A matematika a zenében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hangtan Az akusztika Lingvay Dániel XI. oszt.
Advertisements

Matematika a zenében „A zene az érzelem matematikája, a matematika az értelem zenéje.” J. J. Sylvester.
A fejhallgatók története
Hangtechnika I. 1-4 Schiffer Ádám
RedOwl Bende Márk Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakközép Iskola 12/c Mesterlövészt azonosító elektronikus szerkezet.
ZENEELMÉLEt.
Készítette: Birkás Gábor.  Bevezetés  A periféria, mint fogalom Mit tekintünk perifériának  Perifériák csoportosítása Bemeneti eszközök Kimeneti eszközök.
Félévi követelmény (nappali)
Matematika a zenében.
Koren Edit Zajvédelem 1..
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
A hallás és a pszichoakusztika alapfogalmai
Segédlet a Kommunikáció-akusztika c. tárgy tanulásához
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
Fizika – hang – zene – orgona
Tartalom Klasszikus hangtan
Hangfrekvencia, Fourier analízis 5. (III. 28)
A hangérzékelés, hangosság . Akusztikus eszközök, érzékelők.
FIZIKA A MŰVÉSZETBEN A zenei szimmetriákról
Népdalaink stílusjegyei
Hangok összetétele egyszerű harmonikus rezgés (tiszta hang):
PITHAGORASZ Készítette: Skorka Anett.
MULTIMÉDIA ELEMEI.
Fizika 5. Hangtani alapok Hangtan.
Hangtan Készítette: Balázs Zoltán BMF. KVK. MTI.
A Fibonacci-féle sorozat
Matematika a zenében „A zene az érzelem matematikája, a matematika az értelem zenéje.” J. J. Sylvester Készítette: Lóránt Gergő Városmajori Gimnázium.
11. évfolyam Rezgések összegzése
A mikrofon -fij.
Nemzetközi Pi-nap π.
A hangerősség Hlasitosť
Hangtan 12.d..
Akusztika feladatok Összebarmolta: wapsuwapp SZTE-TTIK Jön mindenki egy sörrel!
Hallási illúziók 1 Bőhm Tamás
©Farkas György : Méréstechnika
Hangtechnika.
Hullámmozgás Mechanikai hullámok.
Rezgőmozgás, lengőmozgás, hullámmozgás
Akusztikai mérések Sztahó Dávid
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
Készítette: Boldizsár Szilvia Horváth Lívia Kincses Adél
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Az ultrahang világa Készítette: Gór ádám.
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
előadás: Hangtani alapfogalmak Augusztinovicz Fülöp
Mechanikai hullámok.
Szerkezetek Dinamikája
Hangtan.
GITÁR. Húros, ezen belül pengetős hangszerek csoportjába tartozó hangszer. Megszólaltatása pengetővel vagy ujjal történik. Általában hat húrja van. A.
A címben feltett kérdésre több válasz is lehetséges, egyszerűen mondhatjuk azt is, hogy „hang az, amit hallunk” – ezzel nem is járunk messze az igazságtól,
A hallás Készítette: Speth Evelin. A fül Fül: a hallás és az egyensúlyozás érzékszerve. 3 részre tagolódik 1.Külső fül 2.Közép fül 3.Belső fül.
Mechanikai rezgések és hullámok
Zenei skálák. Hullámok Hullámhossz (λ) Frekvencia (f) Terjedési sebesség (v) Amplitúdó (A)
Soundwave Painting Hanghullám művész
A hang.
Rezgőmozgás, lengőmozgás, hullámmozgás
Pitagorasz (Püthagorasz) (Kr. e. 570-kr.e 495 körül.)
Összefoglalás Hangok.
Multimédia.
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A Fibonacci-féle sorozat
HANG Multimédia tananyag Huszár István.
Hangtan.
Emisszió források 1/15. ML osztály részére 2017.
Corti-szerv. A halló- és egyensúlyozószerv fejlődése
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
A hang digitalizálása.
Hangtani alapfogalmak
A zenei akusztika alapelemei Hangsorok, hangszerek, együttesek
Előadás másolata:

A matematika a zenében

Általános zene A zene a mindennapi élet egyik főpillére, szórakozásunknak egy elengedhetetlen eleme. Szinte minden érzésünket kitudjuk fejezni vele (szomorúság, boldogság ..stb.) Nem is gondolnánk: a zene alapja a matematika

Általános zene Egy átlagos kottában azonnal észrevesszük az un. Ütemmutatót. (egy törtszám): 2 4 esetén egy ütemen belül 2 db negyed érték található. Minden zenei karakternek van egy értéke:

A hang A frekvencia mértékegysége a Hz, ami megadja, hogy hány rezgés történik egy mp alatt. A hangmagasság a frekvenciával logaritmikus összefüggésben áll. Hangok frekvencia szerinti csoportosítása: Elnevezés Infrahang Hallható hang Ultrahang Frekvencia < 16 Hz 16-20000 Hz > 20000 Hz

Hangok aránya Kísérletezés monochordon (egyhúrú hangszer) és konszonancia (zenei hangok harmonikus összecsengése) és a húrhosszak közötti összefüggéssel. Pythagoras megfogalmazta a húrhosszak arányát konszonancia alapján.(kovácsműhelyben jött rá a felfedezésre) 4 súlyt használt: 12, 9, 8, 6, Legnagyobb a legkisebbel egy oktávot adott 12/6 = 2/1 12/8= 3/2 -> kvint hangzás, 12/9 = 4/3 -> kvart,

Hangerősség A hangerő a hangrezgés amplitúdója. Értékét akusztikus decibelben mérik. A hangerősséget szintén egy logaritmus képletével számolható ki: A p a hang nyomása az emberi fül membránján. A p0 referenciaszint a nulla érzethez tartozó inger.

Hangköz A hangok között távolságokat különíthetünk el. Megkülönböztetünk egész és fél hangokat Kis - és nagy szekund Nevezetes hangközök: (a távolság félhang értékben értendő)

Temperált hangrendszer Definiáljuk a (T ; H) hangrendszert: Ezzel megtudtuk adni az Európában elterjedt temperált hangrendszert. Különös jelentősége van! Alaphangnak is szokás nevezni (A hang), a többi hangot ehhez viszonyítják. (hangvillának a frekvenciája).

Különböző „A” hangok Nem mindig 440 Hz volt az „A” hang. A barokk kialakulásakor 465 Hz volt többnyire az „A” hang. Franciaországban ebben az időben 415 Hz volt. A romantika korában 440 Hz volt. (Verdi „A”-> 432 Hz) A hang gyakran felment 450 Hz –re -> Ezt az énekesek már nem bírták 19. században ezzel a képlettel számolták ki az „A” hang magasságát: 435 + [(68-59)÷1000 × 435] = 438.915 435 sztendernek tekintett Hz. (68-59)/1000 –Fahrenheit-fok különbségén ezredrésze A bécsi „A” = 444 Hz 1953-ban Nemzetközi Szabványügyi Szervezet 440 Hz-t állapított meg.

Hangrezgések grafikus tanulmányozására kifejlesztett Fonautográf (1857)

Maróthi György – zeneszerző, matematikus (Bizonyítéka a két tudományág kapcsolódásának)

Készítette: Nádházi Márk Tóth Imre Források: https://www.cs.elte.hu/blobs/diplomamunkak/bsc_mattan/2010/kiss_gabriella.pdf https://www.cs.elte.hu/blobs/diplomamunkak/bsc_mattan/2012/kanizsai_rita.pdf https://www.cs.elte.hu/blobs/diplomamunkak/mattan/2010/lanczendorfer_orsolya.pdf http://ujvilagtudat.blogspot.hu/2013/08/440-hz-es-zene-osszeeskuves-hogy.html Készítette: Nádházi Márk Tóth Imre Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma és Diákotthona