JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB
Keletkezésének ideje: 1853 – 54 Műfaja: irányregény olyan regénytípus, amelynek írója valamilyen közvetlen politikai vagy társadalmi célt tűz ki maga elé regénye megírásakor Jókai egyértelmű célja: iránymutatás a polgári társadalom felé vezető út kijelölése Regényében mindent ennek az irányzatosságnak rendel alá
Az irányzatosság 3 szinten jelenik meg: A jellemek szintjén Az epizódok szintjén A stílus szintjén
A műben minden társadalmi réteg jelen van: az arisztokrácia két rétege: a) a nemzeti érzelműek- Wesselényi b) a nemzetietlenek- Abellino a polgárság – Boltay, Barna Sándor a parasztság – Kis Miska
Jókai a figyelem középpontjába az arisztokrácia képviselőit állítja, hiszen csak ők rendelkeznek a polgári fejlődés elindításához szükséges tőkével. -a többségük elherdálja vagyonát -néhányan segítik a fejlődést -de: Jókai hiszi, hogy a többség is felismeri történelmi feladatát=nemesi illúzió
IRÁNYZATOSSÁG A JELLEMEK SZÍNTJÉN A főhős, Kárpáthy János jellemfejlődésen megy át, tehát az események hatására átalakul, felismeri feladatát. Fiát, Zoltánt a következő szavakkal bízza Szentirmayra: „Neveld őt jobbnak és műveltebbnek, mint én voltam!” Követendő példaként állítja őt Jókai az arisztokrácia elé. Szintén ez a célja Szentirmay alakjával is, aki jellemfordulaton megy át. A polgárság és a parasztság képviselőit is követendő példának, kívánt nemzeti típusnak szánja a szerző.
IRÁNYZATOSSÁG AZ EPIZÓDOK / A HELYSZÍNEK SZINTJÉN Kárpátfalva: az elmaradottság jelképe Pozsony: a reformkori országgyűlés színhelye Párizs: nemcsak a csillogás, a szórakozás, a fény fővárosa, hanem a tudásé, a művészeteké, a művelődésé is Barna Sándor itt tanul mesterséget, Rousseaut olvas, de tudását hazaviszi szülőhazájába Emberként egyenrangú a főnemesekkel!!!
IRÁNYZATOSSÁG A STÍLUS SZINTJÉN A cél érdekében „vét” a romantika szabályai ellen: Nincs éles jellemkontraszt A nábobot realista eszközökkel ábrázolja Nem fordul el kora valóságától Nem menekül a képzelet világába Valós történelmi alakokat szerepeltet DE!!! - historizálás, felfokozott érzelmek, váratlan fordulatok, bonyolult meseszövés stb = romantikus vonások