Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

A pszichiátriai beteg vizsgálata
Rehabilitáció és dementia
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Mikor beszélünk koraszülésről?
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
MFFLT Kongresszus, június 28.
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A lehetséges énképek.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Vizsgálatok a pszichiátriában: Laboratóriumi vizsgálatok, képalkotó eljárások különös tekintettel a sürgősségi betegellátásra Hidasi Zoltán.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Gondolkodás, intelligencia
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Immunrendszer Betegségei.
Change blindness Változás -vakság.
Pszichikus működés zavarai
A skizofrénia.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Milyen jelentősége van a szkizofrénia egyes klinikai tünetcsoportjainak? Pozitív tünetek Hallucinációk Téveszmék Dezorganizált beszéd Nyugtalanság Negatív.
Mintafelismerés.
V. Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
Tudatosság, kogníció, érzelmek
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Speciális gyermekvédelem
Tévhitek az autizmusról előadások nem csak szakembereknek
DR.BARACZKA KRISZTINA IÜ IDEG-ELMEORVOS SZAKÉRTŐ SE ÁOK IBOI
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Az emberi arcok Szociális aspektusok Tekintet iránya, Kor, Nem, Attraktivitás Zimmer Márta
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Az emberi arcok Az arcon tükröződő érzelmek
A mesterséges intelligencia alapjai
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Előadás másolata:

Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II. Németh Kornél knemeth@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2017_2018_2/

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 6. Óramegbeszélés 2. február 13. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 20. Fejlődési adatok 4. február 27. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 6. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 13. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 20. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 27. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 3. Tavaszi szünet 10. április 10. Az arcfelismerési zavar I. 11. április 17. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 12. április 24. Alkalmazások és érdekességek 13. május 1. Szünet 14. május 8. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 15. Javító-/Pótló ZH alkalom

Az arcfelismerési zavar II. Az arcok speciálisak (?)

Elektrofiziológia – szerzett esetek N170 nem arc-szelektív N400 és P600 (ismerősségi komponensek): nem tükröződik rajtuk, hogy ismerték-e a bemutatott személyt vagy sem Néha volt rejtett felismerés (P300), igaz, hogy később jelent meg Dalrympe et al., 2011: csak akkor marad arc-szelektív az N170, ha a Mag rendszernek legalább két területe ép marad!

Elektrofiziológia – genetikai eredetű zavar N170 nem arc-szelektív, de amiatt, mert nem-arc ingerekre is nagyobb a válasz Nem a strukturális kódolás hiányzik, hanem a specifikus jelleg! Minnebusch et al., 2007: nagyobb N170 karikatúrákra, tehát az arcok közötti különbségek bekódolása nem kellően hatékony

Fejlesztés? DeGutis et al., 2007: 14 hónapos tréning, feladat: arcok téri konfigurációjának megkülönböztetése Tréning végére kontrollszerű teljesítmény és N170 fMRI: OFA – FFA kapcsolat megerősödött Feketeleves: tréning elhagyása – leromlott, újabb tréning – visszatért, rövidebb idő után

Folytonos vagy dichotóm? Valaki vagy felismer arcokat (és normál kontroll) vagy nem (és prozopagnóziás)? Egyre inkább úgy gondolják, hogy arcfelismerési teljesítményünk is normál eloszlást követ. Russell et al., 2009, 2012: vannak szuperfelismerők is!

háttér Idegrendszeri Környezeti Genetikai Perinatális agyi trauma Pl. szenzoros depriváció

Példák Korai vizuális depriváció (~ megvonás) Manapság akkor, ha hályog miatt hetekig/hónapokig nem lát Míg vonásokról jól döntenek, egészleges feldolgozásuk sérült Nincs összefüggés a megvonás ideje és a tünetsúlyosság között

Autisztikus Spektrumzavar (ASD) Általánosan rosszabb teljesítmény Gyengébb érzelem-feldolgozás (félelem) Vonásmentes területekre fókuszálnak Negatív érzelmek esetén szem környékére Identitásfelismerés Szájról olvasás, tekintetirány, nem meghatározás ASD Csökkent szoc. Interakciók Beszűkült figyelem Ismétlődő viselkedésmintázatok TOM nem történik meg

ASD Más szemmozgás-mintázat /irányfüggő/ N170 kisebb, később Rá néz – szem Máshova – fej állása N170 kisebb, később Csökkent FFA aktivitás Megváltozott felfordítási hatás

Normál 10 évesek Autizmussal élő 10 évesek Autizmussal élők Normál kontroll

Williams Szindróma http://www.williams.org.hu Kromoszóma-rendellenesség „manóarc” Alacsony IQ „Relatíve” jó nyelvi képesség Ritka szavak, ritka jelentés, ritkán előforduló kontextusban Hiperszociábilis Neutrális arcokra rossz teljesítmény RITKA!!! 4-500 család MO-n

Williams Szindróma Navon-teszt Felfordított arcok szakértői Lokális elemek globális helyett Down szindrómánál éppen fordítva Felfordított arcok szakértői Kis N(!)100 és nagy N200 Eltérő kéregalatti aktivitás emocionális ingerekre

Pszichiátriai kórképekben jelentkező arcfelismerési és/vagy feldolgozási zavarok Szkizofrénia – mi nem? ‘Dementia preacox’ + és – tünetek ~ 1% Genetikai halmozódás POZITÍV és negatív tünetek

Szkizofrénia Érzelemfelismerés átlag alatti Negatív érzelmek felismerése rosszabb NEG. tünetek dominanciája esetén Jellegzetes letapogatási mintázat /főleg orr/ N170 és N250 kisebb, ha emocionális az arc Eltérő FFA és szubkortikális aktivitás Konfig. Feldolg. zavar, Tréning átmenetileg javítja Inkább kognitív probléma

Depresszió Rendkívül magas arány Sok társbetegség Arcfeldolgozás Érzelmi feldolgozás rosszabb (P300, FFA) Pl. félelem, düh felismerése nehezett Nagyobb aktivitás FFA-ban, ha félelemteli az arc Már nem-klinikai csoportban is Inkább „általánosabb” kognitív probléma

Szociális szorongás Félelem-teli képekre más letapogatás Kétértelmű érzelmek esetén inkább félelemtelinek, vagy ijesztőnek ítélik a szorongóbbak Negatív-torzítás Nagyobb N170 NEG. arcokra

Capgras, Fregoli, intermetamorfózis Fregoli – átváltozóművész X és Y ugyanaz a személy, csak álruhában, vagy kicsit máshogy néz ki, de attól még ő. Ált. egyéb pszichiátriai kórkép (sch, bipd, ocd) Capgras Nem ugyanaz a személy, kicserélték, bár ugyanúgy néz ki (ház is) akut / átmeneti / krónikus Skizofrénia, agysérülés, demencia valaki az ismerős helyébe lépett Hang alapján nincs meg az érzés Ezek inkább téveszmék, pszichopathológia területére tartoznak

Capgras magyarázatok Freud-i magyarázat Szexuális bántalmazás Gyerekkori abúzus Az anya szeretetének hárítása Ramachandran: limbikus és vizuális feldolgozási területek diszkonnekciója A vizuálisan azonosított kép nem vált ki érzelmi választ Nem jön rá a jóleső meleg érzés, hogy az anyját/szerettét látja pl. 1977 – a kicserélt férj bejelentése a rendőrségen 1989 – mostohaapa lefejezése – robot (hol az elem?) 1999 – létráról leesve azt gondolta, hogy a kollégája kicserélte a feleségét

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 6. Óramegbeszélés 2. február 13. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 20. Fejlődési adatok 4. február 27. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 6. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 13. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 20. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 27. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 3. Tavaszi szünet 10. április 10. Az arcfelismerési zavar I. 11. április 17. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 12. április 24. Alkalmazások és érdekességek 13. május 1. Szünet 14. május 8. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 15. Javító-/Pótló ZH alkalom