A szakképesítés megszerzésének lehetősége C KOMPONENS A szakképesítés megszerzésének lehetősége
Középfokon tanulók %-os aránya Arányok eltolódása: Szakközépiskola és gimnázium növekedése Szakiskolák számának csökkenése közel felére Speciális szakiskolák számának növekedése Szakiskolai tanuló:225 356 fő Szakiskolai tanuló:130 545 fő
Bukási arányok a 9-10. évfolyamokon NSZI 573 intézményt érintő reprezentatív vizsgálata alapján: 9. évfolyamon félévkor 43,8% tanév végén 25,5% 10. évfolyamon Félévkor 35% tanév végén 17,7% 10 évfolyamon csak azért csökken az arány mert a lemorzsolódás miatt csökken a legnehezebben tanulók aránya
Tantárgyi bukások megoszlása Magyar 18,9% ill. 20,3% Matematika 33,9% ill. 31,7% Történelem 20,1% ill. 18,8% Szakmai elők. 12,3% ill. 14,0%
Kudarcok okai A tanulók véleménye alapján: - Általános iskolában semmit sem tanultak. - A tananyag nagy része unalmas. - A tananyag túl elméleti. - Nem gyakorlatiasak és érdekesek a tanórák. - A tanárok egy része csak diktál, elutasító, keveset magyaráz. - Elégtelen osztályzattal fegyelmeznek.
Lemorzsolódás A 96 utáni jelentős csökkenés jelentős része a létszám csökkenésének tudható be.
Gyakorlati képzőhelyek száma a szakképzésben 1990/91-1997/98 90/91 91/92 92/93 93/94 94/95 95/96 96/97 97/98 97/98-as adat a 90/91-es százalékos arányában Iskolákban 17885 22827 28375 32269 35085 36962 37170 36779 205,6 Vállalatoknál 52338 46710 40607 35237 32349 29045 26807 25685 49,1 Összesen 70223 69537 68982 67506 67434 66007 63977 62464 89,0
Szakmunkástanulók száma képzőhelyek és gazdasági szektorok szerinti lebontásban 1999/2000-ben
A „C” komponens célkitűzései Hatékonyan elősegítse a szakiskolákban tanuló hátrányos helyzetű, tanköteles kort betöltött, alapiskolai végzettséggel nem rendelkező fiatalok bennmaradását és visszakerülését a képzésbe. Ezáltal jussanak szakképesítéshez, és jelentősen javuljanak foglalkoztatási esélyeik.
VÉGREHAJTÁS, AKTIVITÁSOK Szakképzés megkezdésével kapcsolatos kompetenciarendszer kialakítása (felkészülés + útmutató + kb. 18 bemeneti kompetenciakör kialakítása) Projektmódszerrel támogatott egy éves programok létrehozása (felkészülés + útmutató + kb. 18 program elkészítése) Tanártovábbképzés, eszközfejlesztés
TÉNYLEGES LEHETŐSÉGET ADNI! A SZAKKÉPZÉS BEFEJEZÉSI FELTÉTELEINEK MEGFELELŐ BEMENETI KOMPETENCIÁK MEGÁLLAPÍTÁSA BEMENET SZINTEZÉSE, PONTOS PEREMFELTÉTEL MEGHATÁROZÁSA ELEMZÉS ALAPJÁN A FIATAL VÁLASZTHASSON!!! Az alapiskolai képzés és a szakképzés jelenlegi elemzés nélküli összekötése nem indokolt. A kimenet rendezett – a bemenet nem. A szakképzés megkezdésével kapcsolatban a tényleges, szükséges és elégséges feltételeket kell támasztani. Ha nem teszem lehetővé a szakképesítés megszerzését – biztos, ill. majdnem biztos, hogy lecsúszik. A szakképzés megszerzését követően életesély – érés – külső és később keletkező BELSŐ igények és elvárások, melyek teljesítéséhez a feltételek adottak lesznek. Többféle lehetőség – VÁLASZTÁSI IS!!!
A SZAKKÉPZÉSRE FELKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM MIT – AZT, AMI A SZAKKÉPESÍTÉS MEGSZERZÉSÉHEZ KELL HOGYAN – PROJEKTMÓDSZERREL SZAKÍT A FRONTÁLIS TANÍTÁSI MÓDSZERREL EGYÉNI HALADÁST TESZ LEHETŐVÉ A FIATAL BÁRMIKOR BEKAPCSOLÓDHAT (LEMORZSOLÓDÁS VISSZASZORÍTÁSA) SIKER EGY ÉVES PROGRAM – 1,5 ÉVES HATÁS
Oktatási törvény 27.§ (8.D.) „Ha a tanuló az e bekezdésben meghatározottak szerint nem szerezhet vagy nem kíván alapfokú iskolai végzettséget szerezni, a felzárkóztató oktatásban egy évig (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg, és a szakképzési évfolyamon a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott elméleti és gyakorlati tudáselemek (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel.” Az oktatási rendszer felkészültsége Testi, megoldott, illetve részben megoldott, régóta felkészült pedagógus gárdával Szociális – új kihívás a pedagógusok számára új jelenség szakiskola belső szerkezetének megváltozása a szakmunkásképző iskola és a szakiskola közötti összehasonlítás, létszám, pedagógusok osztályon belüli segítettsége. nincs húzóerő, csak egymás visszatartása, nincs kitől kérdezni. Új helyzet, a pedagógusok erre nincsenek felkészítve. A szakiskolában dolgozó pedagógusok állandó kudarcként élik meg munkájukat.
IDŐTÉNYEZŐK OKJ bemeneti szint: 2003 - 2004 Projektmódszerrel támogatott egy éves programok létrehozása: 2004 - 2005 Felkészülés, kísérleti fázis: 2005 - 2006 A „termékek” bevezetése: 2006. 09. 01.
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK I. A szakiskolák megújulása A szakképzésre történő felkészítő évfolyam bevezetésével kapcsolatos törvényi előírások biztosítása Iskolai vezetés felkészítése („D” komponensben) A szakképzés megkezdéséhez bemeneti kompetencia-rendszer kialakítása
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK II. A projektmódszer elterjesztése Tanártovábbképzés, felkészítés A tanárok felkészítése a módszer alkalmazására A szakképzésre felkészítő évfolyam programjainak kialakítása Technikai támogatás a programok végrehajtására A programok kipróbálása és módosítása
2003/2004 tanév feladatai I. Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készítése a szakképzés megkezdésének bemeneti kompetencia rendszereiről. Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készítése a projektmódszerrel támogatott szakképzésre történő felkészítő évfolyam, hátrányos helyzet kezelése témákban.
2003/2004 tanév feladatai II. Szakértői csoport - pedagógusok és a munka világának képviselői bevonásával - elkészíti az útmutatókat és megvalósítási terveket a kidolgozó csoportok számára A kidolgozó csoportok szervezése és felkészítése bemeneti kompetencia-rendszerek témában A szakmai és vizsgakövetelményekhez illeszkedően a bemeneti követelmények kompetencia alapú kialakítása
2003/2004 tanév feladatai III. Az útmutató kidolgozásában résztvevő szakértők és pedagógusok 2 csoportjának tanulmányútja Angliában, a bemeneti kompetencia-rendszerekkel kapcsolatban Pedagógusok módszertani továbbképzése Módszertani oktatási anyag (CD) fejlesztése Szakértői műhelymunkák, tájékoztató fórumok szervezése
A „C” komponens rövid távú hatásai Létrejön és alkalmazhatóvá válik a hátrányos helyzetű és tanulási nehézséggel küzdő szakiskolai tanulók részére írt egy éves, szakképzésre felkészítő program. Kifejlesztésre kerül és mindenki számára hozzáférhető az egy éves programhoz létrehozott tananyag csomag.
A „C” komponens rövid távú hatásai II. A programban résztvevő szakiskolákban a pedagógusok egy része módszertanilag és pedagógiailag képzetté válik a hátrányos helyzetű és tanulási nehézséggel küzdő tanulókkal való foglalkozásra. Az OKJ bemeneti feltételei módosulnak, melynek rövidtávon nem csak az iskolai rendszerű szakképzésre, hanem a munkaerőpiaci képzésekre is hatása lehet.
A „C” komponens hosszú távú hatásai Folyamatosan nő a szakiskolát megkezdő fiatalok száma. Csökken a lemorzsolódás. Nő a szakképzésbe visszakerülők száma. Csökken a szakképzéssel nem rendelkezők száma.
A „C” komponens hosszú távú hatásai II. Az egy éves program használata kiterjed a programban nem résztvevő iskolák körére. Az ehhez a programhoz kapcsolódó pedagógiai-módszertani tudás széles körben terjed a szakiskolai pedagógusok körében és a pedagógusképzésben.