Összeállította: Devecz Ferenc

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Grafikus felhasználó felület Windows alatt
Advertisements

Készítette: Kun Béla.  Operációs rendszernek nevezzük a számítástechnikában a számítógépeknek azt az alapprogramját, mely közvetlenül kezeli a hardvert,
A Windows használata Bevezetés.
A Windows grafikus felülete
Microsoft Access Általános ismeretek.
Operációs Rendszerek I.
Számítógépes operációs rendszerek
Számítástechnika I. 1.konzultáció
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
Operációs rendszerek Bevezetés.
Az operációs rendszer.
Grafikus felhasználó felületek Linux-on
Operációs rendszer alap elemei
Operációs rendszerek Beállítások.
Számítógépes ismeretek 5. óra
Operációs rendszerek. Szoftver: Számítógépeken futtatható programok és a hozzájuk tartozó leírások, dokumentumok. Program: A számítógép számára értelmezhető.
Operációs rendszerek Mappa és file-kezelés.
Az operációs rendszer.
Fajfrik Dóra tanárjelölt munkája alapján
Windows felhasználói felület Az felhasználó és a operációs rendszer közötti kapcsolatot az úgynevezett héj (shell) valósítja meg.
Az operációs rendszer.
Szoftver Szoftver: hardvert vezérlő utasítások, programok, dokumentációk (adatok) összessége. A szoftver fogalmába tágabb értelemben beletartozik: az összes.
BE KI Perifériák Számítógép.
Windows operációs rendszer
A Windows grafikus felülete
Operációs rendszerek Microsoft Windows XP.
Microsoft Windows A Windows fejlődése, általános jellemzése – 2. dia
Az operációs rendszerek
Az operációs rendszer.
A szövegszerkesztés alapjai
Microsoft Access Űrlapok tervezése.
1 Operációs rendszerek Az NT folyamatok kezelése.
1 Operációs rendszerek Signal kezelés. 2 SIGNAL kezelés Egyszerű folyamatok közötti kommunikációs (IPC – Inter Process Communication) megoldás. A signal.
Ismerkedés az Intézővel
Programrendszer 2. Erőforrás – erőforrás elosztás 3. Indítja és ütemezi a programokat 4. kommunikáció 2 Takács Béla.
Az operációs rendszereK
A Unix operációs rendszer Előadást tarja: Lázár András.
Operációs rendszer.
Állomány és lemezműveletek
Szoftverek. szoftver (software): A számítógép hardver elemeinek mûködtetését végzõ programok, a gép használatához szükséges szellemi termékek összessége.
Az operációs rendszer Az operációs rendszer a számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába:
Az operációs rendszerek feladata, fajtái, felépítése
Alkalmazói programok Integrált felhasználói rendszerek Számítómunkahelyen szükséges felhasználói programokat egy csomagban, modulokban tartalmazza; az.
Bevezetés az operációs rendszerek világába TMG SZK.
Az ECDL-ről „Az ECDL célja az informatikai írástudás elterjesztése, és annak elősegítése, hogy minél több ember az Információs Társadalom teljesértékű.
Az operációs rendszer.
Szoftverek.
Óravázlat Készítette: Kucsera Mihály és Toldi Miklós
Az operációs rendszerek feladatai, csoportosításuk
Operációs rendszerek II Készítette: Turócziné Kiscsatári Nóra.
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok
Az Office 2007 új grafikus felülete
BIOLÓGUS INFORMATIKA 2008 – 2009 (1. évfolyam/1.félév) 3. Előadás.
2. Operációs rendszerek.
Az operációs rendszer.
Szoftverek csoportosítása
A Linux operációs rendszer A Linux felépítése. A UNIX önálló változata. Forráskódja szabadon hozzáférhető->gyors terjedés Szabad szoftver de nem nyilvános.
A szoftver csoportosítása 1. A rendszerprogramok a számítógép üzemeltetéséhez szükséges programok. Ezen belül: Operációs rendszerek MS DOS Windows 95,
Könyvtárstruktúra, felhasználói és rendszerkönyvtárak Fájlkiterjesztések, attribútumok és engedélyek Takács Béla 2016.
Operációs rendszerek Az operációs rendszerek működésének alapfogalmai.
Az operációs rendszer.
Információ és kommunikáció
Total commander.
IT ALAPFOGALMAK OPERÁCIÓS RENDSZEREK.
Operációs rendszerek.
Ubuntu – ismerkedés Fájlok és könyvtárak
Az operációs rendszerek
Hasznos billentyű kombinációk
Operációs rendszerek.
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
Előadás másolata:

Összeállította: Devecz Ferenc - 2006 - Operációs rendszerek 4. A fontosabb rendszer-komponensek Összeállította: Devecz Ferenc - 2006 -

A rendszermag Feladatok: Adminisztráció A felhasználói felület kezelése Védelmi feladatok A CPU kezelése Az operatív tár kezelése A megszakítások feldolgozása A perifériavezérlők (driverek) kezelése Állománykezelés Hálózatkezelés Operációs rendszerek

A rendszermag Adminisztráció Hibastatisztikák készítése A rendszer működésének módosítása, javítása Az adatvédelmi feladatok segítése A felhasználók tájékoztatása Üzleti információk gyűjtése A felhasználói interfész kezelése A gépkezelővel a közvetlen kapcsolatot a rendszerhéj tartja A kernel az API és az I/O eszközkezelők közbeiktatásával kezeli a felhasználói interfészt Védelmi funkciók Védeni kell a futó alkalmazásokat egymástól, az operációs rendszert a programoktól, az adatokat a sérüléstől és az illetéktelen hozzáféréstől Operációs rendszerek

A rendszermag A CPU kezelése A CPU hozzárendelése a folyamatokhoz és folyamatszálakhoz Fogalmak: Folyamat (process): a memóriában lévő, futásra kész program Feladat (taszk): alkalmazói folyamat Folyamatszál (thread): önállóan, a folyamat többi részével párhuzamosan is végrehajtható folyamatrész Ütemező (sheduler): az a kernelfolyamat, ami a folyamatok és szálak futását vezérli Operációs rendszerek

Lapokra osztott folyamat a háttértáron A rendszermag Memóriakezelés Tárterület lefoglalása a folyamatok számára Az egyes tárterületek védelmének biztosítása A tárterület felszabadítása a folyamat befejezésekor Virtuális tárkezelés A folyamat laptáblája Lapokra osztott főtár Lapokra osztott folyamat a háttértáron 1 3 2 3 4 3 4 4 5 4 5 6 5 9 7 8 5 9 Operációs rendszerek

A rendszermag A megszakítások feldolgozása A folyamatok által használt eszközök igényeit kell kielégíteni A megszakításkérés kiszolgálása után a megszakított folyamat általában visszakapja a CPU-t Megszakítást kiváltó események: Egy billentyű leütése vagy felengedése A futó alkalmazás a kernel segítségét kéri Végrehajthatatlan műveletet kér a futó folyamat a CPU-tól (pl. nullával való osztást) Operációs rendszerek

A rendszermag Az eszközkezelők (illesztőprogramok, driverek) A perifériavezérlőket kezelő programokat nevezzük így A programot a periféria gyártója készíti el Az eszköz telepítésekor bejegyzés készül róluk a rendszerállományokba Telepítés után, a rendszertöltéskor a telepítési adatoknak megfelelően beépülnek a kernelbe A helytelen illesztőprogram, vagy annak rossz telepítése rendszerhibát okozhat Az illesztőprogramok automatikus és ellenőrzött telepítésének módszere a PnP (Plug -and –Play) Operációs rendszerek

A rendszermag Állománykezelés, műveletek állományokon Elhelyezés, tárolás Nyilvántartás Elérés, megnyitás Mozgatás és másolás Módosítás Törlés Tárolási és adatátviteli hibák kezelése Védelmi feladatok, a hozzáférés szabályozása A műveletek konkrét formái függnek az adathordozó rendszerfüggetlen tárolási szabványaitól Operációs rendszerek

A rendszermag Hálózatkezelés Rendszerfüggetlen szabványokra épül Fokozott biztonsági elvárások Az OSI ajánlatot pont-pont típusú, csomagüzemű kommunikációra dolgozták ki Alsóbb rétegeit hardver szinten valósítják meg A szabványok nem követik pontosan az ajánlást (pl. TCP/IP) Az OSI ajánlás Operációs rendszerek

A rendszerhéj Szöveges Szöveges felületen tartja a kapcsolatot a felhasználóval Jellegzetes eleme a prompt és a szöveg- kurzor A felhasználói parancs az Enter billentyű leütéséig szerkeszthető A felhasználói parancsot rendszerhívásokra (API) bontva továbbítja a kernelhez A parancs végrehajtásáról a kernel az API segítsé-gével küld üzenetet a rendszerhéjnak, amely ezt közli a felhasználóval Prompt+parancs Prompt Operációs rendszerek

Objektum-orientált kapcsolat A rendszerhéj Szöveges ablakok Ablakok + Menürendszer + egér: Objektum-orientált kapcsolat Operációs rendszerek

A rendszerhéj Grafikus ablakok A GUI (Graphics User Interface) része WIMP: Windows, Icons, Menus, Pointing devices Objektumorientált, eseményvezérelt rendszer Grafikus ablakelemek Operációs rendszerek

A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Elsődleges szál – főablak Tulajdonos Tulajdon Elsődleges szál – főablak Folyamatszál – ablak Kliensterület Az alkalmazás kezeli Rendszerterület A rendszer kezeli Tulajdonos - tulajdon A tulajdonosok láncot alkothatnak, amelyben a tulajdon a tulajdonos fölött látszik Ha a tulajdonost bezárjuk, a tulajdonablak is bezáródik Operációs rendszerek

A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Szülőablak – gyermekablak A gyermekablakok a szülőablak kliensterü- letén jönnek létre A szülőablak a gyermek- ablakai tulajdonosa A gyermekablakok üze- neteit általában a szülő- ablak kezeli Az ablakok vezérlőele- mei is gyermekablakok Operációs rendszerek

A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Felső szintű ablak Nincs szülője, vagy a szülője az Asztal Előtérablak – háttérablak Előtérablaknak nevezzük azt a felső szintű ablakot, amellyel a felhasználó éppen dolgozik, a többi nyitott ablak háttérablak A billentyűfókuszt is tartalmazza A hozzá tartozó folyamatszál gyorsabban fut a többinél Aktív ablak – inaktív ablak Aktívnak a kiválasztott ablakot nevezzük Címsorának és keretének színe emeli ki Operációs rendszerek

Kizárólagos dialógusablak és tulajdonosa A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Párbeszédablak Kizárólagos (modális) Megnyitáskor aktívvá válik Elrejteni nem lehet Amíg nyitva van, a tulajdonosa tiltva lesz Szabályosan kell bezárni Nem kizárólagos A tulajdonosa nem lesz tiltva Nyitva maradhat akkor is, ha nem aktív Nem méretezhető Kizárólagos dialógusablak és tulajdonosa Nem kizárólagos ablak Operációs rendszerek

A Start menü indítógombja A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Üzenetablak Informatív üzenetek Hibaüzenetek Általában a rendszer kezeli őket A Windows speciális ablakai Asztal A rendszerhéj főablaka Tálca Üzenetablak Gyorsindító Kliensterület Értesítési terület A Start menü indítógombja Alkalmazásikon Óra Operációs rendszerek

A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés A Windows speciális ablakai Katalógusablakok Metaforák és elnevezések Katalógus, mappa, könyvtár Directory, Folder, Library Operációs rendszerek

Nem windows programfájl A rendszerhéj Metaforák, ikonok, objektumok Mappa Szövegfájl Nem windows programfájl Művelet az ikonon művelet az objektumon Ikon/Objektum-műveletek Létrehozás Kiválasztás Átnevezés Megnyitás Törlés Másolás Áthelyezés Csatolás Beágyazás Parancs-ikon Alkalmazói program Társított adatfájl Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Létrehozás A programfájlok ikonjait a programozók helyezik el a programban, annak írásakor Az adatfájlok társítással kaphatnak ikont A nem társított adatfájlok egységes ikont kapnak a rendszertől A katalógusokhoz, adathordozókhoz, egyéb rendszerobjektumokhoz az operációs rendszer rendel ikont Parancsikon csere: Helyi menü Tulajdonságok Ikoncsere… Moricons.dll Kiválasztás Befejezés Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Kiválasztás (kijelölés) A létrehozás kivételével minden további művelet kijelöléssel kezdődik Történhet egérrel vagy billentyűzetről A kiválasztással együtt néha az objektum megnyitása is megtörténhet A katalógusablakokban egyidejűleg több ikon is kijelölhető, összefüggően és elkülönülten is A kijelölés megszűnik egy új kijelölés indításával, vagy a tartalmazó ablak bezárásakor Az ablak aktivitásának elvesztése nem törli a kijelölést, csak rejtetté vagy tiltottá teszi Tiltott vagy rejtett ikonon nem végezhető művelet Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Átnevezés Az Unicode elterjedésével a korábbi korlátok nagy része megszűnt A nevekben lehet ékezetes karakter, szóköz, egy vagy több pont Továbbra sem használhatók a \ / : * ? " < > , karakterek Megnyitott objektum nem nevezhető át UNIX/LINUX alatt az Unicode gondot okoz, UTF-8 vagy UTF-16 kódot kell helyette használni Csacsi u. 9. Csácsi u. 9. Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Megnyitás Kettő vagy egy klikkre, vagy <Enter>-re indul Programfájlra: betöltés és indítás Társított állományra: az alkalmazás beöltése és indítása, a társított állomány beolvasása Katalógusállományokra: a bejegyzések listázása Bizonyos objektumokra nincs értelmezve A megnyitás lehet kizárólagos, többszörös, az objektum módosítását megengedő vagy tiltó A nyitott objektumok zárása az alkalmazásablak zárásakor történik meg A módosításokat a rendszer mentéskor vagy záráskor jegyzi be a katalógusba Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Törlés Nem fizikai, a katalógusbejegyzés vagy az illesztőprogram törlődik A katalógus törlésekor a bejegyzett objektumok is törlődnek A Registry-be bejegyzett objektumokat ne az ikon törlésével távolítsuk el, használjuk az Uninstall-t A merevlemezekről törölt állományok a Lomtárból egy ideig még visszaállíthatók A Lomtárból való törlés sem az objektumot törli, csupán szabadnak jelöli meg az általa elfoglalt helyet Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Másolás Áthelyezés Windows: az állomány többszörözése, kivéve a programfájlokra, a társított állományokra és a katalógusokra mutató parancsikonokat Unix, Linux: az állomány többszörözése csak a cserélhető adathordozókra, egyébként hard linkek vagy szoft linkek Áthelyezés Csak a katalógusbejegyzések mozognak, ha az adathordozón belülre, a forrással közös gyöke-rű katalógusba helyezünk át Az áthelyezett állomány a régi katalógusból törlődik Operációs rendszerek

A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Objectum Linking, Embedding (OLE) Windows szabvány az alkalmazások közötti objektumcseréhez: Objektum csatolás, beágyazás Csatolás A fogadó objektumban a beszúrás helyére csak egy - a forrásra mutató - bejegyzés kerül A fogadó objektum mérete nem változik meg A forrás módosítása az összes csatolt helyen azonnal megjelenik Beágyazás A fogadó objektumba a forrásobjektum beágyazódik A forrás és a beágyazott változata között nem lesz továbbra kapcsolat A fogadó objektum mérete a beágyazott objektummal megnő Operációs rendszerek

A rendszerhéj Menük Fontosabb menücsoportok Könnyebb a parancsot felismerni, mint megtanulni! Fontosabb menücsoportok Operációs rendszerek