Hegel ( ) rendszerfilozófiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A konfliktusok és kezelésük
Advertisements

Száray Miklós: Történelem III. (1. lecke)
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
és a legkevésbé teljes az
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Fellner Ákos, filozófus, kommunikáció-kutató, PhD hallgató
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A romantika irodalmából
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Az újkori filozófia eredeti kérdésfeltevésének háttérbe szorulása
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A modern világirodalom
A konfliktusok és elhárításuk
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Az ember tragédiája 20/B.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A modern közgazdaságtan és a marxi elmélet kapcsolata
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A pszichikumról általában
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Bevezetés a filozófiába
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Kulturológia története III.
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Utazás a jövőbe.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Kant ( ) a szépről és a zseniről
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Madách Imre Érettségi tételminta.
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
Vállalati Jog MsC 1. Bevezetés jogi alaptani visszatekintés Dr. Pétervári Kinga 2013.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A magyar felvilágosodás irodalma
Kultúrkritika és válságfilozófia: Spengler és Ortega
Filozófiatörténet – bevezetés, a korai görög bölcselet
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Kant ( ) filozófiája.
Az ókori kultúrák.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az enciklopédia szó jelentése
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Hegel (1770-1831) rendszerfilozófiája

Az ifjú Hegel: lelkesedés a francia forradalom eszméiért (szabadság, egyenlőség, testvériség); a görög kultúra és a poliszdemokrácia mint pozitív példa: a görög polgár mint autonóm (szabad), harmonikus személyiség; „természetes” és „pozitív” (intézményesült, dogmatikus) vallás szembeállítása. a modern civilizáció bírálata: intézményektől áthatott társadalom; emberek közötti „elidegenült” viszonyok; szétforgácsolt, „boldogtalan tudatú” ember.

Az érett Hegel: Jénai egyetem: első jelentős mű: A szellem fenomenológiája (1807): a hagyományos metafizika bírálata; dialektikus szemlélet, illetve módszer: a lézőket a maguk változékonyságában, folyamatában, mozgásában, ellentmondásaikban vizsgálja. A mechanikus, sematikus szemlélet elvetése: „Igaz az egész”. Heidelbergi egyetem: A filozófiai tudományok enciklopédiája (1817): ebben fejti ki rendszerfilozófiáját. Berlini egyetem (1818-1831): Poroszország vezető filozófusa; előadások filozófiatörténetről, művészetfilozófiáról, történelemfilozófiáról, jogfilozófiáról, vallásfilozófiáról.

Hegel filozófiai rendszere A természet és a társadalom teljes világát az abszolút Szellem történeteként fogja fel. Dialektikus módszer alkalmazása: tézis, antitézis, szintézis dialektikus fejlődésfolyamataként ábrázolja a világot. Rendszerének részei: Logika: a szellem magábanvaló (an-sich-sein) létéről szól; a szellem mint elvont, absztrakt létező. Természetfilozófia: az eszme önmaga ellentétébe csap át, „elmerül” a természetben; a korabeli természettudományok eredményeinek filozófiai szintézise. A szellem filozófiája: a szellem „visszatér” a természetből az emberi léthez, ráébred szellem voltára. Szubjektív szellem tana: az ember antropológiai-pszichológiai jellemzői. Objektív szellem tana: a társadalmi viszonyok, intézmények, állam stb. fejlődésének leírása. Abszolút szellem tana: a kultúra három formája: művészet, vallás, filozófia.

Hegel történelemfilozófiája Egységes szemlélettel tekinti át a történelmet: a világtörténelem egy fejlődésfolyamat; a szabadság fogalmának kiteljesedése, megvalósulása. Az emberiség történetében egyetemes ésszerűség működik (teleologikus felfogás): „Ami ésszerű, az valóságos, s ami valóságos, az ésszerű”: látszólagos ellentmondás: a valóság látszatra kaotikus, akik viszont mélyebbre tekintenek,azoknak a látszat mögött feltárul azoknak az eszméknek a működése, amelyek a valóság szükségszerű elemeit jelentik.

A történelem menetét törvényszerűségek, szükségszerűségek határozzák meg. Szabadság és szükségszerűség dialektikája: a szabadság lényegében a felismert szükségszerűségen alapul; a filozófia kibékít a valósággal. Az „ész csele”: az egyes egyén (individuum) cselekvéseit az egyénekre jellemző vágyak, indulatok, törekvések, célkitűzések szabják meg; az individuum nincs tudatában tetteinek történelmi következményeivel, ugyanakkor egészében mégis egy törvényszerű folyamat részévé válik. Világtörténelmi egyének, nagy történelmi személyiségek: ők azok, akik képesek felismerni a történelmi szükségszerűségeket, s ennek jegyében cselekednek.

A világtörténelem tartalma: a szabadság tudatában való haladás. A fejlődés szakaszai: Ókori kelet: a szabadság eszméjét még igazából nem ismerik; csak egy ember, a despota (korlátlan uralkodó) szabad; az emberiség gyermekkora. Antik korszak: néhány ember szabadsága: görög világ: az emberiség ifjúkora; római világ: az emberiség férfikora. Keresztény-germán világ: megjelenik minden ember szabadságának eszméje; az emberiség érett kora. A fejlődés csúcspontja (a „történelem vége”): a polgári alkotmányos állam kialakulása és elterjedése.