A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁNAK ELSŐ TAPASZTALATAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Educatio Kht. Országos Felsőoktatási Információs Központ Felsőoktatási Felvételi 2008.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
MSc felvételi eljárás informatika képzési területen
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
A megújuló tanárképzés
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
2007. ÉVI FELVÉTELI ELJÁRÁS. JELENTKEZÉS / 1. A jelentkezés – az e célra szolgáló – jelentkezési lap benyújtásával történik. A felvételi jelentkezési.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
A tanárképzés szerkezete
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
A továbbtanulást érintő jogszabályi változások Kalóné Szűcs Erzsébet igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
TOVÁBBTANULÁSI SEGÉDANYAG MERRE TOVÁBB A KÖZÉPISKOLA UTÁN?
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Szakirányválasztás Lengyel Ágnes ELTE Pedagogikum Központ Oktatásszervezési és Tanulmányi Főosztály Szakirányválasztással kapcsolatos tájékoztató – pedagógia.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar
A felsőoktatási felvételi eljárás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Nappali mesterszakjaink
Hiányzó kreditek (30-60) MBA és Számvitel mesterszak
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
FELVÉTELI ELJÁRÁS
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Merre tovább a középiskola után?
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁNAK ELSŐ TAPASZTALATAI Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma

Jogszabályi környezet Kényszerítő határidőink a szakmai munkában Hatályba lépett a 139/2015. (VI. 9.) Korm. rendelet a felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéről és új képesítések jegyzékbe történő felvételéről. A szak képzési és kimeneti követelményeinek a miniszter rendeletében történő kihirdetésére a felsőoktatási képesítési jegyzékbe történő felvételt követően kerülhet sor. [3.§ (5)] 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról [18.§ (3)] A felsőoktatási felvételi tájékoztatóban meghirdetni kívánt képzés, képzéshez tartozó szakirány vagy specializáció nyilvántartásba vétele februárban induló képzések – legkésőbb a megelőző év augusztus 31-éig, szeptemberben induló képzések – legkésőbb a megelőző év szeptember 30-áig kezdeményezhető.

Tervezett határidők Az elkészült KKK-k aránya A KKK-k kidolgozottsága Első KKK tervezetek elkészítése és megismerése → 2015. július 30. és szeptember 30. Az elkészült KKK-k aránya A KKK-k kidolgozottsága Szakbizottságok munkamódszere - egyeztetett elvek ­ megegyezések, koordináció vállalása - kompetenciák (képzési cél leírása, általános jellemzők, szakspecifikus tudás és képesség elemek hiánya) - a képzési területhez tartozó szakok szakszerkezete (alapozó ismeretek, szakmai törzsanyag, differenciált ismeretek:specializációk/választható ismeretek) - KKK-k felosztása, alap-és mesterképzések (esetleg szakképzés) összevetése

Tapasztalatok A KKK-hoz kapcsolódó implementáció Regionális konzultációk: Pécs, Szeged, Budapest, Debrecen, Győr Bizottsági konzultáció: 2015. szeptember 28-30. A KKK-k véglegesítése → 2015. október 31-ig Szakmai egyeztetések alapján kiegészítés Az eddig ki nem dolgozott KKK-k elsőkörű megküldése (2015. október 10.) Végleges KKK-k elektronikus felületre történő feltöltése és folyamatos küldése: 2015. október 15-től A rendelet előkészítése → 2015. november-december

Tapasztalatok Tanulási eredmények és a szakindítási jogosultság megőrzéséhez szükséges KKK elemek A felsőoktatási képesítési jegyzék – szakok, szakképzettségek Idegen-nyelvi elnevezések Külső szakmai gyakorlat Képzési szerkezet – összegyűjtendő kreditek, alapképzésből továbblépés mesterképzésbe, mesterképzésből doktori képzésre való felkészítés jelzése Képzési szerkezetben a specializáció A képzés jellemzői A képzés megkülönböztető jegyei: idegen-nyelvű tanulmányok, duális képzési forma, jogszabályban megjelenő „mobilitás” ablak www.firgraf.educatio.hu Idegen-nyelvi követelmények → államilag elismert nyelvvizsga

Képzési és Kimeneti Követelmények külső gyakorlat ­ hozzárendelt krediték, gyakorlat igényes képzések (+30),duális képzésre való hivatkozás, külsőgyakorlat jellemzőinek leírása (kompetenciák+ partnerek köre) - szabadon választható ismeretek minimális kreditaránya: 5% - a szakmai ismeretek jellemzői: a szak jellemző szerkezetének, a tanulási eredményekhez igazodó, a képzést jellemző (rész)diszciplínákkal: (5-8 ilyen terület a köztük lévő kreditarányok kredittartományok megadásával is, százalékos arány megjelenítése nélkül) történő leírása, amelyek a képzés megkülönböztető jegyeit tartalmazzák; a szakspecifikusság mellett a képzési területen/művészeti ágban az alapfokozathoz vagy mesterfokozathoz igazodóan a diszciplinák, komponensek azonosítása. a „szakmai törzsanyag”,”differenciált ismeretek” megjelölés helyett a 6./7.pont szerinti tudást, képességet biztosító diszciplinák, szakterületek azonosítása; amennyiben itt a képzés szempontjából fontos további tartalmak jelennek meg, amelyeket a KKK- ban szerepeltetni szükséges, úgy azok 6.1./7.1. pont alá illesztése a megfelelő formában; az OH kérésének megfelelően - a képzés firgráf ábrájának megismerése ­specializáció

A szak szakmai jellemzői A 7.1./8.1 pontban a szak jellemzőit, a szakterületek, diszciplínák arányát, kreditekben (kredittartományokban) úgy kell meghatározni, hogy a 6./7. pont és 7.2./8.3. pont szerinti kreditértékekkel (szakdolgozat, szabadon választható kreditek, külső gyakorlat, 7.2/8.2 pont szerinti esetleges specializáció) együtt eredményezze (arányok átlagában) a képzési időhöz, a hatályos jogszabályban rendelt kreditet. 7.1.1./8.1.1. a szakképzettség szempontjából meghatározó diszciplínák, tudományágak, illetve szakterületek, amelyekből a szak felépül: A szak legfontosabb tudományágai és szakterületei: esztétikatörténet/művészetfilozófia …-…kredit; ágazati esztétikák …-…kredit; művészetelméletek …-…kredit; szakszöveg- és műértelmezés …-…kredit ; művészeti kritika …-…kredit ; szakszövegírás; kritikaírás; kreatív írás …-…kredit ; vizuális kultúra …-…kredit .

Specializáció specilaizáció: jogszabályi kötöttségről döntés (KKK 2 .pontban felsorolás); 6./7. pontban tudás, képesség,elemek megjelenése; 7./8.pontban részdiszciplínák és kreditarányok kompetenciák (6./7. pont) a szakon lehetséges választani sajátos kompetenciákat eredményező specializációkat [ amelyek hozzásegítik a hallgatót a személyes képességeinek és érdeklődésének leginkább megfelelő szakterület műveléséhez alkalmas elméleti és gyakorlati ismeretek megszerzéséhez, a kultúra- és művészetértés, a kreatív írás, a művészetértelmezés és a művészeti kritika különböző változatainak elsajátításához] 7.1.2./8.1.2. differenciált, választható, sajátos kompetenciákat eredményező specializációk szakterületi, diszciplináris sajátosságai a szakon választható specializációk képzésen belüli kredittartománya, sajátos kompetenciákhoz kapcsolódó tudományágak, rész(diszciplinák)

Mesterképzésbe való belépés feltételéi 8.5. ban a 4.2. pont a pontnál azt szükséges meghatározni, hogy a mesterképzésbe történő belépéshez az alapfokozatú képzés diszciplínáiból, tudományterületeiről mennyi kredit megszerzése szükséges: „Az alapképzéstől eltérő mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma tudományterületenként, diszciplínánként: …… ……”. Ha indokolt, továbbá: „A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató legalább…… kredittel rendelkezzen. A hiányzó krediteket a mesterfokozat megszerzésére irányuló képzéssel párhuzamosan, a felvételtől számított két féléven belül, a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni”.

Köszönöm a figyelmet!