Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból 2011. március 03.
Tartalom ESZE dióhéjban Hol tart az ország? Törvényi feltételek Technikai feltételek Problémák Konklúzió
Elektronikus Számlakibocsátók Egyesülete - dióhéjban Tagok legnagyobb magyar számlakibocsátók, szoftverfejlesztők, e-számla, digitális aláírás szolgáltatók Cél fórum biztosítása a szereplőknek magyar e-számlázás elindítása elterjedés feltételeinek biztosítása Sikerek számlakibocsátás jogi feltételeihez egységes értelmezés kialakítása a piaci szereplők között számlabefogadás (kontírozás) szabályzásának elektronikus számlázásra adaptálása elektronikus számlázás népszerűsítése Készen vagyunk?
Hol tart az ország az elektronikus számlázásban? Hiányzó szolgáltatók Sikeres példák hiánya Elfogadási készség Automatizálást segítő piaci „szabványok”, együttműködés Nehézségek Tömeges számlázók Úttörő felhasználók Kialakult, professzionális megoldások Széles körben használt és elfogadott gyakorlat Piaci reakció Jogszabályok megjelenése: Digitális aláírás Elektronikus számla Jogszabályok igazítása: Számla befogadás Végrehajthatóság Jogszabályok igazítása: Egyszerűsítés ? Együttműködés ? Lehetőségek 2000. 2005. 2010. 2015
Aktuális állapot: Törvényi feltételek Elektronikus számla meghatározása Digitális aláírás Időbélyeg Számlaformátumok (szöveg, kép / adat, XML, PDF) Számlakibocsátás Másolati példányok Számlabefogadás (papír számlával egyező folyamat) Kontírozás (zárt, elektronikus könyvelő rendszerben) Sztornó Tárolás Nem archiválás, hosszú távú tárolás (nem szükséges hitelesített archív rendszer) Papír számla szkennelés utáni megsemmisíthetősége Ellenőrzés NAV ellenőrzési formátum Bírósági elfogadás gyakorlata A törvényi feltételek adottak
Aktuális állapot: Technikai feltételek Számlakibocsátás Digitális aláírás Időbélyeg Számlaformátumok (szöveg, kép / adat, XML, PDF) Számla továbbítása Számlázó rendszerek technikai felkészültsége Számlabefogadás (papír számlával egyező folyamat) Zárt, elektronikus számviteli / könyvelő rendszerek Tárolás Ellenőrzés Fájl formátumok közötti átalakítás Automatizálhatóság Szabványok Interfészek Együttműködő rendszerek – lehetőség szinten A technikai háttér kiforrott
Hol van akkor a probléma? Kérdés Válasz Nagy közmű cégeknek megéri a volumen miatt. Miért éri meg az e-számla kibocsátás egy 50 fős cégnek, vagy egyéni vállalkozónak? Nincs posta költség, olcsóbb; (feltéve ha nem kell beruházás) egyszerűbb, gyorsabb, (feltéve a ha a számlázó rendszere tudja) Miért éri meg a számlabefogadónak? Neki igazából mindegy. .. kivéve a könyvelőjét! Miért éri meg a könyvelőnek? Kevesebb adminisztráció, kevesebb tévedési lehetőség (feltéve ha együttműködnek a könyvelő rendszerek!) Honnan tudják a szereplők, hogy lehet e-számlázni? Üzleti partnereiktől, könyvelőiktől Hogyan bizonyosodjanak meg arról, mi a törvényes? Kormányzati szereplők kommunikációja, sikeres példák
Problémák: Kevés példa miatti bizalmatlanság Sok esetben nem ingyenes az e-számla funkcionalitás Kiút a paradicsomból: miért változtassunk? Elfogadott kvázi-szabványok hiánya Könyvelő rendszerek együttműködési hiányosságai Nincs a kezemben papír érzés Digitális fejlettség sok esetben nem elég magas Kontírozás megoldatlansága Tárolás megoldatlansága
Konklúzió A hagyományos papír alapú számlakezelés - és ezzel együtt az ügyvitel is - átalakulóban van. A fejlődés iránya az elektronikus számlázás. Túl vagyunk a fejlődési szakaszon, épp most indult a növekedés. A jogszabályi és technikai lehetőségek adottak. A mostani törvények szerint az E- számla ugyanúgy kezelendő mint a papír, csak más a hordozója. Az eszámla elterjedésének sebessége mára elsősorban az alkalmazó (befogadás képes) cégek számától függ. Kb 3 % telítettség (minden 30. lekönyvelt számla elektronikus) után robbanásszerű növekedés következik. Az e-számla nem cél, hanem eszköz. Nem egyszerűsödik tőle a számvitel, de gyorsul az adminisztráció + javul a pontosság. Az adminisztratív rögzítési feladatok helyett több idő marad a kvalifikáltabb tevékenységekre. Feladatok: Sikeres példák jobb kommunikációja szükséges A számlázó / könyvelő rendszerek között együttműködést kell kialakítani („szabványok”), hogy minél kevesebb adminisztráció maradjon a folyamatban
Köszönjük a figyelmet! www.esze.org.hu