Közoktatási vezető II. félév Konzultációk: 2012.szeptember 26. október 12. Tréning: 2012 november 30-december 02.
Iskolai gyakorlat: 2012. október 18. Vizsgák: - 2012.december 13. 11-14 között Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismeretek és módszerek (kollokvium). - 2013. január 11. 9 órától. Közoktatási rendszer- és szervezettan (szigorlat) Évközi jegyek:- Közoktatási intézmény és környezete. Javasolt téma: - A „környezet” szereplői ……….szerepe az intézmény működésében. Pedagógus szerepek.(dolgozat) címe:Pedagógusok megváltozott, változó szerepben v. A pedagógiai folyamat tervezése az iskolában. v. Az oktatási folyamat tervezése. v. A pedagógusok tevékenységét segítő új eljárások címmel
TRÉNING: Helyszíne: Balatonvilágos, Zrínyi u. 135. Volán Hotel - szakdolgozat témái, leadás 2012. október 12.
Tréning témák: 1.Szervezeti kommunikáció, 2.Iskolamarketing, kistérségi működés, intézményi integráció, 3. Szakértés szaktanácsadás módszertana, 4. Konfliktuskezelés.
Kiselőadások témái A gyermek személyiségének a megismerése, a megismerés elvei és szinterei. Kungli Józsefné A személyészlelés sajátosságai, anticipációs és attribúciós sémák. Lászlóné Beke Valéria A tudományos megismerés főbb módszerei. Lukács B. Erika Szakszolgálatok a közoktatásban. Szilágyi Imréné A lelki egészség és drog prevenció. Papp Zsuzsa Az egészségnevelés fejlődés lélektani vonatkozásai. Póczakné Cseke Erika Vezetés mentálhigiénéje, az iskolai légkör. Gáspár József A pedagógusok kiégése. Guttmann Ferencné
A szigorlat tételei 1. Határozza meg a közoktatás és köznevelés fogalmát! 2 Mit értünk a köznevelési rendszer fogalma alatt? 3. Melyek a nevelés fő társadalom funkciói? 4. Mit értünk az egész életet átfogó fejlődés/tanulás fogalma alatt? 5. Mit értünk iskolaszerkezet alatt? 6.Milyen iskolaszerkezetet jelölt ki a Ratio Educationis? 7. Ismertesse a közoktatási igazgatás 1945 utáni formálódásának főbb szakaszait 8. Milyen tendenciák érvényesültek az oktatási rendszerünk történeti fejlődése során? 9. Mi jellemzi a korszerű iskolarendszereket? 10. Melyek a modern oktatási rendszerekre jellemző főbb funkciók? 11. Melyek a nemzeti köznevelési rendszer működését meghatároző alapelvek? 12. Mik a kerettanterv fő funkciói? 13. Mi az érettségi vizsga általános értelmezése? 14. Tekintse át a magyar szakképzés történeti fejlődésének főbb szakaszait! 15. Ismertesse a szakképzés jelenlegi intézményrendszerét, s a szakmai irányítás rendszerét!
1. Definiálja a szervezet fogalmát, határozza meg a szervezet belső adottságait. 2. Ismertesse egy közoktatási szervezet célrendszerének kialakulási folyamatát. Milyen tényezők befolyásolják? A szervezet céljait milyen formában fogalmazzák meg, teszik közismertté? 3. Mutassa be a köznevelési intézmény szervezet sajátos jellemzőit, a mikro-makro környezeti tényezőket és ezek hatását a szervezeti stratégiakészítésre. 4. Ismertesse a szervezeti struktúra fogalmát, típusait és jelzőrendszerét. 5. Definiálja a szervezeti kultúra fogalmát, jellemzőit és a természetes szimbólumokat. 6. Ismertesse a szervezeti kultúra mesterséges szimbólumait, metaforáit. Mutassa be munkahelyét a szervezeti kultúra jegyek alapján, fogalmazzon meg fejlesztési lehetőségeket. 7. Ismertesse Handy alapján a szervezeti kultúra típusait, a kultúra és struktúra összefüggéseit. Utaljon az előnyökre és a hátrányokra. Helyezze el a mai közoktatási szervezeteket ebben a rendszerben. 8. Jellemezze munkahelyét a hatékony szervezet jellemzői szerint, és készítsen vázlatot egy szervezetfejlesztési folyamatra. 9. Értelmezze a szervezeti kommunikáció fontosságát, a struktúrára. a szervezeti kultúrára és hatékonyságra gyakorolt hatását. Ismertesse a kríziskommunikáció lényegét. 10.Elemezze a konfliktusok szerepét a közoktatási szervezetekben. Mutasson be egy szervezeti konfliktust, szervezeti jelein, tünetein, okain keresztül és határozza meg a lehetséges kezelési stratégiát.