Az intézmény Lakóinak felmérése, egyéni kiváltási terv készítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Gondozási Központ Zalaegerszeg
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Fejlesztő célú szaktanácsadás
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
TÁMOP /A
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A projekttervezés első lépései
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Integrált közösségi szolgáltató terek
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A projekt általános szakmai célkitűzései
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A támogatott lakhatás kihívásai
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Az intézményi felkészülés módszertana 14. előadás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
„Kastélykiváltás Berzencén”
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
KIVÁLTÁS,
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
IFKT Excel adatbázis EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A kiváltást megvalósító intézmények (pályázók) támogatásának közvetlen módjai a projekttervezés időszakában EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Az SZMBK Intézményi Modell
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

Az intézmény Lakóinak felmérése, egyéni kiváltási terv készítése TÁRS PROJEKT - Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely kialakítása EFOP-1.9.1-VEKOP-15-2016-00001

A felmérés célja Intézményi szinten Átfogó, részletes információk összegyűjtése és rendszerezése minden lakóról az egyéni szükségleteken alapuló kiváltási folyamat intézményi szintű megvalósításához Egyéni szinten Támpontot nyújt a kiváltási folyamat időszakában a lakót érintő beavatkozások megtervezéséhez, a leendő szolgáltatási struktúra kialakításához, annak érdekében, hogy valóban egyénre szabott módon történjen a kiváltás folyamata. A felmérés számba vesz minden olyan egyéni tényezőt, jellemzőt, sajátosságot, igényt és szükségletet, amelyet figyelembe kell venni a kiváltás megtervezése és megvalósítása során

A felmérés keretei A modul célja Összegyűjti a lakókra vonatkozó információkat, alapadatokat, feltárja a természetes támogató környezetüket, valamint a lakók jelenlegi és a kiváltáshoz kapcsolódóan prognosztizálható támogatási szükségleteit, szolgáltatási igényeit, valamint jövőbeni elképzeléseit, preferenciáit. A modul ajánlott eszközei Elemzendő dokumentumok, egyéb adatforrások megnevezése Szempontsor a dokumentum-elemzéshez és adatgyűjtéshez (kérdőív) Interjúkérdések a lakók alapvető elképzeléseinek, preferenciáinak összegyűjtéséhez Adatrögzítésre és az adatok összegzésére szolgáló Excel adatbázis Kitöltési és használati útmutatók Adatvédelmi szabályzat és hozzájárulás az adatkezeléshez Személyi feltételek A lakót jól ismerő személy (belső szakmai team tagja), aki ismeri a személyközpontú felmérés és tervezés alapjait, valamint a lakó interjúkérdéseihez szükséges alternatív-augmentatív kommunikációs eszközöket vagy más segítő technológiákat, például fejlesztőpedagógus, szociális munkatárs, mentálhigiénés munkatárs, pszichológus vagy pedagógus. Egy szakemberhez maximum 30 lakó felmérése tartozzon. Tárgyi feltételek Nyomtató a kérdőív és az interjúkérdések kinyomtatásához, nyugodt helyiség az interjúzáshoz, Excel-kompatibilis számítógép. A felmérés elkészítésének időigénye kb. 2 óra/fő

A felmérés keretei Adatgyűjtés köre rendelkezésre álló intézményi dokumentumok, adatok munkatársak, team-tagok ismeretei, tudása és információi a lakóról lakó saját elképzelései a jövőjéről Az adatgyűjtés módja intézményi dokumentumok elemzése, az adatok összegyűjtése és szisztematikus rendszerezése, rendelkezésre álló információk összesítése és rögzítése (nem mechanikus másolás!) Interjú a lakóval A felmérés eszközei Nyomtatható kérdőív a legtöbb helyen előre meghatározott válaszlehetőségekkel Interjúkérdések a lakóval Excel adatbázis Mikor készül? A lakók, hozzátartozók tájékoztatása után, a munkatársak felmérésével párhuzamosan

A felmérés részei A felmérés 3 területe I. Szociodemográfiai adatok II. Jelenlegi szolgáltatási struktúra III. Jövőbeli tervek Az egyéni felmérés elsősorban a meglévő intézményi információk és adatok összegyűjtése, strukturálása révén, az életminőség koncepciójához igazodva 3 fő életterületre koncentrálva (otthoni élet, munka, szabadidő) főként a rendelkezésre álló dokumentumok, valamint a lakókhoz kapcsolódó ismeretek, tapasztalatok összegyűjtésével és elemzésével történik. Az I. és II. részre vonatkozó kérdések magukba foglalják az alábbiakat: - szociodemográfiai adatok; - életút elemek; - természetes kapcsolati (támogatói) háló; - foglalkoztathatóság dokumentumalapú vizsgálata; - foglalkoztatással kapcsolatos preferenciák és tapasztalatok; - a kliens által használt segítő technológiák; - gondnoksági státuszvizsgálat.   A III. részben a kliens és a vele közvetlen kapcsolatban álló segítő(k) jövőbeli elképzeléseit, véleményét vizsgáljuk meg, részben a lakóval készítendő interjúkérdések formájában.

I. Szociodemográfiai adatok Alapadatok (születési adatok, elérhetőségek, iskolai végzettségek stb.) Gondnoksággal kapcsolatos adatok Lakó számára fontos kapcsolatok, személyek adatai Jövedelmi adatok Fogyatékosság (diagnózis) Segédeszköz szükséglet, akadálymentesítési szükséglet

II. Jelenlegi szolgáltatási struktúra A jelenlegi szolgáltatási struktúra feltárása során főként azt vizsgáljuk, hogy a személy jelenleg milyen támogatásokat, segítségeket kap az intézménytől, illetve természetes támogatóitól. Ahol releváns, ott meg kell jeleníteni a jelenlegi támogatás formáját is (önálló, vagy támogatást igényel, vagy intézmény biztosítja számára, vagy teljes fizikai támogatást igényel) Önellátás (öltözködés, tisztálkodás és személyi higiénia, étkezés, segédeszközök használata és tisztán tartása) Háztartási tevékenységek (étel elkészítése, takarítás, lakókörnyezet rendben tartása, mosás és ruházat tisztán tartása, bevásárlás) Szakápolási tevékenységek Gyógyszerek szedése Fejlesztések Mobilitás (intézményen belül, településen belül, településen kívül) Foglalkoztatás (milyen foglalkoztatási formában, hol, milyen munkakörben, hány órában, mióta, korábbi munkahelyi tapasztalatok) Pénzkezelés Szabadidő (sport, kultúra, vallásgyakorlás, hobbi) Természetes támogatók Kockázatok (viselkedéses és egészségügyi kockázatok, éjszakai felügyelet, kritikus életesemények, vészhelyzetek kezelése)

II. Jelenlegi szolgáltatási struktúra

III. Jövőbeli tervek A Jövőbeli tervek rész célja, hogy feltérképezze a lakó elképzeléseit, preferenciát a jövőjével kapcsolatban, egyúttal a tervezést segítse néhány életterület átgondolásával. Ebben a részben a lakóval készült interjú válaszait is rögzíteni kell. Lakó elképzelése a leendő lakótárs személyéről Lakó elképzelése a leendő lakóhelyről Lakó elképzelései a foglalkoztatásával kapcsolatban Szakember véleménye a foglalkoztatással kapcsolatban Lakó képzési, felkészítési igényei Szakember véleménye a felkészítéssel kapcsolatban Lakó elképzelése a személyes támogatással kapcsolatban Lakó elképzelése a jövőjével kapcsolatban

III. Jövőbeli tervek

Az eredmények felhasználása Egyéni szinten A felmérés kimenete egy olyan információhalmaz, amelyre reagálni tud az egyéni kiváltási terv, valamint a szolgáltatási gyűrű és szolgáltatásfejlesztési terv. Alapvető információk és tények a lakók egyéni igényeiről és elképzeléseiről, valamit helyzetéről és az aktuálisan biztosított intézményi szolgáltatásokról, igénybe vett egyéb közszolgáltatásokról és az egyéni támogatói hálóról. Intézményi szinten Összesített, minden lakóra vonatkozó adatbázis elkészítése, melyben összesítve találhatóak meg az adatok, statisztikai elemzésre, további tervek készítésére, intézményi szintű tervezésre alkalmas formában. Az Excel adatbázis kitöltésével egy kereshető, belső használatra alkalmas adatbázis jön létre a lakókra vonatkozó releváns adatokkal.

Lakók egyéni felmérése és TSZA (Komplex támogatási szükségletmérés) kapcsolata kiváltási folyamat legelején egyéni kiváltási tervet megalapozó meglévő adatok összegyűjtése, strukturálása intézmény dolgozóinak jelentős szerepe részben interjúkérdések összesített adatok, intézményi tervezésre alkalmas formában nincs külső szakértő fő életterületekre koncentrál jelenleg nyújtott szolgáltatásokat és jövőbeli terveket, elképzeléseket tár fel Az adatok összesítését segítik az előre meghatározott válaszlehetőségek TSZA hatósági jellegű közvetlenül a kiköltözést megelőzően szolgáltatási terv megalapozása interjúkérdések team-munkában külső szakértő végzi (belső munkatárssal közösen) fő életterületekre koncentrál egyéni szükségleteket tár fel összegzés szabad szöveges kitöltésű

Egyéni kiváltási terv Az egyéni kiváltási terv célja alapvetően kettős: Meghatározza, hogy az egyénnek milyen támogatásra, felkészítésre, szolgáltatásokra van szüksége, hogy felkészüljön a Támogatott Lakhatásra Leírja azokat a fő szolgáltatási elemeket, megjeleníti a legfőbb támogatásokat, amelyeket a közösségi alapú ellátás során (a TL-ben) biztosítani szükséges a lakó számára Mikor kell elkészíteni? A szolgáltatási gyűrű és szolgáltatási terv, illetve az ingatlan-portfólió elkészítése után.

A tervkészítés keretei A modul célja Biztosítja, hogy az érintett személy támogatása megfeleljen a lakó szükségleteinek, kívánt életmódjának, elősegítse és támogassa az intézeti ellátásról a közösségi ellátásra történő sikeres átmenetet. Meghatározza, hogy az egyénnek milyen támogatásra, felkészítésre, szolgáltatásokra van szüksége, hogy felkészüljön a Támogatott Lakhatásra (TL). A modul ajánlott eszközei A lakók adatait tartalmazó és összegző Excel adatbázis Tervsablon Kitöltési útmutató Személyi feltételek A lakót jól ismerő személy, aki ismeri a személyközpontú felmérés és tervezés alapjait, valamint a lakó interjúkérdéseihez szükséges alternatív-augmentatív kommunikációs eszközöket vagy más segítő technológiákat, például fejlesztőpedagógus, szociális munkatárs, mentálhigiénés munkatárs, vagy pedagógus. Egy szakemberhez maximum 30 lakó felmérése tartozzon. Ideális esetben a lakót felmérő személy végzi el a tervezést is. A tervet ugyanaz a személy készíti, a lakó felmérését végezte! Tárgyi feltételek Szükség esetén nyomtató, Excel-kompatibilis számítógép, szövegszerkesztő program. A terv elkészítésének időigénye kb. 2 óra/lakó

Egyéni kiváltási terv részei Az egyéni kiváltási terv hat nagyobb részből áll: I. Szociodemográfiai adatok (alapadatok, diagnózisok, szakorvosi kivizsgálások, segédeszközök- jelenleg rendelkezésre álló és jelenleg rendelkezésre nem álló eszközök, akadálymentesítési szükségetek, jövedelem – levonások után) II. Választott település III. Lakóforma IV. Kommunikációs szükségletek V. Társas kapcsolatok rendszere (intézményen belüli és intézményen kívüli kapcsolatok) VI. Tervezett szolgáltatások és felkészülés Az első öt területet a tervkészítés során szöveges formában kell elkészíteni, a hatodik terület kidolgozásához egy táblázatot tartalmaz a tervsablon.

Tervezett szolgáltatások és felkészülés 1. ÉLET-TERÜLET 1.a. TEVÉKENY-SÉG 2. TERVEZETT SZOLGÁLTATÁSOK A TÁMOGATOTT LAKHATÁSBAN 3. FELKÉSZÜLÉS A TÁMOGATOTT LAKHATÁSRA 2.a. JELENLEGI TÁMOGATÁS-OK INTENZI-TÁSA 0 / + / ++ / +++ 2.b. TL SZOLGÁLTA-TÁSI ELEMEK 2.c. TERMÉ-SZETES TÁMOGATÓ (jelölje x-el) 2.d. SZOL-GÁLTATÁSI GYŰRŰ 3.a. SZEMÉLYES CÉLOK 3.b. BEAVATKO-ZÁSOK, TEVÉ-KENYSÉGEK BELSŐ ERŐ-FORRÁSBÓL 3.c. BEAVATKOZÁSOK, TEVÉKENYSÉGEK KÜLSŐ ERŐFORRÁSBÓL OTTHONI ÉLET Önellátás   öltözködés tisztálkodás, személyi higiénia étkezés segéd-eszközök használata Háztartási tevékenységek ételkészítés takarítás lakókörnyezet rendben tartása mosás, ruházat tisztán tartása bevásárlás

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Matolcsi Rita Módszertani munkatárs Kézenfogva Alapítvány matolcsi.rita@kezenfogva.hu