Több vagy kevesebb Európát?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Advertisements

Az Európai Unió szervezeti felépítése
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az Európai Unió Általános áttekintés.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
A nemzeti vámjogszabályok
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
Szövetség. A NATO fontosabb szervei és működésének jellemzői Készítette: Faludi Miklós.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
AZ EURÓPAI UNIÓ INTÉZMÉNY RENDSZERE ÉS MAGYARORSZÁG
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Az Európai Unió szervezeti felépítése
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Európai uniós alapismeretek
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Az EU katonai szervezetei (EUMC, EUMS, Rapid Reaction Forse) Persa Virág Földrajz BSc
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
SZTE Gazdaságtudományi Kar Differenciált integráció – kiútkeresés az Európai Unió válságából Budapesti Corvinus Egyetem április 29. Farkas Beáta.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Az európai integráció története
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az európai integráció elmélyítése: szerződések
Európai Uniós ismeretek
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Az Európai Unió 28. tagállama: Horvátország
Az EU intézményrendszere
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
Az Európai Unió intézményrendszere és döntéshozatala
Lisszaboni Szerződés tükrében
A regionális gazdasági integrációk
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Több vagy kevesebb Európát? 2019.01.12. Több vagy kevesebb Európát? 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens Közigazgatási szakvizsga: Általános közigazgatási ismeretek, MKI OMI

Európa anyánk

dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens Az újabb háborúk megelőzésétől a politikai egyesülésig A legfontosabb forrás a Schuman-terv A francia–német kapcsolatok megoldására Jean Monnet egy, a szén és acéltermelést szabályozó hatóság tervével áll elő, amivel lerakta a mai Európai Unió alapkövét. A korábban a béke megőrzése érdekében felállított nemzetközi szervezetek közül egy sem küszöbölte ki azt az alapvető hibát, hogy a hatalom több különböző állam kezében van.. 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

A Schuman-terv újdonsága a korábbi béketervekhez képest Ez a megközelítés egyszerű megoldást ajánlott egy sor problémára. A szén és acél – a háború teste-lelke – közös felügyelet alá helyezése egyértelműen kifejezte a béke iránti vágyat, és lehetővé tette a közös fejlődést, de nem egymást elnyomva, hanem nemes versengésben. 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

A Schuman-terv újdonsága a korábbi béketervekhez képest A Schuman-terv a hagyományoktól legjobban elrugaszkodó eleme a szupranacionális megközelítés volt. Nem akarták megismételni a Népszövetség által elkövetett hibákat. Abban a szervezetben bármelyik tagállam megvétózhatta a kollektív döntéseket. A Schuman-terv pont azért volt újszerű, mert Franciaország, éppen úgy, mint a többi tagállam, ezután nem csinálhatta azt, amit akart. 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

Nemzetállamok közötti integráció lehetséges szintjei (1.) Preferenciális övezet (2.) Szabadkereskedelmi területek (3.) Vámuniók (4.) Közös piacok (5.) Egységes piac (6.) Gazdasági és pénzügyi uniók (7.) Politikai Unió

Az európai integráció fejlődése EGK EURATOM 1957. Róma Európai Közösségek EK Egyesülési szerződés 1965. ESZAK 1951.Párizs Európai Monetáris Rendszer 1979. az integráció kialakulása Az integráció mélyülése 1945 1957 az integráció 1973 Fehér Könyv 1985. válsága Az integráció bővítése és mélyítése az integráció mélyülése 2000 1986 Nizzai Szerződés 2001. Amszterdami Szerződés 1997. Maastrichti Szerződések EU 1992. Egységes Európai Okmány 1986 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens Az integráció bővítésének és mélyítésének kihívásai napjainkban Bővítés: 2004. 05. 01.-től 10 új tagállammal bővült az integráció A gazdasági unió mélyítése: Lisszaboni stratégia – a legversenyképesebb, legdinamikusabb, tudáslapú gazdaság kiépítése 2010-ig (az Európára is kiterjedő és elhúzódó válság nem tette lehetővé). A politikai unió mélyítése: Önálló védelmi politika kiépítése: gyorsreagálású haderő A bűnügyi együttműködés keretében a nemzetközi terrorizmus elleni összehangolt fellépés EU alkotmányos szerződés-tervezete: alapszerződések egységesítése, nemzeti és uniós hatáskörök pontosabb elhatárolása, működés egyszerűsítése. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

Az Európai integráció fejlődése 1995 1972 2004. 05. 01. 1951-57 2007. 1986 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens 1981

Az Európai Unió szerkezeti modellje 2019.01.12. Európai Unió Európai Tanács Miniszterek Tanácsa 1. pillér Európai Közösségek (gazdaságpolitika) szupranacionális jelleg (Bizottság, Parlament, Bíróság) önálló jogalanyiság min. többségi döntés 2. pillér Közös kül- és biztonság-politika kormányközi jelleg konszenzusos döntés 3. pillér Bel-és igazságügyi együttműködés kormányközi jelleg konszenzusos döntés Az MSZ új alapokra helyezte a tagállamok együttműködését azáltal, hogy 3 pilléres szerkezetet hozott létre. Az EU nem lépett a korábban létrehozott 3 Közösség helyébe, mivel nem szüntette meg azokat, másrészt az EU nem kapott önálló jogalanyiságot szemben a korábbi 3 Közösséggel. Az MSZ az EGK nevét Európai Közösségre változtatta, jelezvén ezzel a közös piaccal kapcsolatos általános hatáskörét. Az első pillért alkotja az ESZAK, az EK és az Euratom azaz az Európai Közösségek és ide tartoznak még a közös gazdasági politikák(kereskedelem,közlekedés,mezőgazdaság,verseny) a közösségi politikák (környvéd.,fogyvéd stb.) és a közös monetáris politika a közös pénzzel az euroval. Az első pillérben az ún. közösségi modell érvényesül, azaz itt nyílik lehetőség a szupranacionalitás érvényesülésére és a közös intézmények teljes jogkörű működésére. A szupranacionalitás jellemzői: az EK határozatai akkor is kötelezőek a tagállamra, ha ő nem szavazta meg a döntést, mert az adott kérdésben a többségi döntés elve érvényesül. Továbbá a közösségi jog közvetlen hatállyal bír és elsőbbséget élvez a tagállami jogszabályokkal szemben. Közösségi jogalkotásra csak az 1. pillér keretén belül kerül sor. A 2-3. pillérben nem a közösségi modell érvényesül, hanem kormányközi együttműködés, mert ezeken a területeken a tagállamok nem voltak hajlandók lemondani a szuverenitásukról. Ezeken a területeken csak a tagállamok teljes konszenzusával hozható döntés(egyhangú).A Közösségi intézmények hatásköre korlátozott: a Bizottság nem rendelkezik kizárólagos kezdeményezési joggal, a Parlamentnek csak konzultációs szerepe van, a Bíróság a 2. pillérben egyáltalán nem rendelkezik hatáskörrel, míg a 3. pillérben szereplő kérdések csak részben tartoznak a hatáskörébe. Az előadó érintőlegesen bemutathatja, hogy mely kérdések tartoznak az 1,2,3. pillér hatáskörébe, azzal, hogy ezek részletes kifejtéséről a későbbiekben lesz szó. 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens Közigazgatási szakvizsga: Általános közigazgatási ismeretek, MKI OMI

dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens Az Európai Unió Tanácsa (soros elnökség félévente valamelyik tagállam külügyminisztere) Az Európai Tanács (Mr. Európa Herman Van Rompuy állandó elnök) Az Európai Bizottság Az Európai Parlament (740 tagú) Az Európai Közösségek Bírósága Az Európai Számvevőszék Gazdasági és Szociális Bizottság Régiók Bizottsága Európai Beruházási Bank Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank Az Európai Ombudsman 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

„Nem az államok koalícióját kívánjuk létrehozni: az emberek közötti egységet építjük.” Jean Monnet

A munkavállalóktól a polgárokig Cél: az EU polgárokkal való benépesítése. Európai föderalizmus: hirdetői szerint Európa polgárai problémamentesen integrálhatók egy egységes politikai nemzet keretei között. Több ezer éves sors- és kulturális közösség kialakította a kölcsönös megértés lágy struktúráit – amelyek sokkal fontosabbak, mint az EU intézményei. Elfogadható-e ez az érvelés? Etnikai eredet nem számít? Mi az identitásképző erő? 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens Rögvalóság Valóban elegendőek a közös kulturális alapok? Mivel: Kétsebességes Európa gondolata, amely nagyon is a reálfolyamatok alapján és nem a közös identitás a szolidaritás alapján jött létre. Tény: háborúk 60 éve nincsenek Európában a közösség országai között. 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

Javak Európája helyett polgárok Európája Hetvenes évektől megerősödő dialógus Európa „polgárairól” Három szakasz: 1972 párizsi konferencia (közös európai identitás) – 1979 Európai Parlament 1979 - 1984 fontainebleau-i konferencia (realistább megközelítés) 1987 Egységes Okmány (munkavállaló helyett személy fogalmát használja; szakítás a korábbi egyoldalú gazdaságpolitikai szemlélettel Maastrichti Szerződés (európai állampolgárság politikai jogok) Amszterdami Szerződés

Európai állampolgárság Etnosz vagy démosz? „Az Unió állampolgársága kiegészítő jellegű és nem lép a nemzeti állampolgárság helyébe." Amszterdami Szerződés A fejlődés tehát abba az irányba mutat, hogy a közös identitáson alapuló egységes európai állampolgárság - legalábbis egyelőre - nem reális elképzelés. Az uniós állampolgárság alapja továbbra is a nemzeti állampolgárság

Létre lehet-e hozni egy nemzeti identitáshoz hasonló erejű összetartozás érzést közösségi szinten vagy csak a nemzeti identitás „alatt” ? A másodlagos állampolgárság koncepciója mindenesetre ez utóbbira tesz kísérletet Közös eredet megteremtésének kihívása→ például az Európai Alkotmányban? Közös eredet az etnosz; mellette létezik a démosz

Démosz A démosz a politikai állampolgársággal járó egyenlő jogokat, a politikai életben való részvétel egyenlő esélyét, azaz azokat a demokratikus vívmányokat jelenti, amelyek racionális tényezőkből álló kötelékeket eredményeznek.

A démosz kialakulásának szervezeti feltételei Politikai pártok Érdekcsoportok Társadalmi mozgalmak Európai Unió Bizottsága preferálja az EU- szintű szervezetek működését.

Így nehéz lesz: Az európai civil társadalom másodlagosságának okai Egyrészt európai szinten hiányzik az etnikai mag, amely a tagállamok civil társadalmai számára természetes kötőszövetet jelent. Nem lehet támaszkodni a nemzeti összetartozás alapját képező "lágy struktúrákra", hanem csakis a jóval ridegebb és racionálisabb demokratikus jogok és az érdekazonosság marad hivatkozási alapnak. Ennek következtében az európai civil társadalom addig másodlagos jelentőségű lesz Európa polgárai számára, amíg nem sikerül - ha egyáltalán lehetséges ilyen — egy etnosz-szerű kötődést uniós szinten is létrehozni.

Mégis, miért legyen inkább több, mint kevesebb Európa? A globális kihívások: USA (300 millió ember közössége, A BRIC-országok azaz Brazília, Oroszország, India, Kína ( a világ népességének döntő hányada él e négy országban). EU országai együtt: 550 millió ember. A válság megmutatta, ha nem tarjuk magunkat a közösen elfogadott szabályokhoz, akkor mi lesz! Külön utakon kell-e járnunk? A nemzeti szuverenitás vs. további mélyítése az integrációnak? 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

Mégis, miért inkább több, mint kevesebb Európa? Nem beszélhetünk európai identitásról, sem európai közvéleményről, sem pedig európai államról. Ezzel együtt az országhatárok átjárhatóvá, a gazdasági és társadalmi kapcsolatok intenzívebbé válásával és „Európa” egyre több területen való megjelenésével nő az emberek Európa-tudata, és némileg európai identitása is. 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

Mégis, miért inkább több, mint kevesebb Európa? John Lukacs írta: „Nemzet és állam. A kettő nem ugyanaz. Az államok hatalma és fontossága megszűnőben. A nemzetek lényege nem. Ez – több más között – a jelenlegi Európai Unió nagy és mély hiányossága. Európa egyesülésének még nagyon, de nagyon legelején vagyunk. Európai öntudat, európai szellem alig pislog, alig létezik.” 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens

Köszönöm a szíves figyelmet! 2019.01.12. dr. Brachinger Tamás intézetvezető, főiskolai docens