Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr"— Előadás másolata:

1 Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr
32. Útügyi Napok 2004. szeptember 8-10. Békéscsaba Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr

2 2003-ban vizsgált Békés megyei utak
4231 j. közút Dévaványa – Gyomaendrőd 11,2 km szakasz 4232 j. közút Kőrösladány – Gyomaendrőd 16,3 km szakasz 47 sz. főút Kőrösladány – Kőröstarcsa 7,0 km szakasz

3

4

5

6 Vizsgálatok célja 4231 és 4232 j. utak
talajvizsgálatok a rehabilitáció előkészítéséhez romlások okainak megállapítása szerkezeti és technológiai javaslatok 47 sz. főút lokális repedések okainak megállapítása helyreállítási lehetőségek felvázolása általános hasznosítás agyagok térfogatváltozásának vizsgálata károsodási mechanizmusok azonosítása útrehabilitációk általános elveinek elemzése

7 Vizsgálati program földtani, hidrológiai tájékozódás
talajadottságok, talajvízviszonyok, csapadékviszonyok, úttörténet tanulmányozása földút, rakott kő, portalanítás, szélesítés, aszfaltbeton, javítások helyszíni szemle: útállapot, károsodás, földmű és a környezet leírása, a földmű geometriájának felmérése méretek, deformáció talajfeltárások fúrásokkal rétegződés, talajvíz a pályaszerkezet és a földmű felső részének nyílt feltárása szerkezet, altalaj leírása behajlásmérés a burkolaton sávonként két vonalban 50 m-enként rutin laborvizsgálatok: azonosítás, víztartalom speciális laborvizsgálatok: tömöríthetőség, nyírószilárdság, duzzadási jellemzők

8

9

10

11 Jellemző pályaszerkezet
főpálya 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg 1 cm emulziós felületi bevonat 10-15 cm utántömörödő aszfaltmakadám itatásos hengerlés több rétegben 1950 15-20 cm szórt vagy rakott alap szélesítés 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg vagy 1994 10 cm emulziós záróréteg /80 15-20 cm kohósalak útalap b/j /80

12

13

14

15 47. sz. főút felújított szakasza

16

17 Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj zsugorodása miatt

18 Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj duzzadása miatt

19 A károsodás hatástényezői
az éghajlati viszonyok és változásaik 2000 év szárazsága meghatározó lehetett a talajvízszint mélysége nem látszik meghatározónak a környező növényzet fasorok kedvezőek – bozótos kedvezőtlen a földmű geometriája töltésben: repedés, csúszás terepen: zsugorodás, teherbíráscsökkenés a földmű anyaga fiatal öntéstalaj veszélyes, szikesek nem közepes agyag is „térfogatváltozik” a felszín közelében a pályaszerkezet anyaga, minősége hajlékony deformálódik, törik – merev „hosszreped” gyenge szélesítések; vékony erősítés, kátyúzás: hiábavaló forgalmi terhelés nem számottevő a szokásos leromlási folyamat szempontjából nehézjárművek kerekének közvetlen terhelő hatása jelentős

20

21 A rehabilitáció lehetőségei
Teljes újjáépítés Pályaszerkezet javítása Földmű javítása Kiegészítő beavatkozások

22 Teljes újjáépítés Mértéke teljes szélességben félpályán
csak a szélesítés helyén Módszer talajcsere min. 1,0 m szemcsés anyaggal az agyagtalaj meszes kezelése geotextília az altalaj és a védőréteg közé típus-pályaszerkezet építése. Indokoltsága töltésszélesítés mozog, anyaga rossz pályaszerkezeti anyagok elöregedtek szélesítés rossz altalaj puha

23 Pályaszerkezet javítása
erősítés hidegremix-technológiával aszfaltbeton kötő- és kopóréteggel leromlott, de értékes, javítható pályaszerkezeti anyagok esetén ha nem kell tartani a földmű függőleges repedéseitől FZKA réteg (min. 15 cm) aszfaltbeton vagy itatásos makadám kopóréteggel erősen deformálódott, kátyús burkolatfelületek esetén ha a földmű duzzadása további deformációkat okozhat aszfaltbeton erősítő-kiegyenlítő-, kötő- és kopórétegek aszfaltráccsal kevéssé deformálódott, mozaikos, kátyús szakaszokon ha alapvetően megfelelő a földmű teherbírása foltszerű földmű- és burkolatalap javítás után aszfaltbeton vagy itatásos makadám erősítőréteg aszfaltráccsal jó profilú, foltszerűen tönkrement burkolat esetén ha egészében jó, de lokálisan gyenge a földmű teherbírása repedések kitöltése bitumenemulzióval a pályaszerkezet teherbírása megfelelő ha nincs deformáció a repedés mentén

24 A földműjavítási technológiák
meszes (vagy más szilárdító anyagú) kezeléssel szemcsés talajjal javított helyi agyagból, vagy alkalmas anyagnyerőből georács alkalmazásával a töltésrézsűk anyagának kicserélése a lehető legteljesebb mértékben a burkolatszéltől indulva ahol a rézsűcsúszás jelei érzékelhetők meliorációs árkok feltöltése szükség esetén az előbbivel kombinálva ahol az árok koronaéle 3,0 m-nél jobban megközelíti a burkolat szélét a padka anyagának kicserélése min. 1,0 m mélységig alacsony töltésben és a terepen vezetett pályán ahol függőleges repedések észlelhetők a padkán, illetve ahol a burkolat széle erősen károsodott, de a teljes újjáépítés lehetetlen a padka szintre hozása, szélesítése min. 3,0 m-re, 5 % oldalesés kialakítása alacsony töltésekben és a terepszinten vezetett szakaszokon lehumuszolás után a pályaszerkezet javításához kacsolódva.

25 Kiegészítő beavatkozások a vízháztartás kedvező befolyásolása céljából
fasor telepítése a lehető legkisebb távolságra a burkolattól lehetőség szerint mindkét oldalon bozótosok, cserjések eltávolítása a burkolatot 3,0 m-nél jobban megközelítő növényzet esetén vízzáró fólia beépítése a padkába és/vagy a rézsű oldalába legalább 50 cm takarással csúszásveszélyt nem okozó hajlással.


Letölteni ppt "Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr"

Hasonló előadás


Google Hirdetések