Segítő munka a győri Kálóczy téri idősotthonban „Segítő diákok” 2017 Segítő munka a győri Kálóczy téri idősotthonban Készítette: Márki Józsefné
A Tevékenység 2016 őszén keresett meg a Magyar Vöröskereszt munkatársa azzal a kéréssel, hogy a „Vöröskereszt az Idősekért” című pályázat kapcsán öt diákunkkal vegyünk részt programjukban. Ezáltal tanulóink betekintést nyerhetnek az iskolánk közelében elhelyezkedő Kálóczy téri idősotthon életébe (szociális és egészségügyi terület), ott olyan tevékenységet végezhetnek, amely színesebbé, szebbé teheti az ott élők életét, diákjaink pedig megtapasztalhatják a segítségnyújtás élményét.
A Cél a fiatalok és az idősek egymás iránti toleranciájának növelése, a generációk közti különbségek csökkentése, a segítségnyújtás élményének kialakítása és gyakorlása, a karitatív tevékenység megtapasztalása. motiválja az önkéntességre tanulóinkat a jövőben is.
Problémaként jelentkezett Az, hogy a karitatív tevékenység hogyan hozható össze az általunk oktatott szakmákkal, elemzés alapján a szépészeti tevékenység mellett döntöttem. a kozmetikusoknál az egészségi állapotot, vérkeringést javító kézmasszázsra A fodrászoknál a vérkeringést frissítő, személyes higiéniét és közérzetet javító fejmasszázsra, hajápolásra esett a választás. kézműves foglalkozást is terveztem Mindhárom tevékenység célja az értő- és érdeklődő figyelem gyakorlása, az önbizalom, az önállóság, a gyakorlatiasság, az együttműködés, a kommunikáció, az empátia, a szociális érzékenység, kreativitás fejlesztése.
Problémaként jelentkezett Első feladatom a tanulók kiválasztása (önkéntesség és szakmaiasság elve), időpontok összehangolása, úgy hogy az idős- otthon napirendjét, életét se zavarjuk a választás a csütörtöki délutánokra esett (fontos volt az iskolai idő utániság, amikor a tanulók szabadok iskolai kötelezettségeik alól és másnapra se kelljen sokat készülniük)
Felkészítés legfontosabb eleme a tanulók motiválása személyes példamutatással (rejtett impulzus), melynek során igyekeztem meggyőzni diákjaimat a közösségi szolgálat fontosságáról, személyesen példát mutatva azzal, hogy magam is rendszeresen végzek önkéntes munkát. együttműködtem az osztályfőnökökkel és szaktanárokkal, akik a szakma rutinfogásainak minél gyorsabb elmélyítésében voltak a tanulók segítségére.
Felkészítés a fogadó szervezet, jelen esetben Idős Otthon bemutatása és a bemutatkozás, a szükséges eszközök, anyagok listájának összeállítása, kézműves foglalkozáshoz sablonok elkészítése. érzékenyítő tréning Megtartása a célzott csoport számára. Hogy könnyebben tudjanak kommunikálni és segítséget nyújtani az idős embereknek (akiknek a mentális és egészségi állapota eltérő) , legyen kellő toleranciájuk, türelmük.
Első látogatás
A tevékenységek bemutatása A tanulók a két hónapos projekt során összesen 25 óra közösségi szolgálatot teljesítettek. Aktív tevékenység zajlott, amely során kölcsönösen megismerhették egymást az intézmény lakói és a tevékenységben részvevő diákok. Főbb tevékenységek: 2016. 09. 15. Tanulók felkésztése 2 óra 2016. 09. 16. A munkafolyamatok megtervezése 2 óra 2016.09. 19. Eszköz-és anyagigény megtervezése és sablonkészítés 2 óra 2016. 09. 28. Intézménylátogatás, bemutatása 1 óra 2016.09. 29. Ismerkedés az idősotthon lakóival, bemutatkozás, strukturált beszélgetés 3 óra
bemutatkozás
A tevékenységek bemutatása 2016. 10. 06. Hajápolás 2 óra 2016. 10. 13. Kézápolás 2 óra 2016. 10. 20. Hajápolás, kézápolás 2 óra 2016. 10. 27. Kézműveskedés 2 óra mindezek közben folyamatos beszélgetés 2016. 11. 09. Közös tablókészítés a projektről 2 óra 2016. 11. 10.Tapasztalatok, reflexiók megbeszélése, élmények feldolgozása 2 óra 2016. 11. 11.Házi feladat: élménybeszámoló 1 óra 2016. 11. 14. Zárógondolatok megosztása, tablók bemutatása, záróünnepség, projekt értékelése, kölcsönös elköszönés 2 óra
Kézápolás
Kézmasszázs
hajápolás
hajszárítás
Közös kézműves foglalkozás
Feldolgozás, Reflexió Az IKSZ koordinátori teendőkre személyes belső indíttatásból jelentkeztem. Nagy lelkesedéssel vágtam bele a projektbe. Inspirált, hogy megmutathatom magam több szerepben: segítőként, partnerként, kísérőként. A program zárásaként a diákokkal, a Vöröskereszt képviselőjével, a fogadószervezet mentálhigiéniés vezetőjével az általam elkészült képekből közösen tablókat készítettünk, miközben megbeszéltük közös élményeinket. A később papírra vetett beszámolókat a záró rendezvényen megosztottuk a projektben résztvevőkkel.
Tablók készítése
Elért hatás Az idősotthonban végzett közösségi szolgálat eredményességét igazolják a tanulók élménybeszámolói , a fogadószervezet, a Magyar Vöröskereszt és az idősotthon lakói részéről történt pozitív visszajelzések. A kölcsönösség és az együttműködés elve érvényesült, a segítők és a segítettek kölcsönösen bevonódtak a programba. A tanulók egyrészt nyitottak, elfogadóak voltak az idős emberekkel, másrészt valós élethelyzetben szerezhettek tapasztalatot.
Záró gondolatok
Diákok visszajelzései „Az utolsó találkozáskor már nem féltem, boldogan léptem be oda. Az idősek körében végzett tevékenység többet adott 25 óra szolgálatnál, mert a velük való találkozás és munka megtanított a türelemre, az elfogadásra, a megértésre, mások tiszteletére úgy, hogy élményt kaphattam és adhattam.” „A legnagyobb élményem az volt, amikor Erzsi néni a hajmosás közben régi idők történeteiből mesélt, valamint, amikor az idősek arcára mosolyt csaltunk. Bármikor visszamennék! ”
Záró rendezvény
Idősek visszajelzései „Minden alkalommal úgy megszépítettek, hogy igazi hölgynek érzem magam !” „Minden nap új lehetőség, lám ma is volt értelme felkelni !” „Kedveseim, velünk ilyen kedvesen és önzetlenül az utóbbi 15 évben fiatalok még nem bántak !” A kitűzött cél a fiatalok és az idősek egymás iránti toleranciájának növelése, a generációk közti különbségek csökkentése, a segítségnyújtás élményének kialakítása és gyakorlása, a karitatív tevékenység megtapasztalása megvalósult, már a projekt végeztével láthattuk, hogy az elvégzett feladat a jövőben is motiválja az önkéntességre a tanulóinkat. Projekten kívül tavasszal az öregdiákok vezetésével új évfolyamokkal folytatjuk a tevékenységet az Idősek Otthonában.