EGYENES ARÁNYOSSÁGGAL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
19. modul A kör és részei.
Advertisements

a sebesség mértékegysége
II. Fejezet A testek mozgása
Ptolemaiosz tétel bizonyítása 1.
FEJEZETEK A MATEMATIKÁBÓL
a terület meghatározása
arányossági tényezős feladatok
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
EGYENLETES MOZGÁS.
Beruházások elemzése Beruházás: tárgyi eszközök létesítésre, a tárgyi eszköz állomány bővítésére irányuló műszaki – gazdasági tevékenység. Jellemzői: Nagy.
2006. február 17. Valószínűségszámítás és statisztika II. Telefonos feladat Egy kalapban van két korong, az egyiknek mindkét oldala piros, a másiknak.
Vállalat kínálati magatartása
Gazdasági Informatika II. 2006/2007. tanév 2. félév.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
A vállalat pénzügyi modellezése: az ÁKFN struktúra
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Arány és arányosság.
Algebra a matematika egy ága
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Jelrendszerek, kettes számrendszer
Statisztika Érettségi feladatok
IPPI ÁLTALÁNOS ISKOLA SZILÁGY MEGYE
Kétismeretlenes elsőfokú (lineáris) egyenletrendszerek
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Összefoglalás eljárásokra Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetősé:
Alapsokaság (populáció)
Matematika dolgozat 8.évfolyam.
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Az elektromos áram.
Nyomás, nyomóerő és nyomott felület kiszámítása
TÉMAZÁRÓ ÖSSZEFOGLALÁS
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
Kenyér kihűlése Farkas János
HŐTAN 3. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Lakosság létszámának változása Farkas János
Egyenes vonalú mozgások
Valószínűségszámítás II.
Erőhatás, erő -Az erő fogalma-.
A kamatszámítás módszereinek elméleti összefüggései
Korreláció-számítás.
A NEHÉZSÉGI ÉS A NEWTON-FÉLE GRAVITÁCIÓS ERŐTÖRVÉNY
Munka, energia teljesítmény.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Coulomb torziós ingája Misák Laura 9.a. Charles Augustin de Coulomb 1736(Angouleme)-1806(Párizs) Francia fizikus,hadmérnök Iskolái:1761-ben a mezieres-i.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
Speciális pénzáramlás-sorozatok
Számtani sorozat Számtani sorozatnak nevezzük azokat a sorozatokat, amelyekben ( a második elemtől kezdve ) bármelyik tag és az azt megelőző tag különbsége.
Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete március 6-10.
Összehasonlító példák
PÉLDÁK.
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Gazdasági informatika
Készítette: Horváth Zoltán
Bemutató óra
PERDÜLET NAGY NORBERT I₂.
Áramlástani alapok évfolyam
Néhány adat a 2016/2017-es tanévről
Tanulásszervezés By the PINK csoport.
Gazdasági informatika
Statisztika Érettségi feladatok
Lineáris egyenletrendszerek
Egyetemes tömegvonzás, körmozgás, feladatok 9. osztály
Feladatok egyenes és fordított arányok
Munkagazdaságtani feladatok
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Statisztika Érettségi feladatok
a sebesség mértékegysége
A lineáris függvény NULLAHELYE GYAKORLÁS
Tanórán kívül lehet kicsit több
19. modul A kör és részei.
Előadás másolata:

EGYENES ARÁNYOSSÁGGAL AZ EGYENES ARÁNYOSSÁG EGYENES ARÁNYOSSÁGGAL MEGOLDHATÓ FELADATOK

ISMÉTLÉS Ha az x és y változó mennyiségek összefüggése kifejezhető y=kx (k0) feltétellel, akkor az x és y egyenesen arányos mennyiségek. A k szám az egyenes arányosság tényezője.

x 1 2 3 4 6 8 10 y 12 16 20 Vegyük a következő példát: y=2x

Ha (x1,y1) és (x2,y2) olyan számpárok, amelyeket az x és y egyenes arányos mennyiségek összetartó értékpárjai alkotnak (miközben y=kx és k0) akkor y1 : y2 = x1 : x2

y1 : y2 = x1 : x2 Az egyirányú nyilakkal jelöljük, hogy mindkét mennyiség mérőszámai egyidejűleg növekszenek vagy csökkenek.

PÉLDAFELADAT 5 csoki a boltban 600 forintba kerül. Mennyibe kerül 8 csoki? Második osztálytól kezdve ezt a következőképpen számoltuk: 5 csoki 600 forintba kerül, tehát 1 csoki 600 : 5 = 120 forintba. 8 csoki ára tehát: 120  8 = 960 forint.

Az előző feladat megoldása aránypár segítségével: 5 csoki a boltban 600 forintba kerül. Mennyibe kerül 8 csoki? Első mennyiség: csoki száma Második mennyiség: fizetendő összeg

Válasz: IGEN! Feltesszük a kérdést: Ha több tábla csokit veszek, többet kell fizetnem? Válasz: IGEN! Az egyik mennyiség növekedésével, növekszik a másik mennyiség is (egyenes arányosság).

Az egyenes arányos mennyiségeknél a nyilaknak azonos az irányításuk. Ábrázoljuk az előző összefüggést! 5 csoki 600 forint 8 csoki x forint Az egyenes arányos mennyiségeknél a nyilaknak azonos az irányításuk.

5 : 8 = 600 : x Az aránypárra érvényes: Írjuk fel az aránypárt! 5 tábla csoki 600 forint 8 tábla csoki x forint 5 : 8 = 600 : x Az aránypárra érvényes: külső tagok szorzata = belső tagok szorzatával.

5 : 8 = 600 : x 5  x = 8  600 120 1 8  600 x = 5 x = 960 forint

5 csoki 600 forintba kerül. Mennyibe kerül 8 csoki? Válasz: 8 csoki 960 forintba kerül. Elemzés: Igaz-e, hogy több csokiért többet kell fizetnünk? IGEN

KÜLÖNBÖZŐ MÉRTÉKEGYSÉGBEN EGY MENNYISÉG KÜLÖNBÖZŐ MÉRTÉKEGYSÉGBEN AZ ARÁNYPÁRBAN Fontos: CSAK AZONOS MÉRTÉKEGYSÉGŰ MENNYISÉGEKET TUDUNK ARÁNYÍTANI Különböző mértékegységeket azonosokká kell alakítanunk!

PÉLDAFELADAT A gyalogos a 2 km utat 20 perc alatt teszi meg. Mekkora utat tesz meg 2 óra alatt? Kérdés: ha több ideig utazunk, több utat teszünk meg? Válasz: IGEN! Az egyik mennyiség növekedésével, növekszik a másik mennyiség is (egyenes arányosság).

2 : x = 20 : 120 2 km út 20 perc x km út 2 óra =120 perc A gyalogos 2 km utat 20 perc alatt tesz meg. Mekkora utat tesz meg 2 óra alatt? 2 km út 20 perc x km út 2 óra =120 perc 2 : x = 20 : 120 Az aránypárra érvényes: külső tagok szorzata = belső tagok szorzatával.

2 : x = 20 : 120 20  x = 2  120 6 1 2  120 x = 20 x = 12 km

A gyalogos 2 km utat 20 perc alatt tesz meg. Mekkora utat tesz meg 2 óra alatt? Válasz: 2 óra (120 perc) alatt a gyalogos 12 km utat tesz meg. Elemzés: Igaz-e, több idő alatt több utat tettünk meg? IGEN

SZÁZALÉK ÉS AZ ARÁNYPÁR A százalék a racionális számok (általában arányok) felírásának olyan alakja, amely a szám értékét századokban adja meg. 1% - egy szám 1 százada Teljes szám – 100% (1 egész)

A százalékok sok helyen felbukkannak A százalékok sok helyen felbukkannak. Az árak, a bérek megváltozását, az adókat, a kamatokat, és a kedvezményeket százalékokban szokás kifejezni. Nagyobb százalék nagyobb értéket eredményez (egyenesen arányos mennyiségek).

Sikeresen befejezték az évet – 95% PÉLDAFELADAT Egy iskolában a 400 tanuló közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet, ebből 15% kitűnő tanulmányi eredménnyel. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? Kitűnő tanulók – 15% ISKOLA – 100% Sikeresen befejezték az évet – 95%

Egy iskolában a 400 tanuló közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet, ebből 15% kitűnő tanulmányi eredménnyel. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? 1. lépés: Egy iskolában a 400 tanuló (100%) közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet. Hány tanuló fejezte be az iskolaévet? Nagyobb (kisebb) százalék nagyobb (kisebb) értéket eredményez (egyenesen arányos mennyiségek).

95% : 100% = x : 400 Ábrázoljuk az előző összefüggést! 400 tanuló 100% x tanuló 95% 95% : 100% = x : 400

95% : 100% = x : 400 100 x = 95  400 95  400 x = 100 x = 380 tanuló

Kérdés: Egy iskolában a 400 tanuló (100%) közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet. Hány tanuló fejezte be az iskolaévet? Válasz: Az iskolaévet 380 tanuló fejezte be.

Egy iskolában a 400 tanuló közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet, ebből 15% kitűnő tanulmányi eredménnyel. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? 2. lépés: A 380 tanuló 15%-a kitűnő. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? Nagyobb (kisebb) százalék nagyobb (kisebb) értéket eredményez (egyenesen arányos mennyiségek).

15% : 100% = x : 380 Ábrázoljuk az előző összefüggést! 380 tanuló 100% x tanuló 15% 15% : 100% = x : 380

15% : 100% = x : 380 100 x = 15  380 15  380 x = 100 x = 57 tanuló 19 1 2 3 15  380 x = 100 x = 57 tanuló

A 380 tanuló 15%-a kitűnő. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? Válasz: Az iskolában 57 kitűnő tanuló van.

Nézzük az előző feladatot egy másik módszerrel! Egy iskolában a 400 tanuló közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet, ebből 15% kitűnő tanumányi eredménnyel. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? Ha többször változik egy mennyiség, akkor ezek a mennyiségek összeszorzódnak,  mivel az újabb változás már az előző változással kapott összegre vonatkozik.

95% 15% -át a következő képpen kapjuk meg: 100 95%  15% =  = 15 1425 10000 14,25 = = 14,25%

14,25% : 100% = x : 400 Ábrázoljuk az előző összefüggést! 400 tanuló 100% x tanuló 14,25% 14,25% : 100% = x : 400

14,25% : 100% = x : 400 100 x = 14,25  400 4 1 14,25  400 x = 100 x = 57 tanuló

Egy iskolában a 400 tanuló közül 95% sikeresen befejezte az iskolaévet, ebből 15% kitűnő tanulmányi eredménnyel. Hány kitűnő tanuló van ebben az iskolában? Válasz: Az iskolában 57 kitűnő tanuló van.

ÁRENGEDMÉNY ÉS ÁRDRÁGULÁS

a) Egy ing ára 20000 forint. Mennyibe kerül 10%-os drágulás után? b) Egy ing ára 20%-os árengedménnyel 20000 forint. Mennyi volt az eredeti ára? +10% = 100% + 10% = 110% -20% = 100% - 20% = 80%

100% : 110% = 20000 : x +10% = 100% + 10% = 110% 20000 forint 100% a) Egy ing ára 20000 forint. Mennyibe kerül 10%-os drágulás után? +10% = 100% + 10% = 110% 20000 forint 100% x forint 110% 100% : 110% = 20000 : x

100% : 110% = 20000 : x 100 x = 110  20000 110  20000 x = 100 x = 22000 forint

a) Egy ing ára 20000 forint. Mennyibe kerül 10%-os drágulás után? Válasz: Az ing ára 10%-os drágulás után 22000 forintba kerül. Elemzés: Drágulás után több pénzbe kerül az ing? IGEN

80% : 100% = 20000 : x -20% = 100% - 20% = 80% 20000 forint 80% b) Egy ing ára 20%-os árengedménnyel 20000 forint. Mennyi volt az eredeti ára? -20% = 100% - 20% = 80% 20000 forint 80% x forint 100% 80% : 100% = 20000 : x

80% : 100% = 20000 : x 80 x = 100  20000 1 250 100  20000 x = 80 x = 25000 forint

b) Egy ing ára 20%-os árengedménnyel 20000 forint b) Egy ing ára 20%-os árengedménnyel 20000 forint. Mennyi volt az eredeti ára? Válasz: Az ing ára 20%-os árengemény nélkül 25000 forintba kerül. Elemzés: árengedmény után kevesebb pénzbe kerül az ing? IGEN

EGYENES ARÁNYOSSÁGGAL MEGOLDHATÓ FELADATOK 5 csoki 600 forint 8 csoki x forint

95 100 95%  15% =  = 15 1425 10000 14,25 = = 14,25%

+10% = 100% + 10% = 110% -20% = 100% - 20% = 80% ÁRENGEDMÉNY ÉS ÁRDRÁGULÁS +10% = 100% + 10% = 110% -20% = 100% - 20% = 80%

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!