Mindenkit befogadó nevelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
HHR.
címzetes egyetemi docens
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Salamancai Nyilatkozat
Intézmény minőségirányítási programja
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Előadás másolata:

Mindenkit befogadó nevelés

A curriculum development programme a SOKRATES ERASMUS keretein belül 2001 július – 2005 augusztus, támogatta az Európai Közösség és az osztrák Oktatási Minisztérium, koordináció: Inkluzív Nevelési Intézet, Linz és a Felső-Ausztriai Állami Pedagógiai Akadémia

Áttekintés inkluzív nevelés célok/témák célcsoportok munkaterületek tanterv fokozatok a modulok szerkezete módszerek a modulok tartalma partnerek

„Másnak lenni természetes.“ Inkluzív nevelés „Másnak lenni természetes.“

“Másnak lenni természetes.” Inkluzív nevelés “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Másnak lenni természetes.” “Het is normaal anders te zyn.” “It’s normal to be different.” “Es ist normal, verschieden zu sein.”

Inkluzív nevelés annyit jelent, hogy „Másnak lenni természetes“ … az iskolák fogadjanak be minden gyermeket, függetlenül fizikai, értelmi, szociális, érzelmi, nyelvi és egyéb állapotától. Beleértve a fogyatékos és a tehetséges gyermekeket, az utcagyerekeket és kiskorú foglalkoztatottakat, … a nyelvi, etnikai vagy kulturális kisebbséghez tartozó gyermekeket és más hátrányos helyzetű vagy peremterületeken élő csoportok gyermekeit. „Másnak lenni természetes“ (The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, para 3. UNESCO 1994)

Inkluzív nevelés „Másnak lenni természetes“ Megfelelő választ kíván adni a tanulási szükségletek széles spektrumára a formális és nem formális oktatás kereteiben. Sokkal inkább ezzel foglalkozik, mintsem hogy csupán azt tematizálná, hogy egyes tanulók bevonhatók-e az általános oktatásba. Az inkluzív nevelés egy olyan megközelítésmód, mely arra terjed ki, hogy hogyan lehet az oktatási rendszereket átalakítani annak érdekében, hogy választ adjanak a tanulók különbözőségére. Célja: mind a tanárokat, mind a tanulókat képessé tenni arra, hogy a másságokkal jól együtt tudjanak élni, valamint hogy ezekben a különbözőségekben kihívást, és a tanulási környezetben való gazdagodást lássanak,ne csupán problémát. „Másnak lenni természetes“ (Overcoming Exclusion through inclusive Approaches in Education. A challenge and a vision. Conceptual Paper for the Education Sector, UNESCO 2001)

Célok/témák Posztgraduális tanulmányi program Moduláris felépítésű mester fokú képzés Európa-szerte elfogadott MA a bolognai nyilatkozatnak megfelelően Szakmai kvalifikáció az inkluzív nevelési folyamatok erősítése Akadémiai minősítés Masters Degree in Inclusive Education, Inkluzív Nevelés (MA) mester fokozat

Célok/témák Moduláris program (3 szinten) Rugalmasság Minőség Átláthatóság NemzetköziségKompatibilitás Bizonyítvány (30 EC) Diploma (60 EC) Inkluzív nevelés Mester fokozat (MA) (90 – 120 EC)

tanárok Célcsoportok tanárképzők hivatalnokok egyéb tanácsadók intézményvezetők

Főiskolai szintű tanári diploma (min.180 EC) Célcsoportok A beiratkozás előfeltételei Főiskolai szintű tanári diploma (min.180 EC) vagy azzal egyenértékű végzettség vagy 6 teljesített egyetemi félév és legalább két éves szakmai gyakorlat az inklúzió releváns munkaterületein.

Munkaterületek Nevelési intézmények Bölcsődék, óvodák, iskolák, főiskolák… Non-profit szervezetek, civil szervezetek családoknak nyújtott szolgáltatás, munkahely, szabadidő, technikai segítség Szociális munka, rehabilitációs szolgáltatások Kutatási projektek

Tanterv Elméleti alapok Elméletvezérelt gyakorlat Elmélet megvalósítása ALAP VÁLASZTHATÓ min. 30 EC Mindenki számára megfelelő nevelés Tanítás és tanulás Az inkluzív nevelés kutatása A mindenkit befogadó nevelés nemzetközi perspekívái C1 C2 C3 C4 min. 7.5 EC Vezetés és irányítás O1 SZAKMAI GYAKORLAT A megfigyeléstő és leírástól az adatok elemzéséig és összegzéséig (terepgyakorlat, előnyben részesítve a külföldi gyakorlatot) APP min. 15 EC Az inklúzió és a szociális-emocionális fejlődés O2 Befogadó tanulási környezet kialakítása és értékelése I / II O3 / O4 Interkulturális nevelés O5 Információs és kommunikációs technológiák (ICT) és segítő technológiák (AT) – Part I / II O6 / O7 Egyénileg kialakított modul O8 2 x min. 7.5 EC Szabadon választható modulok O9 … SZAKDOLGOZAT MT min. 30 EC

Végzettség Inkluzív nevelés egyetemi végzettség (MA) (90–120 EC) 4 alapmodul (min. 30 EC) 2 választható modul (min. 15 EC) terepgyakorlat (min. 15 EC) Mester fokozatú szakdolgozat (min. 30 EC) Inkluzív nevelés főiskolai végzettség (BA) (min. 60 EC) 4 alapmodul (min. 30 EC) 2 választható modul (min. 15 EC) terepgyakorlat (min. 15 EC) Inkluzív nevelés továbbképzésről szóló bizonyítvány (min. 30 EC) 4 modul, benne C1 és egy további alapmodul

Kulcskompetenciák Szakmai értékek és személyes elkötelezettség (hatékonyság a mindenkit befogadó nevelés továbbépítésében; kritikai önreflexió és önfejlesztés; együttműködés és tekintély) Professzionális tudás és megértés Szakmai és személyes jellemzők Professzionális munkavégzés

Módszerek előadások egyéni és csoportmunka nemzetközi együttműködés terepgyakorlatok e-learning a modulok külföldön is elvégezhetők ...

A modulok szerkezete kód, kreditek, szerzők minőségek a modul helye és jelentősége előfeltételek célok tanulmányi kimenetek indikatív tartalom indikatív képzés és tanulás értékelés (feladatok és kritériumok) szakirodalom

C1 alapmodul Mindenki számára megfelelő nevelés (min. 7.5 EC) Az emberi lét és a társas kapcsolatok A „deficit-modelltől“ a „kompetencia-modellig“ A szegregációtól az inklúzióig Az inklúzió megvalósítása a jelen nevelési valóság kontrasztjában Az inklúzió egyéni és társas perspektívából Inkluzív nevelési rendszer az inkluzív társadalomban

C2 alapmodul Tanítás és tanulás (min. 7.5 EC) A nevelés és a neveléstudomány koncepciói, elvei társadalmi-történeti és intézményi feltételei A nevelési rendszer szocializációs funkciói Az inkluzív nevelés filozófiai aspektusai és elméletei A tanár és a tanuló személyisége, mint modellek Az együttnevelés nemi aspektusai és a sajátos nevelési igények A nevelés etikája és a nevelési tevékenység

C3 alapmodul Az inkIuzív nevelés kutatása (min. 7.5 EC) A pedagógiai és társadalomtudományi kutatás elvei és problémái Kutatási paradigmák az inklúzió kontextusában Az inkluzív nevelés vizsgálatának és értékelésének modelljei A tudományos megfigyelés és elemzés módszerei Az inkluzív mérések koncepcióinak kifejlesztése Dokumentáció és közlés

C4 alapmodul A mindenkit befogadó nevelés nemzetközi perspektívái (min. 7.5 EC) Az Európai Bizottság nyilatkozata Egyéb nyilatkozatok elemzése (emberi jogok, UNESCO, nemzeti kormányok, törvények, ...) A fejlődés feltételeinek és következményeinek összehasonlítása az európai államokban Az inkluzív tevékenységi területek részletes tanulmányozása, nemzetközi partnerek együttműködésében

O1 választható modul Vezetés és irányítás (min. 7.5 EC) Általános szervezet és vezetéselmélet A vezetéselméletek fejlődésének története Stratégiai orientáció, marketing Szervezeti magatartás Változásmenedzsment („nyitott rendszer” megközelítés) A minőségelemzés alkalmazása A szolgáltatást igénybevevők orientálása Szervezetfejlesztési folyamat (elkülönítés vagy helyzetfelmérés) Csoportépítés Vezetés Tanulásszervezés

O2 választható modul Az inkluzió és a szociális-emocionális fejlődés (min. 7.5 EC) A magatartás megítélése Feltűnő viselkedés és azt kiprovokáló környezet A rugalmas gyermek Erőszak Fejlesztő és prevenciós programok kritikai elemzése

O3 / O4 választható modul Befogadó tanulási környezet kialakítása és értékelése 1. rész: A gyermekkor és az iskolai évek (min. 7.5 EC) 2. rész: A fiatalkor és a fenőttkor (min. 7.5 EC) Korai fejlesztés, inkluzív óvoda A befogadó iskola Alkalmas inkluzív modellek és koncepciók Team-munka Fogyatékos emberek foglalkoztatása A fiatal személytől a felnőttig Egész életen át tartó tanulás fogyatékos emberek számára

O5 választható modul Interkulturális nevelés (min. 7.5 EC) Kulturális és nyelvi különbségek A kisebbségek integrálásának stratégiái A kétnyelvűség elméletei Az előítéletekkel szembeni stratégiák és az attitűdök megváltoztatása Sikertörténetek a kétnyelvű tanulásról Interkulturális tevékenységek tervezése, kivitelezése és értékelése nemzetközi együttműködésben

O6 / O7 választható modul Információs és kommunikációs technológiák (ICT) és segítő technológiák (AT) – I / II (min. 7.5 EC/részmodul) Az ICT és az AT szerepe az inkluzív nevelésben Hozzáférhetőség, hasznosság és tervezés, univerzális formák A segítő technológia értelmezése A termékek és szolgáltatások értékelése Az ICT és az AT pedagógiai alkalmazási formái – gyakorlati példák A segítő technológiák alkalmazása az iskolán belül és kívül

O8 választható modul Egyénileg kialakított modul (min. 7.5 EC) Az előadó és a hallgató közötti megállapodásra épülő munka Releváns témák a hallgató saját szakterületéről A tanulási szerződés (célok, értékelés, irodalom, munkaterv)

O9 / O10 választható modul Szabadon választható modulok (min. 7.5 EC) Speciális modulok a részleges regionális és/vagy időszerű szempontok figyelembevételével. Más MA képzések megfelelő moduljai

Haladó szakmai gyakorlat Szakmai gyakorlat (min. 15 EC) ‚életközeli ötletek‘ a terepgyakorlat során, azaz részvétel inkluzív vagy speciális intézmények munkájában (előnyös, ha külföldön, vagy legalább nemzetközi együttműködésben történik) kritikai nézőpont alkalmazása a folyamatra megfigyelés és leírás Adatok elemzése és rendszerezése a tapasztalatok kritikai értékelése tanulási szerződés [egyetem, hallgató(k) és munkahely]

Mesterfokozatú szakdolgozat Mesterfokozatú szakdolgozat (min. 30 EC) A szakdolgozat bizonyítja, hogy a hallgató tudása pontos és az inkluzív nevelés témakörének megértését tükrözi képes független és kritikus szemléletű kutatásra képes különböző kutatások, elvek és gyakorlatok szintézisére az inkluzív nevelés területén képes követni saját, inkluzív neveléssel kapcsolatos nézeteinek fejlődését

Partnerek Norvégia Högskolen i Hedmark Kari Nes Harald Smedstadt www.hihmo.no

Partnerek Magyarország Eötvös Loránd Tudományegyetem Schaffhauser Franz Réthy Endréné Schiffer Csilla www.elte.hu

Partnerek Hollandia Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Linus Cornelissen Willem Vinkenvleugel www.han.nl

Partnerek Németország Universität zu Köln Walther Dreher Andrea Platte www.uni-koeln.de

Partnerek Németország Universität Bremen Georg Feuser www.uni-bremen.de

Partnerek Németország J. W. Goethe -Universität Frankfurt Helga Deppe www.uni-frankfurt.de

Partnerek Egyesült Királyság The University of Glasgow Louise Hayward Nicki Hedge www.gla.ac.uk

Partnerek Spanyolország Universidád de Málaga Miguel Lopez Melero www.uma.es

Partnerek Ausztria Bécsi Szövetségi Pedagógiai Akadémia Marianne Wilhelm Sonja Tuschel www.pabw.at

Partnerek Ausztria Felső-Ausztriai Szövetségi Pedagógiai Akadémia Ewald Feyerer Siegfried Kiefer www.phlinz.at

http://eumie.phlinz.at