főigazgatóhelyettes, NSzFI „Szakmunkások középiskolái – ma” Konferencia A szakmunkás-érettségi bevezetésének szükségessége Bevezető előadás Dr. Zachár László főigazgatóhelyettes, NSzFI Kecskemét 2008. május 6.
„Probléma-indokok” Foglalkoztathatóság Alkalmazkodóképesség Kulcskompetenciák Tanulási képesség
A foglalkoztatottak és a munkanélküliek megoszlása iskolai végzettség szerint (2005)
A foglalkoztatottak megoszlása a legmagasabb iskolai végzettség szerint Min. középfokú érettségi 54,2 % Max. szakmunkás végzettség 45,8 % !
Európai (társadalmi) követelmények az oktatási-képzési rendszerrel szemben Az alkalmazkodóképesség fejlesztése A foglalkoztathatóság szakképzési rendszer-feltételeinek biztosítása Az egyén önmegvalósításának támogatása Az aktív állampolgárrá válás segítése
Az alkalmazkodó-képesség fejlesztése Iskolai végzettség növelése (meghatározza a megszerezhető szakképzettség szintjét) Tanulási képesség fejlesztése (magasabb iskolai végzettséggel nő) Szakmai képzettség fejlesztése (munkaadói követelmény / egyén önmegvalósítása) Piacképes munkavállalói tulajdonságok megszerzése („egyenértékű a szakképzettséggel”)
A hasznosítható (korszerű) tudás tartalma Általános műveltség és kompetenciák Társadalmi kompetenciák Szakmai tudás
(az európai közös tartalom) Kulcskompetenciák (az európai közös tartalom) anyanyelvi kompetenciák idegen nyelvi kompetenciák matematikai, természet-és műszaki tudományi kompetenciák digitális kompetencia szociális és állampolgári kompetenciák kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetenciák kulturális tudatosság és kifejezőkészség a tanulás elsajátítása
A tanulási képesség elsajátítása! Általános műveltség és kompetenciák Kommunikációs képességek és kompetenciák Természet- és műszaki tudományi kompetenciák Matematikai kompetenciák A tanulási képesség elsajátítása!
A társadalmi kompetenciák tartalma Kulturális tudatosság és kifejezőkészség Szociális és állampolgári kompetenciák A tanulási képesség alkalmazása !
(oklevél/bizonyítvány) A munka világával kapcsolatos alapkompetenciák A szakmai tudás és kompetenciák tartalma Szakképzettség (oklevél/bizonyítvány) Korszerű szakmai tudás Hatékony munkavégző képesség A munka világával kapcsolatos alapkompetenciák
Munkavállalói kompetenciák A tanulási képesség alkalmazása ! A munka világával kapcsolatos kiegészítő kompetenciák Pályaorientációs kompetenciák Munkavállalói kompetenciák Vállalkozói képesség A tanulási képesség alkalmazása !
A népesség iskolázottságának alakulása 1949 és 2001 között A 15 éves és idősebb népességből legalább az általános iskola 8. osztályát elvégezte A 18 éves és idősebb népességből legalább befejezett középiskolai végzettséggel rendelkezik A 25 éves és idősebb népességből befejezett felsőfokú végzettséggel rendelkezik A 10 éves és idősebb népességből iskolai végzettsége nincs
Különböző iskolai végzettségű népesség megoszlása korcsoportok szerint (2001) Százalék 97% Általános iskolai végzettség Átlag: 88,8 % 40% Középfokú végzettség Átlag: 38,2 % 14% Felsőfokú végzettség Átlag: 12,6% Korcsoportok 50-54 Következtetés: A népesség nagyobb arányú szakmai képzésének végzettségi akadálya nincs!
Megoldás-feladatok Közoktatási törvény módosítása Szakmunkás-érettségi tartalom kidolgozása (rugalmas / egyenértékű) Ösztönzési rendszer kidolgozása (intézményi / tanulói) Szemléletformálás – „kampány”
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Sikeres tanácskozást kívánok! ELÉRHETŐSÉGEK: www.nive.hu zachar.laszlo@nive.hu Tel: 1-433-1757 Fax: 1-432-0269