A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
Könyvtárhasználati verseny
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
A munka világával kapcsolatos tudás
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A képesítési keretrendszer a szakképzés szempontjából Dr
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Nemzeti és nemzetközi képesítési keretrendszerek és a life-long learning Magyar nemzeti és nemzetközi lifelong konferencia Miskolc, 2007 április
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A javaslattevők által készített szakmai programkövetelmények szakszerű kidolgozása, tartalmi és formai követelmények A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
SZFP II Kompetenciamérés
Palencsárné Kasza Marianna felnőttképzési szakértő
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ ÖSSZEÁLLÍTÁSA
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása A szakmai programkövetelmények szakszerű összeállítása - konferencia Miskolc, 2016. október 18. Palencsárné Kasza Marianna felnőttképzési szakértő Egri SZC Szent Lőrinc Szakgimnáziuma tagintézményvezető - helyettes

Előzmények Egész életen át tartó tanulás (LLL) Fő cél: foglalkoztathatóság, tevékeny állampolgári magatartás, a tanulás formái: formális, nonformális, informális (egyenértékűség) Globális oktatási trend- Képesítési Keretrendszerek bevezetése (nem csak Európában!) Az európai oktatási reform legfontosabb eleme Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR) Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) Tudásszintek Deskriptorok

LLL és EKKR

EKKR, miért is? EKKR célok? Képesítések osztályozása és fejlesztése Különböző képesítések közötti kapcsolat és összehasonlíthatóság Tanulási eredmények szintjei Tantervi változásokat, reformokat is generálhat Európai együttműködés Képesítések összehasonlítása Kreditátvitel = LLL támogatása Munkaerő-piaci mobilitás

EKKR szintek és deskriptorok Tudás Képességek Személyes és szakmai kompetencia 1. szint Alapvető általános tudás 2. szint Alapvető tárgyi tudás egy munkaterületen 3.szint Tények folyamatok, általános fogalmak egy területen 4.szint Tárgyi és elméleti tudás széles összefüggésben egy területen 5.szint Átfogó specializált tudás egy munkaterületen 6.szint Elméletek és elvek kritikai megértése 7.szint Szakosodott tudás, kritikai tudatosság, kapcsolódások 8.szint A tudás jelenlegi határait feszegetve

EKKR és MKKR 2069/2008. (VI.6.) kormányhatározat az EKKR-hez való csatlakozásról és az Országos Képesítési Keretrendszer létrehozásáról 1004/2011. (I.14.) kormányhatározat az OKKR bevezetéséről (szakmai munkacsoport létrehozása) 1229/2012. (VII.6.) kormányhatározat a Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetéséhez kapcsolódó feladatokról, TÁMOP források meghatározása 2015. február: Brüsszelben elfogadják az MKKR elveit (Referencing riport) 1791/2013. (XI.7.) kormányhatározat a képesítések besorolásáról

MKKR a munka világában Külföldön szerzett képesítések elismerése Interfész a felnőttképzés és a munkaerőpiac között Különböző tanulási utakon szerzett tudás elismerése Munkaadók számára európai információs rendszer (transzparens kompetencialeltár)

MKKR TÁMOP-2.2.1-12/1-2012-0001 „A szakképzés és a felnőttképzés minőségének és tartalmának fejlesztése” (szakképesítések besorolása az MKKR-be) 25/2016. (II. 25.) kormányrendelet tartalmazza az állam által elismert szakképesítések MKKR szintjét TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004 „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” (közoktatás szintjeinek besorolása) Az MKKR 1-4. szintjei: A deskriptorok értelmezése a közoktatást érintő dokumentumok alapján. TÁMOP-4.1.3 „A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése” (FOSZ, BA, MA képzések besorolása) Új szakstruktúra – 139/2015. (VI. 9.) kormányrendelet tartalmazza az MKKR szinteket

Felnőttképzés (7) A kamara az OKJ szerinti szakmacsoportos besorolás alapján elkészíti a szakmai végzettségek azonosítóval ellátott szakmacsoportba sorolását, valamint a programkövetelménynek az Európai Képesítési Keretrendszerhez kapcsolódó Magyar Képesítési Keretrendszer szerinti szintjének meghatározását és besorolását. 2013. ÉVI LXXVII TÖRVÉNY A FELNŐTTKÉPZÉSRŐL 18. §(7)

Deskriptorok Tudás: a tudás mélysége, szervezettsége, kiterjedtsége Képesség: motoros és kognitív a cselekvésben megnyilvánul Attitűd: értékelő viszonyulás, megítélés, vélekedés, nézetek, szándékok, törekvések, munkával összefüggő felfogások Autonómia és felelősségvállalás: adott tevékenységre jellemző: önszabályozás, önszervezés, önirányítás, a társas környezetben való részvétel

MKKR SZINTJEI Tudás Képességek Attitűdök Mind a 8 szintet egy-egy jellemző-csoport határoz meg, amely az adott szintű képesítésekre vonatkozó tanulási eredményeket jelzi a magyar képesítési rendszerben. Tudás Képességek Attitűdök Autonómia és felelősség 8. szint 8. szintre vonatkozó tanulási eredmények ... .... 3. 3. szintre vonatkozó tanulási eredmények 2. 2. szintre vonatkozó tanulási eredmények 1. 1. szintre vonatkozó tanulási eredmények

Tudás deskriptor az MKKR szinteken Ismeri egy adott témakör alapvető tényeit, legfontosabb fogalmait 2. szint Ismeri adott témakör alapvető tényeit, fogalmait, egyszerűbb összefüggéseit 3. szint Ismeri az adott tanulmányi, műveltség- vagy szakterülethez tartozó alapvető tényeket, fogalmakat, folyamatokat 4. szint Adott műveltség- és szakterületen belül ismeri a tényeket, fogalmakat, érti a fontosabb folyamatokat és összefüggéseket 5. szint Rendelkezik egy adott szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel

Képesség deskriptor az MKKR szinteken A kulcskompetenciák (kiemelten: anyanyelvi, matematikai-logikai) alapszintű fejlettsége jellemzi 2. szint A témának megfelelő egyszerű írásbeli és szóbeli közléseket hoz létre, ilyenekre reagál, egyszerű szaknyelvet használ 3. szint Összekapcsol ismereteket, tudássémákat, új sémákat alakít ki ismert kontextusban 4. szint Új információkat önállóan szerez meg, dolgoz fel és használ fel 5. szint Fejleszti tudását és ehhez alkalmazza a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit és használja a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközöket

Attitűdök deskriptor az MKKR szinteken Törekszik a feladatok megértésére, motivált azok sikeres végrehajtásában 2. szint Kialakul a szakmai kíváncsisága, érdeklődik egy adott szakterület iránt 3. szint Elkötelezett szakmája, érdeklődésének megfelelő szakterülete iránt 4. szint Elkötelezett a minőségi tanulás, vagy munkavégzés iránt 5. szint Elfogadja és hitelesen közvetíti szakmája társadalmi szerepét, értékeit

Autonómia és felelősségvállalás MKKR Autonómia és felelősségvállalás 1. szint Újszerű vagy összetettebb feladatokat irányítással és folyamatos ellenőrzéssel lát el 2. szint Összetettebb feladatokat - szoros irányítás helyett - útmutatással végez 3. szint Összetett, de ismert feladathelyzetekben is önállóan, felelősségtudattal tevékenykedik 4. szint Munkavégzésében, problémamegoldásában és tanulásában egyaránt önállóan jár el 5. szint Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett

Képzési kimenetek az MKKR szintjei szerint Általános iskola 6. osztály 1 Általános iskola 8. osztály 2 Középiskola 10. osztály rész-szakképesítések, szakképesítések 3 Érettségi (közép, emelt szint) Középiskolai végbizonyítvány, rész-szakképesítések, szakképesítések, szakképesítések-ráépülések 4 Felsőoktatási szakképzés 5 Alapdiploma (BA, BsC) 6 Mesterdiploma (MA, MsC) 7 Doktori képzés 8

OKJ képzés az MKKR szintjei szerint MKKR szintek OKJ szintkód és besorolt szakképesítések száma 2 21: 21 db 31: 1 db 3 31: 105 db 32: 44 db 33: 6 db 51: 1 db 52: 1 db 4 32: 1 db 34: 84 db 35: 53 db 51: 75 db 52: 57 db 53: 12 db 54: 1 db 5 52: 7 db 53: 16 db 54: 135 db 55: 131 db 6 62: 8 db

MKKR szintek a programkészítő szemével Mi legyen a bemenet? Fontos! A munkakör határozza meg! Iskolai előképzettség Szakmai előképzettség a) iskolai előképzettséghez nem kötött, az általános iskola nyolcnál kevesebb elvégzett évfolyama, MKKR= 1 vagy 2 Nem releváns MKKR = 1 vagy 2 ??? A kompetenciák elérik-e a 2-es szintet? b) alapfokú iskolai végzettség, MKKR = 2 Indokolt esetben: Minősített hegesztő (felt: Gázhegesztő, …) MKKR = 2 vagy 3 ??? A kompetenciák elérik-e a 3-as szintet c) középfokú iskolai végzettség,/szakiskolai középfokú végzettség MKKR = 3,4 Indokolt esetben: SIEMENS 840D vezérlésű CNC gép-kezelő (felt: CNC gépkezelő vagy Gépi forgácsoló) MKKR 3 vagy 4 vagy 5 ??? A kompetenciák milyen szintet érnek el? d) érettségi végzettség, szakmai érettségi végzettség MKKR =4 Gyulladásos bélbetegségek speciális ellátója (felt: Ápoló, …) Látássérült személyek kommunikációját támogató személy ( felt: nincs) MKKR 4 vagy 5 ?? f) felsőfokú végzettség, MKKR = 6,7 Ivóvízbiztonsági szakügyintéző (felt: Biomérnök…) MKKR 6 vagy 7

Hol találom a szintek pontos meghatározását? Magyar Rektori Konferencia honlapján: http://www.mrk.hu/kkk-atalakitas/ MKKR módosított szintleíró jellemzői pont alatt! Módszertani segítség? Módszertani útmutató a szakmai végzettségek (felnőttképzési szakmai programkövetelmények) Magyar Képesítési Keretrendszer szerinti szintjének meghatározására.

A besoroló/bíráló szemével 1. lépés: Formai alkalmasság – tanulási eredmények formában került-e meghatározásra? 2. lépés: FEOR figyelembevétele , az SZPK-ban megjelöltek alapján 3. lépés: Tartalomelemzés, modulonként , a szakmai végzettség tanulási eredményeit deskriptoronként kell összevetni az MKKR szintleíró jellemzőkkel 4. lépés: a szakmai végzettség kimeneti szintje nem lehet a bemeneti szintnél (azaz a képzés megkezdéséhez szükséges iskolai végzettség MKKR szintjénél) alacsonyabb; ez azt jelenti, hogy a szakmai végzettség MKKR szintjének legalább a bemeneti feltételként meghatározott iskolai végzettség MKKR szintjével meg kell egyeznie vagy attól egy szinttel magasabbnak kell lennie A javaslat alapján a Program Bizottság dönt

Példaként: : SzPk-00010-14-13 0 05 3 Légiutas- kísérő Bemenet: érettségi végzettség, szakmai előképzettséghez nem kötött (MKKR: 4) Képzési idő: 252-354 óra Formai alkalmasság: igen FEOR 5232 Utaskísérő (repülőn, hajón) Modulok besorolása Repüléselmélet 4-5? Fedélzeti szolgáltatások ismerete 4-5? Légiforgalmi egészségügyi ismeretek 4-5? Általános légitársasági ismeretek 4-5? Légitársasági biztonsági kultúra 4-5?

Példaként: Légiutas- kísérő MKKR Tudás SZPK tanulási eredménye 3. szint Ismeri az adott tanulmányi, műveltség- vagy szakterülethez tartozó alapvető tényeket, fogalmakat, folyamatokat Ismeri az információs és vészhelyzeti jelképeket. 4. szint Adott műveltség- és szakterületen belül ismeri a tényeket, fogalmakat, érti a fontosabb folyamatokat és összefüggéseket Ismeri a légiutas - kísérők életét befolyásoló szabályokat: A munka és pihenőidő nemzetközi szabályait. A formaruha viselési szabályokat. A légiutas-kísérők munkavégzési szabályait. A légiutas- kísérők viselkedési szabályait. 5. szint Rendelkezik egy adott szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel Rendelkezik az alábbi aerodinamikai alapismeretekkel: Az aerodinamika alaptörvényei. Aerodinamikai erők. A repülőgép szárnyának aerodinamikája. A repülőgépre ható erők. A vízszintes repülés repülésmechanikai viszonyai. A repülőgép emelkedése, felszállása.

Példaként Légiutaskísérő MKKR Képesség SZPK tanulási eredménye 4. szint Képes adott témakörhöz, szakterülethez tartozó tudás alkalmazására nem megszokott kontextusban. Képes a technológiai előírások ismeretében történő és az élelmiszer-biztonsági szempontból kifogástalan munkavégzésre. 5. szint Képes az adott szakma feladatainak megoldására: megtervezésére és lebonyolítására, a szükséges módszerek és eszközök kiválasztására, egyedi és komplex alkalmazására. Képes alkalmazni a három fenyegetési szintnek megfelelő eljárásokat. Képes biztosítani vészhelyzet esetén a kísért személy számára is a zavartalan menekülés lehetőségét még akkor is, ha a felügyeletet a normál üzemelés alatt kényszerítő eszköz alkalmazásával látták el.

Példa:Légiutas-kísérő MKKR Attitűdök SZPK tanulási eredményei 3. szint Nyitott az együttes erőfeszítésre, közös munkára, elfogadja a kölcsönös függési helyzetet. Empatikus, képes a jó kapcsolatteremtésre. 4. szint Értékelni tud lehetőségeket, mérlegelni tud kockázatokat, alternatívákat és következményeket, képes kompromisszumos megoldásokra. Tevékenysége során körültekintő, elővigyázatos, határozott, kiegyensúlyozott. Jó helyzetfelismerő és áttekintő képessége van.

Példa: Légi-utaskísérő MKKR Autonómia és felelősségvállalás SZPK tanulási eredménye 2. szint Összetettebb feladatokat - szoros irányítás helyett - útmutatással végez Munkáját önállóan végzi, de képes az utasítások pontos követésére is. 4. szint Felelősséget vállal saját tevékenységéért, a rábízott kisebb csoport, közösség munkájáért. Tetteiért, tevékenységéért felelősséget vállal, felelős döntéseket hoz. 5. szint Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett Feladataihoz kapcsolódóan a gyorsan, hatékonyan oldja meg a felmerülő problémákat, hibákat.

Javaslat: MKKR 4 Tudás Képességek Attitűdök Autonómia /Felelősség   Tudás Képességek Attitűdök Autonómia /Felelősség Az egyes oszlopban milyen a megfeleltet- hetőség? Inkább magasabb Megfelelt Inkább alacsonyabb Inkább magasabb Inkább alacsonyabb

Nehézségek Attitűd Autonómia Érzelmi stabilitás, kiegyensúlyozottság, jó stressztűrő képesség jellemzi. Tevékenysége során empatikus, de határozott. Munkáját önállóan végzi, de az utasítások pontos követésére is képes. Munkája során határozott, körültekintő, elővigyázatos. Tetteiért felelősséget vállal, felelős döntéseket hoz. Magára nézve kötelezőnek fogadja el a munkájához kapcsolódó szabályokat, tisztában van azok fontosságával. Képes a feladataihoz kapcsolódóan a gyors, hatékony problémamegoldásra, segítségnyújtásra.

MKKR a felsőoktatásban (kutatás) BA/BsC Tudás A szakterület alapvető ismeretszerzési és probléma megoldási módszereinek ismerete Képesség Önálló tanulási képesség, a szakmai tudás elvárásoknak megfelelő használata, képes a másokkal való kooperációra Attitűd Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, közvetíti annak értékeit Autonómia és felelősségvállalás Tudatosan vállalja a szakma etikai normáit, együttműködik a szakterület képzett szakembereivel Diplomásoknak szóló álláshirdetésekben előforduló kompetenciák 19 kompetencia - 3 főcsoportban munkatevékenységgel kapcsolatos szakmai kompetenciák: jó fellépés, jó kommunikációs képesség, problémamegoldó képesség munkatevékenységgel kapcsolatos általános kompetenciák munkakörülményekhez fűződő viszony

Köszönöm a figyelmet! marianna.kasza@gmail.com Palencsárné Kasza Marianna: Felnőttképzési szakértő marianna.kasza@gmail.com