. 20% Csicskáztatás - Aki megérdemli kap

A felsőoktatási kiadások a GDP arányában, (%) – nemzetközi kitekintés Magyarország az EU-ban a legutolsók egyike a felsőoktatási kiadásokat illetően

Felvételi tendenciák

A jelentkezők és felvettek ill A jelentkezők és felvettek ill. a nappali alapképzésre jelentkezők és felvettek számának alakulása a 18 évesek és az adott évben érettségizettek számával Az új belépő hallgatók száma ha kis mértékben is de évről-évre csökken 2013 – az önfenntartó felsőoktatás tervének bejelentése       2011 óta romlottak a bejutási esélyek, de mintha az utóbbi években stabilizálódott volna a helyzet A nappali alapképzésre jelentkezők száma az érettségi-zettekkel mozog együtt Vagy mégsem?

A felsőoktatás hallgatói létszámának alakulása 2009-17 Az államilag támogatott hallgatók aránya fenntartónként Az alapképzés hallgatólétszámát (mind nappalit, mind a részidőset) csökkentette az oktatáspolitika A nem egyházi magánoktatás radikális diszpreferenciálása

Magyarország elfordul a világtól A részvételi hányad a magyar felsőoktatásban, valamint az EU, az OECD tagországok illetve 49 fejlett ország átlaga, 2000-2015 Magyarország elfordul a világtól

Esélyek, boldogulás

Felsőoktatás magán kiadásainak megtérülése A jövedelem A 25-64 éves diplomás népesség relatív keresete a középfokúakhoz képest Felsőoktatás magán kiadásainak megtérülése Magyarországon az egyik legnagyobb a felsőoktatás magán kiadásainak egyéni megtérülési rátája – Magyarországon az egyik legnagyobb a bérelőny – bár csökken (de mindenhol csökken ahol növekszik a diplomás arány) bár az Orbán érában csökken (mivel növekedett a költségtérítéses képzés tandíja) (de még mindig az egyik legmagasabb (volt 2013-ban) az OECD-országokban)

Foglalkoztatási ráta A romkocsmákban sosem unatkoztak magyar munkanélküli diplomások Viszont minden erőfeszítés ellenére a középfokú végzettségűek, de különösen az alacsony iskolázottságúak foglalkoztatási rátája alacsony

Törvénykeringő – avagy búcsú az autonómiától

Törvénykeringő 2011-2018 2011 Rektorjelöltek közül a rektort a fenntartó miniszter választja Gazdasági főigazgató, belső ellenőr - fenntartó miniszter választ FTT államosítása – a Felsőoktatási Tudományos Tanács helyett Felsőoktatási Tervezési Testület – tagjai, megalakítása kormány hatáskörbe kerül, tagjai: elsöprő kormánytöbbség (1993: 21-tagból hét a kormány képviselője, elnöke a miniszter 2005: 19-tagból kettőt delegál a miniszter, elnökét maga választja) Magyar Akkreditációs Bizottság államosítása (tagok felét miniszter választja, elnököt – MTA-val egyeztetetve – a miniszter javasolja, s a miniszterelnök nevezi ki) (1993. évi ftv: egyetlen tagját sem küldte a miniszter, elnökét maga választotta 2005. évi ftv: egyetlen tagját sem küldte a miniszter, elnökét maga választotta) 2013 Röghöz kötés: a végzést követő húsz éven belül az állami támogatás idejével megegyező ideig magyar munkáltatónál 2014 A kancellár bevezetése (a gazd. főig. magasabb vezetői besorolása megszűnik) A rektori választás visszakerül a szenátushoz büfé professzorok: egyetemi tanári kinevezést az MTA a MOB, az MMA is kezdeményezheti A MAB-nak húsz tagja van. – a miniszter „már csak” 9-et delegál, (és kiegészült a HÖK és az iparkamara képviselőjével) de elnök kinevezése marad. A duális képzés bevezetése – a szakbarbár képzés diadala ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) 2015-ben (a 2014-es módosítás után) megszavazta a MAB teljes jogú tagságát – de beszámoltatás 2018-ban

Törvénykeringő 2011-2018 2015 Alkalmazott tudományok egyeteme bevezetése – minőség helyett elnevezés A közösségi felsőoktatási képzési központ (a 2011-ben megszüntetett kihelyezett ill. székhelyen kívüli képzés újra engedélyezése) – győznek a fideszes települési lobbyk 110§-ba ekkor teszik bele kormányhatáskörbe az addigi szakok az indítással összefüggő eljárási rendjének szabályozása mellé a létesítéssel és az indítással összefüggő eljárási rendet – sem a szakindítás sem a szakalapítás nem egyetemi jog 2017 CEU törvény Magyarország területén külföldi felsőoktatási intézmény akkor folytathat oklevelet adó képzési tevékenységet, ha …… (???) 2018. évi V. tv - A felsőoktatás szétszabdalása Az oktatásért felelős miniszter a felsőoktatási intézmény fenntartói jogát megállapodással a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszterre ruházhatja. a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter adja a kutatás , a képzésfejlesztés, a módszertani fejlesztés, s szervezeti fejlesztés és az intézményfejlesztés forrásait,

Köszönöm a figyelmet