A KOMMUNIKÁCIÓ MODELLJEI. S HANNON -W EAVER MODELL.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Információ, adat, kommunikáció
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A verbális kommunikáció
A kommunikáció.
Informatikai alapfogalmak
Az információszerzés.
Információ és közlemény
A kommunikációról általában
Szemiot i ka.
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
A számítástechnika és informatika tárgya
Informatikai alapfogalmak
A kommunikáció története
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
(második, harmadik előadás)
Kommunikáció.
Kommunikációs Rendszerek
A kommunikáció általános modellje
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
INFORMATIKA Számítógéppel segített minőségbiztosítás (CAQ)
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Hálózati architektúrák
Informatika.
Kommunikáció a szervezetben
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Adatábrázolás, kódrendszerek
Az innováció-átvételi döntési folyamat
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A kommunikáció.
Jelek, jelrendszerek.
A kommunikációra alapozó elméletek

A tömegkommunikáció.
Készítette: Veres Róbert Médiatechnika I. BKF-SZKI.
Fekete Vivien Galambos Edit
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Hibajavító kódok.
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
A kommunikáció értelmezése
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kommunikáció.
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Kommunikációs modellek Politikai PR II. előadás. Bodó Barna: Politikai PR Kommunikációelmélet  Kommunikáció-kutatás - besorolás nem egyetlen tudományágnem.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Bevezetés a nyelvtudományba
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Programozási nyelvek alapfogalmai
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A KOMMUNIKÁCIÓ MODELLJEI

S HANNON -W EAVER MODELL

A KOMMUNIKÁCIÓ TÉNYEZ Ő I Információforrás (humán kommunikátor): aki elindítja a kommunikációt Adó: a közvetít ő közeg (telefonkészülék) Csatorna: az a fizikai eszköz, amelyen a jelzések továbbítódnak (telefonkábel) Vev ő : a másik telefonkészülék Rendeltetési hely (végcél): a humán befogadó

A FOLYAMAT ELEMEI 1. Stimulálás: a humán kommunikátort belülr ő l vagy kívülr ő l inger éri - üzenetküldés igénye 2. Kódolás: a forrás az üzenet tartalmát szimbólumokba kódolja Tele-és tömegkommunikációban kétszer, interperszonális kommunikációban egyszer 3. Továbbítás: tele-és tömegkommunikációban közvetett, interperszonális kommunikációban közvetlen

A FOLYAMAT ELEMEI Dekódolás: a befogadó veszi az adó által kibocsátott jelzéseket. 5. Internalizáció: az üzenet tartalmának tudati feldolgozása 6. Zaj: a kommunikációs folyamat zavartalanságának akadálya. Típusai:  Csatornazaj  Környezeti zaj  Szemantikai zaj 7. Feedback (visszacsatolás)

A FOLYAMAT ELEMEI Információ: Mérésére a bit szolgál (a kettes számrendszerbeli számjegy elnevezése) Bináris oppozíciók: a komputernyelv alapjai, s számos pszichológus szerint az agyunk is így m ű ködik 9. Redundancia és entrópia Redundancia: ami az üzenetben konvencionális, el ő re meghatározható. Magas fokú el ő re meghatározhatóság, alacsony információtartalom Entrópia: alacsony fokú el ő re meghatározhatóság, magas információtartalom

A FOLYAMAT ELEMEI Csatorna: az a fizikai eszköz, amelyen a jelzések továbbítódnak. Pl.: fénysugarak, hanghullámok, rádióhullámok, telefonkábel, idegrendszer stb. 11. Médium: Lat. eredet ű szó, tsz. média, elfogadható: médiumok, de helytelen: médiák Olyan technikai és fizikai eszközök összessége, amelyek lehet ő vé teszik, hogy az üzenet a csatornákon keresztül való átadásra alkalmas szignálokká alakuljon

A FOLYAMAT ELEMEI Kód: a jeleknek jelentést adó szabályrendszer. A kód egy adott kultúra, szubkultúra tagjai számára közös jelentésrendszert alkot, jelekb ő l és szabályokból építkezik. Társadalmi életünk valamennyi aspektusa kódolva van, kódok alkotják közösségi életünk alapjait.

K ONCENTRIKUS KÖRÖK MODELLJE

A MODELL ELEMEI Kapu ő r: aki megállíthat, vagy megváltoztathat egy, a közönség felé tartó üzenetet Regulátor: alakítja vagy újraformálja a tömegkommunikációs üzeneteket, miel ő tt azok elérnék a közönséget Sz ű r ő (filter): az üzenetek megformálására használt kód és szimbólum, mely dekódolásakor hat a befogadóra. Er ő sítés: a tömegmédia képes az üzenetek feler ő sítésére azáltal, hogy bizonyos témáknak és személyeknek státust kölcsönöz pusztán azzal, hogy említést tesz róluk

S PIRÁLMODELL Frank Dance (1973) A valóságot spirál formájában ábrázolja. Amelyben a társadalmi kommunikáció (beleértve a tömegkommunikációt is) számos szinten zajlik, s folyamatosan gerjeszti önmagát, a végtelenségig.

L ASWELL MODELLJE Harold Laswell (1948) A modell lényege 4 kérdésben: Ki mit mond? Milyen csatornán? Kinek? Milyen hatással? Shannon és Weaver modelljének verbális változata Lineáris felépítés ű Középpontjában a hatás áll: el ő idézheti pl. kommunikátor, befogadó, üzenet, kód ha ezek valamelyikét megváltoztatjuk, változik a hatás is.

N EWCOMB MODELLJE M.T Newcomb (1953)

A MODELL ELEMEI A kommunikációnak a társadalmi kapcsolatokban betöltött szerepét tanulmányozza Tényez ő k: A: kommunikátor B: befogadó (egyén, szervezet, kormány, állampolgár) X: harmadik változó (nem feltétlenül személy), akivel mindketten kommunikatív viszonyban állnak. ABX elemei rendszert alkotnak – bels ő kapcsolataik kölcsönösen összefüggnek.

A MODELL ELEMEI Társadalmi konfliktushelyzet: az állampolgárok és az államvezetés médiafügg ő sége megn ő A-nak és B-nek folyamatos kapcsolatot kell tartani a médián keresztül A demokratikus társadalom m ű ködésének alapja a konszenzus A-nak és B-nek addig kell kommunikálni, míg konszenzusra jutnak X vonatkozásában Ez a modell feltételezi, hogy az embereknek szükségük van információra demokráciában természetes jog, ugyanakkor szükséglet is

W ESTLEY ÉS M AC L EAN MODELLJE

A MODELL ELEMEI Az információ iránti társadalmi igény gondolatának továbbfejlesztése a tömegmédiára vonatkoztatva Alapja Newcomb ABX rendszere - újítások: C: szerkeszt ő i-kommunikációs funkció lineáris forma X közelebb került A-hoz, mint B-hez A a Shannon-Weaver-féle kódolóhoz vált hasonlatossá C a csatorna része lett E modell szerint a befogadó teljesen a tömegmédiától függ.

J ACOBSON MODELLJE

A MODELL ELEMEI Átmenet a lineáris és a háromszöglet ű modell a folyamat-és a szemiotikai iskola között Bipoláris felépítés ű

A MODELL ELEMEI Kommunikáció: hat tényez ő - mindegyikhez egy-egy nyelvi funkció Affektív funkció: az üzenet és a kommunikátor közötti kapcsolatra vonatkozik Konatív funkció: a befogadóban az üzenet kiváltotta hatás Referenciális funkció: az üzenet valóságvonatkozását tárja fel. Fatikus funkció: a kommunikációs csatornák nyitva tartása, valamint a befogadó és a kommunikátor közötti kapcsolat biztosítása a feladata Metanyelvi funkció: a kód azonosítására való Poétikai funkció: az üzenet önmagához való viszonya

G EORGE G ERBNER MODELLJE E E1E1 M S E S E 1 M2M2 szelekció kontextus hozzáférhetőség csatornákhoz való hozzáférés média kontroll szelekció kontextus hozzáférhetőség perceptuális dimenzió kommunikációs dimenzió

A MODELL ELEMEI Els ő, horizontális dimenzió: küls ő valóságban végbement esemény (E) → M (személy v. technikai eszköz) felfogja → E¹ (M percepciója E-r ő l) Vertikális dimenzió: E¹ érzékelést E-r ő l szerzett jelzésekké alakítjuk (SE) = üzenet (egy eseményre vonatkozó jelzés vagy állítás). S a jelzésforma, amit felvesz, E pedig a tartalomra vonatkozik. Végs ő, horizontális dimenzió: amit a befogadó (M²) felfog, az nem egy esemény (E), hanem az eseményr ő l szóló jelzés vagy állítás (SE).