Zajcsökkentett fékrendszerek tervezése és hatósági engedélyezése Lengyel György Vasútgépészeti referens
I. Zajcsökkentett fékrendszerek tervezése
Tervezés első lépései Igény felmerülése: termékek, személyek rendeltetési helyre továbbítása Vasút funkciója: nagy mennyiségű termék vagy személyek nagy távolságra történő továbbítása Funkciószemléletű megközelítés, pl. értékelemzés Fék funkciója: MEG KELL ÁLLNI!!!
Fékrendszer legfontosabb paraméterei A jármű legnagyobb engedélyezett sebessége Villamos és/vagy pneumatikus (kötelező és független) Legnagyobb fékúttávolság Környezetvédelmi szempontok (kopás, zaj)
Alapadatok meghatározása, illetve ellenőrzése Fékszámítás és vonat menetdinamikai ellenőrző program (VASÚTGÉPÉSZET 2012/4 szám) Program funkciói: gyorsulás, haladás, fékezés számítása Mozdonyoknál villamosfék, személykocsik Mg fék, teherkocsiknál raksúlyváltó figyelembevétele Nagyságrendileg meghatározhatók a legfontosabb paraméterek
Súrlódási tényező szerepe Erőkapcsolati tényező a kerék és a sín között (Ff=μf*m*g) Súrlódási tényező a féktuskó és a kerék között (Ff=Ft*μt) Súrlódási tényezők megállapítása tapasztalati úton További számítások tapasztalati képletek alapján (Dr. Sostarics György – Dr. Balogh Vilmos: Vasúti járművek). Súrlódási tényezők ismeretében meghatározható a tuskó- illetve betéterő
Vasúti zaj A hang a hallószervünk által felfogható, a levegőben mechanikai hullámként terjedő rezgés. Vasúti zaj fajtái: gördülésből, ívekben haladásból, fékezésből, hídon történő haladásból, légellenállásból, egyéb tevékenységből származó zaj. Vasúti zaj sajátosságai: éjszakai tehervonatok áthaladása miatt nagyobb zajszint, jelzők környékén fékezés, illetve kürt miatt kiemelt zajforrás. Vasúti zajjal érintettek: vasút mellett élők, valamint az utazásban utasként résztvevők.
Vasúti zaj mértékét befolyásoló tényezők Az érintett vasúti pályaszakasz földrajzi adottságai. Az érintett pályaszakaszon alkalmazott sebesség. Az érintett pályaszakasz műszaki állapota, karbantartás minősége. Az érintett pályaszakaszon áthaladó járművek műszaki állapota, karbantartásuk minősége.
Vasúti zaj csökkentésének lehetőségei a pálya oldaláról Vasúti sínben alkalmazott rezgéscsillapítók. A vasúti sín felületének megfelelő csiszolása. Különféle zajvédő falak alkalmazása. Hangszigetelt ablakok alkalmazása.
Vasúti zaj csökkentésének lehetőségei a jármű oldaláról Kerékvázak megfelelő hangszigetelése. Tárcsafékek alkalmazása. Zajcsökkentett féktuskók alkalmazása. „K” jelű nagy súrlódású „L” jelű közepes súrlódású „LL” jelű kis súrlódású Hangszigetelt ablakok alkalmazása.
Következtetések Vasúti közlekedés zajjal jár, a vasúti közlekedés részelemeinek zajkibocsátását csak részben lehet csökkenteni, megszüntetni nem lehet. Megfelelő zajcsökkentés csak akkor érhető el, hogyha az előbbiekben említett lehetőségeket együtt alkalmazzuk. Zajcsökkentett féktuskók alkalmazásának gazdasági megtérülését még nem sikerült igazolni.
II. Zajcsökkentett fékrendszerek hatósági engedélyezése Lengyel György Vasútgépészeti referens
Vasúti közlekedést szabályozó legfontosabb szakmai szervezetek Nemzetközi Vasútegylet (UIC - Union Internationale des Chemin de Fer) Döntvények (Kötelező, Ajánlott, Tájékoztató jellegű) kiadása Európai Szabványügyi Bizottság (CEN – Comité Européen de Normalisation) és Magyar Szabványügyi Testület (MSZ) EN szabványok (általános és vasúti alkalmazások) kiadása Európai Vasútügynökség (ERA – European Railway Agency) Átjárhatóságot érintő elemek (járművek, pálya, ERTMS) – TSI (Technical Specification of Interoperability MÁV Zrt. MÁVSZ szabványok kiadásával. NoBo, DeBo
4. Vasúti csomag jogszabályai AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/796 RENDELETE (2016. május 11.) az Európai Unió Vasúti Ügynökségéről és a 881/2004/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/797 IRÁNYELVE (2016. május 11.) a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról (átdolgozás) AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/798 IRÁNYELVE (2016. május 11.) a vasútbiztonságról (átdolgozás)
4. Vasúti csomag alkalmazása az ERA tekintetében AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/796 RENDELETE értelmében az ERA hatósági szintre lép 2019. június 19-től Egyablakos rendszer Forgalombahelyezési engedély, típusengedély kiadása
A 4. Vasúti csomag az alábbiakra nem terjed ki metrók; villamosok és könnyű vasúti járművek, valamint a kizárólag ilyen járművek által használt infrastruktúra; az uniós vasúti rendszer többi részétől a működés szempontjából különálló hálózatok, amelyek csak helyi, városi vagy elővárosi személyszállításra szolgálnak, valamint a kizárólag ilyen hálózatokon működő vállalkozások.
A tagállamok a 4. vasúti csomag végrehajtó intézkedéseinek hatálya alól kizárhatják a következőket magántulajdonban álló teherszállítási tevékenységre vagy nem kereskedelmi célú személyszállításra használt vasúti infrastruktúra és a kizárólag ilyen infrastruktúrán használt járművek; szigorúan helyi, történelmi vagy turisztikai célra használt infrastruktúra és járművek; olyan könnyű vasúti infrastruktúra, amelyet alkalmanként nagyvasúti járművek is használnak a könnyű vasúti rendszer működési feltételei mellett, kizárólag összeköttetési célból; d) elsősorban könnyű vasúti infrastruktúrán alkalmazott járművek, amelyeket bizonyos nagyvasúti összetevőkkel szereltek fel annak érdekében, hogy azok kizárólag összeköttetési célból képesek legyenek áthaladni a nagyvasúti infrastruktúrának egy jól körülhatárolt, korlátozott szakaszán.
Tárgyi témakört érintő TSI-k A BIZOTTSÁG (EU) 2015/924 RENDELETE (2015. június 8.) az Európai Unió vasúti rendszere „járművek – teherkocsik” alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról szóló 321/2013/EU rendelet módosításáról A BIZOTTSÁG 1304/2014/EU RENDELETE (2014. november 26.) a „járművek – zaj” alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról, a 2008/232/EK határozat módosításáról és a 2011/229/EU határozat hatályon kívül helyezéséről INF TSI - Infrastruktúra, ENE TSI - Energia, SRT – Alagút, PRM TSI - fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek, LOC&PAS TSI – Mozdony és személykocsi, CCS TSI – Biztosítóberendezés, OPE TSI – Forgalomirányítás, TAF TSI – Fuvarozás telematika, TAP TSI – Személyszállítás telematika
Tárgyi témakört érintő döntvények és szabványok UIC 541-4. Fékek. Műanyag féktuskó betétek. A tanúsítás általános feltételei. Nagy (K), Közepes (L), Kis (LL) súrlódású tuskóbetétek. UIC 542. Fékalkatrészek. Csereszabatosság. UIC 548 Fékek - Féktuskók és fékbetétek nemzetközi tanúsításához szükséges súrlódásos tesztpadok követelményei. … UIC 5-ös sorozat MSZ (EN) szabványok: MSZ 2750 sorozat, „Vasúti alkalmazások” MÁV Szabványok: MÁVSZ 2650-2
Innovációs és Technológiai Minisztérium működését érintő legfontosabb nemzeti jogszabályok Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet A vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól szóló 289/2012. (X. 11.) Korm. rendelet.
Innovációs és Technológiai Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztály legfontosabb feladatai Vasúti infrastruktúra engedélyezése Vasúti járművek engedélyezése Helyhez kötött gépészeti berendezések engedélyezése Személyszállító kötélpályák engedélyezése Ellenőrzés Képzés, vizsgáztatás
Innovációs és Technológiai Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztály járműengedélyezéshez kapcsolódó legfontosabb feladatai Vontatójárművek típus- és üzembehelyezési engedélyeinek kiadása, adatainak nyilvántartása Személyszállító járművek típus- és üzembehelyezési engedélyeinek kiadása, adatainak nyilvántartása Teherszállító járművek típus- és üzembehelyezési engedélyeinek kiadása, adatainak nyilvántartása Különleges járművek típus- és üzembehelyezési engedélyeinek kiadása, adatainak nyilvántartása
Vasúti Hatósági Főosztály járműengedélyezéshez kapcsolódó legfontosabb szempontjai Rendelkezik-e a tárgyi jármű Magyarországon típus- vagy üzembehelyezési engedéllyel Az Ügyfél milyen pályahálózaton kívánja a járművet használni (MÁV, GYSEV, MÁV-HÉV, METRÓ). A tárgyi pályahálózaton alkalmazott korlátozások sebesség, tömeg, űr- és szerkesztési szelvények tekintetében. MSZ 8691, MSZ 8693, MSZ EN 15273, UIC 505-1, GOSZT A tárgyi pályahálózaton alkalmazott vonatbefolyásoló berendezések megfelelősége
MSZ 8691 szabványcsoport MSZ 8691-1:1980 Országos közforgalmú vasutak űrszelvénye. Általános előírások MSZ 8691-2:1980 Országos közforgalmú vasutak űrszelvénye. Vágánytengely-távolság MSZ 8691-3:1981 Országos közforgalmú vasutak űrszelvénye. Nem villamosított pálya űrszelvényméretei MSZ 8691-4:1981 Országos közforgalmú vasutak űrszelvénye. Villamosított pálya űrszelvényméretei
MSZ 8693 szabványcsoport MSZ 8693-1:1984 Vasúti járművek szerkesztési szelvénye. Fogalommeghatározások és általános előírások MSZ 8693-2:1984 Vasúti járművek szerkesztési szelvényei. Vontató járművek statikus szerkesztési szelvénye MSZ 8693-3:1987 Vasúti járművek szerkesztési szelvénye. Személykocsik és poggyászkocsik kinematikus szerkesztési szelvénye MSZ 8693-4:1988 Vasúti járművek szerkesztési szelvénye. Teherkocsik statikus és kinematikus szerkesztési szelvénye
MSZ EN 15273 szabványcsoport Vasúti alkalmazások. Űrszelvények. 1. rész: Általános előírások. Az infrastruktúra és a gördülőállomány közös előírásai MSZ EN 15273-2:2013+A1:2018 Vasúti alkalmazások. Szelvények. 2. rész: A járművek szerkesztési szelvénye MSZ EN 15273-3:2013+A1:2018 Vasúti alkalmazások. Szelvények. 3. rész: Pályaűrszelvények
UIC 505-1 döntvény Vasúti jármű. A jármű szerkesztési szelvénye.
A vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet alkalmazása elvi előzetes típusengedély, előzetes típusengedély, típusengedély, üzembehelyezési engedély, átalakítási engedély 1. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez 1-9. táblázatai 1. táblázat: Teherkocsi Típusmeghatározó adatok 2. melléklet: Benyújtandó anyagok 5. melléklet: Engedélyezett járművek szabványos nyilvántartási űrlapja
A vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet alkalmazása Típusengedélyezési dokumentációval szemben támasztott minimális követelmény: az 1. melléklet táblázataiban szereplő adatok valódisága igazolható legyen a dokumentáció segítségével. Amennyiben a típus meghatározó adatokban változás történik, eljárás megindítását kell kérvényezni a vasúti hatóságnál. A tárgyi rendelet álló- és futópróba megtartását írja elő.
Köszönöm a figyelmet!