A magyar gazdaság helyzete, kilátásai – kitörési pontok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
KÖZÖS UTAKON – PÁRBESZÉD A TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSÉRT KONFERENCIA DECEMBER 2. DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS HELYETTES-ÁLLAMTITKÁR.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A vállalkozási környezet és kilátásaink elején S Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2013.április 18. Prof. Bod Péter Ákos Budapesti.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÁMVITEL.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Válaszok a globális oktatáspolitikára
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
Válság – kezelés – válságkezelés
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A rendszerváltás óta eltelt időszak gazdasági fejlődése
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Válság után, válság előtt
Előadás másolata:

A magyar gazdaság helyzete, kilátásai – kitörési pontok Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Duális politika – duális gazdaság... Régen tapasztalt erősségű politikai szembenállás „Kettős hatalom” Reformkényszer és reformbarkácsolás (a jóléti kiadások a GDP 31 %-át teszik ki, míg az OECD átlag 26 %) Közmegegyezés hiánya A jó kezdeményezések is elvéreznek a politikai küzdelemben, a rosszak szakmai kritikája – úgymond „politikai támadássá” minősül Erősödő régiós és kistérségi különbségek 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Figyelmeztetéseink a gazdaságpolitika számára Csökken a működő-tőke beáramlás (2003. május 13.) Aggályaink vannak a választási ígéretek betarthatóságát illetően, a fedezet nélküli béremelések felborítják a költségvetést (2004. november 9.) Hiányzik az átgondolt gazdaságpolitika és a prioritások (2005. január 13.) A jelen pályán nem lesz EURO 2010-ben (2006. március 8.) 2006-ban közel 10 % volt az államháztartás hiánya (2006. március 8.) A térség leglassabban fejlődő gazdasága leszünk (2006. március 8.) „Kiáltvány” a választások másnapján: strukturális reformokra van szükség, támogatjuk azokat! (2006. március 24.) A reformok szakmai előkészítettsége gyenge, társadalmi elfogadottsága alacsony (2006. június 20.) A kiigazítás nagyrészt bevétel(adó)-növelésre épül, nem elegendő a kiadáscsökkentés, strukturális átalakítások kellenek (2006. július 11.) A Konvergencia Program lehűti a gazdaságot, a felzárkózási folyamat megtorpan, növekedésre és az egyensúlyra egyszerre kellene figyelni (2006. augusztus 31.) Az UMFT és a Konvergencia Program hatásai kiolthatják egymást („Újra elszúrjuk, csak most jobban!” Az adóemelések különösen a KKV szektor fejlődését hátráltatják 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Főbb folyamatok a gazdaságban A működő-tőke beáramlás érezhető lassulása GDP – GNI nyíló ollója Újabb cserearány romlás veszélye (pl. energia) Javuló költségvetési egyensúly Szűkülő belső piac Inflációs kockázatok Stagnáló beruházási kedv A dualitás erősödése, kiszolgáltatottság a nemzetközi tőkének (termelőeszközök 2/3-a nincs magyar kézben) Magas monopolizáltság Magas élőmunka terhek és általában magas adószint A gazdaság teljesítő és versenyképességének folyamatos romlása A gazdaságpolitika intézkedéseivel szembeni bizalmatlanság 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara A magyar gazdaság „Duális gazdaság”: dübörgő multik, túlélésért küzdő kkv Növekvő magyar tőkeexport a térségben Export teljesítmény Az exportáló TOP 15 adja az export 40 %-át (TOP 25: 50%) 80 % - multinacionális cégek KKV szektor a közvetlen térségben kereskedik Alacsony hazai hozzáadott érték Alacsony K+F és innovációs hajlandóság Gyenge szervezettség Rossz hatásfokú gazdaságfejlesztési intézményrendszer Növekvő elvonások (Adóparadicsom vagy...?) Ellentmondásos gazdaságpolitika, változó prioritások… 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara TOP 100 A külföldi tőke aránya 53,7 % - a Budapesti Értéktőzsde nélkül A nyereség adóterhelése 44 % az átlagos 67 %-kal szemben A munkavállalók 24,8 %-át foglalkoztatják Az összes járulék 44,9 %-át fizetik Az összes hozzáadott érték felét termelik Átlagjövedelem 2.017.000,- forint (országos átlag 1.455.000,-) Dominancia: 90 % fölött: kőolaj-finomítás, járműgyártás, posta és távközlés 80 % fölött: villamos-energiaipar, vegyianyag-gyártás, villamos-gépek gyártása) 60 % fölött: élelmiszeripar, szállítás 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Főbb kihívások a gazdaság előtt Globalizáció kezelése Dél-kelet ázsiai országok export dömpingje A nyersanyag és élelmiszerárak robbanása Európai Uniós reál-konvergencia Devizahitel-állomány folyamatos növekedése (negatív hatás a fizetési mérlegre) Inflációs veszélyek kezelése Körbetartozás, és a krónikusan magas szintű késedelmes fizetés feloldása Tőkeellátottság javítása Gazdaság szerkezeti veszélyek, beleértve a növekedési pályát is Kettős gazdaság oldása Gyenge hatékonyság és termelékenység Alacsony aktivitási ráta, a munkaerő-kínálat szerkezeti problémái Az oktatási-, képzési rendszernek a gazdaság valós igényeihez való igazítása 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH) 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Stratégiai kihívások Energiaárak robbanása – tartós folyamat Kiszolgáltatott helyzet Nemzeti jövedelem kiáramlása Energiastratégia újragondolásának kényszere Tabuk ledöntése Bős – Nagymaros Paks üzemidő hosszabbítása és bővítése Karbon-bányák újranyitása Élelmiszerárak növekedése – tartós folyamat > de kitörési pont! Lakáspiaci hitelválság 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A legnagyobb veszélyek Elmulasztjuk az uniós csatlakozás és források kínálta felzárkózási lehetőséget Stagnálás-közeli pályára kerül a gazdaság, nem indul meg a növekedés 2009-től, ami elindul az nem lesz tartós, vagy rossz szerkezetű lesz A régiós és térségi különbségek tovább nőnek Egyensúlyhoz közelítő költségvetés, de a strukturális reformok elmaradnak > visszatérés a startmezőre, hiábavaló áldozat Tovább csúszik az EURO bevezetése Eladósodás minden szinten 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Rövid távú veszélyek „Beragad” az újraelosztás magas szintje Elmarad az adó és járulékrendszer érdemi átalakítása Nőnek az inflációs várakozások Nő az alapkamat Alacsony marad a beruházási aktivitás Hullámzó működő tőke beáramlás A nemzeti vagyon maradványait is eladni kényszerülünk Az uniós pénzek egy része „visszaáramlik” a befizetőkhöz 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A 2007-es költségvetési folyamatok anomáliái A hiány 6,8 % helyett 5,7 % 290 milliárd forinttal kisebb deficit a tervhez képest Adóbevétel többlet 362 milliárd Kiadás „túlteljesülés” 178 milliárd Veszteséges állami vállalatok támogatása 64 milliárd + Nyugdíjkiadások 62 milliárd + Egyéb intézmények kiadási többlete 70 milliárd + 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 december 4,0 2,2 2,6 4,2 4,3 2007 november 3,9 1,7 2,8 4,1 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 december 36,5 38,1 37,8 37,3 37,0 2007 november 39,1 39,0 38,3 37,6 37,9 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 december 3,9 6,2 3,3 3,0 2,8 2007 november 4,0 7,9 4,8 2,9 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Mik a jellemző válaszok a mai helyzetre: „Nincs más alternatíva, ezen a pályán kell végig menni!” Az adott – szűk – mozgástérben mozogva makro-pálya módosítás szükséges mintegy 1000 milliárdos nagyságrendben A rendszerek totális átalakítása szükséges, egyébként nem áll helyre a versenyképesség 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 1996 és 2007 összevetése Konvergencia kritériumok előtérbe kerülése Növekvő szakképzett munkaerő hiány Már nem vagyunk „egyedüli befektetési célpont a térségben” Belső tartalékok kimerültek Alacsony „privatizációs tartalék” Jelentős EU transzferek (UMFT, agrártámogatás) KKV szektor erősítése Általános eszközökkel operáló gazdaságpolitika Elegendő és megfelelő struktúrájú munkaerő Multinacionális cégek exportorientált beruházásai KKV hitelezés fokozatos bővülése (1997-től) Jelentős összegű privatizációs bevételek Kisösszegű EU transzferek 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Európai Uniós csatlakozási tapasztalatok Spanyolország, Írország, Ausztria, Finnország példája Beruházásösztönző, konszenzus mellett működő gazdaságpolitika A prioritások ciklusokon átívelő, következetes fejlesztése A belépés pillanatától dinamikus gazdasági növekedés A hazai erőforrások tudatos megerősítése (pl. humánerőforrás fejlesztés, versenyképesség javítás a közbeszerzési piacon) Görögország, Portugália példája Görögöknél a belépés előtt 5 éven át átlagban 4,2 %-os növekedés Csatlakozás után 0,2 %, 15 éven át évi 1 % alatt Az EU pénzek a GDP 7 %-át tették ki! Egy főre jutó GDP az EU 15-ök átlagában a csatlakozáskor 69 %, 2004-ben 66 % A gazdaságot nem multiplikáló infrastruktúra beruházás 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Az NFT programokban a gazdaságfejlesztés súlya NFT I – a GVOP aránya a megkötött szerződésállomány szerint > 24 % NFT II (ÚMFT) – a GOP aránya > 10 % Ezt mintegy 2 % ponttal emeli, ha a regionális operatív programok forrásainak 15 – 20 %-a a vállalkozások fejlesztését segíti Az NFT II turizmussal együtt gazdaságfejlesztésre mintegy 14 – 15 %-ot szán Egyéb szervezetek (innovációs parkok, gyógyfürdőre pályázó önkormányzatok stb.) figyelembevételével: ~ 17 – 18 % 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara És a ravatalozók... Önkormányzati tulajdonú ravatalozó felújítása, illetve új – önkormányzati tulajdonú – ravatalozó építése, kialakítása 50 darab 361 628 976 Ft ............................ S mindez héttel szorozható... 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Az uniós források átcsoportosításának előnyei (1000 milliárd átcsoportosítása esetén) Többlet növekedés 3 – 3,5 % (az időszak végére), folyamatosan gyorsuló növekedés Foglalkoztatás bővülés – 40 – 50 ezer munkahely Közeledés a lisszaboni stratégia célkitűzéseink teljesítéséhez Az EU források helyettesítési hatása a fejlesztésekre A társfinanszírozásra szánt (15 % kötelező) költségvetési saját erő „felszabadulása” Több magánerő bevonása (30 – 50 %!) 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

EU források helyettesítési hatása a fejlesztéseknél (a GDP %-ában) Forrás: ÁSZ 2008 márciusi jelentése 2004 2005 2006 2007 terv 2008 Állami fejlesztési jellegű kiadások- EU forrásból finanszírozva 0,2 0,8 2,1 2,2 2,9 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara A konvergencia-program kedvezőtlen mellékhatásainak semlegesítése (1000 milliárd átcsoportosítása esetén) Gyors felhasználás – gyors növekedési hatás (a nagyberuházások hatása 3 – 4 év múlva érzékelhető csak, gazdaságfejlesztési programok hatásai 1 – 1,5 év után) A gazdaságfejlesztési működő, bizonyított pályázati programok hasznosítása Meglévő intézményrendszer - infrastruktúra hasznosítása A rendszer belső ellentmondásainak csökkenése (pl. 2006 óta 58, a HEFOP 3.1 és 3.2 intézkedésben támogatott iskolát zártak be.) 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Kihívások a kormányzat előtt - 2006 A költségvetési egyensúly megteremtése, a maastrichti kritériumok teljesítése A strukturális reformok koncepciójának a kidolgozása, a reformok végig vitele Az Európai Uniós többletforrások leghatékonyabb felhasználása Reál-konvergencia 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Mik a kitörés erőforrásai? Uniós források A feketegazdaság kifehérítéséből keletkező többletjövedelmek Érdemi kiadáscsökkentés A korrupció visszaszorítása A szociális juttatások igénybevételének feltételekhez kötése A gazdaságpolitika hitelességének helyreállítása 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A hitelesség, mint gazdaságpolitikai elem: Veres János: „Helyre kell állítani a renomét!” Kamatszint: 1,5 %-os csökkenése = 200 Mrd Ft Hitelesség > bizalom > növekedés A feketegazdaság és a korrupció elleni hatékony küzdelemhez meg kell nyerni a vállalkozói társadalmat, az így keletkező bevételeket (kiadáscsökkenést) az élőmunka terhelés mérséklésére kell fordítani 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Út a sikerhez Valódi párbeszéd és partnerség A társadalomban A politikában A gazdaságban Érdemi, szakértelemmel rendelkező és a folyamatokat menedzselni képes kormányzás „Második Kiegyezés” – közmegegyezésre épülve 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A közmegegyezés felületei Valódi fékek és ellensúlyok kialakítása a politika szavazatvásárló lépéseinek a megfékezésére A közteherviselés átalakítása Az európai uniós források felhasználásának átrendezése Prioritások mentén történő gazdaságfejlesztésre Élelmiszertermelés és feldolgozás Rekreáció Logisztika Termelékenység javításra Tartós munkahely teremtésre 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A közmegegyezés felületei Munkára ösztönzés és képessé tétel A gazdaság körüli struktúrák átalakítása Kormányzat és háttérintézményei Önkormányzatok és háttérintézményeik Nyugdíjrendszer Egészségügy K+F és innováció Oktatás, képzés 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A kamarai rendszer átalakítása Európai modell átvétele Teljes körű regisztráció Duális képzés Szakmai és etikai szabályok felügyelete Részvétel a gazdaságfejlesztésben Részvétel a kereskedelem-fejlesztésben Közreműködés a gazdaságpolitika végrehajtásában (köztestületi jelleg érvényesítése) 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara „Semmilyen szél nem kedvez annak a hajósnak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart” Seneca 2018.12.29. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

www.mkik.hu