Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján Szerzői: Pintér Eliza Berke Zsófia Pályamunka a Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács által kiírt „Vásárolj okosan” c projektversenyre Felkészítő tanár: Dr. Vajda János Munkácsy Mihály Gimnázium 9.a osztály
I. Bevezetés 1. Motiváció/célok 2. Előzetes feltételezések Szerettük volna jobban megismerni a marketinget Együtt akartunk versenyezni Marketinggel szeretnénk továbbtanulni Érdekel minket a helyi gazdaság és annak folyamatai Helyi termékek népszerűsítése 2. Előzetes feltételezések Kevesen tudják, mi az, hogy „okos vásárlás” Kevesen ismerik a választott termékünket, még kevesebben vásárolják A hagyományos csatornák keresettebbek, mint az e-megoldások
II. Módszertan Kutatásunk témája a Kaposvár Kincse termékek köre 1.Primer információk Mélyinterjú Bakó Bence ügyvezetővel (1. melléklet) Kérdőív az okos vásárlásról, és a helyi termékekről (Kaposvár Kincse) (2. melléklet) Google űrlapok, Facebook megosztás 12 kérdés összesen háttérváltozók (nem, életkor, iskolai végzettség, lakóhely) 127 kitöltő 2. Szekunder információk - Webes böngészés: honlapok, szakmai honlapok, közösségi média felületek
III. Eredmények Háttérváltozók a)Életkora b) Neme c) Legmagasabb iskolai végzettsége d) Lakóhelye
1. Ön szerint mit jelent az okos vásárlás? 127 válasz az elvárt minőség mindenkinek mást jelent Függ: ki mit engedhet meg
Vásárolt-e már helyi terméket? 2. Vásárolt-e már helyi terméket? Igen: 96% 3. Ha igen, akkor milyen helyi terméket vásárolt és hol?
Hallott-e már a Kaposvár Kincse termékekről? 4. Hallott-e már a Kaposvár Kincse termékekről? Igen: 52% Nem: 48% 5. Vásárolt-e már Kaposvár Kincse terméket? Nem: 78% Igen: 22% 6. Ha igen, akkor milyen terméket?
7. Hol vásárolta? 8. Miért? 9. Mi a legfontosabb előnye a helyi/ Kaposvár Kincse termékek vásárlásának?
IV. Következtetések és javaslatok Fő eredmény Következtetés Javaslat - A legtöbben az „olcsón jó minőségben”-t választják okos megoldásnak - Közösségi oldalakon tájékoztatás (reklám) - Nehezen meghatározható fogalom - Több információra van szükségük(prospektus, weboldal) - A helyi alapvető élelmiszerek vásárlása elterjedt (kenyér, hús, tej) - Ezeket amúgy is vásárolják, jobban ismerik -A piac és a hagyományos boltok könnyen elérhetőek, kényelmesebb - Ezeknek a termékeknek nagyon fontos csatornák: fejleszteni célszerű - Mintaboltban, fesztiválokon, interneten szűk csoport vásárol - Minden második ismeri, de csak minden ötödik ember vásárolt Kaposvár Kincse terméket (mézet, ritkább esetben szörpöt vagy lekvárt) - A méznek hagyománya van Kaposvárott, a szörpöt és a lekvárt is sok helyen elérni. Talán elérhetőbb az ára miatt, és tartós is (spájzolható). - Több helyszín, több árusítási megoldás szükséges a jobb értékesítéshez (pl. webshop, mobilos applikáció). - Személyességre és a „megfoghatóságra” további hangsúlyt fektetni - Megbízhatóságuk, a lakóhely fejlesztése miatt vásárol - További „okos” szempontok kevésbé keresettek
V. Hagyományos és e-kereskedelem Kaposvár Kincse hagyományos kereskedelmet folytat Miért nem weben értékesítenek? Prémium márkánál „tilos árat hirdetni” Fontos a vásárlás személyes élménye Nehezíti a helyi vásárlóerő fejletlensége
VI. Irodalomjegyzék Kaposvár Kincse - Home | Facebook KAPOSVÁR KINCSE - Kaposvár város honlapja A kulcs a minőség | SONLINE Az e-kereskedelem jellemzői (Logisztika jegyzet) http://www.agr.unideb.hu/ebook/logisztika/az_ekereskedele m_jellemzi.html Philip Kotler – Kevin Lane Keller: Marketingmenedzsment (Akadémiai kiadó, 2012) Papp-Váry Árpád: A márkanév ereje - Szempontok a sikeres brandépítéshez (Dialóg Campus, 2013)
Köszönjük a figyelmet!