A személyszállítási közszolgáltatások szervezésével és szabályozásával összefüggő aktuális feladatok Borbélyné dr. Szabó Ágnes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Szolgáltatási Főosztály főosztályvezető 2018. 04. 24.
Nemzetközi tRendek NEMZETKÖZI TRENDEK – HAZAI TRENDEK Az Európai Unió közlekedésfejlesztésének egyik kiemelt célja a környezetbarát közlekedési megoldások támogatása, amely a teherszállításban a vasúti és a vízi szállítás priorizálását, a személyforgalomban pedig az autóhasználattal szemben szinte minden más mód előnyben részesítését jelenti, ideértve a kerékpározástól a közforgalmú közlekedésig minden környezetbarát megoldást. A hazai gyakorlatban a vasúti közlekedés – lehetőség szerinti – priorizálása kiemelten jelenik meg még a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényben is, amely egyedülálló az unióban. A fenntartható közlekedési formák előnyben részesítése, vagyis az ökomobilitás erősítése egy olyan aktuális és a jövőben egyre fontosabbá váló célkitűzés, amelyet mind Magyarország, mind más uniós országok támogatnak a jogalkotás területén is. Hazánkban a közösségi közlekedési formák ösztönzése a közforgalmú közlekedés irányába a számos szociális kedvezmény miatt még mindig vonzó. Ez a fenntartható közlekedési formák, legfőképpen a közforgalmú közlekedés modal spliten belüli részarányának növekedését segíti elő. Fontos európai trend a versenyeztetés, amelynek – a személyszállításban – alapvetően kétféle módja van: verseny az utasokért: az egyes szolgáltatók szabadon határozzák meg az útvonalakat, menetrendeket és árakat. Ez jellemző a légi közlekedésre, a nemzetközi vasúti és autóbusz közlekedésre, valamint egyre több országban a belföldi távolsági közlekedésre, vasútra és autóbuszra egyaránt. A nagy országok közül – egyik utolsóként – Németország 2013-tól liberalizálta a belföldi távolsági(országos) autóbusz közlekedés piacát, Franciaország pedig a napokban tette ezt meg. verseny a szolgáltatás jogáért: az ellátásért felelősök (állami vagy önkormányzati szervek, regionális közlekedési szövetségek) határozzák meg a közszolgáltatás paramétereit (menetrendeket, tarifát, minőségi elvárásokat, stb.), ehhez tendereztetésen keresztül keresnek üzemeltetőt, akinek a keletkező veszteségeket megtérítik, az 1370/2007 (PSO) Rendelet értelmében. Ez a megoldás jellemző a regionális és városi közlekedésben. Magyarországon jelenleg csak a szolgáltatások jogáért folyó verseny létezik, mert a teljes menetrend szerinti vasúti- és autóbusz közlekedés államilag vagy önkormányzatilag finanszírozott. (Leszámítva néhány extrém kivételt, pl. a „Hop-on Hop-off” városnéző buszok, kisvasutak, stb). Egyes szegmensekben az utasokért folytatott verseny is megjelenhet, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 2015. évi módosítása megteremtette annak az elvi lehetőségét, hogy egyes autóbuszjáratok és vonat-járatok kikerüljenek az államilag finanszírozott körből.
Hazai trendek MIT ÉRT EL EURÓPA, ILLETVE MAGYARORSZÁG? (MIBEN JAVULTUNK /PL. ELŐVÁROSI KÖZLEKEDÉS/, HOL VANNAK ELMARADÁSOK) Európában a folyamatosan növekvő mobilitás mellett sikerült a közforgalmú közlekedés részarányának csökkenését megállítani, egyes országokban még növelni is. Ehhez szükségesek voltak jelentős infrastruktúra-beruházások (nagysebességű, elővárosi vasúti, metró és villamoshálózat bővítése, intermodális csomópontok, repülőterek bekötése), a járműpark fejlesztése (környezetbarát autóbuszok, nagy kapacitású vasúti járművek, alacsonypadlós villamosok), menetrendi és tarifális együttműködések (közlekedési szövetségek, korlátlan használatra jogosító jegyek és bérletek, összehangolt menetrendek), és intelligens megoldások (chip-kártyák, GPS-es járműkövetés, valós idejű utastájékoztatás). Magyarországon is zajlanak ezek a folyamatok, és számos eredményt is sikerült elérni. Európai összehasonlításban hazánkban kimagaslóan magas a közforgalmú közlekedést használók aránya, és ezt szeretnénk így fenntartani. Ennek jegyében a vasúti közlekedésben a nagyvárosok felé és az elővárosokban megnövelt kínálattal, integrált ütemes menetrend szerint közlekednek a vonatok, és egyre több vonalon az autóbuszok is. Már eddig is többszáz kilométernyi vasúti pálya újult meg, és további több mint ezermilliárd forintot fordít a kormányzat a vasúti hálózat fejlesztésére, kapacitásának, megbízhatóságának és az utasok kényelmének és biztonságának növelésére. A pályafejlesztéseket kiegészítik a korszerű biztosítóberendezések is. Budapest esetében az új autóbusz-üzemeltetési modell jegyében nagy számban érkeztek új autóbuszok, amelyeket jó ár-érték arányú használt járművek is kiegészítettek, így a város járműparkja jelentősen megfiatalodott, ideértve a környéki vonalakat is. Elkészült a 4-es metró, számos villamosfejlesztés zajlik és készült el. A vasúti közlekedés infrastruktúra- és járműfejlesztései, valamint Budapest közlekedésének fejlesztése mellett kialakításra került az a szervezetrendszer, amely biztosítja a jelentősen elöregedett helyközi autóbusz állomány cseréjét, figyelembe véve a hazai iparpolitikai elképzeléseket is. Készül az új elektronikus kártya alapú jegyrendszer, a HKIR és Bp.-en az AFC terjednek az intelligens utas tájékoztató rendszerek.
Vasúti és autóbusz utazási igények 1,8 millió helyközi utazás naponta az autóbusz esetén csökkenő, vasút esetén kismértékben csökkenő, stagnáló utasszámok utasok ¾-e elővárosi közlekedésben utazik Országosan összesen mintegy 1,8 millió helyközi munkanapi utazás történik. Ez az utóbbi évtizedben az autóbusz esetén csökkenő, vasút esetén kismértékben csökkenő, stagnáló trend eredménye. A helyközi személyközlekedési igények jelentős hányada (utasszámban 76%-ban, utaskm-ben 53%) az EU értelmezése szerinti elővárosi közlekedésben (megyei jogú város és járásközpont) jelentkezik. A népszámlálási adatok alapján ez az arány várhatóan még növekedhet, mivel 2001 és 2011 között országosan – a foglalkoztatottság 6,8%-os emelkedése mellett – 29%-kal növekedett a lakóhelyüktől eltérő településen dolgozók száma.
Helyközi autóbusszal végzett személyszállítási közszolgáltatások Adatok M Ft-ban
Helyközi személyszállítási közszolgáltatások éves költségtérítési igényei Társaság 2018. évi bázis finanszírozás (2017. évvel megegyező) Bérfejlesztés és egyéb indokolt költségek elszámolása 2018 összesen Mrd Ft MÁV-START 144 9,7 153,7 GYSEV 10,4 0,9 11,3 MÁV-HÉV 7,6 1,2 8,8 Autóbuszos szolgáltatók 42 23,3 65,3 Volánbusz agglomeráció 4,3 0,3 4,6 összesen 208,3 35,4 243,7 milliárd Ft A 2017-es év finanszírozásához képest elsősorban a szükséges bérfejlesztések hatásai jelentették a többletforrást az állami szolgáltatók számára. A 2019-es évben 2018-hoz képest várhatóan a villamosenergia-költségek növekedését lesz szükséges hasonló módon elszámolni. Az Európai Uniós fejlesztések során kialakuló projektes menetrendek jellemzően az állami finanszírozási igények kisebb mértékű növekedését is jelentik, hiszen a projektek hasznossága során azok társadalmi haszna is kalkulálásra kerül, azaz olyan hasznok kerülnek az utazóközönséghez, melyek hatása közvetlenül nem jelenik meg a bevételekben, csupán közvetett hatásai (utasszám-növekedés, bérletvásárlási hajlandóság, stb.) jelentkezik azok egy része. Így a projektek megtérülőek lehetnek állami ráfordítási igénynövekedés mellett is.
Helyi és helyközi személyszállítás főbb éves teljesítmény és pénzügyi adatai utasszám (millió fő) teljesítmé ny (millió ukm) Utas által fizetett bevétel (millió Ft) Összes támogatás (millió Ft) *** Összes bevétel (költség) (millió Ft) utas által fedezett hányad (%) Összes bevétel (költség) /teljesítm ény (Ft/ukm) helyi 2 178 8 184 86 128 121 412 207 540 41% 25 Budapest 1 590 6 360 65 196 101 261 166 457 39% 26 egyéb város 343 1 201 10 321 10 902 21 223 49% 18 Volán 245 623 10 611 9 249 19 860 53% 32 helyközi 558 15 338 96 543 257 380 353 923 27% 23 vasút* 144 7 653 38 381 173 893 212 274 18% 28 közút 414 7 685 58 162 83 487 141 649 összesen 2 736 23 522 182 671 378 792 561 463 33% 24
Cél: - Közösségi közlekedést eddig választó utasok megtartása - Eddig egyéni közlekedést választóknak vonzóbb közösségi közlekedés nyújtása. Járműbeszerzés Menetrendi fejlesztések HKIR SLA
I. Járműbeszerzések MÁV-START Zrt. 123 db 200 férőhelyes villamos motorvonat szállítása 2006-2016 között 11 db 600 férőhelyes új villamos motorvonat forgalomba állítása 2019 folyamán, opcióval további 19 motorvonatra 8 db Tram-Train jármű beszerzése 2018-2019. folyamán A MÁV-START és a STADLER 40 db nagykapacitású motorvonat beszerzésére írt alá keretszerződést. Ebből 11 db vonat lehívása megtörtént, az első vonatok 2019. második félévében állhatnak forgalomba. A további motorvonatok lehívására a rendelkezésre álló források függvényében kerül sor. Vonatok jellemzői: 160 km/h engedélyezett sebesség, Korszerű megfelelő utastájékoztató rendszer légkondicionált, tágas utastér WI-FI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók, valamint korszerű kamerarendszer Mozgássérültek által is használható WC lesz, A multifunkciós terek (kerekes szék, kerékpár , babakocsi szállítására ) ETCS vonatbefolyásoló rendszer Alkalmas szinkronüzemre FLIRT motorvonatokkal Fő felhasználási terület a Budapest elővárosi forgalomban Hétvégi időszakban IC vonatokban Nyári időszakban balatoni forgalomban is megjelennek A GYSEV számára több lépcsőben összesen 20 db villamos- motorvonat beszerzése 2013-2019. folyamán
20 db nemzetközi forgalomra alkalmas kocsi: MÁV START Zrt., IC+ ütem: 20 db nemzetközi forgalomra alkalmas kocsi: 10 db többcélú kocsi, amely kerekesszék és kerékpárszállításra is alkalmas 10 db 2. osztályú ülőhelyes kocsi A kocsikban 230 V-os csatlakozó és WI-FI szolgáltatás További Járműbeszerzések tervezettek a 2014-20-as időszakra, MÁV START ZRt: - új, saját tervezésű, 200 km/h sebességű „IC+” vasúti kocsi, motorvonat kocsi - nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI, UIC, EN szabványok) - légkondicionált utastér, 80 fő/kocsi kapacitás - GPS-vezérelt, audiovizuális utastájékoztatás - Vezeték nélküli internet-szolgáltatás (WLAN) - Korszerű belső tér, egyedi formatervezés
MÁV START Zrt., IC+ II. ütem: 70 db belföldi forgalmú kocsi A nemzetközi kocsiknak megfelelő komfortfokozat és szolgáltatások 35 db többcélú kocsi (kerekesszék és kerékpárszállításra alkalmas) 35 db 1. osztályú kocsi („business” és büfé szakasszal) További Járműbeszerzések tervezettek a 2014-20-as időszakra, MÁV START ZRt: - új, saját tervezésű, 200 km/h sebességű „IC+” vasúti kocsi, motorvonat kocsi - nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI, UIC, EN szabványok) - légkondicionált utastér, 80 fő/kocsi kapacitás - GPS-vezérelt, audiovizuális utastájékoztatás - Vezeték nélküli internet-szolgáltatás (WLAN) - Korszerű belső tér, egyedi formatervezés
A Közlekedési Központok 2017-2019. között tervezett járműbeszerzései Helyi és helyközi tervezett új beszerzések: 2017. 2018. 2019. Összesen Új 423 553 893 1869 Használt Helyi 70 86 102 258 Helyközi 353 467 791 1611 Tervezett beszerzési darabszám összesen
Járműbeszerzések Helyközi menetrend szerinti autóbuszos közlekedés A NABB ajánlásai figyelembe vételével előkészített és lefolytatott beszerzési eljárások 2016. évben lefolytatott eredményes eljárások: Az új beszerzési rendszer kialakítása óta, a VOLÁN Buszpark Kft. által 100 darab új autóbusz került beszerzésre 2016-ban, 14 db szállítása 2016. decemberben, 86 db szállítása 2017. I. negyedévében teljesült (Gyártmány: Kravtex) Volánbusz Zrt.: 180 db városi közlekedésre alkalmas, csuklós autóbusz beszerzésére írt ki eljárást, 2017. januárban volt szerződéskötés, Gyártmány: EAG Ikarus, szerződés szerinti beérkezés: 2018. folyamán. Az 1357/2016. (VII. 6.) számú Korm. határozat alapján jött létre a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (továbbiakban: NABB), melynek feladata a regionális Közlekedési Központok és a VOLÁNBUSZ Zrt. flottakezelő társaságánál: az autóbusz-beszerzések iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítésének előmozdítása, a beszerzési szempontok egységesítése és a magyar autóbuszipar fejlődésének elősegítése. A Közlekedési Központok valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég és a tulajdonosai között „in house” szerződés jött létre a közlekedési szolgáltató társaságok autóbusz szükséglete biztosítására. A VOLÁN Buszpark Kft. tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési közszolgáltató. A szerződés alapján a VOLÁN Buszpark Kft. által lízing formájában beszerzett autóbuszok bérleti díj megfizetése mellett juthatnak a Közlekedési Közszolgáltatók üzemeltetésébe. A flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el. 2016. év: Az új beszerzési rendszer kialakítása óta, a VOLÁN Buszpark Kft. által 100 darab új autóbusz került beszerzésre 2016-ban, 14 db szállítása 2016. decemberében, 86 db szállítása 2017. I. negyedévében történt meg (Gyártmány: Kravtex) A Volánbusz Zrt. 180 db városi közlekedésre alkalmas, csuklós autóbusz beszerzésére írt ki eljárást, 2017. januárjában volt szerződéskötés, Gyártmány: EAG Ikarus, szerződés szerinti beérkezés: 2017. év.
Járműbeszerzések Helyközi menetrend szerinti autóbuszos közlekedés A NABB ajánlásai figyelembe vételével előkészített és lefolytatott beszerzési eljárások 2017. évben lefolytatott eredményes eljárások: 152 db új, alacsonybelépésű autóbusz beszerzése, Kravtex gyártmány, helyközi közszolgáltatáshoz 48 db új, normálpadlós autóbusz beszerzése, Kravtex gyártmány, helyközi közszolgáltatáshoz 21 db újszerű emeltpadlós autóbusz beszerzése helyközibe, VOLVO gyártmány 2018-ra vonatkozóan jelentős számú autóbusz-beszerzés van előkészítés alatt. Az 1357/2016. (VII. 6.) számú Korm. határozat alapján jött létre a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (továbbiakban: NABB), melynek feladata a regionális Közlekedési Központok és a VOLÁNBUSZ Zrt. flottakezelő társaságánál: az autóbusz-beszerzések iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítésének előmozdítása, a beszerzési szempontok egységesítése és a magyar autóbuszipar fejlődésének elősegítése. A Közlekedési Központok valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég és a tulajdonosai között „in house” szerződés jött létre a közlekedési szolgáltató társaságok autóbusz szükséglete biztosítására. A VOLÁN Buszpark Kft. tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési közszolgáltató. A szerződés alapján a VOLÁN Buszpark Kft. által lízing formájában beszerzett autóbuszok bérleti díj megfizetése mellett juthatnak a Közlekedési Közszolgáltatók üzemeltetésébe. A flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el. 2016. év: Az új beszerzési rendszer kialakítása óta, a VOLÁN Buszpark Kft. által 100 darab új autóbusz került beszerzésre 2016-ban, 14 db szállítása 2016. decemberében, 86 db szállítása 2017. I. negyedévében történt meg (Gyártmány: Kravtex) A Volánbusz Zrt. 180 db városi közlekedésre alkalmas, csuklós autóbusz beszerzésére írt ki eljárást, 2017. januárjában volt szerződéskötés, Gyártmány: EAG Ikarus, szerződés szerinti beérkezés: 2017. év.
II. Vasúti infrastruktúra-fejlesztések menetrendi eredményei – megvalósult projektek Budapest-Esztergom vonal: a villamosítást követően 2018.05.20-tól zónázó rendszerű menetrend 5-20 perc közötti menetidő- csökkenésekkel az egyes viszonylatok tekintetében A Balaton déli partjára a felújítás eredményeképp idén nyártól óránkénti expresszvonat a nyári menetrendben A csatlakozó vonalakon további menetrendi fejlesztési lehetőségek vizsgálata A Budapest-Esztergom vonalon a pálya átépítését követően a teljes vonalon üzembe helyezésre került a felsővezeték 2018.04.09-én, azóta az EU-s forrásból erre a vonalra vásárolt Flirt motorvonatok közlekednek itt. 2018.05.20-tól zónázó menetrend kerül bevezetésre, amelyben a vonal belső és külső szakaszát más-más vonat fogja kiszolgálni, utóbbiak a zónahatárig (Piliscsaba) csak a legfontosabb állomásokon állnak meg. Ezzel az ő menetidejük a most csak munkanapokon elérhető gyorsított vonathoz képest 5, a személyvonathoz képest 20 perccel csökken, miközben teljes menetrendi kínálatuk a mostani maximálissal megegyező, óránként két vonatpár lesz. A vonal menti autóbuszos szolgáltatásoknál a párhuzamosságok jelentős csökkentése mellett a ráhordó szerep megerősítése várható, hiszen a teljes utazási láncban így kedvezőbb menetidő lesz adható. A Balaton déli partján a pálya átépítése 2017 végére elkészült, kisebb munkák még zajlanak idén is, de ezek a forgalmat már alig befolyásolják. A fejlesztés 10-15 perccel rövidebb gyorsvonati menetidőt eredményezett, a nyári időszakban az eddig is nagy utasforgalomra tekintettel a korábban kétóránként közlekedő Balaton Expressz vonatok immár óránként fognak közlekedni (fele Keszthelyre, fele Nagykanizsára). A fejlesztések eredményeképpen a teljes utazási láncon jónéhány csatlakozó vasútvonal menetidői is jobbak lettek, rövidültek pl. a budapesti eljutási idők (pl. Esztergom-Almásfüzitő, Keszthely-Tapolca-Ukk vonalak), ezeknek ésszerű menetrendi és szolgáltatási fejlesztése vizsgálat alatt áll, utóbbi különösen vonzóbb járművek beállítását célozza a növekedő utasforgalomra tekintettel.
Vasúti infrastruktúra-fejlesztések menetrendi eredményei – folyamatban lévő projektek CEF forrásból megvalósuló fejlesztések (40a, 80a vasútvonalak) nyomán zónázó rendszerű elővárosi menetrend kialakítása várhatóan 2020-tól, jelentős menetidő-csökkenést eredményezve több relációban Tram-train projekt elkészülte után jelentős kínálatbővítés Szeged és Hódmezővásárhely között a városok jobb feltárásával A 40a (Kelenföld-Pusztaszabolcs) és 80a (Rákos-Hatvan) felújítások eredményeképp az elővárosi vonatok közlekedési rendjében zónázó rendszerre áttérés fog megtörténni várhatóan százhalombattai, ill. gödöllői zónahatárral, melynek következtében ezekre ill. az ezeken túli célpontokra jelentős menetidő-csökkenés lesz realizálható, hiszen a zónahatárokon belüli szakaszt más járatok fogják kiszolgálni. A vonalak mentén található autóbuszos kiszolgálásban a ráhordó szerep erősödni fog, ahol még léteznek párhuzamos szolgáltatások (pl. Aszód térsége, Szeged-Hódmezővásárhely reláció), ott ez jelentősen csökkenni fog.
Határmenti menetrendi fejlesztési lehetőségek Rajkánál a kishatárforgalom újra felvételre került 2017 decemberében Hegyeshalom- Pozsonyligetfalu viszonylaton Drávaszög közlekedésfejlesztése tárgyában első körben a kishatár-forgalom újraindítása Magyarbólynál, majd távlatilag Budapest-Eszék közvetlen kapcsolat megteremtése Záhony térségében az eljutási lehetőségek fejlesztésének vizsgálata, távlatilag Budapest-Munkács közvetlen kapcsolat fejlesztése A forgalomfelvételt a GYSEV közreműködésével valósította meg a két ország, az első adatok szerint a várakozásokat meghaladó utasszámok jelentkeznek a napi 5 pár vonaton. Magyar részről kérés további két vonatpár indítása a délelőtti és az esti órákban. Drávaszög közlekedésfejlesztése kapcsán a 2115/2017 (XII. 28.) Korm. határozat a Budapest-Eszék közvetlen kapcsolat visszaállítását célozza 5,5 óra alatt. A megvalósításra legkorábban 2019. decemberétől lesz lehetőség, ugyanis a 40a vágányzár addig a közvetlen kapcsolatot ellehetetleníti. Első lépésben idén decembertől 3-4 pár kishatárforgalmi vonat indul be, mely esetben eddig Magyarbólyon végállomásozó járatok mennek át a horvát oldali határállomásra, Pélmonostorra, csatlakozva az Eszék felé menő járatokhoz. Ezzel a tervek szerint Pécs és Eszék között egy átszállással lehet majd közlekedni. Kárpátalja közlekedésfejlesztése kapcsán a 2130/2017 (XII. 29.) Korm. határozat a Budapest-Munkács közvetlen eljutási idő 7, majd 6 órára csökkentését célozza. Utóbbi a határtartózkodási idők miatt nem reális, előbbi megvalósításához Munkács állomáson a normál nyomtávú infrastruktúra fejlesztése is szükséges. Első körben idén decembertől 3 pár Budapest-Záhony IC-ről közvetlen kocsi átküldését tervezzük Csapra, valamint vizsgálat zajlott a beregszászi irányt kiszolgáló ukrán belföldi vonatok széles nyomtávon Záhonyig közlekedtetésére. Ehhez egyeztetések szükségesek, pozitív ukrán hozzáállás esetén a záhonyi széles nyomtávú vágányok megközelítésének (peron, járda) fejlesztése, valamint az ide vezető területen ellenőrző zóna kialakítása szükséges. A fordulóidők betartásához a pályát Záhony-Csap-Bátyú viszonylaton (20 km) 80 km/h-ra fejleszteni szükséges, de ennek pozitív hatásai más vonatok közlekedéseire is kihatnak majd. A projektek finanszírozása egyeztetés tárgya, ehhez a magyar oldali teherbíró képességet fel kell mérni a tárgyban.
III. Helyközi közösségi közlekedési információs rendszer (HKIR) EU forrásból, 17,8 Mrd Ft-ból megvalósuló komplex projekt; Megvalósító partnerek: KTI Közlekedéstudományi Intézet (konzorciumvezető), Nemzeti Mobilfizetési Zrt.; Fontosabb szakmai együttműködők: MÁV-START Zrt., BKK, Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (regionális Közlekedési Központok), NFM (megrendelő), Belügyminisztérium (eSZIG); Várható eredmények: hatékonyabb, pontosabb és naprakész adatok biztosítása, gyorsabban és egyszerűbben megtervezhető utazás, EGYJEGY A Kormány 1819/2017. (XI. 8.) Korm. határozata a Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszer létrehozásáról, a személyszállítási közszolgáltatások az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat módosításáról) alapján a KTI (mint konzorciumvezető) a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-vel közös pályázatot nyújtott be „A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszerek fejlesztése” címmel. A IKOP-3.1.0-15-2017-00014 és IKOP-3.2.0-15-2017-00028 azonosító számú projektek támogatási szerződése 2017. november 24-én hatályba lépett. A projekthez nyújtott összes támogatás 17.800.000.000 Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás. A kedvezményezettek: KTI, mint Konzorciumvezető és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. konzorciuma A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2019.06.30. A funkcionalitásokkal járó eredmények: az Állam, mint a helyközi közösségi közlekedés megrendelője számára hatékonyabb, átláthatóbb, pontosabb adatok biztosítása a megrendelt szolgáltatások tényleges megvalósulásáról, a szolgáltatás minőségéről, menetrendszerűségéről és költségeiről; az elektronikus jegyrendszer alkalmazásával az utazások viszonylataiból megismerhetőek az utazási szokások, amelyek naprakész adatok eszközt adnak a közösségi közlekedés finomhangolására, minőségi szolgáltatás nyújtására, költséghatékonyabb működtetésére, Elősegíti a Szolgáltatók hatékonyabb kapacitás kibocsátását és tervezését. az Utas számára valamennyi alágazatban egységes, teljeskörű, átlátható és könnyen felhasználható, állandóan elérhető információk szolgáltatása; gyorsabban, egyszerűbben megtervezhető utazás; létrejön a közlekedésben egységesen használható elektronikus jegy (EGYJEGY), azonnali információk eljuttatása. A projekt fejlesztési ütemterve elkészült, amely alapján a fontosabb mérföldkövek: HKIR Központ: Infrastruktúra szállítása: 2018. március 26. Pilot éles üzem tesztre átadás: 2018. július 24. Rendszer teljes átadása: 2018. szeptember 24. Jegykiadó automaták, Autóbusz OBU-k jegyértékesítő funkciókkal, Validátorok, Ellenőri készülékek szállítása, Közszolgáltatás működési eljárásrend, Közhiteles adatok feltöltése és karbantartása, Menetrend és hálózat tervezés, Közszolgáltatás kontrolling, Közszolgáltatási szerződések megkötése a rendszer üzemeltetésére: 2019. 03.31. HKIR Kiszolgáló Rendszerek és Fedélzeti Eszközök: éles üzem kezdete; HKIR Megrendelői rendszerek: éles üzem kezdete; Projekt fizikai befejezése 2019. 06. 30. Projekt megvalósítás befejezése 2018.07.24. 2019.03.31. 2019.06.30. Pilot üzem éles teszt Közszolgáltatási szerződések megkötése
IV. SLA – Szolgáltatási szint megállapodás SLA (Service Level Agreement – Szolgáltatásiszint-megállapodás ) Folyamatos megrendelői és szolgáltatói minőségmérések zajlanak Vasúti alágazatban: 2011-től Autóbuszos alágazatban: 2017-től Területek: menetrendszerűség, zsúfoltság, tisztaság, utastájékoztatás, utaskiszolgálás, személyzet. A szolgáltatás minőségével kapcsolatos elvárások érvényesítése érdekében első lépésként a vasúti közlekedésben határoztunk meg mérési módszertant, elvárásokat és hozzájuk kapcsolódó ösztönzési rendszert (SLA), melyet a MÁV-START Zrt-vel és a GYSEV Zrt-vel aláírt közszolgáltatási szerződések részeként 2010. január 1-jétől működtetünk. Az NFM megbízottjaként a Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatósága méréseket végez egyrészt a szolgáltatók mérési tervében szereplő mérésekre kiterjedően (10%-os területi, szegmensbeli mintavétellel), másrészt a mérési terven kívüli szolgáltatás minőségi paramétereire vonatkozóan is. SLA a vasúti személyszállításban: A vasúti mérési rendszer leírása a közszolgáltatási szerződések részét képezi. A szabályok évek óta kialakultak, a mérések stabil mederben zajlanak. Elindult a jelenlegi mérési rendszer teljes átdolgozási folyamata. Jelenleg előkészítő-tervező munka folyik.
SLA – Szolgáltatásiszint-megállapodás Ezek a MÁV-START előírt és teljesített SLA szintjei 2011-ig visszamenően. 2017-ben a MÁV-START jelentős menetrendszerűségi romlása látható, bízunk az idei teljesítésben.
SLA – Szolgáltatásiszint-megállapodás 2017. Összesített minőségszint Elvárt minőségszint Eltérés G-Busline 92,4% 91,1% +1,3% Weekendbus 82,0% 81,7% +0,3% Trans-Tour 81,1% 72,3% +8,8% VOLÁNBUSZ 79,2% 70,9% +8,3% DDKK 78,4% 78,0% +0,4% Trans-Vonal 70,7% +7,3% DAKK 75,3% 75,0% ÉNYKK 74,9% 72,6% +2,3% ÉMKK 73,3% 70,6% +2,7% KMKK 72,8% 71,0% +1,8% KNYKK 68,4% 68,0% Ezek a MÁV-START előírt és teljesített SLA szintjei 2011-ig visszamenően. 2017-ben a MÁV-START jelentős menetrendszerűségi romlása látható, bízunk az idei teljesítésben.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!