BKK AFC Projekt Státuszriport Budapest, 2018. október 24.
Szerződéskötés, pénzügyi háttér EBRD beszerzési eljárás Nyertes vállalkozó: Scheidt & Bachmann Szerződéskötés: 2014 októberében DBOM szerződés - 5 éves üzemeltetés Egyebek mellett két, jelenleg használt rendszer integrációja (TVM, FUTÁR) >2.000.000 tranzakció/nap Pénzügyi háttér EBRD hitel – fejlesztésre (17,44 Mrd Ft) Fővárosi Önkormányzat (Fejlesztési Megállapodás) – fejlesztésre (5,3 Mrd Ft) BKK (Üzleti Terv) – üzemeltetésre (14,4 Mrd Ft)
Mi az Elektronikus jegyrendszer (RIGO)? Szerverközpontú rendszer (pl. banki rendszerek és bankkártya kapcsolata) Érintés nélküli kártyával (utazási kártya, érintés nélküli bankkártya, eSZIG) Értéknövelt szolgáltatások lehetősége (pl. automatikus bérletmegújítás) Az internetes távértékesítést támogatja Az időalapú jegy és a díjplafon-konstrukció bevezetését lehetővé teszi A metróban és néhány hév állomáson automatikusan működő be- és kiléptető kapuk fogadására képes Hatékony bevételvédelmet biztosít és a hamisítások visszaszorítására képes Zónarendszerre, elővárosi tarifa kezelésére, rendszerek közötti átjárhatóságra
Jelenlegi státusz Az AFC Projekt jelenleg a megvalósítás 4. fázisánál tart, melynek legfőbb célja a Projekt hardver elemeinek (kapu, állomási és járműves érvényesítő készülék) tömeges telepítése. Eddig az alábbi, fontosabb feladatok elvégzése, eszközök telepítése történt meg: 2 db georedundáns szerverközpont Back office rendszerek, szoftverek közül az alábbiak: CCS, CRM, BCHS, FareGo Ügyfélközpontokba az AFC rendszer működéséhez szükséges eszközök telepítése 11 db beléptető kapu és 6 db kamera telepítése a Deák tér Sütő utcai állomásán 12 db állomási érvényesítő a Közvágóhíd H6-os HÉV megállójában 9 db M4 és 1 db M2 állomási terv leadva a BKV-nak, 19 db M3 diszpozíciós terv leadása az M3 projekt igazgatóságnak, 11 db M1 állomás terve leadva a BKK-nak, melyek közül 2 db leadása megtörtént a BKV felé 13 járműtípus prototípus terve elkészült 73 db járműfedélzeti jegyérvényesítő készülék felszerelése 29 járművön. Jelenleg prioritást élvez a Szállítói Szerződés (DBOM) és az ehhez szorosan kapcsolódó Hitelszerződés módosítása, az ehhez szükséges egyeztetések folyamatosan zajlanak. A szerződésmódosítás érinti a DBOM szerződés értékét – megtartva az eredeti projekt összköltséget – és a Projekt bevezetési határidejét.
A projekt pénzügyi státusza Forrás (EUR) Szerződött összeg (alapszerződés és módosításokkal növelt) Kifizetett összeg Folyamatban lévő kifizetés Fennmaradó összeg EBRD - Szállítói szerződéssel lefedett fejlesztés összege* 45 502 509 € 18 722 554 € 139 631 € 26 640 324 € EBRD még lehívható keret 8 997 491 € 0 € Fejlesztési Megállapodás - Szállítói szerződés 394 485 € 247 338 € 147 147 € Fejlesztési Megállapodás - Egyéb költségek 16 188 944 € 3 972 962 € 12 215 981 € BKK Üzleti terv - Szállítói szerződés üzemeltetés (fejlesztés + 5 év) 40 069 772 € 4 536 243 € 35 533 529 € Összesen 111 153 201 € 27 479 096 € 83 534 473 € 35 569 024 185 Ft 8 793 310 850 Ft 44 681 904 Ft 26 731 031 431 Ft *A harmadik fázis végszámlája (számlaszám: 520400, összeg: 1.478.231 EUR) átmenetileg a Fővárosi Önkormányzattal kötött Tagi Hitel megállapodásból került finanszírozásra, azonban az EBRD-vel kötött hitelszerződés módosítását követően EBRD hitelből lehívásra kerül. A forrástáblában az „EBRD – Szállítói Szerződéssel lefedett fejlesztés összege” sor „Kifizetett összeg” oszlopában 4.069.513,2 EUR kifizetéshez nem tartozik teljesítés, ez a még le nem zárt fázisok előlegkifizetései (Fázis 4 előleg: 3.558.704,97 EUR, Fázis 5 előleg: 237.460,77 EUR, Fázis 6 előleg: 300.347,46 EUR). A fenti forrás táblázatban nem került feltüntetésre, azonban a Projekt költségvetésében számolunk azzal az 1 millió EUR-val, melyet a Belügyminisztérium előzetes tájékoztatása szerint – az eSZIG integrációs feladatainak elvégzése érdekében – a BKK rendelkezésére fog bocsátani. E tekintetben jelenleg zajlanak az egyeztetések. A fenti táblázatban feltüntetett Fejlesztési Megállapodás keretéből kiadott fedezetigazolással lekötésre került 9.729.344 EUR összeg, így még szabadon felhasználható 7.279.301 EUR. Az újratervezési folyamat sikeres lezárultával, az EBRD Hitelszerződés módosításával a rendelkezésre tartott további 8.603.006.-EUR összeg is felhasználhatóvá válik a Szállító felé történő kifizetésekre.
A projekt ütemezése, főbb mérföldkövek* Megnevezés Érvényes szerződés Tervezett befejezés Addendum Tervezett befejezés Információ/ tevékenység leírás AFC Pilot szoftver funkcionalitás N/A 2019.01.18 Dolgozói belső tesztelés éles elektronikus személyi igazolvánnyal AFC pilot hardver telepítés 2017.05.25 2019.02.28 M4 vonal - beléptető kapu M1 vonal - állomási érvényesítő készülék H7 vonal - állomási érvényesítő készülék 100 db jármű - járműves érvényesítő készülék (eredetileg 4. fázis) 4. Fázis éles indulás 2017.07.12 2019.10.25 Budapest bérlet (Zona 0) WEB integráció NEK/NEJP/e-szig kezeléssel (Nincs TVM integráció) TVM telepítés 2017.06.22 2020.03.26 Átalakított TVM kártyaolvasóval, és kártya adagolókkal 5. Fázis éles indulás 2017.09.07 2020.03.27 Külterületi bérlet Futár integráció (eredetileg 3. fázis) TVM szoftverintegráció (eredetileg 3. fázis) PAYG (jegy típusú termékek) funkcionalitás belső tesztelésre Állomási telepítés teljeskörű befejezés 2020.03.19 M2 vonal - beléptető kapu M3 középső és északi szakasz) Beléptető kapu H5/H6/H8/H9 állomási érvényesítő készülék (eredetileg 4. fázis) Jármű telepítés teljeskörű befejezés 2017.05.15 2020.07.10 2261 jármű (61 típus) - járműves érvényesítő készülék (eredetileg 4. fázis) 6. Fázis éles indulás 2017.10.23 2020.07.24 PAYG (jegy típusú termékek) bevezetés (eredetileg 5. fázis) Bankkártyás utazás (eredetileg 5. fázis) *A tervezett szerződésmódosítást követően – a BKK és az EBRD által nem validalt és elfogadott Szállítói javaslat szerint
Problémák, kockázatok DBOM szerződés módosítása Hitelszerződés módosítása (finanszírozás) Bankgarancia hiánya Telepítésekkel összefüggően hatósági engedélyezés körüli problémák Függőség a NEK/NEJP rendszer bevezetésétől Függőség az M3 Projekt ütemezésétől Szabályozási környezet változása (pl. agglomerációs közlekedés)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!