Összeállította: Devecz Ferenc - 2006 - Operációs rendszerek 4. A fontosabb rendszer-komponensek Összeállította: Devecz Ferenc - 2006 -
A rendszermag Feladatok: Adminisztráció A felhasználói felület kezelése Védelmi feladatok A CPU kezelése Az operatív tár kezelése A megszakítások feldolgozása A perifériavezérlők (driverek) kezelése Állománykezelés Hálózatkezelés Operációs rendszerek
A rendszermag Adminisztráció Hibastatisztikák készítése A rendszer működésének módosítása, javítása Az adatvédelmi feladatok segítése A felhasználók tájékoztatása Üzleti információk gyűjtése A felhasználói interfész kezelése A gépkezelővel a közvetlen kapcsolatot a rendszerhéj tartja A kernel az API és az I/O eszközkezelők közbeiktatásával kezeli a felhasználói interfészt Védelmi funkciók Védeni kell a futó alkalmazásokat egymástól, az operációs rendszert a programoktól, az adatokat a sérüléstől és az illetéktelen hozzáféréstől Operációs rendszerek
A rendszermag A CPU kezelése A CPU hozzárendelése a folyamatokhoz és folyamatszálakhoz Fogalmak: Folyamat (process): a memóriában lévő, futásra kész program Feladat (taszk): alkalmazói folyamat Folyamatszál (thread): önállóan, a folyamat többi részével párhuzamosan is végrehajtható folyamatrész Ütemező (sheduler): az a kernelfolyamat, ami a folyamatok és szálak futását vezérli Operációs rendszerek
Lapokra osztott folyamat a háttértáron A rendszermag Memóriakezelés Tárterület lefoglalása a folyamatok számára Az egyes tárterületek védelmének biztosítása A tárterület felszabadítása a folyamat befejezésekor Virtuális tárkezelés A folyamat laptáblája Lapokra osztott főtár Lapokra osztott folyamat a háttértáron 1 3 2 3 4 3 4 4 5 4 5 6 5 9 7 8 5 9 Operációs rendszerek
A rendszermag A megszakítások feldolgozása A folyamatok által használt eszközök igényeit kell kielégíteni A megszakításkérés kiszolgálása után a megszakított folyamat általában visszakapja a CPU-t Megszakítást kiváltó események: Egy billentyű leütése vagy felengedése A futó alkalmazás a kernel segítségét kéri Végrehajthatatlan műveletet kér a futó folyamat a CPU-tól (pl. nullával való osztást) Operációs rendszerek
A rendszermag Az eszközkezelők (illesztőprogramok, driverek) A perifériavezérlőket kezelő programokat nevezzük így A programot a periféria gyártója készíti el Az eszköz telepítésekor bejegyzés készül róluk a rendszerállományokba Telepítés után, a rendszertöltéskor a telepítési adatoknak megfelelően beépülnek a kernelbe A helytelen illesztőprogram, vagy annak rossz telepítése rendszerhibát okozhat Az illesztőprogramok automatikus és ellenőrzött telepítésének módszere a PnP (Plug -and –Play) Operációs rendszerek
A rendszermag Állománykezelés, műveletek állományokon Elhelyezés, tárolás Nyilvántartás Elérés, megnyitás Mozgatás és másolás Módosítás Törlés Tárolási és adatátviteli hibák kezelése Védelmi feladatok, a hozzáférés szabályozása A műveletek konkrét formái függnek az adathordozó rendszerfüggetlen tárolási szabványaitól Operációs rendszerek
A rendszermag Hálózatkezelés Rendszerfüggetlen szabványokra épül Fokozott biztonsági elvárások Az OSI ajánlatot pont-pont típusú, csomagüzemű kommunikációra dolgozták ki Alsóbb rétegeit hardver szinten valósítják meg A szabványok nem követik pontosan az ajánlást (pl. TCP/IP) Az OSI ajánlás Operációs rendszerek
A rendszerhéj Szöveges Szöveges felületen tartja a kapcsolatot a felhasználóval Jellegzetes eleme a prompt és a szöveg- kurzor A felhasználói parancs az Enter billentyű leütéséig szerkeszthető A felhasználói parancsot rendszerhívásokra (API) bontva továbbítja a kernelhez A parancs végrehajtásáról a kernel az API segítsé-gével küld üzenetet a rendszerhéjnak, amely ezt közli a felhasználóval Prompt+parancs Prompt Operációs rendszerek
Objektum-orientált kapcsolat A rendszerhéj Szöveges ablakok Ablakok + Menürendszer + egér: Objektum-orientált kapcsolat Operációs rendszerek
A rendszerhéj Grafikus ablakok A GUI (Graphics User Interface) része WIMP: Windows, Icons, Menus, Pointing devices Objektumorientált, eseményvezérelt rendszer Grafikus ablakelemek Operációs rendszerek
A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Elsődleges szál – főablak Tulajdonos Tulajdon Elsődleges szál – főablak Folyamatszál – ablak Kliensterület Az alkalmazás kezeli Rendszerterület A rendszer kezeli Tulajdonos - tulajdon A tulajdonosok láncot alkothatnak, amelyben a tulajdon a tulajdonos fölött látszik Ha a tulajdonost bezárjuk, a tulajdonablak is bezáródik Operációs rendszerek
A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Szülőablak – gyermekablak A gyermekablakok a szülőablak kliensterü- letén jönnek létre A szülőablak a gyermek- ablakai tulajdonosa A gyermekablakok üze- neteit általában a szülő- ablak kezeli Az ablakok vezérlőele- mei is gyermekablakok Operációs rendszerek
A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Felső szintű ablak Nincs szülője, vagy a szülője az Asztal Előtérablak – háttérablak Előtérablaknak nevezzük azt a felső szintű ablakot, amellyel a felhasználó éppen dolgozik, a többi nyitott ablak háttérablak A billentyűfókuszt is tartalmazza A hozzá tartozó folyamatszál gyorsabban fut a többinél Aktív ablak – inaktív ablak Aktívnak a kiválasztott ablakot nevezzük Címsorának és keretének színe emeli ki Operációs rendszerek
Kizárólagos dialógusablak és tulajdonosa A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Párbeszédablak Kizárólagos (modális) Megnyitáskor aktívvá válik Elrejteni nem lehet Amíg nyitva van, a tulajdonosa tiltva lesz Szabályosan kell bezárni Nem kizárólagos A tulajdonosa nem lesz tiltva Nyitva maradhat akkor is, ha nem aktív Nem méretezhető Kizárólagos dialógusablak és tulajdonosa Nem kizárólagos ablak Operációs rendszerek
A Start menü indítógombja A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés Üzenetablak Informatív üzenetek Hibaüzenetek Általában a rendszer kezeli őket A Windows speciális ablakai Asztal A rendszerhéj főablaka Tálca Üzenetablak Gyorsindító Kliensterület Értesítési terület A Start menü indítógombja Alkalmazásikon Óra Operációs rendszerek
A rendszerhéj Grafikus ablakkezelés A Windows speciális ablakai Katalógusablakok Metaforák és elnevezések Katalógus, mappa, könyvtár Directory, Folder, Library Operációs rendszerek
Nem windows programfájl A rendszerhéj Metaforák, ikonok, objektumok Mappa Szövegfájl Nem windows programfájl Művelet az ikonon művelet az objektumon Ikon/Objektum-műveletek Létrehozás Kiválasztás Átnevezés Megnyitás Törlés Másolás Áthelyezés Csatolás Beágyazás Parancs-ikon Alkalmazói program Társított adatfájl Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Létrehozás A programfájlok ikonjait a programozók helyezik el a programban, annak írásakor Az adatfájlok társítással kaphatnak ikont A nem társított adatfájlok egységes ikont kapnak a rendszertől A katalógusokhoz, adathordozókhoz, egyéb rendszerobjektumokhoz az operációs rendszer rendel ikont Parancsikon csere: Helyi menü Tulajdonságok Ikoncsere… Moricons.dll Kiválasztás Befejezés Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Kiválasztás (kijelölés) A létrehozás kivételével minden további művelet kijelöléssel kezdődik Történhet egérrel vagy billentyűzetről A kiválasztással együtt néha az objektum megnyitása is megtörténhet A katalógusablakokban egyidejűleg több ikon is kijelölhető, összefüggően és elkülönülten is A kijelölés megszűnik egy új kijelölés indításával, vagy a tartalmazó ablak bezárásakor Az ablak aktivitásának elvesztése nem törli a kijelölést, csak rejtetté vagy tiltottá teszi Tiltott vagy rejtett ikonon nem végezhető művelet Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Átnevezés Az Unicode elterjedésével a korábbi korlátok nagy része megszűnt A nevekben lehet ékezetes karakter, szóköz, egy vagy több pont Továbbra sem használhatók a \ / : * ? " < > , karakterek Megnyitott objektum nem nevezhető át UNIX/LINUX alatt az Unicode gondot okoz, UTF-8 vagy UTF-16 kódot kell helyette használni Csacsi u. 9. Csácsi u. 9. Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Megnyitás Kettő vagy egy klikkre, vagy <Enter>-re indul Programfájlra: betöltés és indítás Társított állományra: az alkalmazás beöltése és indítása, a társított állomány beolvasása Katalógusállományokra: a bejegyzések listázása Bizonyos objektumokra nincs értelmezve A megnyitás lehet kizárólagos, többszörös, az objektum módosítását megengedő vagy tiltó A nyitott objektumok zárása az alkalmazásablak zárásakor történik meg A módosításokat a rendszer mentéskor vagy záráskor jegyzi be a katalógusba Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Törlés Nem fizikai, a katalógusbejegyzés vagy az illesztőprogram törlődik A katalógus törlésekor a bejegyzett objektumok is törlődnek A Registry-be bejegyzett objektumokat ne az ikon törlésével távolítsuk el, használjuk az Uninstall-t A merevlemezekről törölt állományok a Lomtárból egy ideig még visszaállíthatók A Lomtárból való törlés sem az objektumot törli, csupán szabadnak jelöli meg az általa elfoglalt helyet Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Másolás Áthelyezés Windows: az állomány többszörözése, kivéve a programfájlokra, a társított állományokra és a katalógusokra mutató parancsikonokat Unix, Linux: az állomány többszörözése csak a cserélhető adathordozókra, egyébként hard linkek vagy szoft linkek Áthelyezés Csak a katalógusbejegyzések mozognak, ha az adathordozón belülre, a forrással közös gyöke-rű katalógusba helyezünk át Az áthelyezett állomány a régi katalógusból törlődik Operációs rendszerek
A rendszerhéj Ikon/Objektum-műveletek Objectum Linking, Embedding (OLE) Windows szabvány az alkalmazások közötti objektumcseréhez: Objektum csatolás, beágyazás Csatolás A fogadó objektumban a beszúrás helyére csak egy - a forrásra mutató - bejegyzés kerül A fogadó objektum mérete nem változik meg A forrás módosítása az összes csatolt helyen azonnal megjelenik Beágyazás A fogadó objektumba a forrásobjektum beágyazódik A forrás és a beágyazott változata között nem lesz továbbra kapcsolat A fogadó objektum mérete a beágyazott objektummal megnő Operációs rendszerek
A rendszerhéj Menük Fontosabb menücsoportok Könnyebb a parancsot felismerni, mint megtanulni! Fontosabb menücsoportok Operációs rendszerek