Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ellentétek közöttünk. Földünk népessége 100 évvel ezelőtt 1.6 milliárd fő volt. Ez mára több, mint 6,7 milliárd. Ebből 1,2 milliárdan élnek szegénységben,
Advertisements

Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
A kutatási program rövid bemutatása
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
Magyar Cserkészlány Szövetség. Szövetségünkről 1989: a Szövetség újraalakulása Nyitott minden lány és nő számára (6 éves kor felett) Csapataink hetente.
UNICEF PROJEKT: GYERMEKBARÁT ISKOLA 2011/2012
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Iskolánk futó projektjei
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Nemzetközi szolidaritás. Gazdagok kontra szegények Életszínvonal.
A globalizáció ma már mindenkit érint, még ha nem is figyelünk fel rá. Napjainkban egyre világosabbak az összefüggések a gazdasági globalizáció és környezetünk.
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Pécs-Somogy Bányatelep és a keleti városrész Rehabilitációja
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
„Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben” Az Egész életen át tartó tanulás program ( ) eredményei és a tapasztalatok hasznosítása az Erasmus+
Az Anthropolis Egyesület
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Út az etikus bank felé – az Ökobank projekt Kapitány Ákos Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
Az UNESCO Asszociált Iskolák Mintaiskolájaként végzett jó gyakorlatok.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
A szakiskola jelene és jövője
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
Értékek.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Vállalati fenntarthatóság
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Óvodai és iskolai szociális segítés
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20.

Globális problémák 1,2 milliárd ember él teljes szegénységben 1,1 milliárd embernek nincs tiszta ivóvize Több mint 800 millió ember fekszik le minden nap éhesen 8000 ember hal meg naponta AIDS-ben A világ felnőtteinek egyötöde analfabéta Évente több tízezer ember kerül menekült, migráns státuszba Jelenleg 100 millió akna fekszik a föld alatt több mint 60 országban Multinacionális cégek gazdasági hatalma (Bakan, Went) Szabadságjogok értelmezése, értékelés (Sen) Háttér: Frida Balázs: A világ 12 problémája és amit te tehetsz. Budapest, HAND-Anthropolis, 2007

Problémák racionalizálása - Tudósok munkája (Konrad Lorenz, Rachel Carson, A. Huxley, Stephen Hawking, A. Sen, Albert Einstein, D. Singer) 60-as évek civil mozgalmai 1972, Stockholm ENSZ-konferencia 1987, Közös jövőnk jelentés (Környezet és Fejlődés Világbizottság) 1990, Lisszabon, Európai Tanács (Európai Központ a Globális Egymásrautaltságért és Szolidaritásért) 1992, Rio de Janeiro, ENSZ konferencia 2000, Millenniumi Fejlesztési Célok 2002, Maastrichti deklaráció 2003, oktatási törvény módosítása

Oktatásügy, hiányosságok Globális problémák átfogó oktatásának hiánya Nincs környezeti nevelési program Hagyományos (frontális) oktatási rendszer alkalmatlansága Pedagógusok felkészületlensége Diákok több szintű meghatározottsága (szocializációs színterek, gazdasági háttér)

Célok Környezeti nevelés: „a környezeti tudatformálás eredményeképpen a természeti és emberi környezet állapotában tartós és megalapozott javulás következzék be” Globális nevelés: „Globális nevelés olyan nevelés, amely kinyitja az emberek szemét, kitárja lelküket a világ realitásai felé és ráébreszti őket, hogy létrehozzanak egy olyan világot, melyben az igazság, a méltányosság és az emberi jogok mindenki számára elérhetőek.”

A globális nevelés részterületei (a maastricti deklaráció és a HAND Globális Nevelés Munkacsoport nyomán) Oktatás és képzés a fejlődésért / nemzetközi fejlesztési képzés, szolidaritásra nevelés Emberi jogi oktatás Fenntarthatóságért nevelés Békére nevelés Interkulturális tanulás / kultúrák, vallások közötti megértés Polgárrá nevelés Nemek közötti egyenlőség Népesedési és egészségre nevelés Médiaoktatás / reklámkritikus, környezettudatos vásárlóvá nevelés, fogyasztóvédelmi képzés Környezeti nevelés, környezettudatosságra nevelés / állatvédelem

Módszertan Civil szervezetek munkája (eddig Budapesten és Pécsett) 45 perces óra helyett alternatív időhasználat (epocha, projektfoglalkozások) Több facilitátor (képzett, környezeti és társadalmi problémákkal foglalkozó facilitátor + tanár) Nem formális oktatás Kooperatív módszerek Projekt módszerek Közösségi gyakorlatok

Eredmények I Oktatócsomagok: - Berecz Ági szerk.: Globális nevelés Oktatócsomag fiatalok iskolai és iskolán kívüli neveléséhez. Pécs, Zöld-Híd Alapítvány, 2006. - Barta Geza, Blaho Gyorgy szerk.: Globalizációs túlélőkönyv középiskolásoknak. Budapest, Anthroplis, 2007. - Simonyi Gyula: szerk.: Igazán szeretne egy gyermek nálunk és most megfoganni? Budapest, BOCS Alapítvány, 2008. - Balogh, Jagodics, Kökényesi: Tükörben a Világ játékgyűjtemény. Budapest, Zöld Fiatalok Egyesület, 2008. - Mi közöd hozzá? – Oktatócsomag. Budapest, Artemsszió Alapítvány, 2009.

Eredmények II Oktatási tevékenységek, központok: - Ökokuckó – Zöld-Híd Alapítvány Tükörben a Világ program - ZöFi (2006) HAND Globális Nevelés Munkacsoport (2008) Globális Nevelés Tudásközpont – Anthropolis (2008) Globális értékek – nevelés egy igazságosabb és egyenlőbb világért – Zöld-Híd Alapítvány (2007-2008) Iskolák a világért – Artemisszió Alapítvány (2007-2010) Az vagy amit megteszel – ZöFi, Pécs (2010-2011)

Nehézségek Rövidtávú programok Nehezen megoldható finanszírozás Tanárok „visszakövetése” nehezen megoldható Diákok érdeklődését fel lehet kelteni, de megtartani nehezebb Hagyományos oktatási rendszerben a módszer ereje elvész Kevés a képzett globális nevelő, akik használható metodológiával dolgoznak Nehéz átlátni a program jelenlegi állapotát

Jövőkép Egységes szakmai színtér (vidéken is) Globális nevelők akkreditált képzése Hosszú távú, országos programok Közvetlenebb kapcsolatok az iskolákkal