A digitális kompetencia fejlesztése
A digitális (IKT-IST) kompetencia fejlesztése Nemzeti Alaptanterv 2007 A digitális kompetencia (mint kulcskompetencia) felöleli az információs társadalom technológiáinak magabiztos és kritikus használatát a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén. A tanulás tanítása: könyvtár; informatika; iskolai és önálló ismeretszerzés-tanulás eTanulás (eLearning) alapú szolgáltatásokkal-digitális taneszközökkel; Egységes alapokra épülő differenciálás: pedagógiai infrastruktúra hagyományos- digitális eszköztára és ehhez illeszkedő módszertani fejlesztés Informatika műveltségi terület és tantárgy
KOMPLEX E-TANULÁS RENDSZER FEJLESZTÉSE AZ NFT-BEN DIGITÁLIS TANESZKÖZ FEJLESZTÉS AZ NFT-BEN KOMPLEX E-TANULÁS RENDSZER FEJLESZTÉSE AZ NFT-BEN TANULÁS MENEDZSMENT RENDSZER TARTALOM MENEDZSMENT RENDSZER Felhasználók OKTATÁSI PORTÁLOK, ADATBÁZISOK, „JÓ GYAKORLATOK”
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK 9 800 foglalkozásnyi új tananyagtartalom 3 000 db szimuláció (animáció) 600 db tevékenység 2 db (interaktív) szoftver 2 db teljes adaptált interaktív tananyag 10 000 db fénykép 510 db mozgókép 4 600 db az új SDT követelményeinek megfelelő átdolgozott foglalkozás Elérhetővé vált digitális formában a História folyóirat 20 évfolyama, 5 db szakkönyv, az Imagine LOGO szoftver
SDT alportál www.sulinet.hu
Sulinet Digitális Tudásbázis Több mint 1 millió tananyagelem Előadás támogatása webes lejátszó és lapszerkezet mentési lehetőség előadásszerkesztő offline használat publikus privát terület Tanórai munkaformák támogatása kutatási feladat (egyéni, páros stb.) kísérletek támogatása Kollaboratív feladatok (fórum, chat) Fogalmak fogalomjelölések fogalmi térképek fogalomkereső http://sdt.sulinet.hu
Szakmai elismerések az SDT-nek Comenius EduMedia 2007 Pecsét és Érem: Az 1995-ben alapított díj mára az egyik legnagyobb elismerést jelenti az európai eLearning termékek piacán. A Comenius kitüntetést a GPI (Gesellschaft für Pedagogik und Information e.V.) hozta létre, a 40 éve multimédiával, képzési technológiával, médiadidaktikával és eLearning-el foglalkozó tudományos szervezet. eFestival 2007 eLearning innovációs különdíj: a legrangosabb hazai eLearning díj, melyet az SDT a keretrendszer innovációs értéke és a digitális tartalom alapján kapott meg
SDT – Interaktív emberi test Speciális tallózó, melyhez animációk és SDT foglalkozások érhetők el Az emberi test forgatható, zoom-olható. http://sdt.sulinet.hu
Sunflower szimulációk Biológia Kémia Fizika Interaktív táblán jól használható, Flash-alapú animációk Mindegyikhez tartoznak példák, és feladatok két szinten A Sulinet portálon több Sunflower témához módszertani leírás is elérhető http://sdt.sulinet.hu/sunflower/SMS/start.htm
http://realika.educatio.hu Tanulói és tanári változat 251 leckényi digitális tananyag: matematika fizika biológia kémia http://realika.educatio.hu
Sulinet Digitális Mozgóképtár A digitális tananyag a természettudományok (fizika, kémia, biológia) egyes témaköreit dolgozza fel 98 foglalkozás és 34 tevékenység keretében. A mozgóképek feldolgozásához, értelmezéséhez minden esetben megfigyelési, feldolgozási szempontok, kérdések, feladatok is kapcsolódnak, hiszen a tananyag egyik nyilvánvaló célja a számítógéppel támogatott tanulás, a médiahasználat fejlesztése. http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kidi/0/32293/1 http://sdt.sulinet.hu
Sulinet Digitális Tudásbázis Digitalizált tartalom Technikai metaadatok Módszertani metaadatok Gráf, bejárási útvonal Foglalko-zásvázlat Tananyag-vázlat Tanári, tanulói utasítások Fogalmak, fogalom-térképek A digitális tananyag rugalmas felhasználása a képességfejlesztésnek vagy a pedagógiai céloknak megfelelően A foglalkozások mellett elérhetők módszertani- és tanulási információk Fogalomtárak és fogalomtérképek a tananyaghoz Tananyagvázlatok – illeszkedés a tanmenetekhez és segítség a pedagógusnak Különböző oktatási, pedagógiai helyzet, igény, környezet támogatása A digitális tananyagszerkesztés támogatása, testre szabott IKT-alapú anyagok készítése Az SDT nem pusztán digitális tananyagtár. A tananyagokhoz különböző módszertani, technikai metaadatok kapcsolódnak. A különböző pedagógiai objektumok (fogalomgráf, bejárási útvonal, tanári és tanulói utasítások) pedig a feldolgozás során nyújt segítséget. A tanárok számára nyújtott szolgáltatások megfelelően rugalmas eszközrendszert adnak a pedagógusok kezébe annak érdekében, hogy az SDT tananyagjait akár változtatás nélkül, de adott esetben átdolgozás (akár tartalmi akár szervezési szempontból történő módosítás) után használják fel az oktatási folyamatban. A diákok az SDT tananyagokat akár önálló is feldolgozhatják.
IKT programcsomag SDT IKT dokumentumok http://ikt.sulinet.hu Javasolt tanmenet + SDT tevékenységek SDT IKT dokumentumok http://ikt.sulinet.hu egyéb dig. tart. Saját tanmenet
Technológia A hagyományos eszközök mellett projektor, interaktív tábla szavazórendszerek mobil eszközök (mLearning) dokumentumkamera mikroszkóp számítógépre kapcsolt kísérleti eszközök SNI eszközök
Interaktív táblán jól használható, Flash-alapú animációk Mindegyikhez tartoznak példák, és feladatok két szinten A Sulinet portálon több Sunflower témához módszertani leírás is elérhető http://ikt.sulinet.hu/ 15