Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ"— Előadás másolata:

1 ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG MAGYARORSZÁGI DELEGÁLTJA Budapest

2 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ÚTTERVEZÉS SZAKÁGI FELÉPÍTÉSE ÖSSZEHANGOLT KOMPLEX MUNKA OPTIMUMKERESÉS Út és forgalomtechnika Híd és műtárgyépítés Talajmechanika Környezetvédelem, növénytelepítés Közművek tervei Magasépítés Vasút Víztelenítés

3 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Víztelenítés Felszíni csapadékvíz elvezetés Pályaszerkezet víztelenítése Környező területek vízrendezése Vízfolyások átvezetése Hatóságok, üzemeltetők, tulajdonosok szempontjai

4 KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK ÚTPÁLYASZERKEZETE ALATTI FÖLDMŰ TEHERBÍRÁSA
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK ÚTPÁLYASZERKEZETE ALATTI FÖLDMŰ TEHERBÍRÁSA Teherátadás – statikus, dinamikus feszültséget ébreszt a talajban A talaj állapotától függően alakváltozások következnek be Repülőterek, futópálya, gurulóút, parkolók, kamion terminálok, térkő burkolatok, autóbusz megállók Útépítés sajátos geotechnikai feladatai

5 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

6 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
KLIMATIKUS HATÁSOK Víztartalom változás A földmű tömörsége teherbírása Kiszáradás Zsugorodás Átázás Duzzadás Fagy jéglencse képződés Olvadás Felpuhulás, teherbírás vesztés!

7 TÖMÖRSÉG, TEHERBÍRÁS SZEREPE
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÖMÖRSÉG, TEHERBÍRÁS SZEREPE Földmű Állékonyság, tartósság, mozdulatlanság Sem az átázott talaj, sem a kiszáradt nem tömöríthető hatásosan PROCTOR görbe D60/D10 szerepe = U egyenlőtlenségi együttható Új földmű Konzerválás Régi földmű feltárás vízfeldúsulás TERMODINAMIKAI HATÁSOK EREDMÉNYE

8 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Laza talajok kevesebb vizet képesek felszívni Tömörebbek többet. Ok: Fázisos összetétel Hajlékony (aszfaltburkolatú) út méretezése azon alapszik, hogy a földmű várható legkedvezőtlenebb teherbírási modulusa E2 ≥ 40 N/mm2 (MN/m2) CBR vizsgálat E2 – CBR viszonya

9 PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉS CÉLJA
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉS CÉLJA A földmű teherbíró képességének megőrzése Védelem a fagykárokkal szemben Úgy is egyszerűsíthetnénk a földmű oldaláról a védőréteg víztelenítése (tudjuk az I. órából – többről van szó)

10 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
VÉDŐRÉTEG Paplanszerű szemcsés réteg kivezetés Konzerválás, talajstabilizálás, agyagos talajok mésszel, homokos lösz talajok cementtel ill. ezek kombinációja meszezés+cementtel keverése a talajoknak Régen 6-8m-ként szivárgó léc, eltömődik, nem működőképes 30 éve nem használjuk!

11 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
AUTÓPÁLYÁK ESETE Elválasztósáv drénezése Bevágásban padkák alatt hossz-szivárgó m-ként tisztító aknába bekötve Töltésben konzerválás, padka víztelenítése Francia példa: drén beton geotextília védelemmel Charle de Gaulle repülőtér 10 cm drén betonon cm betonpálya

12 FAGY OLVADÁSI KÁROKRÓL MÉG TÖBBET
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM FAGY OLVADÁSI KÁROKRÓL MÉG TÖBBET Átmeneti és kötött talajoknál a földmű viselkedését víztartalma döntően befolyásolja Károk: Jéglencse képződés, térfogatnövekedés fagyáskor, a földmű teherbírás vesztése a megnövekedett térfogat miatt olvadáskor Befolyásoló tényezők: Pályaszerkezet alatti talaj fázisos jellemzői, talajvízviszonyok, csapadék elvezethetőségének lehetősége Pályaszerkezeti jellemzői Forgalmi terhelés Meteorológiai adottságok

13 JÉGKÉPZŐDÉS JELLEMZŐI
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM JÉGKÉPZŐDÉS JELLEMZŐI Tömbfagyás Lencsés fagyás Milyen mélyre hatol a fagy Milyen fagyásforma várható a talajfajtáktól függően Megvan-e a víz utánpótlás FAGYKÁR VESZÉLY (Egyidejűleg) Felső 50 cm, fagyérzékeny, vagy fagyveszélyes Vízutánpótlás érkezhet A decemberi talajvízszint 2,2 m-nél jobban megközelíti az úttükör szintet

14 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
FAGYKÁR MEGELŐZÉS Fagyvédő réteg beépítése a pályaszerkezet alá Talajvízszint süllyesztés Pályaszerkezet () megemelése Hőszigetelő réteg beépítése hv=F-Σ (hifi) F: éghajlati körülményeket jellemző hi: egyes pályaszerkezeti rétegek vastagsága fi: anyagi jellemzői a rétegeknek

15 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

16 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
TÉRKÖVEK

17 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BEVEZETÉS A Vándor megkérdezte a bölcset: A jó döntések válaszolta a bölcs A tapasztalatokból válaszolta a bölcs A rossz döntésekből Mi a bölcsesség eredete Miből jönnek a jó döntések kérdezte a vándor Honnan szerezhetünk tapasztalatot, kérdezte a vándor

18 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

19 A térkövek beillesztése az útépítés fejlődéstörténetébe
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM A térkövek beillesztése az útépítés fejlődéstörténetébe Az útépítés kezdete homályba vész Kínában KR.előtt 3. évezredben már császári úthálózat volt Egyiptom KR előtt 2500 körül 18m széles, kőlapokkal burkolt utakról írt Hérodotosz Európa bölcsőjében Mezopotámia, babiloni, asszíri birodalom már jól kiépített hadi úthálózattal bírt Kétféle út épült: Zúzalékolt felületűek,vagy KŐLAPOKKAL ÉPÍTETT ÚTBURKOLAT. 1699 megalakult és azóta is működik az École Nationale des Ponts et Chaussées /311 éves/ a BME Építőmérnöki kar alakulása 1782-től/ 83 év lemaradás/

20 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
1848.-évi egyetemi jegyzet

21 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
SZABÁLYOZÁSOK I. Út Betonkő burkolatú pályaszerkezetek tervezése és építése Vízáteresztő burkolatok de kevés konkrétum, hiányzik a tudományos kidolgozás Különleges esetként tárgyalja a hidraulikus kötőanyagú ágyazatot,és a bitumenes kötőanyagút is vagy polimer bázisú anyagot. 450kg/köbméter 32.5 szilárdsági osztályú cementet ajánl. Fagy és olvadási kár elleni méretezés Földmű, csapadékvíz elvezetés szabálya

22 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

23 Francia beépítési iránymutatók I.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Francia beépítési iránymutatók I.

24 Tervellenőri tapasztalatok I.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Tervellenőri tapasztalatok I. Funkcióra tervezés hiánya. A járda, a folyópálya, Az autóbusz megálló ugyanazon rossz sablon szerint van felépítve 6-8 cm térkő 2-5cm homokágy Beton alap, védőréteg Mit eredményez ez,mi lesz a vízzel Vegyük sorra az egyes rétegelemet, aztán nézzük meg szerkezetként hogyan működik ez a pályaszerkezet

25 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

26 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

27 Tervellenőri tapasztalatok II.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Tervellenőri tapasztalatok II. Legfelső térkő: nincs specifikálva miből készüljön, típushiba: I. osztályú minőségű legyen (mihez képest) Második típushiba:az ágyazó homok minőségére egyáltalán nem találni paramétereket, következmény: a kivitelező dönti el, hol agyagos homokot hoz, hol magas filler tartalmú murvát, mert az a legolcsóbb Harmadik típushiba: nem fagyálló betonra kerül a homok ami aztán hol sós lét kap hol vizet

28 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

29 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

30 Tervellenőri tapasztalatok IV.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Tervellenőri tapasztalatok IV. Ha a fenti pályaszerkezetet tervezzük, nagy igénybevételnél a drénezés a pályaszerkezet víztelenítés sem segít. Az sem oldja meg a negatív jelenségeket ha aszfaltra helyezzük a zúzott követ. MI HÁT AKKOR A JÓ MEGOLDÁS?

31 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

32 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
MEGTÖRNI A MONOTÓNIÁT AMIKOR OLYAN MESSZIRE MENTÉL, HOGY ÚGY ÉRZED KÉPTELEN LENNÉL MÉG EGY LÉPÉST MEGTENNI, CSAK FELE OLYAN MESSZIRE JUTOTTÁL MINT AMENNYIRE KÉPES VAGY

33 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

34 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

35 Könnyű terhelésre öko típus pályaszerkezetet
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Könnyű terhelésre öko típus pályaszerkezetet A példát Belgiumból vettem a Belga szabályozásból, vízáteresztő burkolattípus gyalogutak, kerékpárutak, könnyű gépjárművek parkolóihoz ajánlott Környezetbarát, gazdaságos Vízáteresztő térkövek alatt vízáteresztő alapréteg vagy rétegek A megoldás kompromisszumos a teherbírás és a vízáteresztés között Igen gondos tervezést és a szabályok szigorú betartását követeli meg.

36 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

37 ÖKO PÁLYASZERKEZET BELGA PÉLDA
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ÖKO PÁLYASZERKEZET BELGA PÉLDA Más megoldás kell kötött talajoknál, más megoldás a homokos talajoknál 10a mínusz 7.-en m/s gyenge, 10a minusz5.-en-tíz a minusz7.-en közepes, ha k nagyobb tíz a mínusz 5.-nél jó vízvezető Elmarad a csatornázás és a sok-sok víznyelő Esést nem kötelező 0,5% fölé vinni Korlátolt vízvisszatartás

38 Talajfajtáktól függő megoldások
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Talajfajtáktól függő megoldások

39 Relatív nehéz és könnyű terheléshez (járdákhoz)
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Relatív nehéz és könnyű terheléshez (járdákhoz) 10cm vízáteresztő térkő 3cm alapréteg/0/7/ Géotextilia 20cm drén beton 20cm zúzottkő 2/32 Drénezés talajfajtától függően 8cm vízáteresztő térkő 3cm alapréteg/0/7/ 15cm zúzottkő /0/32/ 20cm tört óbeton Drénezés talajfajtától függően

40 KINAGYÍTOTT RÉTEGREND
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KINAGYÍTOTT RÉTEGREND

41 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

42 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

43 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ANYAGMINŐSÉGEK Alapok 0/32,2/32, 0,063 3 százalék alatt, 2mm kevesebb mint 25 % tört betonnál 2mmalatti részt nem tartalmazhat Alap: drén beton Ágyazó anyag: LA legfeljebb 20 MD legfeljebb 15 Porozitás:23%-38%-ig

44 TÁROLÓ KAPACITÁSA A PÁLYASZERKEZETNEK
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÁROLÓ KAPACITÁSA A PÁLYASZERKEZETNEK Konkrét mért ellenőrzött értékek: 11cm térkő 10% hézag, 1338l 4cm ágyazó anyag 32% hézag, 1556l Alapréteg 18cm 36% hézag, 7465l Védőréteg:40cm 38%, 15869l Drén cső: 801 l Összesen: 27029liter

45 VISELKEDÉS AZ ÉVEK MÚLTÁVAL
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VISELKEDÉS AZ ÉVEK MÚLTÁVAL 3x10minusz 4.-en m/s 2003 augusztus 7,6x10minusz 5.-en m/s 2005 szeptember nagynyomású tisztítás előtt 2,5x10minusz 5.-en m/s tisztítás után 6,8x10mínusz negyediken m/s 2006 április tisztítás nélkül

46 Vízáteresztő képesség változása az idő múlásával
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Vízáteresztő képesség változása az idő múlásával

47 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

48 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

49 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

50 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM


Letölteni ppt "ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ"

Hasonló előadás


Google Hirdetések