A nemzeti irodalom megteremtése. 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Készítette: Gondos Borbála
MI A SEO? KÜLSŐS SEO CÉG VAGY SAJÁT SZAKEMBER? MIKOR MELYIKET VÁLASSZAM, ELŐNYÖK/HÁTRÁNYOK Horváth Ernő – WebSEO Kft
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Hétköznapi élet a XI-XIII. században.  A lovagi életmód  A 11. sz. alakul ki,   volt erős központi hatalom Európában  Arisztokrácia feladata volt.
EGT Finanszírozási Mechanizmus Kulturális és természeti örökség megőrzése, megújítása program A kulturális és a művészeti sokszínűség előmozdítása.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
A nemzeti eszme Magyarországon. Ma mit értünk nemzeten? Szélsőségek: agresszív nacionalizmus elveszett a magyar nemzeti identitás.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A munka eszköze magam vagyok
/Egyéni nyelvhasználatunk kialakulása/
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Gyűjtőköri szabályzat
„Mert Néha kell a romantika”
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A humán kognitív architektúra és a tanulás
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A 18. századi orosz irodalom
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Az erősödő náci állam vonzásában
14. A SZÖVEGFAJTÁK JELLEMZŐI mozaweb. hu/mblite. php
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Környezetgazdaságtan 1
A középkor kultúrája.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Projektmunka Földrajzolok
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A könyvtár mint rendszer
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A romantika.
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Színházi élet - Németh Antal
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

A nemzeti irodalom megteremtése. 2.

III. Az irodalmi nyelv normarendszerének kialakulása Нормализация литературного языка Előzmények: a középkori diglosszia („kétnyelvűség”), 17. sz. második felének nyelvi válsága (a világi stílusok előretörése, a latin és a lengyel nyelvek hatása, az óhitűek népi nyelvi gyakorlata, a hétköznapi élet változása, a művelt réteg szélesedése) a 18. sz. első felének nyelvi bizonytalansága: az egyházi kultúra és nyelvének háttérbe szorítása, a hivatalos nyelv irodalmi normaként próbál működni, a fonetikai, morfológiai és szintaktikai normák hiánya, idegen lexika intenzív átvétele. Trediakovszkij nyelvi kísérlete: Paul Tallemant Voyage de l'isle d'amour (1663) regényének verses fordítása – Езда в остров любви (1730, Utazás a szerelem szigetére) Az egyházi szláv, orosz népi és európai nyelvi elemek keveredése.

Lomonoszov nyelvi normái – a három stílus teóriája Az egyházi szláv nyelv használatának normái Az élő beszéd formáinak integrálása az irodalmi nyelvbe Az irodalmi műfajokat az egyházi szláv és az eredeti orosz elemek keveredésének és kölcsönhatásának az elvei és módszerei határozzák. Az irodalmi nyelv forrásai: Régies egyház-nyelvi szavak és fordulatok A művelt emberek által használatos egyház-nyelvi szavak és fordulatok Az ószláv és az orosz nyelv közös szókincse A művelt réteg beszédnyelvének eszközei Népi nyelvi szavak és fordulatok A három stílus jellemzői: Magasztos stílus = 2, 3 Középstílus = 3, 4, 5, 2 Alacsony stílus = 4, 5 A Lomonoszovi reform jelentősége: A nyelvi evolúció folytonosságának szellemében A régi és az új harmonikus egyeztetése Hiányosságai: „németes” szintakszis, a közepes stílus kidolgozatlansága

Szumarokov „korrekciói” A mindennapi értelmiségi írott és beszélt nyelv használata az irodalomban. Karamzin nyelvkoncepciója: az írott és a beszélt nyelv egységesítése:  a nyelv mint az embereket / népet összetartó erő,  visszaállítja az egyén és a nép elveszett egységét, a kor művelt társadalmára jellemző „kétnyelvűség” (írott / társalgási nyelv, orosz / francia nyelv) feloldása a nemzeti nyelvi sajátosságok és az európai kulturális nyelvi/irodalmi átvételek összehangolásának és egyesítésének formájában.  vita a „régi és az új stílusról” Н. М. Карамзин, Отчего в России мало авторских талантов? (1802) А. С. Шишков, Рассуждение о старом и новом стиле (1803)

18. – 19. századforduló orosz irodalma Szentimentalizmus és karamzinizmus (1790–1810).

Szentimentalizmus Сентиментализм A szentimentalizmusban (A. Radiscsev, Ny. Karamzin) és a megújuló klasszicizmusban (G. Gyerzsavin): kialakul az egyén és a nép (társadalom, közösség) elkülönülésének / szembenállásának a tudata, A középpontban – az ember belső világa és a külvilággal (néppel, természettel és kultúrával, saját sorsával) való bonyolult viszonya Az irodalomban: A „lírai hős” fenoménja Felbomlik a régi (klasszicista hierarchikus) műfajrendszer Egy uralkodó irodalmi irányzat helyett több irodalmi irányzat egymás mellettisége és ezek keveredése Bizonytalan a „határ” líra és próza, irodalom és valóság között A Karamzini nyelvkoncepció irodalmi / műfaji vonatkozásai

Ny. Karamzin Szegény Liza (1792) Az elbeszélés szubjektuma Liza típussá válásának narratív eszközei („történelem / természet” kronotoposz) Az elbeszélés idősíkjai.

Képek forrásai Источники иллюстраций http://art-portal.tilda.ws/page2099798.html A. Alekszejev, A. Venecianov festőművész Pétervári stúdiója. 1827. http://pushkin.niv.ru/pushkin/mesta/stavropol.htm N. Karamzin fiatalkori portréja. Ismeretlen művész, miniatűr http://nearyou.ru/kiprensk/27liza.html O. Kiprenszkij, „Szegény Lisa”. N. Karamzin elbeszélése alapján (1827). Tretyjakov Galéria. https://www.culture.ru/storage/images/2c8b2828a1f29786d629eca20e54845a/97beef6a8cbfa94a85ccc6e5bb37c6de.jpg