Dr. Fi István Közlekedéstervezés 12. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komlói andezit anyagminősítése és felhasználási területei
Advertisements

Anyagvizsgálatok Mechanikai vizsgálatok.
Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Épületek vízszigetelései
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ
Mértékadó igénybevételek számítása
EGYÉB FASZERKEZETEK Egyéb faszerkezetek: Provizóriumok
Szeretettel köszöntünk minden Kedves Vendéget! Építési geodézia a gyakorlatban 2010.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
Talajvízszintet stabilizáló visszatöltés bányatavak közelében Dr. Csoma Rózsa egyetemi docens BME Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék.
Elvezető rendszer méretezése (nyitott-, zárt csatornák)
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
Talajtípusok.
Az igénybevételek jellemzése (1)
STATIKAILAG HATÁROZATLAN SZERKEZETEK
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
A mélyépítési munkák előkészítése
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
Síkalapozás II. rész.
A talajok alapvető jellemzői II.
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
A talajok mechanikai tulajdonságai
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
A talajok mechanikai tulajdonságai II.
Víztelenítések.
A talajok mechanikai tulajdonságai IV.
Vízmozgások és hatásaik a talajban
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Mikroszkópi mérések Távolságmérés (vastagságmérés) mikroszkóp segítségével - Krómozott munkadarabon a krómréteg vastagsága, - A szövetszerkezetben előforduló.
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Matematika III. előadások MINB083, MILB083
A nyúlásmérő bélyeg Készítette:Tóth Attila (EO9D5N)
SZILÁRD TESTEK NYOMÁSA.
BETONSZERKEZETEK TERVEZÉSE, Dr. Majorosné dr. Lublóy Éva
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
4. gyakorlat. Főpálya, csomóponti ágak és pályák, műtárgyak fajlagos költsége alapján (változatonként): -helyszínrajzról felületek (burkolat és műtárgy);
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ
Támfalak állékonysága
Gyakorlati alkalmazás
AQUIFER Kft.. A diagnosztikai vizsgálat célja: a vízbázis megismerése a lehetőségek szerinti legteljesebb mértékben.
Geotechnikai feladatok véges elemes
Készítette: Fülöp Roland
Az építőipar műszaki kellékei
Anyagvizsgálat - mérés
Furcsa jelenségek jég golyók a parton Egy természeti ritkaság, amelyre nincs határozott meteorológiai magyarázat. Ilyen akkor történhet, ha erősen.
Magasépítési acélszerkezetek -keretszerkezet méretezése-
Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
Elvezető rendszer méretezése (nyitott-, zárt csatornák)
Lavina.
© 2008 PJ-MA SOIL MECHANICS Talajazonosítás Dr. Varga Gabriella.
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
A talajnedvesség mérése a Szigetközben Blazsek Katinka 1, Gál Katalin 1, Koltai Gábor ² Nyugat-Magyarországi Egyetem, Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi.
Szerkezetek Dinamikája 11. hét: Földrengésszámítás.
Hideg mérsékelt öv Tajga éghajlat.
Út Út a forgalom lebonyolítására szolgáló, lineáris, épített létesítmény.
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény III Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT. Budapest.
Szakítóvizsgálatok Speciális rész-szakképesítés HEMI Villamos - műszaki munkaközösség Dombóvár, 2016.
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Szalai Ádám Jurisich Miklós Gimnázium KŐSZEG
Vízmozgások és hatásaik a talajban
Acél tartószerkezetek tervezése az új Eurocode szabványsorozat szerint
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 13. előadás.
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Munkagazdaságtani feladatok 3
Víztelenítések.
Előadás másolata:

Dr. Fi István Közlekedéstervezés 12. előadás

Utak rekonstrukciós tervezése Útpályával kapcsolatos néhány elnevezés Alépítmény: a pályaszerkezetek alátámasztását biz- tosítja, mely a forgalom hatására alak- ját nem változtathatja (földmű, föld- munka), Felépítmény: a tulajdonképpeni pályaszerkezet. Az alépítmény lehet töltés, bevágás, vagy vegyes szel-vény. A rézsűk a töltések és a be-vágások oldalát határoló ferde felületek, hajlásukat rendsze-rint a mellékelt ábrán látható módon fejezzük ki.

Az útpályaszerkezetek felépítése és főbb anyagai A pályaszerkezet - anyagát tekintve - alapvetően bitu-men kötőanyagú aszfalt (úgynevezett hajlékony) és ce-ment kötőanyagú beton (úgynevezett merev) pálya-szerkezet lehet. A hajlékony pályaszerkezet keresztmetszete az alábbi ábrán látható.

Az útpályaszerkezetek felépítése és főbb anyagai A burkolat anyaga pl. aszfaltbeton. Ennek összetevői: bitumen (mint ragasztóanyag), nemes zúzalék, homok (zúzott és természetes) és mész-kőliszt (filler, mint adalékanyag). Az aszfaltbetont központi keverőtelepen állítják elő, ponyvával letakart billenőplatós tehergépkocsin szállítják, finisherrel terítik, gumi- illetve hagyományos hengerrel tömörítik. Az alap például meleg bitumenes alapréteg. Ennek anyagai: helyi anyag, pl. kavics, homok (mint adalékanyag).

Az útpályaszerkezetek felépítése és főbb anyagai A meleg bitumenes alapot – amely egy tömör aszfaltréteg – központi keverőtelepen keverik, a szál-lítás, terítés, tömörítés az előzőekben leírtak szerint történik.

Rekonstrukciók tervezése A vonalvezetés megváltoztatása nélkül a pályaszerkezet erősítésének és szélesítésének tervezése az alábbiak szerint történik. A következő ábrán a keresztmetszet eredeti állapota (régi pályaszerkezet és régi földmunka), valamint a szélesített és megerősített új pályaszerkezet látható (az új, 4 %-os oldalesésű padkával).

Rekonstrukciók tervezése A tervezés során először a következő ábra szerinti tor- zított keresztszelvényeket rakjuk fel a H burkolat- megerősítéssel.

Rekonstrukciók tervezése Ezután a torzított hossz-szelvényt készítjük el az alábbi ábra szerint, amelyen a régi pályaszint és a minimális és maximális vastagítás vonala kerül ábrázolásra. Az új pályaszint a két vonal közé tervezendő. Az egyes torzí-tott keresztszelvényekbe a H értéket vissza kell rakni, majd ennek a-lapján kell vég-legesíteni a ke-resztszelvényt és elvégezni az aszfaltmennyi-ségek számítá-sát.

A földmű és teherbíró képessége A földmű egyenletes és megfelelő tömörsége a pálya teherbíró képességét döntően befolyásolja. A földmun-ka felső 0,5 m vastag rétegében az előírt Tr tömörségi értéket (Proctor tömörségi foknak) biztosítani kell (pl. 90 vagy 95 %). A Proctor vizsgálat lényege: 12 cm magas hengerbe 5x25 ütéssel talajmintát tömörítünk 46 cm magas-ságról ejtett 45 N súlyú döngölővel. Az ismert térfogat-ból és a G súlyból számítjuk a nedves-t, majd kiszárítás után a víztartalom ismeretében a képlettel a száraz térfogatsúlyt.

A földmű és teherbíró képessége A műveletet 5 kü-lönböző víztartal-mú új anyaggal megismételve és azt ábrázolva adó-dik az alábbi görbe (mellékelt ábra). A Proctor tömörségi fok (Tr [%]) a mellékelt képletből számítható, ahol 0max a görbe tetőpontja. Az összefüggésben alkalmazott jelö-lések a fenti ábrán láthatók.

A földmű és teherbíró képessége A földmű teherbíró képességének jellemzésére az útépítésben általában a CBR (%)-os értéket használják. Meghatározásához Tr = 90 %-nak megfelelő tömörített talajmintába  50 mm-es hengert nyomnak. Felrajzolják a következő ábrának megfelelően a nyomás-süllyedés (P-S) görbét. Az ábrán vi-szonyításként a tömör zú-zottkő P-S görbéje is látható.

A földmű és teherbíró képessége A két görbe S-P értékeinek aránya az alábbiak szerint képezendő: (%), továbbá (%). A kettő közül a nagyobb a CBR (%).

A földmű és teherbíró képessége A CBR % értékelése: CBR % Értékelés 2 – 4 gyenge 5 – 7 közepes 7 –15 megfelelő 12-20 jó, kiváló

A földmű és teherbíró képessége Az alábbi ábrán a homoktalajok teherbíró képessége (CBR %), tömörsége (0 [kN/m3]) és víztartalma (w [%]) közötti összefüggés látható. A víztartalom növekedésével a CBR (%)-os érték csökken.

A földmű és teherbíró képessége A földmű teherbíró képes-ségének meghatározására tárcsás mérést is szoktak végezni. A helyszíni tár-csás vizsgálat kb. 30 perc alatt végrehajtható, teherau-tó-ellensúllyal, 30 cm átmé-rőjű nyomótárcsával végzett próbaterhelés. A mellékelt ábra szerint sajtóval terhel-jük a nyomótárcsát, mérő-órával mérjük a süllyedést, minden 5 [N/cm2] lépcsőnél kivárva a konszolidációt.

A földmű és teherbíró képessége Először 40 [N/cm2] nyo-másig fokozzuk a terhe-lést, utána tehermentesí-tünk, majd másodszor is 40 [N/cm2] nyomásig terhelünk. A kapott két terhelés-süllyedés görbe közül az E2 rugalmas-sági modulusnál a 2. terhelést, a laposabb 2. görbét vesszük figye-lembe, mert ennél már kisebb a maradó alak-változás (ld. a mellékelt ábrán).

A földmű és teherbíró képessége Az E2 teherbíró képességi (rugalmassági) modulus a tárcsás vizsgálatból nyert 2. terhelési görbéből állapít-ható meg. Szokásos gyakorlati számítási képlete: ahol r = 15 cm a tárcsa sugara, p = 40 N/cm2 a legnagyobb nyomás és s [cm] az ehhez tartozó süllyedéskülönbség, a 2. terhelés görbéjének az eleje és vége között.

Fagykárok és olvadási károk A fagykár jelensége a következő: erősen kötött talajoknál (ritkán) a talajban jéglencse képződik. Vastagságuk 0,05-0,10 méter. Hatásukra a pálya fel-púposodik, majd miután a jéglencsék elolvadnak, he-lyükön üreg keletkezik, amelybe – elsősorban a nehéz járművek forgalmának hatására – az útpálya beszakad. Az olvadási kár a következő ábra alapján érthető meg. Az út két oldalán felhalmozódott hó olvadni kezd. Az olvadt hólé a még fagyott, vízzáró talajréteg és a pályaszerkezet közé befolyik. Emiatt ez a talajréteg elnedvesedik, teherbírását elveszti. Nehéz forgalom hatására ezért a burkolat tönkremegy.

Fagykárok és olvadási károk Azok a talajok veszélyesek az olvadási kárra, ame-lyeknél a folyási határ víztartalmának és a sodrási határ víztartalmának különbségeként jelentkező Ip [%] plasztikus index < 15 %. Ezeknél a talajoknál ugyanis már kis víztartalom növekedés is azt eredményezi, hogy a CBR értékük 2-3 %-ra csökken.

A vízelvezetés kérdései A felszíni vizek elvezetését szolgáló létesítmények ösz-szefoglalása nyílt árokrendszerrel az alábbi ábrán lát-ható. Külterületi közutaknál rendszerint ez kerül alkal-mazásra.

A vízelvezetés kérdései Töltések esetén a burkolat rendszerint 2,5 %-os és a padka 4-5 %-os oldalesése a rézsűre vezeti a vizet. Bevágásoknál az oldalárkok vagy folyókák vezetik el a burkolatból, illetve a bevágás rézsűjéről lefolyó vize-ket. Az oldalárkokból a víz a következő töltés-szakasz előtt (vagy közvetlenül egy odavezető árokkal) a befogadóba kerül. Ha a terep a töltés felé esik, akkor a rézsű lábánál létesített talpárokba vezetik, majd a terep legmélyebb pontján a befogadó vízfolyásba juttatják a vizet. A nagyobb töltések alatt a vizet csőátereszekkel vezetik át a hegy felőli oldalról a völgy felőli oldalra.

A vízelvezetés kérdései 2-3 m-nél mélyebb bevágások esetén a várható csú-szólaptól legalább 3 m-re övárkot kell létesíteni, amely-nek vizét 200 m-ként surrantókkal a bevágás oldal-árkába kell vezetni (illetve az övárok a bevágás végénél vagy talpárokban folytatódik, vagy vizét a befogadóba vezetik).

A vízelvezetés kérdései A talaj- és rétegvizek elvezetése az alábbi ábra szerint szivárgókkal történhet. A szivárgó egyúttal az esetleges fagy elleni védőréteg vízelvezetésére is szolgál.

A vízelvezetés kérdései Belterületeken a kiemelt szegélyű útszakaszok vízte-lenítése csatornázással történik. A következő ábrán csatornázott út keresztmetszete látható. A tisztítóaknák az út közepén vannak.

VÉGE a 12. előadásnak