Németh Erzsébet DIAVERUM Dialízis Központ Bajcsy Kórház DNN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az elesés syndroma idős korban
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Automata kezelési módok szerepe a PD otthoni alkalmazásában
ESÉS MEGELŐZÉS ESÉS MEGELŐZÉS
E-learning alapú távoktatásos képzés
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Rehabilitáció és dementia
Nefrológiai ápolók, betegek véleménye az otthoni kezelési módokról
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
dr Szabó Tamás1, dr Bakonyi Géza2 Flór Ferenc Kórház, Kistarcsa
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A nosocomialis fertőzések felderítésében alkalmazott
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Rezidensi program Oktató-Mentor-Osztályfőnök Szemszögéből
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
A haj és a szőrzet ápolása
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
E-learning alapú távoktatásos képzés
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Hipertóniagondozás folyamata és stratégiája I.
A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és
Katéteres beteg HD kezelésének indítása, zárása protokoll
A nephrológiai ápoló szerepe a PD infektív szövődményeinek
A PD ápoló perioperatív teendői és szerepe a Tenckhoff katéter
Az otthoni hemodialízis ércsatlakozása AV-fisztula vagy kanül
Nephrológiai ápolók és dializált betegek
SZÜLŐK LÁZZAL, LÁZCSILLAPÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ISMERETEI
Teljes Parenterális Táplálás
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Cardiopulmonális resustitatión átesett 100 beteg nyomonkövetése osztályunk anyagában retrospektív vizsgálat útján Dr. Lévai Csilla, Dr. Katona Zsuzsa,
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A Down szűrés klinikai audit tervezete, kivitelezése Szy Ildikó OEFI Ritka Betegségek Központ május 19.
A vidéki tér sikertényezői
Mindig az a drága, ami többe kerül? Kis Zoltán Balassa János Kórház.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Decubitus prevenciós lépések a Szent Pantaleon Kórházban
A nephrológiai ápoló szerepe az akut vesepótló kezelések
AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS.
Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Akutan hemodialízisre került betegek PD konverziója – a nephrológiai
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Ahogy a szakfőorvos látja
Új ápolási dimenzió a peritoneális Új ápolási dimenzió a peritoneális dialízisben: az asszisztált PD B. Braun Avitum 11. sz. Dialízis Központ, Győr Bátor.
Dr. Ladányi Erzsébet FMC hálózati orvos-szakmai igazgató
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlése, Pécs, 2011 szeptember 30.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
Polytraumatizáltak rehabilitációja
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mozgásszervi rehabilitáció
PMK minőségirányítási szakmai nap
Nemzetközi kapcsolatok Fabry International Network 5th Fabry Expert Meeting Athén május
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
ELLÁTÁSI CSOMAGOK IMPLEMENTÁCIÓJA INTÉZMÉNYI SZINtEN
A légzőszervi betegségben szenvedők ismeretei a gyógyszerhasználatról és a rehabilitációs programokról CSMÖ MELLKASI BETEGSÉGEK SZAKKÓRHÁZA, DESZK Farkas.
Előadás másolata:

Németh Erzsébet DIAVERUM Dialízis Központ Bajcsy Kórház DNN 2014.05.29 A tréning és a retréning módszere, jelentősége az otthoni PD fenntartásában Németh Erzsébet DIAVERUM Dialízis Központ Bajcsy Kórház DNN 2014.05.29

Tanulmányok alapján A PD kezelés hosszú távú technikai túlélése számos tényező függvénye A legfontosabbak: PTIS 56% UF elégtelenség 14,7% ES és tunnel infekció 13,2% Inadekvát dialízis 10,2% Katéter működési elégtelenség 5,8% (Sipahioglu et.al.2008)

Az önállóság kockázata A peritoneális dialízis kezelés melletti nagyobb fokú függetlenség a betegek számára előny, ugyanakkor bizonyos betegek esetén ez a függetlenség az oktatás folyamán megtanult eljárástól való eltérés lehetőségét is magában hordozza. © Diaverum 2008 29 December 2018

Célkitűzés Számos vizsgálat igazolja,hogy a tanultaktól való eltérés a PTIS rizikóját fokozza. Russo és mtsai vizsg. 353 beteg 23% eltért a tanultaktól 1,6-szer gyakrabban alakult ki PTIS Ezért minden erőfeszítést meg kell tenni,annak érdekében,hogy csökkentsük a PTIS előfordulását! © Diaverum 2008 29 December 2018

Kiküszöbölhető rizikófaktorok Elsődleges figyelmet kell fordítanunk úgynevezett, kiküszöbölhető rizikófaktorokra,mint pl: a megfelelő compliance, mely a retréning segítségével javítható. A hatékony hosszú távú kezelés alapja a sikeres tréning. A tréning felépítése befolyásolja a PD infekciók rizikóját(evidencia). © Diaverum 2008 29 December 2018

Sikeres tréning fő elemei Elméleti és gyakorlati oktató anyag Tapasztalt PD nővér a mentoráláshoz Folyamatos edukáció az otthoni gyakorlati készség elsajátítása érdekében Jól megtervezett PD tréning tananyag Kézfertőtlenítés,ES ápolás A kontamináció jeleinek ismerete,és az azonnali válasz megtételének a képessége Egyénre szabott oktatás Tréning és retréning protokoll Sikeres PD vizsga letétele Otthoni vizit protokoll

Oktatási stratégia a beteg értelmi szintjének megfelelően oktassunk vegyük figyelembe terhelhetőségét rövid időtartam több alkalommal lassan kell a bemutatást végezni audió- vizuális eszközöket alkalmazzunk írott anyag,(könyv,kép) demonstrációs eszközök(oktató kötény,katéter,összekötő cső) Probléma megoldó képesség fejlesztése pl: katéter vezetési probléma hashajtás hyperhidráció folyadék megszorítás

FONTOS! csak a betegre figyeljünk dicsérjük és bátorítsuk A kölcsönös bizalom csak a betegre figyeljünk dicsérjük és bátorítsuk ismételjünk amíg kell MINDÍG MEG KELL GYŐZŐDNI!! arról,hogy a beteg meghallotta ha meghallotta,nem biztos hogy megértette ha megértette,nem biztos hogy elfogadja ha elfogadta,akkor sem biztos hogy úgy csinálja

ismerkedünk a beteggel, hozzátartozókkal felmérjük a környezetét Tréning felépítése ismerkedünk a beteggel, hozzátartozókkal felmérjük a környezetét elmondjuk mit fogunk oktatni az elkövetkező napokban elméleti és gyakorlati oktatás elméleti és gyakorlati vizsga az oktatás végén kapcsolattartás

Elmélet és gyakorlat Ha a beteg készségszinten végzi el a feladatát, akkor nemcsak a gyakorlatot sajátította el, hanem fejben is rögzített minden egyes elméleti és gyakorlati ismeretet.

Betegfelméréssel követjük a tréning sikerét Mikor végezzünk felmérést? az éles tréning után PD indítását követően 3 hónap múlva évente egyszer PTIS,ESI esetén PD újraindítása esetén MINDEN OLYAN ESETBEN AMIKOR A BETEG ÁLLAPOTÁBAN, VAGY KOOPERÁCIÓJÁBAN VÁLTOZÁST ÉSZLELÜNK. Fontos a gyakori ellenőrzés a megelőzés érdekében!

Mi a célunk? a betegek tudásszintjének felmérése, hiányosságaik felismerése biztonságos kezelési mód hosszú távú fenntarthatósága, ezzel a beteg életminőségének a javítása a gyulladásos szövődmények prevenciója, illetve előfordulásuk gyakoriságának csökkentése

Gyakorlati alkalmazása célszerű PET vizsgálattal egybekötni az ellenőrzést otthoni látogatás alkalmával javasolt Készítsünk egy, a teljes folyamatot átölelő ellenőrző listát, - előkészítés - csatlakozás - öblítés - zárás - ES gondozás

DIAVERUM ELLENŐRZŐ LISTA © Diaverum 2008 29 December 2018 ELŐKÉSZÍTÉS   DIAVERUM ELLENŐRZŐ LISTA ELŐKÉSZÍTÉS MEGFELELŐ HIÁNYOS NEM MEGFELELŐ Munkafelületet letisztítja Előkészíti a megfelelő eszközöket Dialízis folyadékon ellenőrzi: tisztaság lejárati idő dextróz tartalom Kézmosás CSATLAKOZÁS Kézfertőtlenítés Maszk használat Helyesen csatlakozik ÖBLÍTÉS Légtelenítés ZÁRÁS Tanult módon csatlakozik Maszkot visel Kezelőlap kitöltése Dializátum vizsgálata E.S GONDOZÁS Ellenőrzi az E.S bemenetét Keresi az infekció jeleit Tanult módon végzi az ápolást Sterilen fedi az E.S-t Rögzítés © Diaverum 2008 29 December 2018

Mit bizonyítunk Beteg számára elméleti vagy gyakorlati tudása esetlegesen hiányos és ezzel alátámasztjuk a retréning szükségességét. Személyzet felé monitorozhatóvá válik a beteg tudása, teljesítőképessége az idő múlásával.

Milyen problémát találhatunk ? eltérés az előírt protokolltól manuális képesség romlása látásromlás mozgási nehezítettség szellemi funkciók hanyatlása agyi történések miatt kialakult átmeneti vagy végleges egészségkárosodás szociális háttér változása

Szakápolói teendők Fontos a betegek pszichés vezetése! Kapott eredmény kiértékelése Egyénre szabott akcióterv készítése Nefrológus orvossal konzultálni A beteggel el kell fogadtatni a változtatás szükségességét Fontos a betegek pszichés vezetése!

Milyen megoldások lehetnek? retréning asszisztált CAPD vagy APD PD ambulancián végzett IPD szociális otthonba való elhelyezés kezdeményezése áttérés HD-ra

Ne feledjük! A korai memória labilis állapotú az új információk befogadását követő időszakban Az ismétlés segít rögzíteni az elméleti ismereteket és gyakorlati lépéseket egyaránt A retréningnek fontos szerepe van a hibák kiküszöbölésében Ennek módját, gyakoriságát hálózati/helyi szinten kell meghatározni

Klinikai vizsgálatok a retréning mellett Study of compliance : 6 hónap után már eltérnek az előírástól Betegek fele nem megfelelően mos kezet Közel fele nem ellenőrzi a zsákot befolyatás előtt 10 % elfelejti viselni a maszkot, sapkát Itáliai vizsgálat átlag 33 hónap után 34% nem pontosan válaszolt 23% eltért a folyadékcsere során a tanultaktól az eltérés a folyadékcsere során magasabb peritonitis rátával járt Russo és mtsai vizsgálata szerint a retréning fontos Fiatalabb betegeknél (< 55 év ) Alacsonyabb iskolázottság mellett A korai és késői PD időszakban ( < 18 és > 36 hónap ) Kiemelendő az otthoni vizit,mert rámutat a beteg saját környezetében hogyan alkalmazza, vagy változtatta meg a tanultakat.

Retréning = tréning ismétlése A retréningnek ki kell térni az oldatcsere technikai lépéseire a peritonitis tüneteinek, jeleinek felismerésére az ES ápolásra a kontaminációs hibák időbeni felismerésére és a szükséges válaszlépés ismeretére

ÖSSZEFOGLALÁS A betegek folyamatos képzése mellett rendkívül fontos az oktatást végző nővérek felkészítése, a folyamatos elméleti és gyakorlati képzésük biztosítása. Ez a peritoneális dialízissel foglalkozó központok felelőssége! Csak folyamatos képzéssel, valamint a megfelelő evidencia alapú elméleti és gyakorlati protokollok segítségével tudjuk proaktív módon csökkenteni a PTIS rizikóját. © Diaverum 2008 29 December 2018

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! © Diaverum 2008 29 December 2018