Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.
Advertisements

könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Világörökségünk A budai vár.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
INFORMATIKA KÖNYVTÁRHASZNÁLATI TÉMAKÖR I.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
Szórakoztatva oktató programok a múzeumban Tillai Gábor történész előadása az MKE Játéktan továbbképzésén Tudásközpont, Pécs
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Budavári Palota funkciójának, struktúrájának fejlesztése
Szendrő nevezetességei
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
A múzeumok.
Balatoni Múzeum- Keszthely Készítette: Kleri Dzsenifer.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A Magyar Elektronikus Könyvtár helye, szerepe a hazai digitális könyvtárak között XVIII. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Budapest,
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
A vidéki tér sikertényezői
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A Szeged-Csanádi Püspökség Egyházmegyei Múzeum és Kincstár
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Bemutatkozik az Arcanum Digitális Tudománytár
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Könyvtári informatika I.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Nemzeti Kulturális Alapprogram Rendszerváltás előtti helyzet Rendszerváltás előtti helyzet Létrehozása – évi XIII. tv. Létrehozása – évi XIII.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
vizuális kommunikáció
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Magyar Nemzeti Múzeum ( )
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
EPISCON - program EPISCON - project Európai kulturális szakmérnöki PhD iskola European PhD in Science for Conservation ANNA RUGGERI Magyar Nemzeti Múzeum.
Múzeumok 10 megye múzeum.
Kultúra a török hódoltság korában
Tradíció és világháló Kérdések és lehetséges válaszok a könyvtári, levéltári digitalizációról.
Iskolai közösségi szolgálat
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Digitális közzététel, avagy, hogyan írjunk digitalizációs stratégiát? Bánki Zsolt István Petőfi Irodalmi Múzeum.
Segédkönyvtáros képzés 2. Vázlat Biczák Péter évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről.
A kulturális modernizáció irányai Budapest Kulturális modernizáció – Kulturális vidékfejlesztés.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Könyvtártípusok és funkcióik NEMZETI KÖNYVTÁR szakkönyvtár közkönyvtár felsőoktatási könyvtár egyházi könyvtár Iskolai könyvtár.
Közösségszervezés BA.
Géza fejedelem és István király államalapító tevékenysége
Árpád-ház Program Sajtótájékoztató november 19.
Régi és ritka könyvek tára
A reformáció.
Az Országos Széchenyi Könyvtár
Kolozsvár.
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
A KLM modell története és jövője az e-tanulás erősödésének szempontjából Szekció: Digitális tanulási környezetek Vallomások Dr. Pitlik László, Nemes.
Kolozsvár.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében EFOP-3.4.3-16-2016-00015 Kultúrát? Mindenkinek! A kultúra nyilvánossága, a múzeum társadalmi beágyazottsága Dr. Hajdú Ildikó

Ki mit gyűjt?

1997. évi CXL. törvény „A kulturális örökséghez tartozó javak múltunk és jelenünk megismerésének pótolhatatlan forrásai, a nemzeti és az egyetemes kulturális örökség egészének elválaszthatatlan összetevői; szellemi birtokbavételük minden ember alapvető joga. Az e fogalomkörbe tartozó értékek különös védelme, megőrzése és fenntartása, valamint a nyilvánosság számára történő széles körű és egyenlő hozzáférhetővé tétele a mindenkori társadalom kötelezettsége.”

Gyűjt Megőriz Feldolgoz Kutat Kiállít Múzeum „a kulturális javak tudományosan rendszerezett gyűjteményeiből álló muzeális intézmény. […] a kulturális javakat és a szellemi kulturális örökség elemeit tudományos, örökségvédelmi, oktatási és ismeretátadási céllal gyűjti, megőrzi, feldolgozza, kutatja és kiállítja, továbbá egyéb formákban közzé teszi. Tevékenységével elősegíti a természeti, társadalmi, művészeti, kulturális és tudományos összefüggések kutatását, megértését, nyomon követi azok jelenkori változásait és folytonos művelődésre ösztönöz.” Gyűjt Megőriz Feldolgoz Kutat Kiállít

öncélú gyűjtés, mint felhalmozás Templomok, paloták, síremlékek

Gyűjtemények a középkorban Egyház (központi szerepet játszott a kulturális javak felhalmozásában és közvetítésében) Szerzetesrendek kolostorai Püspökségek Pápai udvar Középkori kehely, Szeged-Alsóváros, 16. század Szent Kerestz ereklye, Decani kolostor, Szerbia Szent Nino keresztje, Sioni templom, Grúzia

Gyűjtemények a középkorban Világi gyűjtemények: Királyi udvarok Főurak Egyetemek Presztízs Tezaurálás Védekezés a rossz szellemek és a gonosz erejével szemben Szellemi közösség tudatának kifejezése, szimbolizálása Fonthill váza, Jean de Berry tulajdona, a legkorábbi kínai porcelán, amely eljutott Európába 1338-ban.

Kik gyűjtöttek? uralkodók a római előkelők újkori fejedelmek arisztokrácia vallási elöljárók, egyház feltörekvő gazdag polgárság egyetemek

célirányos gyűjtés, mint értékközvetítés Alexandria, I. Ptolemaiosz († i. e. 283) Museion - ’múzsáknak szentelt liget’ Pergamon, Athéné temploma Gyűjtemények (szobrok, képek, más, pl. természeti tárgyak) tudatos gyarapítása, rendszerezése, értelmezése A gyűjtemény feldolgozása – kutatás Könyvtárak Oktató és kiszolgáló helyiségek A gyűjtemény tudatos felhasználása az oktatásban A gyűjtés tudományának megalapozása

Feltámad a museion fogalma, tartalma Megváltozó társadalomszemlélet A reneszánsz museion Feltámad a museion fogalma, tartalma Megváltozó társadalomszemlélet Kitágul az ismeretek köre Gyűjtemény = történelem illusztrálásának eszközévé válik Mantegna: Parnasszus, 1497, Louvre Mantegna: Az erény diadala, 1502, Louvre

Múzeum – nevelés, az első lépések Comenius (1592-1670) Francke (1663-1727) Gyűjtemény = tanítás eszköze

Megjelenik a didaktikai szemlélet felvilágosodás Megjelenik a didaktikai szemlélet A felhalmozott ismeretanyag elvezet annak igényéhez, hogy az minél több emberhez eljusson. Előtérbe kerül a pedagógiai munka Gyűjtemények = enciklopédia tárgyi megfelelői, a tanítás eszközei

Változnak a múzeumok kommunikációs, didaktikai célkitűzései 19. század Információs robbanás —> intézményesülés, szakosodás, szakgyűjtemények, a tudományterületek kialakulásával egyidejűleg Munkamegosztás alakul ki a múzeumok között, elhatárolva gyűjtési területüket. Változnak a múzeumok kommunikációs, didaktikai célkitűzései

AZ ELSŐ NYILVÁNOS NEMZETI MÚZEUMOK Uffizi, 1581 Louvre,1681, 1793 British Museum, 1753 Ermitázs, 1764 Nemzeti Múzeum, 1802 Prado, 1819 Római egyházi gyűjtemény, 1822 National Gallery, 1824

Az első hazai gyűjtemények „Kiművelt emberfők sokasága teszi naggyá a nemzetet.” „[…] ez minden állam célja kell, hogy legyen […]” /Gróf Széchenyi István/ Magyar Nemzeti Múzeum, 1802 (Gróf Széchenyi Ferenc) 15000 nyomtatott kötet sok ezer régi kézirat rézmetszetek címer „földabrosz”

Egyéni kezdeményezések Arisztokrácia Gróf Pálffy János Gróf Zichy Jenő Gróf Eszterházy Miklós Gróf Andrássy család Polgárság Nemes Marcell Ráth György

Közösségi kezdeményezések „Ha van feladat, melynek megoldására az állam minden hatalma elégtelen – ez a népnevelés. oly feladat ez, melyet csak a nép maga oldhat meg. az egyes ember, de még inkább egy nemzet nem élettelen anyag, melyet a leghatalmasabb művész is tetszése szerint faraghatna képzeletében előtte lebegő ideáljának megfelelővé, az emberi szellem úgy egyéni létében, mint társadalmi közösségében oly önálló hatalom, mely egyedül önmunkásságával fejtheti ki erőit és képességeit.” /Eötvös József felhívása népnevelési egyletek alapítására, 1868/ Erdélyi Múzeum-Egyesület – Erdélyi Nemzeti Múzeum, 1859 Nagykálló, Szabolcs megyei Régészeti Egylet, 1868 Biharmegyei- és Nagyváradi Régészeti- és Történelmi Egylet, Nagyvárad, 1871 Vasmegyei Régészeti Egylet, 1872 Történeti- és Régészeti Egylet, Székesfehérvár, 1873 Békésvármegyei Régészeti- és Művelődéstörténeti Társulat, Gyula, 1874 Mosonmegyei Történelmi és Régészeti Egylet - mosonmagyaróvári Hansági Múzeum, 1882 Múzeum-Egyesület – Munkácsy Mihály Múzeum, 1899

Múzeumalapítók magyarországon Egyesületi, társulati alapítás Városi alapítás Állami alapítás Egyéni alapítás Vármegyei alapítás Egyházi alapítás

Borsod-miskolczi Közművelődési és Múzeum Egylet, 1899 Herman ottó múzeum Borsod-miskolczi Közművelődési és Múzeum Egylet, 1899 „A közművelődés tudományosság és művészet színvonalának emelése és népszerűsítése ugy az egyeseknek, mint az egyesületeknek a legnemesebb feladata volt és lessz minden időkre nézve. Ettől függ és ez mozdítja elő az emberiségnek, a különböző osztályokhoz, nemzetekhez, vallásfelekezethez, vagy foglalkozáshoz tartozó embereknek közeledését, megértését. Ez létesiti a társadalmi békét és ez biztosítja az emberiség haladását.”

Miskolci galéria 1967

Múzeum és társadalom változó irányok „a múzeumok lehetőséget biztosítanak a természeti és kulturális örökség megbecsüléséhez, élvezetéhez, megértéséhez és kezeléséhez. Alapelv: a múzeumoknak fontos feladata, hogy fejlesszék közművelődési szerepüket, és magukhoz vonzzák az általuk szolgált közösség, település vagy csoport szélesebb köreit. A múzeumok közművelődési szerepének szerves része az érintett közösséggel való interaktív kapcsolat és a közösség örökségének fejlesztése”. /ICOM Múzeumok Etikai Kódexe/ Digitalizálás Civil szervezetek Közösség és kiállítás Interaktivitás Önkéntesség

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!