Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Készítette: Nagy Mihály tanár Perecsen, 2006.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Metszeti ábrázolás.
FRAME-k (keretek). FRAME-k A frame-ek (keretek) segítségével a képernyőt felosztva egyszerre jeleníthetünk meg több webes dokumentumot a képernyőn. Fejlec.html.
A feladatokat az április 28-i Repeta-matek adásában fogjuk megoldani
2006. április 21. Melyik az aznégyjegyű szám, melyre Telefonos feladat.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
A MŰSZAKI RAJZKÉSZÍTÉS SZABÁLYAI
Alaptérkép:.
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Hálózati réteg Csányi Zoltán, A hálózati réteg feladatai Forgalomirányítás Torlódásvezérlés Hálózatközi együttműködés.
Háromszögek szerkesztése
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához október 8. Dobogókő Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A MÉRETMEGADÁS SZABÁLYAI
Hálózati réteg.
Hálózati architektúrák
Hálózati eszközök Bridge, Switch, Router
Gyorsforgalmú utak folyópálya-szakaszai
Csomóponti elemek I.:.
4. gyakorlat. Főpálya, csomóponti ágak és pályák, műtárgyak fajlagos költsége alapján (változatonként): -helyszínrajzról felületek (burkolat és műtárgy);
7. gyakorlat.
61. számú főút Nagykanizsa elkerülő szakasz építése a km szelvények között Lakossági fórum március 11.
2. Zh előtti összefoglaló
Gazdaságstatisztika 11. előadás.
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Transzformációk egymás után alkalmazása ismétlés
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
2. előadás.
Légvezetékes hálózat építése (9. tétel)
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Geometriai feladatok programozása Geometriai programozás Szlávi Péter ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék 2010.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TANTÁRGY TÉMA TERVEZŐ KONZULENS SZEMESZTER.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
avagy a tervezés segítése csúcstechnológiával Rodcont Kft.
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
TRIGONOMETRIA.
Klasszikus szabályozás elmélet
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Apor Vilmos tér megállóhely a Márton Áron tér végállomás irányába b.)
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 2. előadás.
Távérzékelés alapjai IV
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 3. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás

A csomópontok osztályozása A szintbeni csomópontok lehetnek: A szintek száma szerint szintbeni és különszintű csomópontok. A forgalomirányítás módja szerint jelzőlámpás forgalomirányítás nélküliek, éspedig jobbkéz-szabály szerint üzemelők, jelzőtáblával szabályozottak, jelzőlámpás forgalomirányítással működők. Az ágak száma szerint 3 ágú csomópontok és 4 ágú csomópontok, keresztezések. A különszintű csomópontok lehetnek: a forgalmak keresztezése szintben csak az egyik, betorkolló útvonalon megengedett, a forgalmak keresztezése egyik betorkolló útvonalon sincs megengedve.

A külterületi szintbeni csomó-pontok általános tervezési elvei A tervezés kiinduló adatai (hely, csatlakozó utak) az országos közúthálózat fejlesztési tervéből veendők át. Először a forgalmi tervezést kell végrehajtani, majd a mértékadó forgalmak figyelembevételével a geometriai tervezést. A csomópontnak a mértékadó forgalmat át kell tudni bocsátania. A tervezésnek a csomópont teljes területére ki kell terjednie.

A külterületi szintbeni csomó-pontok általános tervezési elvei A forgalombiztonság követelményének a csomópont tegyen eleget, azaz a csomópont távolról felismerhető legyen, a veszélyes helyek áttekinthetők legyenek, a döntési pontok jól beláthatók legyenek, ezek legyenek széthúzva, a csomópont minden eleme járható legyen (a pálya mindenhol elég széles legyen még a kanyarodó kamionok számára is), a haladási irányok megfelelően jelezhetők legyenek.

A külterületi szintbeni csomó-pontok általános tervezési elvei A nagy forgalmú irányokat irányeltérítés nélkül, az áthaladási elsőbbség biztosításával kell a csomóponton átvezetni. Az alárendelt irányokhoz alárendelt geometriai elren-dezés tartozzon. Egy útvonalon lehetőleg végig hasonló típusú csomó-pontokat kell tervezni. Az elsőbbségi jogot a csomópontba torkolló út-szakaszok hálózati szerepének megfelelően kell biztosítani.

A forgalmi tervezés Alapelv, hogy a tervezett forgalmi körülmények mellett (a választott szolgáltatási szinten) a mértékadó forgalom le tudjon bonyolódni, valamennyi csomóponti elem szolgáltatási szintje lehetőleg azonos legyen, illetve a tervezettnél sehol se legyen alacsonyabb. A forgalmat az alábbi ábrán látható módon szokás ábrá-zolni.

A forgalmi tervezés Az ábra részei: az „a” ábra a célforgalmi (honnan-hová) matrixot tüntet fel, a „b” ábra vonalas forgalomáramlási ábrára ad példát, a „c” ábrán a sávos forgalomáramlási ábra látható (ezen a sávok vastagsága a forgalom nagyságával arányos). A dimenzió mindhárom esetben rendszerint E/h.

A kialakítás általános követelményei Szintbeni csomópont legfeljebb 4 ágú legyen. Ha a hálózat ennél több ágú csomópont kialakítását követeli meg, akkor a csomópontot legfeljebb 4 ágú csomó-pontokra szét kell bontani, vagy körforgalmat kell tervezni (lásd az ábrát).

A kialakítás általános követelményei Külterületi szintbeni csomópontok esetén valamennyi kanyarodó mozgást a csomóponton belül meg kell ol-dani. A keresztezés szöge közel  = 900 legyen. Ha  < 600, akkor az alábbi ábra szerint az alárendelt utat rá kell forgatni az elsőbbséggel rendelkező útra.

A kialakítás általános követelményei A rálátásai háromszögön belül a rálátást akadályozó létesítmény nem engedhető meg. A rálátási háromszög értelmezése az alábbi ábrán látható. Elsőbbségadás kötelező jelzőtábla alkalmazása esetén Lk értéke a vcs [km/h] csomóponti sebességtől az aláb- biak szerint függ.

A kialakítás általános követelményei “Stop” jelzőtábla alkalmazása esetén az előző ábrán szereplő 10 m helyett 3 m-t kell venni és Lk-ra az előbbieknél mintegy 30 %-kal magasabb érték felvétele szükséges.

A kialakítás általános követelményei A geometriai tervezésnél a főirány vt [km/h] tervezési sebessége a mértékadó. A főirányból balra kanyarodó járművek számára külön felálló sávot kell létesíteni. Emiatt a főirány forgalmi sávjait el kell húzni. Az elhúzás tervezésénél a 0,75·vt érték alapján kell az La [m] elhúzási hosszat meghatározni. Az elhúzás kialakítása a következő ábrán látható. Az m jelű görbe szabványosított. Az elhúzás A kezdetétől tetszőleges Ln [m] távolságára felvett P pontja az en = e  k [m] összefüggésből számítható, ahol e [m] a teljes elhúzás szélessége (például 4,0 m), k pedig az m jelű szab-ványosított görbe alakját veszi figyelembe például a kö-vetkező táblázat szerint:

A kialakítás általános követelményei ahol: Az elhúzás kialakítása

A kialakítás általános követelményei Az I. rendű főúton a balra kanyarodó járművek részére külön felállósávot kell létesíteni. A jobbra kanyarodó járművek részére szolgáló sávoknál a burkolatszélek vonalvezetésére az alábbi ábrán látható megoldások lehetségesek.

A kialakítás általános követelményei Ahol nincs közvilágítás, ott a főút irányában kiemelt szegélyű sziget nem alkalmazható. Helyette “forgalom elől elzárt terület” útburkolati jelet kell alkalmazni. A csatlakozó utak esése, illetve emelkedése a csat-lakozás előtt legalább 30 méter hosszban e  3 % kell, hogy legyen.

Szokásos csomóponti elrendezések Kisforgalmú mellékutak csomópontjai az alábbi ábrán láthatók. Az áthaladási elsőbbséget egyértelműen jelölni kell.

Szokásos csomóponti elrendezések Nagy forgalmú főút és mellékút csomópontjának rész-letes helyszínrajza látható a következő ábrán. A főútról balra kanyarodó járművek számára külön felállósávot kell biztosítani útburkolati jellel (közvilágítás esetén lehet kiemelt szegélyű szigettel). A mellékúton kiemelt szegélyű sziget van, amely az érkező járművek sebes-ségcsökkentését szolgálja.

Szokásos csomóponti elrendezések A következő ábrán az előző ábrán bemutatott megoldás továbbfejlesztése látható. Új elemek: a főútról jobbra kanyarodó járművek részére külön kivá-ló sáv; a mellékúton járműosztályozó (mindkét kanyarodó irány külön sávról indul); a mellékútról balra kanyarodó járművek számára a fő-úton külön befogadó sáv (amely lehetővé teszi a főút forgalmának irányonként külön-külön keresztezését); a cseppsziget nem nyúlhat be a haladó sáv széléig (min. 1 m-rel előbb kell befejeződnie); a mellékútról jobbra kanyarodók részére külön becsat-lakozó sáv.

Csomóponti elrendezés továbbfejlesztett változata

Csomóponti elemek a főirányban A főirány forgalmi sávjainak elhúzása az alábbi ábrán látható módon hajtható végre:

Csomóponti elemek a főirányban A balra forduló járművek részére biztosítandó külön felállósáv szimmetrikus elhúzás esetén az alábbi ábra szerint alakítandó ki:

Csomóponti elemek a főirányban A jobbra forduló járművek számára létesített külön sáv kialakítása (amely szimmetrikus az előző ábrán be-mutatottal) az alábbi ábrán látható:

Csomóponti elemek a főirányban A balra kanyarodó járművek külön felálló sávjával szemben elhelyezkedő forgalom elől elzárt terület az alábbi ábra szerinti:

Csomóponti elemek a mellékirányban Kisméretű csepp alakú sziget (mellékutak csomó-pontjainál) és nagyméretű csepp alakú sziget (főutak csomópontjainál) méretei az alábbi ábrákon láthatóak:

Csomóponti elemek a mellékirányban Az alárendelt irány betorkollásánál lévő háromszög alakú sziget, a pályaszélesítések méretei és a betorkol-lás általános kialakítása látható az alábbi ábrán:

Szintbeni csomópont méretezése (elsőbbségszabályozás jelzésével) A forgalmi méretezés alapja az, hogy az elsőbbséggel rendelkező főirányban a forgalom akadálytalanul bo-nyolódjon. A fölérendelt forgalom nagyságának és sáv-számának ismeretében meghatározandó az alárendelt forgalmi irányból becsatlakozni vagy keresztezni képes forgalom nagysága. A következő táblázatból a járműmozgás fajtája, a fölé-rendelt út forgalmi sávszáma, valamint a sebesség függ-vényében a becsatlakozáshoz, keresztezéshez szükséges th határidőköz olvasható ki. Az ezt követő ábráról pedig a fölérendelt forgalom Ffölé [jármű/h], valamint a szükséges határidőköz th [sec] ismeretében a becsat-lakozni, keresztezni képes forgalom nagysága adódik.

Szintbeni csomópont méretezése

Szintbeni csomópont méretezése

Szintbeni csomópont méretezése Szintbeni csomópontoknál még esetenként felmerülhet a járműfolyamok fonódásának kérdése. A fonódó forgalmak nagyságai és a fonódási hosszak között ösz-szefüggés áll fenn a sebesség függvényében, amint az a következő ábrából is kiolvasható.

Szintbeni csomópont méretezése

VÉGE az 5. előadásnak