Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Advertisements

SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A kulcskompetenciák.
Etikett és protokoll 3 – Tóth Attiláné dr.
Tárgyalás és Értékesítés technika
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Kommunikációs stratégiák
Önismeret Horváth Renáta.
Verbális és non-verbális kommunikáció
Dr. Tóthné Igó Zsuzsanna tanár Eszterházy Károly Főiskola
A munka világával kapcsolatos tudás
Kommunikáció.
Dobiné Bálint Katalin Protokoll ismeretek
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Könyvtári teljesítménymérés
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Vadászetika.
Kovács Kristóf Gábor Timon, a jegesmedve Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Kar Konzulens: Surányi András április 15.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Készítette: Antal Adrienn
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Diplomáciai etikett és protokoll
Sponsorare necesse est
Kommunikáció a szervezetben
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Viselkedéskultúra.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
A kriminálpszichológia
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Lukács Oktatási Központ
„Reflektorfényben Te állsz”
Nagy József : a protokollról
Az alapvető kommunikáció
A TÖKÉLETES BEMUTATKOZÁS TITKA
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
Görögország legfontosabb protokolláris sajátosságai
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Vigyázat: minden üzenet!
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
KONFLIKTUSKEZELÉS, KÉSZSÉGFEJLESZTÉS
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Erősségek gyengeségek.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

Könyvtári protokoll

Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Információ: átvitel a feladótól a címzettig. Információ: átvitel a feladótól a címzettig. Verbális: -közvetlen -közvetett kommunikáció Verbális: -közvetlen -közvetett kommunikáció Non-verbális: mimika, tekintet, beszéd, mozgás Non-verbális: mimika, tekintet, beszéd, mozgás Eszköze: a nyelv Eszköze: a nyelv

Non-verbális kommunikáció Mimika: száj, szem, szemöldök, homlok, orr, fejtartás Mimika: száj, szem, szemöldök, homlok, orr, fejtartás Kézjel: tenyér-gesztusok (kézfogás, kézmozdulat, kéz-, kar-, csuklómarkolás, hüvelykujj Kézjel: tenyér-gesztusok (kézfogás, kézmozdulat, kéz-, kar-, csuklómarkolás, hüvelykujj Archoz illesztett gesztusok: orr, szemdörzsölés, füldörzsölés, nyakvakarás, körömrágás Archoz illesztett gesztusok: orr, szemdörzsölés, füldörzsölés, nyakvakarás, körömrágás Kar, mint védőkorlát Kar, mint védőkorlát

Gesztusok Testtartás: láb, kéz Testtartás: láb, kéz Távolságtartás: Távolságtartás: intim zóna (15-45 cm) személyes zóna (46 cm-1,2 m) társadalmi zóna (1,2 m-3,6 m) nyilvános zóna (3,6 m fölött)

A sikeres fellépés összetevői 1 A siker kezdete a magabiztosság. A siker kezdete a magabiztosság. Feltétele: ismeri saját magát, értékeit, hibáit. Feltétele: ismeri saját magát, értékeit, hibáit. Elfogadja saját magát. Elfogadja saját magát. Képes kommunikálni minden irányba. Képes kommunikálni minden irányba. Személyiségünk mint működő tőke: problémamegoldó képesség és készség Személyiségünk mint működő tőke: problémamegoldó képesség és készség Problémából feladat = pozitív gondolkodás

A sikeres fellépés összetevői 2 Első benyomás Első benyomás Személyi image Személyi image A jó PR= amikor az image és a design egyensúlyban van A jó PR= amikor az image és a design egyensúlyban van Ehhez szükséges: a látvány, az illat, a mozgás, testtartás, hang, hangszín, hangerő, köszönési stílus, öltözködés Ehhez szükséges: a látvány, az illat, a mozgás, testtartás, hang, hangszín, hangerő, köszönési stílus, öltözködés Nem lehet kétszer először bejönni

Viselkedéskultúra, illem, etikett, protokoll Mi az illem? Társadalmi érintkezés, a jó modor, az udvariasság szabályainak összessége. Mi az illem? Társadalmi érintkezés, a jó modor, az udvariasság szabályainak összessége. Mi az etikett? A társadalmi érintkezés viselkedési formáinak, illetve szabályainak megszabott rendszere. Mi az etikett? A társadalmi érintkezés viselkedési formáinak, illetve szabályainak megszabott rendszere. Protokoll: A. Politikai (egyezmények) Protokoll: A. Politikai (egyezmények) B. Politikai-diplomáciai C. A hivatalos érintkezés szabályainak összessége

Társadalmi érintkezés A közösségi lét terméke, az emberek élet- tevékenységükhöz való viszonya, a kultúra alapvető eleme A közösségi lét terméke, az emberek élet- tevékenységükhöz való viszonya, a kultúra alapvető eleme Magatartás: az egyén belső tulajdonságai, tudata, értékítélete által meghatározott viszony másokkal kapcsolatban. Viselkedés: a magatartás formai megnyilvánulásai. Udvariasság: az illemszabályok betartása a magatartás tartalmával és a viselkedési megnyilvánulásokkal. Udvariasság: az illemszabályok betartása a magatartás tartalmával és a viselkedési megnyilvánulásokkal.

A könyvtár, mint kultúraközvetítő intézmény Közintézmény: közérdeket szolgáló intézmény Közintézmény: közérdeket szolgáló intézmény A könyvtár: kulturális szolgáltató intézmény A könyvtár: kulturális szolgáltató intézmény Alapkérdés: az olvasó, a használó, a látogató „hogy megy be, mi történik bent, és hogy jön ki” Alapkérdés: az olvasó, a használó, a látogató „hogy megy be, mi történik bent, és hogy jön ki”

Megszólítás, avagy tényleg mindenkit le kell ma már tegeznünk? Köszönés – köszöntés: feliratok, porta, ruhatár, információs pont Köszönés – köszöntés: feliratok, porta, ruhatár, információs pont Jó napot! Jó estét! Viszontlátásra! Jó napot! Jó estét! Viszontlátásra! Hogyan NE tegeződjünk! Hogyan NE tegeződjünk! Miben segíthetek? (állok, ülök rendelkezésére) Miben segíthetek? (állok, ülök rendelkezésére)

Érted vagyunk itt, nem ellened Az olvasó, a könyvtárlátogató, a használó azért jön oda hozzánk, mert valami problémáját meg kívánja oldani. Az olvasó, a könyvtárlátogató, a használó azért jön oda hozzánk, mert valami problémáját meg kívánja oldani. A könyvtáros azért van, hogy saját maga számára a probléma megoldásához feladatot fogalmazzon. A könyvtáros azért van, hogy saját maga számára a probléma megoldásához feladatot fogalmazzon. A könyvtár megtisztelve érzi magát ha felkeresik, és szolgáltatásait igénybe veszik. Személyes, virtuális. A könyvtár megtisztelve érzi magát ha felkeresik, és szolgáltatásait igénybe veszik. Személyes, virtuális. A könyvtáros örül, hogy segíthet. Ezt felkészülten, udvariasan, valódi „könyvtárnokként” teszi, mivel ez egy szolgáltató intézmény, ahol Ő is hozzájárul az image építéséhez, vagy … A könyvtáros örül, hogy segíthet. Ezt felkészülten, udvariasan, valódi „könyvtárnokként” teszi, mivel ez egy szolgáltató intézmény, ahol Ő is hozzájárul az image építéséhez, vagy …

Mindennapi konfliktusaink Kinek van igaza? Kinek van igaza? A könyvtárosnak mindig igaza van, kivéve, ha olvasóval találkozik, mert akkor mégsem neki van igaza. A könyvtárosnak mindig igaza van, kivéve, ha olvasóval találkozik, mert akkor mégsem neki van igaza. Arra törekszünk, hogy megelégedetten távozzon a használó. Arra törekszünk, hogy megelégedetten távozzon a használó. Ha vita támad, akkor a könyvtáros tolarenciája nagyobb legyen és az érvényesüljön. Ha vita támad, akkor a könyvtáros tolarenciája nagyobb legyen és az érvényesüljön.

Munkahelyi kapcsolatok Ismerjük az intézményt, helyét, jelentőségét a kulturális életben. Ismerjük az intézményt, helyét, jelentőségét a kulturális életben. Munkahely ahol fizetnek, foglalkoztató, vagy hivatásgyakorló hely? Munkahely ahol fizetnek, foglalkoztató, vagy hivatásgyakorló hely? Ismerjük egymást, toleráljuk egymást, segítsük egymást, figyeljünk egymásra. Ismerjük egymást, toleráljuk egymást, segítsük egymást, figyeljünk egymásra.

Munkahelyi viselkedés A nyilvános tér fogalma és tisztelete. A nyilvános tér fogalma és tisztelete. A munkatársak szociális létesítménye (azért van, hogy itt kávézzunk, itt táplálkozzunk, itt pletykáljunk) A munkatársak szociális létesítménye (azért van, hogy itt kávézzunk, itt táplálkozzunk, itt pletykáljunk) Telefonálás: hivatalos, magán Telefonálás: hivatalos, magán Levelezés: tartalom, stílus, érthetőség Levelezés: tartalom, stílus, érthetőség Megjelenés Megjelenés

A könyvtáros és a politikai véleménynyilvánítás A könyvtár nem a politikai véleménynyilvánítás fóruma! A könyvtár nem a politikai véleménynyilvánítás fóruma! Politikai tartalmú rendezvények ne kapcsolódjanak össze a könyvtári helyszínnel. Politikai tartalmú rendezvények ne kapcsolódjanak össze a könyvtári helyszínnel. A könyvtáros politikai nézete magányügy, nem ez minősíti a teljesítményét. A könyvtáros politikai nézete magányügy, nem ez minősíti a teljesítményét. A könyvtáros és az olvasó találkozása ne legyen politikai vitafórum. A könyvtáros és az olvasó találkozása ne legyen politikai vitafórum.

Miért fontos a könyvtári protokoll? A hivatalos érintkezés udvariassági szabályainak összessége, amely rendszerezi a könyvtárral, könyvtárossal szembeni magatartási elvárásokat. A hivatalos érintkezés udvariassági szabályainak összessége, amely rendszerezi a könyvtárral, könyvtárossal szembeni magatartási elvárásokat. Valamennyi munkatárstól megköveteli ennek az alkalmazását. Valamennyi munkatárstól megköveteli ennek az alkalmazását. A legfontosabb követelményeket a Könyvtárosok Etikai Kódexe foglalja össze. A legfontosabb követelményeket a Könyvtárosok Etikai Kódexe foglalja össze.

Köszönöm a figyelmüket!