Köteléki díjszabások 2007. 2006. március
A köteléki díjszabásokról általában Azokkal a vasutakkal, amelyekkel intenzív áruforgalmat bonyolítunk le a fuvarozási feltételek egységesítése és a díjszámítások megkönnyítése érdekében közösen kidolgozott nemzetközi díjszabások vannak érvényben. Ezeket köteléki díjszabásoknak nevezzük.
A köteléki díjszabásokról általában A köteléki díjszabások alkalmazásával lehetőség van az egész útvonal fuvarköltségének megállapítására, elősegíti a kalkulációt, ellenőrizhetőbbé teszi a vasútközi leszámolásokat.
A köteléki díjszabásokról általában Az UIC (Nemzetközi Vasútegylet) un. mintadíjszabást készített ezért valamennyi köteléki díjszabásnak hasonló a szerkezete: I. Rész Különleges kiegészítő határozmányok (DCS) a CIM-hez Általános díjszabási határozmányok Különleges díjszabási határozmányok II. Rész Áruosztályozás Különböző pótlékok III. Rész Fuvarozási útvonalak, távolságok, díjtételtáblázatok, mellékdíjak stb.
A köteléki díjszabásokról általában Eltérések a CIM-től a fuvarjogi alapokat a CIM határozza meg (kivéve a SAT, amit az SZMGSZ), az eltéréseket különleges kiegészítő határozmányokban (DCS) fogalmazzák meg, ilyenek a költségek fizetése, fuvarlevél, fuvarozási határidők, utánvét, érdekbevallás, utólagos rendelkezések stb. Érvényességi terület van amelyik felsorolja, illetve a DIUM füzetekre hivatkozik.
A köteléki díjszabásokról általában Áruk amelyekre nem érvényesek általában RID hatálya alá tartozó bizonyos árukra, Rk-s küldeményekre, kombinált fuvarozási egységekre, süllyesztett rakfelületű kocsikra, saját kerekein futó járművekre stb. Díjszámítási alapelvek tömegalosztályokat határoznak meg (alternatív díjszámítás), általában egy áruosztályt alkalmaznak. Csomóponti díjtételek vannak, közvetlen díjtételt, fuvardíjat amelyekben a MÁV Cargo részes nem tartalmaznak.
Különleges díjszámítási határozmányok Rakodólapok A köteléki díjszabásokról általában Különleges díjszámítási határozmányok Rakodólapok általában valamennyi az A Függelékhez hasonlóan 15% tömegkedvezményt biztosít Ponyvák főszabály; díjmentes Egyéb rakszerek általában az A Függelékhez hasonlóan 10% tömegkedvezményt biztosítanak
Különleges díjszámítási határozmányok Különleges építésű kocsik A köteléki díjszabásokról általában Különleges díjszámítási határozmányok Különleges építésű kocsik vagy nem érvényes, vagy nem, illetve néha alkalmaz pótlékot Magánkocsik rakottan általában – 15%-ot alkalmaznak, az üres magán-kocsik díjszámítása tér el leggyakrabban
A köteléki díjszabásokról általában A MÁV Cargo hatályos köteléki díjszabásairól A köteléki díjszabások – aszerint, hogy hazánk a forgalom kezdő- vagy végpontja, illetve csak átmentben érintik a küldemények- végpályás és átmeneti (tranzit) kötelékekre oszthatók.
A hatályos köteléki díjszabások VÉGPÁLYÁS KÖTELÉKI DÍJSZABÁSOK DNUWT 9090.00 Német/Holland-Magyar ÖUT 7300.00 Osztrák – Magyar RUWT 8392.00 Román – Magyar SUGT 9624.00 Svéd – Magyar
ÁTMENETI KÖTELÉKI DÍJSZABÁSOK PSCURT 9199.00 A hatályos köteléki díjszabások IUT 9231.00 Olasz – Magyar ÁTMENETI KÖTELÉKI DÍJSZABÁSOK PSCURT 9199.00 Lengyel/Szlovák/Cseh/Magyar/Román CSUSKWT 8352.00 Cseh/Szlovák/Magyar/Szlovén/Horvát SAT 9250.00 Orosz - Osztrák
Díjszabási feltételek összehasonlítása Alternatív RID Raklapok Ponyvák Egyéb rakszerek Különleges kocsik Magán kocsik Üres magán kocsik DNUWT Német X Min.fuvardíj - 15% Díjm. 10% 15% (!) Külön fuvardíj Cseh - 15% Szlovák Külön Díjtélek + pótlék Osztrák Holland - 15%(!) Magyar +10% EUR x tg x km (!)
Díjszabási feltételek összehasonlítása Alternatív RID Raklapok Ponyvák Egyéb rakszerek Különleges kocsik Magán kocsik Üres magán kocsik PSCURT Lengyel Tranzit: X Exp-imp: 25 t alapdíj + koeff – 18% +30% (+100%) 15% Díjm. 10% - - 15% Nemzeti díjszabás Szlovák X + fuv.díj Külön díjtételek Cseh - 10% tömegáruknál + 10% Nincs Kedv. Nincs kedv. Trz: Díjm. Magyar Román Ex.-imp: 2 áruoszt Tranzit: 1 áruoszt RID 1. + 50% Megállapodás alapján Ex-imp 1 = - 30% 2 = - 25% Tranzit
Díjszabási feltételek összehasonlítása Alternatív Kocsi-díjas RID Raklapok Konténerek Ponyvák Egyéb rakszerek Különleges kocsik Magán kocsik Üres magán kocsik ÖUT Osztrák X - + 20% belföld. _ Díjm. 10% - 15% Kd + EUR x km Magyar + 10% belföld EUR x tg x km 8 osztrák Magán-vasút (Pl. WLB, ROeEE) A magánvasutak állomásainak forgalmában az osztrák díjtételt fuvardíjpótlékkal kell megemelni
Díjszabási feltételek összehasonlítása Alternatív RID Raklapok Ponyvák Egyéb rakszerek Különleges kocsik Magán kocsik Üres magán kocsik RUWT Magyar X + 10% 15% Megállapodás alapján 10% - - 15% EUR x tg x km (!) Román Ex.-imp: 2 áruoszt Tranzit: 1 áruoszt RID 1. + 50% Ex-imp 1 = - 30% 2 = - 25% Tranzit
Díjszabási feltételek összehasonlítása Alternatív RID Raklapok Ponyvák Egyéb rakszerek Különleges kocsik Magán kocsik Üres magán kocsik CSUSKWT Cseh X +10% Belf. +fuv.díj -15% Külön fuvardíj Szlovák - Külön díjtételek + pótlék (!) Magyar EUR x tg x km (!) Szlovén Min.fuvardíj Horvát
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!