Pálfi Erika főosztályvezető Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
Digitális világ Mindent rólad - Személyes adatok gyűjtése.
Mire jó a DÖK?.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
„A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása” módszertani megalapozása” kiemelt projekt kiemelt projekt.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Tájékoztató a 2014/15-ös tanévi tankönyvrendelésről Budapest, április 7. Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
eMagyarország Program
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
Foglalkoztatási Információs Pontok
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Internet a családban Székely Levente –
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet térségi tevékenysége Budapest, november 30. Hálózatépítés - kapacitásbővítés – OFI-Pontok /távmunka/
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
Érd utol a gyerekedet! szeptember Készítette: Dr. Detrekői Zsuzsa.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018. tanév során Szabó Róza főosztályvezető Oktatási Hivatal.
főosztályvezető-helyettes
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
2018/2019 tanév.
Országos Kompetencia Mérés 2011
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Szakiskolai fejlesztési program
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

Pálfi Erika főosztályvezető Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztály Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárság Oktatásért Felelős Államtitkárság Emberi Erőforrások Minisztériuma

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia 1488/2016. (IX. 2.) Korm. Határozat gyermekvédelmi szűrőszoftver kifejlesztése egy online gyermekvédelemmel kapcsolatos információkat összegyűjtő honlap létrehozása az online zaklatások, megfélemlítések megelőzését és kezelését támogató képzési és továbbképzési programok indítása A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia A köznevelést érintő főbb intézkedéscsomagok: A gyermekek számára biztonságos internet szolgáltatás A digitális témahét része lett a médiatudatosság Kortárs mentorprogram kidolgozása Online tartalom bővítése Resztoratív sérelemkezesről szakmódszertani nap

Helyzetfeltáró mikrokutatás a digitális gyermekvédelem oktatási vonatkozásainak feltérképezésére A vizsgálati koncepció az EMMI javaslata alapján készült A kutatást az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet folytatta le Az adatfelvétel az Oktatási Hivatal és a Klebelsberg Központ közreműködésével valósult meg A kutatásról

Tartalom és módszer Víruskeresők használata Szűrőszoftver használata Online kérdőív Víruskeresők használata Szűrőszoftver használata Internetbiztonsági tájékoztatás Veszélyeztettség Adatfelvételi időszak: 2017. július 3−31. Tartalom és módszer

Adatközlők Általános iskolák Középfokú intézmények Vegyes (általános iskolai és középiskolai nevelés-oktatást folytató) iskolák Összes válaszadó : 1245 intézmény Az alapsokasághoz illeszkedett a településtípus szerinti megoszlás Felülreprezentáltak voltak az általános iskolák állami fenntartók

Eredmények – Víruskeresők Az iskolák hány százalékában van víruskereső program a tanulók által használt számítógépeken?

Eredmények – Szűrőszoftver Korlátozzák-e a tanulók által használt számítógépeken az internet használatát az alábbi módokon? (n=1245, %) Nincs korlátozás Korlátozzák bizonyos tanulói gépeken Korlátozzák valamennyi tanulói gépen Együtt A tartalmak elérését 32,6 8,9 58,5 100 A Facebook-ot vagy más hasonló alkalmazást 46,3 11,3 42,4 Az internethasználat időszakát vagy időtartamát 62,0 8,0 30,0 Az internet sávszélességét 87,5 4,5 A legkevésbé az internet sávszélességét korlátozzák az iskolák (12%), melyet az internethasználat időszakára vagy időtartamára vonatkozó korlátozások követnek (38%). A minta iskoláinak többsége valamilyen korlátozást vezetett be a Facebook vagy más hasonló alkalmazásokra (54%), valamint bizonyos tartalmak elérhetőségére vonatkozóan (67%). Amennyiben internethasználattal kapcsolatos korlátozást vezetnek be az iskolákban, akkor általában valamennyi tanulói gépre érvényesítik a korlátozást, korlátozásokat. A tartalmak és az internetes alkalmazások (pl. Facebook) elérését az általános iskolákban, míg az internethasználat időszakát, időtartamát, valamint a sávszélességet a középfokú képzést nyújtó intézményekben korlátozzák gyakrabban.

Eredmények – Iskolai szabályzat Rendelkezik-e az intézmény az internethasználatot érintő írott szabályzattal (pl. a házirend részeként)? (n=1245)

Eredmények – Internetbiztonsági tájékoztatás Hány alkalommal szerveztek az intézményben internetbiztonsággal kapcsolatos tájékoztatót az elmúlt tanévben? (n=1245, %)

Eredmények – Internetbiztonsági tájékoztatás Kiknek szerveztek internetbiztonsággal kapcsolatos tájékoztatót az elmúlt tanévben? (azok körében, akik szerveztek ilyet, n=718)

Eredmények – Veszélyeztetettség Az iskolákat érintő internetes események az elmúlt évben képzési szint szerint (náltalános iskola=720; nközépfok=380; nvegyes=145, %)* Nem fordult elő Évente legalább egyszer Nem tudom Az intézmény tanulóját rossz szándékú idegenek zaklatták az interneten. általános iskola 56,8 16,0 27,2 középfok 40,2 17,8 42,0 vegyes 51,7 14,5 33,8 A tanulók egymást bántalmazták, fenyegették az interneten. 34,5 52,3 13,2 22,6 51,8 25,6 35,2 42,1 22,7 A tanulók névtelenül sértegették valamelyik tanárt az interneten. 69,2 15,6 15,2 51,9 21,3 26,8 64,1 13,1 22,8 A tanulók visszaéltek diáktársuk internetes identitásával. 43,8 34,7 21,5 36,8 28,5 42,8 29,7 27,5 Az intézményre vonatkozóan kedvezőtlen információk kerültek az internetre. 65,0 23,9 11,1 57,4 25,8 16,8 71,0 20,0 9,0 Az iskolai hálózat átmenetileg nem volt használható vírusfertőzés vagy támadás miatt. 87,1 9,4 3,5 80,6 15,7 3,7 81,9 2,1 A felhasználókat (tanulók / tanárok) sürgősen tájékoztatni kellett valamilyen hálózaton terjedő vírusfertőzés veszélyéről. 69,5 26,7 3,8 66,1 29,5 4,4 71,5 26,4

A kutatás összefoglalása A tanulók többsége érintetté vált az internettel kapcsolatos veszélyforrás által A kedvezőtlen események főleg a középfokú intézményeket érintik Az intézmények felismerték, hogy sokat tehetnek a biztonságos internethasználatért Az intézmények tudatosan szerveznek internetbiztonsági tájékoztatókat A digitális ökoszisztéma területén az iskolák többsége „kontrolláló” típusú A szűrőszofverek és a víruskeresők alkalmazása elterjedt A kutatás összefoglalása

Sok esetben a tanulók nincsenek tisztában azzal, hogy a „hecc” kedvéért elkövetett cselekedetük büntető tényállásnak felelhet meg! A zaklatás, a kiszolgáltatott személy megalázása, a becsületsértés, a rágalmazás magánidítványra büntethető.

Helyreállító technikák Sérelemkezelés az iskolában Amennyiben a sérelmet okozó cselekmény nem valósít meg tényállásszerű bűncselekményt, illetve a magánindítványra jogosult nem tesz feljelentést (pl. zaklatás, rágalmazás, becsületsértés), azonban mindenképpen kéri a helyzet megoldását, a mediáció, illetve más konferencia- vagy körmódszerek nyújthatnak megfelelő megoldást.

A resztoratív sérelemkezelés előnyei A felek lehetőséget kapnak az esettel kapcsolatos érzéseik, szükségleteik, motivációjuk feltárására. Az okok és körülmények feltárásra kerülnek, ezáltal a jövőben megelőzhetőek a hasonló esetek. Az áldozatok, érintettek részére megerősítő mások jelenléte, „nem vagyok egyedül” érzés kialakítása. Hasonló esetben egy áldozat könnyebben mer kérni segítséget, ha látja, hogy korábban már támogató környezet állt egy másik áldozat mellett. Közösségépítő és közösségmegerősítő hatása van. A sérelemkezelés során mindenki által elfogadható megoldás alakul ki.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!