Az óvodai informatikai nevelés helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A koragyermekkori nevelésről
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A fejlesztés hatása a szervezetre
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
P edagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje: Pedagógusképzési hálózat.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Közoktatás – pedagógusképzés - neveléstudomány
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
e-Learning a tanárképzésben
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
IKT struktúra.
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
A projekt fejlesztési oldala A projekt fő elemei Fejlesztések Paletta TÁMOP A/1-11/ Csallner András Erik.
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
European Computer Driving Licence
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Dr. Kelemen Judit „Az óvodapedagógus és tanító szak megújítása” regionális konferencia november 27. EKF CK Az óvodapedagógus szak szakmai gyakorlatainak.
EKF Comenius Kar, Sárospatak Dr. Kelemen Judit dékán.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Közösségszervezés BA.
Gál Ferenc Főiskola Pedagógiai Kar
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
A digitális kompetencia fejlesztése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSEK
Előadás másolata:

Az óvodai informatikai nevelés helyzete a hazai óvodapedagógus képzésben Katona György Soproni Egyetem, oktatási rektorhelyettes

Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ Vázlat Óvodapedagógus képzés Magyarországon Az óvodapedagógia szak új KKK-ja Képzők Képzők – Tárgyak – tantárgyi célok Belső és külső viták, szakmai megosztottság Továbblépési lehetőségek az óvodapedagógus képzésben 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Óvodapedagógus képzés Magyarországon 1959: felsőfokú óvodapedagógus képzés (Szarvas, Kecskemét, Sopron) 2018: BA alapszak, 6 szemeszter, 14 felsőoktatási intézményben A magyar óvodapedagógus képzés és az óvodapedagógia minősége nemzetközi szinten is kiemelkedő Az óvodapedagógia kereteit az ÓNAP rögzíti (363/2012. (XII. 17.) Korm. Rendelet) Az óvodapedagógus képzés kereteit a KKK rendelet (Képzési és Kimeneti Követelmények 18/2016. EMMI rendelet) Szakmai szervezet: Óvó- és Tanítóképzők Egyesülete 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Az óvodapedagógia szak KKK-ja Képzési és Kimeneti Követelmények az óvodapedagógia BA szakra: 7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák Tudás Képesség Attitűdje: Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására. Autonómia és felelősség 8.1. Szakmai jellemzők A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: pedagógia, pszichológia, társadalomtudomány, informatika 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ Óvóképzők AVKF - Vác DE GYFK - Hajdúböszörmény EJF -Baja EKE – Eger, Sárospatak, Jászberény ELTE TÓK - Budapest GFF PK – Szarvas, Budapest KE PK - Kaposvár KRE TFK – Nagykőrös, Budapest NJE PK - Kecskemét NYE - Nyíregyháza PPKE BTK - Esztergom PTE KPVK - Szekszárd SOE BPK -Sopron SZTE JGYPK - Szeged 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Gál Ferenc Főiskola - Szarvas Tárgyak Informatika (2000 óta) Informatika alapjai Számítógépes információ és adatfeldolgozás Tantárgyi tartalmak: Informatika alapfogalmak Operációs rendszerek Szerzői jogok, szakirodalmi kutatás Szövegszerkesztés, táblázatkezelés, prezentációk készítés Képszerkesztés Internet és hálózati ismeretek Mobileszközök és lehetőségek Web 2.0 szolgáltatások Óvodai informatikai nevelés kérdéseit a tárgyak nem érintik 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Apor Vilmos Katolikus Főiskola - Vác 2 tárgy: Informatika 1. Informatika 2. Korábban: Alkalmazott számítástechnika és könyvtárinformatika A könyvtár és az ismeretszerzés Az intézményekben használható programok (oktató-, adminisztratív) megismerése és használatuk gyakorlása IKT eszközök (számítógép, projektor, interaktív tábla) használatának módszertani áttekintése és használata Tapasztalat: Nappali hallgatók: az óvodai világba az IKT eszközöket nem engednék be Levelező hallgatók: a fejlesztés, differenciálás szempontjából előnyt jelent. 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

EKE Comenius Campus - Sárospatak Tárgyak: Informatika, Az informatika alapjai (2005 előtt) Az informatika óvodai alkalmazásai Gyermekinformatika (szv) Informatikai ismeretek, eszközök az óvodai gyakorlatban Az óvodai informatikai nevelés Fejlesztő játékok (Bee Bot robot és társai…) Az Internet lehetőségei Rajzolóprogramok, PowerPoint, Multimédiás szemléltetés Feladatsorok interaktív táblára Oktatóprogramok használata Digitális hátizsák óvodásoknak 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Soproni Egyetem BPK - Sopron Informatika az óvodában Információs társadalom Kisgyermekkori IKT használat Előnyök, hátrányok, veszélyek, félelmek Internet használat Algoritmikus gondolkodásra nevelés Bee bottal Informatikai nevelés helyi nevelési programokban 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Informatika tantárgy blokk: Digitális pedagógia az óvodában Jártasság a pedagógiai munkához szükséges informatikai ismeretekben Ismerjék és használják a legfrissebb technológiákat Didaktikai eszközként használják az algoritmizálás módszerét pedagógusi munkájuk során Óvoda és internet Az IKT eszközök óvodai használatáról megoszlanak a vélemények Az IKT óvodai használata - erősségek, hiánypótlásra szoruló tényezők, lehetőségek Hazai és a külföldi elméleti és empirikus munkák alapján a veszélyforrások Az óvodai munka során alkalmazható elektronikus fejlesztő- és mérőeszközök Pozitív tartalmak, innovatív szemléletű óvodai tevékenységek Online mérések az óvodában Az online mérési lehetőségek elméleti kereteinek megismerése, gyakorlati alkalmazása Iskolaérettségi teszt online változata (SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoportja online diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszere) 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

További információk honlapok alapján 1. ELTE TÓK- Budapest A digitális pedagógia gyakorlata Digitális alkalmazások kisgyermekkorban Kaposvári Egyetem PK Digitális pedagógia EKE PK – Eger Információs és kommunikációs technológiák Az informatika óvodai alkalmazásai Elektronikus tanulási környezetek Interaktív elektronikus tananyagok tervezése Médiainformatika Weblapszerkesztés Gyermekinformatika Neumann János Egyetem - Kecskemét Informatikai alapismeretek Informatikai eszközök a pedagógusmunkában 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

További információk honlapok alapján 2. Pécsi Tudományegyetem KPVK – Szekszárd Informatika a köznevelési intézményekben Debreceni Egyetem GYFK – Hajdúböszörmény Infokommunikáció Nyíregyházi Egyetem Digitális alkalmazások PPKE BTK Esztergom Informatika Informatika alkalmazása Károli Gáspár Református Egyetem Eötvös József Főiskola N.a. 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Informatikai nevelés a képző intézményekben 14-ből legalább 10 felsőoktatási intézményben a képzés része A téma tárgyalása komoly különbségeket mutat: Tantárgyi nevekben Tantárgyak számában Tantárgyi tartalmakban A feldolgozása mélységben 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ Külső és belső viták „A diákok már túlságosan függővé váltak a papírtól. Nem tudják, hogyan kell írni palatáblán” (1815, Iskolaigazgatók Szövetsége) Értékféltők vs. innovátorok Kompetensek vs. kompetencia hiányosok Technofóbok vs. technofilek Pszichológusok vs. pedagógusok Tanszékek vs. tanszékek Egyetemek vs. szakma ÓNAP vs. helyi kezdeményezések „Azt szokták mondani, hogy a tévézés növeli a műveltséget, a tájékozottságot, a számítógép használata gyorsítja a reakcióidőt. Ez mind szemenszedett marhaság. Ami a képernyőről érkezik, illúzió, másra van szükség. Attól, hogy valaki rengeteget tévézik, nem nő a szókincse és nem fejlődik a beszédkészsége.” (V.T.) 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Továbblépési lehetőségek Belső viták lefolytatása Szakmai konszenzusra törekvés Képzési tartalmak koordinációja ÓNAP, DOS megújítása Gyakoribb párbeszéd 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ Köszönöm figyelmüket! 2018.12.24. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ