dr. Jeney László egyetemi docens Település-gazdaságtan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
Készítette: Sallai Katalin
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Államháztartási ismeretek
Közigazgatási alapismeretek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
ÁLLAMHÁZTARTÁSI ISMERETEK I. (Általános rész)
Egészségpolitika.
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Felsőfokú szakképzés Csorba László
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Államadósság és állampapírpiac
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Államháztartási alapismeretek
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.
A települések gazdálkodásának pénzügyi eszközei Településfejlesztési alapismeretek II. Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök alapszak (BSc) /201.
Önkormányzati pénzügyek 2.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
Az államháztartás.
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A települések vagyongazdálkodása
Költségvetés.
Előadás másolata:

Az önkormányzati gazdálkodás egyéb pénzügyi eszközei és vagyongazdálkodása dr. Jeney László egyetemi docens jeney@elte.hu Település-gazdaságtan I. alapszakok (BSc/BA) 2017/2018, I. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ

Az önkormányzati gazdálkodás egyéb bevételei 2

2. Átengedett központi adók Adójellegű bevételek, de nem az önkormányzatok saját forrásai között szerepelnek Nagyságukra a helyi kormányzatnak nincs hatása Az átengedés mértékét az Országgyűlés által elfogadott központi adótörvények határozzák meg Az átengedés célja: Önkormányzatok anyagi lehetőségének a helyi jövedelmekkel való összekapcsolása Központi és önkormányzati költségvetés/ek/ arányos alakulásának biztosítása 3

Állami támogatás versus átengedett adók Központi adók egy részének önkormányzatok részére történő átengedése Átengedés mértékének növelése, csökkentése makroszinten nem jelent az önkormányzatoknak több vagy kevesebb forrást, csak az egyes önkormányzatok közötti eltérő allokációt Valójában az állami hozzájárulás is a központi adók (újra)elosztása, de nem a képződés helye szerint, hanem a feladatokat jobban kifejező más mutatók alapján Keletkezés helye szerinti elszámolás  állami támogatás mértékének csökkenése nemzetgazdasági szinten  a települések közötti differenciák növekedése Elvileg bármely központi adó – keletkezés helye szerinti – részbeni vagy teljes átengedése szóba jöhet, ha Összhangban van az önkormányzatok feladataival (strukturálisan is) Adó településenkénti számbavétele, valamint eljuttatása technikailag is megoldható 4

Adófajták A nyugati országokban általában három adótípus ill. ezek kombinációja szerepel Vagyonadó Jövedelemadó Forgalmi, ill. fogyasztási adó Az adók szerkezete országonként jelentős differenciát mutat Helyi kormányzatok összes adóbevételén belül az egyes adófajták súlya eltér Vagyonadó: Egyesület Királyság, Írország (Kanada és Ausztrália) Jövedelemadó: skandináv országok Forgalmi adó: USA, ritkábban 5

Vagyonadó Ingatlanokra, általában a földre és épületekre vetik ki Előny: Stabil, jól tervezhető bevételi forrás (ingatlanok helyben maradnak akkor is, ha a tulajdonos változik) Hátrány: Adóalap nem követi az inflációt, nem növekszik olyan gyorsan, mint a jövedelem Ingatlanok értékelése meglehetősen költséges eljárás  újraértékelésre csak ritkán, több évenként kerül sor  becsült érték többnyire jóval alacsonyabb a piaci értéknél (sok esetben ezt az adókulcs emelésével próbálják ellensúlyozni) 6

Jövedelemadó Pénzügyi szempontból jó bevételi forrás Előnye Hátránya Ha az adó kivetésének módját, az adókulcs mértékét, központilag szabályozzák és a mértékére a helyi kormányzatnak nincs hatása, akkor ez az adófajta a nemzetközi gyakorlatban nem számit helyi adónak Ha a központi kormányzat az adóbevételeinek egy részét átengedi, az átengedett rész egyfajta állami támogatásnak minősül Előnye Bevétel a jövedelem emelkedésével progresszíven nő Hátránya Túlzott területi differenciálódást idéz elő Szegényebb települések: alacsony színvonalú települési szolgáltatások  gazdagok elköltöznek  önkormányzat még kevesebb bevételre tesz szert  kieső bevétel pótlására emeli az adókulcsot  újabb migráció követ Végeredmény: különböző társadalmi csoportok, rétegek területi elkülönülése (gazdag–szegény települések) 7

Forgalmi, ill. fogyasztási adó Kiadásokat adóztatja meg Egyesek szerint: nagy forgalmat lebonyolító települések indokolatlanul több bevételhez jutnak, mint azok, akik esetleg erre jobban rászorulnának De: forgalmi, ill. fogyasztási adó mellett szól, hogy a vásárlás során a városi szolgáltatásokat olyanok is igénybe veszik, akik nem viselik azok terheit, mert más településben laknak 8

Átengedett központi adók Magyarországon (Korábban SZJA 40 %-a) Gépjárműadó 40 %-a (korábban 100 %-a) Belföldi gépjárművek adójának mértékét – e törvény keretei között – a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeleti úton állapítja meg Belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett adóból a törvényben meghatározott alsó adótétellel számított összeg 40 %-a marad a településen Ha a képviselő-testület az alsó adótételnél magasabb mértéket állapít meg, a különbözetből származó bevétel az önkormányzatot illeti Gépjárműadó: autó teljesítménye és kora alapján Gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevétel 100%-a Termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni SZJA 100%-a Termőföld bérbeadásából származó adó, vagyis ennek 100 %-a azt a települést illeti meg, ahol a földterület fekszik 9

Állami (felsőbb szintű regionális) támogatások Állami támogatásnak kettős funkciója Települések közötti túlzott különbségek kiegyenlítése Helyi források kiegészítése (csak részben helyinek tekinthető közszolgálati feladatok): főleg ahol amelyeknél bizonyos minimumszínvonal garantálása szükséges (pl. alapoktatás) Állami támogatások aránya az önkormányzati bevételekben Országonként nagyon eltérő képet mutat: 20–30 %-tól a 95 %-ig Nehéz meghatározni a helyes arányokat Egyesek: állami források magas aránya korlátozza a települések gazdasági önállóságát Mások: nem annyira a bevétel eredete, mint annak szabad felhasználhatósága a döntő az autonómia szempontjából 10

Állami támogatások Magyarországon Önálló önkormányzati gazdálkodás feltétele: központi állami költségvetésből kapott támogatások döntő hányada Előre kiszámítható módon Helyi bevételek alakulásától függetlenül Lényegi változás a tanácsrendszerhez: állami támogatások alanyi jogon megilletik az önkormányzatokat, amennyiben a támogatásra jogosító feltételeknek megfelelnek Állami támogatások fajtái Feladat alapú, felhasználási kötöttséggel nem járó általános (normatív) állami támogatások Felhasználási kötöttséggel járó egyéb állami (cél)támogatás Egyéb pályázati úton elnyert fejlesztési támogatások (jelentős részük Európai Unióból származik) 11

3. Feladat alapú (normatív) állami támogatások Általános (normatív) állami hozzájárulás közvetlenül megilleti a településeket Normatív támogatás: települések alanyi jogon, azonos elvek alapján részesülnek belőle Meghatározott feladat konkrét végrehajtását végző intézmény esetén Intézményt saját és átengedett bevételből és a normatív állami hozzájárulásokból származó egységes költségvetésből kell finanszírozni Egészségbiztosítási támogatások egészségügyi alapellátási intézmény fenntartására (Egészségbiztosítási Alapból) (korábban iskola is) Felhasználásra vonatkozó kötöttség nélkül Adott normatív hozzájárulást (pl. szociálpolitikai) tehát nem csak meghatározott célra (pl. szociális feladat) kell és lehet felhasználni Önkormányzat dönti el, hogy egy feladatot milyen módon és mekkora pénzügyi ráfordítással old meg Támogatások jogcímeit és fajlagos összegeit a mindenkori költségvetési törvényben az országgyűlés határozza meg mutatószámok alapján 12

4. Helyi önkormányzatok egyéb állami támogatásai Támogatáshoz jutás általában feltételhez kötött (feladatfinanszírozás) Lehetőséget ad az állami ellenőrzésre, a helyi kormányzatok befolyásolására Címzett és céltámogatások: önkormányzati működésre és ágazati feladatokra Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása Egyes köznevelési, szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési, kulturális feladatok Helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok Egyes központilag kiemelt fontosságú beruházási feladat helyi végrehajtását segíti Körjegyzőség létrehozása, lakossági közműfejlesztés, települési folyékony hulladék ártalmatlanítása, helyi kisebbségi önkormányzatok működése Kiegészítő támogatások: forráshiányosság, tartósan fizetésképtelenség NGM jogköre: ÖNHIKI pályázati rendszer („önkormányzatok mentőöve”) – önhibáján kívül (ÖNHIKI) hátrányos helyzetű településeknek, de túlságosan szigorú, sok település kikerült BM jogköre: 6/3. támogatás („méltányos ÖNHIKI”): népszerű, hiány már nem tervezhető Vis maior támogatás 13

5. Kölcsönök Általában a tőkeigényes szolgáltatások beruházásának fedezésére használják a gyakorlatban Egy formája, ha az önkormányzat meghatározott célra kötvényt bocsát ki, amit a beruházás használói vásárolnak meg Általában a felvehető hitelek összegét, vagy összbevételhez viszonyított arányát, központilag korlátozzák annak érdekében, hogy az esetleges túlzott eladósodás ne veszélyeztesse a helyi kormányzat későbbi működőképességét Hitelek a hazai önkormányzatok esetében Mind működési, mind felhalmozási célra hitelt vehetnek fel, vagy kötvényt bocsáthatnak ki Pl. a hitelfelvétellel, kötvénykibocsátással járó évi kötelezettségvállalás mértéke azonban nem haladhatja meg a korrigált saját bevétel 70 %-át  ez a szabályozás az eladósodástól kívánja megvédeni az önkormányzatot 14

Helyi önkormányzatok kiadásai Helyi önkormányzatok kiadási struktúrája heterogén Más egy kistelepülési önkormányzat helyzete, mint egy nagyvárosi önkormányzaté, Más egy hátrányos helyzetű térségben lévő önkormányzat helyzete, mint egy fejlett térségben lévőé stb. Önkormányzati kiadások elemei Önkormányzatok felhalmozási és tőkejellegű kiadásai (utóbbi évek: önkormányzati fejlesztések támogatási forrásainak növekedése  emelkedő tendenciát mutatnak) Különböző közszolgáltatások biztosításához kapcsolódó kiadások Lakossági juttatások, Államháztartáson kívüli szervezeteknek juttatott transzferek Egyéb kiadások. Önkormányzati költségvetések is előirányoznak tartalékokat Általános és céltartalék képzése itt is kötelező 15

Az önkormányzatok költségvetése Költségvetés tervezése Költségvetési rendelet elfogadása Beszámoló a költségvetés végrehajtásáról (zárszámadási rendelet) 16

Az önkormányzatok vagyona törzsvagyon forgalomképtelen kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű korlátozottan forgalomképes üzleti vagyon 17

Törzsvagyon Önkormányzati vagyon két jól elkülöníthető része Üzleti vagyon Önkormányzati tulajdon tehát lehet törzsvagyon, amely közvetlenül szolgálja kötelező önkormányzati feladat és hatáskör ellátását, vagy a közhatalom gyakorlását Törzsvagyon körébe tartozó tulajdon lehet Forgalomképtelen Korlátozottan forgalomképes Önkormányzatoknak felelősen kell gazdálkodniuk ezzel a vagyonnal, ezért a szabályozás célja annak megakadályozása, hogy az önkormányzatok a törzsvagyont feléljék 18

Törzsvagyon: forgalomképtelen önkormányzati vagyon Forgalomképtelen önkormányzati vagyon körét az Ötv., illetve a helyi önkormányzat határozza meg. Ezek szerint forgalomképtelenek a Helyi közutak és műtárgyaik Terek, parkok Vizek, közcélú vízi létesítmények Levéltári anyagok Köztemetők A forgalomképtelenség jellemzői, hogy az ilyen vagyontárgy: Nem terhelhető meg Nem köthető le Nem lehet követelés biztosítéka, tartozás fedezete Végrehajtás nem vezethető rá E vagyontárgyak általános jellemzője, hogy településhez kötöttek, és nem képezhetik adás-vétel tárgyát 19

Törzsvagyon: korlátozottan forgalomképes vagyon A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak meghatározott feltételek mellett eladhatók, bérbeadhatók E feltételeket az Ötv. vagy helyi önkormányzati rendelet rögzíti Ebbe a vagyonkörbe sorolhatók Műemlékileg védett ingatlanok, középületek Védett természeti területek Közművek Intézmények (művelődési, oktatási, egészségügyi sportlétesítmények stb.) 20

Üzleti vagyon Önkormányzati vagyon másik nagy csoportját a törzsvagyonon kívüli rész az ún. szabad rendelkezésű vagyon alkotja. Ide sorolt tárgyak és jogok elvileg kötöttségek nélkül hasznosíthatók, de ezen belül is meg lehet különböztetni Ideiglenesen önkormányzati tulajdonban lévő vagyon – cél: értékesítés Tartósan önkormányzati tulajdonban lévő vagyon – cél: rendeltetésszerű működtetés biztosítása 21