Az élelmiszertermékek azonosságának megőrzése, élelmiszerhamisítások előfordulása Bors Edina Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Igaz vagy hamis? Évről évre nagyobb mértékben kerülnek előtérbe a csalással, hamisítással előállított élelmiszerekkel, az emberi fogyasztásra alkalmatlan vagy az egészségre veszélyes termékek illegális forgalmazásával kapcsolatos ügyek. Sok esetben az élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések – az élelmiszerlánc-bűnözés – főként a határokon átnyúló jogsértések mögött egyre gyakrabban a drogüzletből a kisebb kockázat miatt az élelmiszeriparra átirányult szervezett bűnözés áll. A hamisításos esetek nagyobb részében a fogyasztók egészség-károsodásával nem kell számolni, de mindig vizsgálni kell, hogy szándékosan akarták-e megtéveszteni a fogyasztókat. A csalók a hamis áruk kereskedelmétől legkisebb kockázat mellett a legnagyobb profitot remélik.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény I. 14/A. § (1) A hamisított termék előállítása és forgalomba hozatala tilos. (2) Hamisított terméknek minősül az a termék, a) amelynek minőségmegőrzési, fogyaszthatósági, illetve felhasználhatósági idejét jogellenesen meghosszabbították, b) amelyet nem megengedett összetevő felhasználásával állítottak elő, c) amelynek átcímkézése vagy átcsomagolása jogsértő módon történt, d) amelyet emberi fogyasztásra nem alkalmas anyagokból vagy termékekből állítottak elő emberi fogyasztás céljára, e) amelynek emberi fogyasztásra való alkalmatlanságát elfedik, f) amelynek rendeltetésszerű használatát elfedik, g) amelyet lényeges külső tulajdonságának jogellenes megváltoztatásával állítottak elő, h) amelyet az előállításra kizárólagosan jogosult hozzájárulása nélkül állítottak elő, vagy i) amelyet lényeges tulajdonságára vonatkozó félrevezető megjelöléssel hoztak forgalomba gazdasági előny vagy haszonszerzés céljából. Törvényi vélelem: a gazdasági előnyre vagy haszonszerzésre irányuló célzat.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény II. Éltv. 14/A. § (4) Tilos olyan.. élelmiszer előállítása, illetve forgalomba hozatala, amelyet a rá vonatkozó előírásokban, engedélyekben vagy a gyártmánylapban meghatározott minőségi előírásoknak nem megfelelően állítottak elő, b) élelmiszer előállítása, illetve forgalomba hozatala, amelyet részben vagy egészben lejárt minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági idejű anyagokból állítottak elő, c) termék előállítása, illetve forgalomba hozatala, amelyet az adott tevékenység vonatkozásában nem engedélyezett, illetve nem nyilvántartott módon állítottak elő, illetve hoztak forgalomba.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény III. Éltv. 14. §-a meghatározza a felelős személyét. Az élelmiszer biztonságosságáért és minőségéért az élelmiszer előállítója, nem hazai előállítású élelmiszer esetében pedig az első magyarországi forgalomba hozó - a fogyaszthatósági, illetve a minőségmegőrzési időtartam lejártáig - felelős. A jelölésért az élelmiszer előállítója, illetve valamennyi forgalmazója felelős. Hamisított termék forgalomba hozataláért az előállító, nem hazai előállítású termék esetében az első magyarországi forgalomba hozó felelős.
Mit tesz a Hatóság?
Információk összegyűjtése Célellenőrzés Közérdekű bejelentés Elektronikus kereskedelmi csatornák figyelése Monitorng mintavételi program A NÉBIH a megfelelő minőségű és biztonságos élelmiszerrel való ellátás érdekében meghatározó feladatának tekinti a felelősségi körében előforduló illegális tevékenységek egyre hatékonyabb visszaszorítását.
Hamisítás panel létrehozásának célja: központi végrehajtás termékek priorizálása a hamisított termékek kiszűrésére irányuló vizsgálatok monitoring rendszerben történő elkülönítése célzottan a hamisítással összefüggő tevékenységek felderítése a hamisítás kiszűrésére irányuló mintavételezési programok előkészítése adatszolgáltatás (Bizottság, FVO-HFA)
564 vizsgálati minta TERMÉKCSOPORTOK Kávé, tea Extraszűz olívaolaj Húsok, húsipari termékek Halak Tejtermékek „Mentes” élelmiszerek Édesipari termékek 564 vizsgálati minta Természetes juhbélből kecske DNS kimutatása Csirkemell sonkában sertés DNS
mintavétel A termék ára, a hamis termékek általában feltűnően olcsóbbak, mint az eredeti márkajelzéssel ellátott termékek. Elmosódott, hiányos azonosítók (tételszám, lejárati idő) A kivitelezés látható minőségi problémái (pl. elmosódott feliratok, az ismerttől eltérő színárnyalatok használata, helyesírási hibák, címkék, doboz, csomagolás, eltérő anyag használata, inverz színek használata) segítenek annak eldöntésében, hogy valóban az eredeti termékkel vagy csak annak silány, illetve olykor „nem is olyan rossz” utánzatával van dolgunk. A gyűjtőcsomagoláson feltűntetik a logót, védjegyet, azonban a terméken magán már nem, vagy ha a terméket úgy árusítják, hogy hiányzik az eredeti csomagolása. 10
Megjelenésében hasonló.. Az előállításra kizárólagosan jogosult hozzájárulása nélkül állítottak elő 11
12
Példák a lejárati idő eltávolítására 13
14
15
Mi történik utána…adatbekérés Tájékoztatom, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal központi monitoring mintavétel keretében az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (továbbiakban: Éltv.) 35. § (3) bekezdése c) pontja és a 44. § (1) bekezdése alapján **********-én hatósági mintavételt végzett a ***************szám alatti kereskedelmi egységében, a XY Kft. által előállított Marha Vékonykolbász (kiszerelés: 0,020 kg) megnevezésű, 2018.02.03 minőség-megőrzési idejű termékből. A mintavételről a 0007 számú mintavételi jegyzőkönyv (1. számú kiegészítőlap 1. minta) készült. A termék vizsgálata során megállapítást nyert, hogy a marhahúsként jelölt tételből juh és sertés faj volt azonosítható. Hivatkozással az Éltv. 16. § szerinti élelmiszervállalkozói kötelezettségekre kérem, hogy a létesítmény működési engedélyét, a vizsgált tétel nyomonkövetési dokumentumait (különös tekintettel az előállított, a készleten levő, és a kiszállított mennyiségekre), a termék gyártmánylapját és a tételhez kapcsolható gyártási naplót szíveskedjen megküldeni hatóságunk részére ******* napjáig kizárólag elektronikus úton a borse@nebih.gov.hu és az etbi@nebih.gov.hu címekre Tájékoztatom továbbá, hogy a vizsgált tétel ellenmintáját a mintavétel helyén a *************szám alatti kereskedelmi egységben elkülönítve tároltan őrzik, így az átvehető.
Mi történik utána… Adatok áttekintése – dokumentáció ellenőrzés Helyszíni ellenőrzés, ismételt mintavétel Probléma súlyával arányban levő szankció
AAC FF Hamisítással összefüggő ügyek kezelését biztosító hálózat Cél: az AAC támogatása a hamisítással összefüggő esetekben, tagállami együttműködés egy rapid rendszerben AAC FF – Hamisításos rendszer Az EU tagországokban működő, az élelmiszerekre és a takarmányokra vonatkozó gyorsvészjelző rendszer (RASFF) mellett megkezdte működését egy, az élelmiszerhamisítással összefüggő esetek kezelésével foglalkozó nemzetközi információs hálózat (FF), melynek hazai működtetését nemzeti kapcsolattartó pontként a NÉBIH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság és a Kiemelt Ügyek Igazgatósága látja el. (IT rendszerét AAC FF-nek hívják, a bizottsági munkacsoport az FFN (Food Fraud Network) A rendszerben a határon átnyúló tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felderítését célzó: hamisított kereskedelmi okmányokkal, bizonyítványokkal, jelölési nem megfelelőségekkel, tiltott összetevők használatával és tiltott módon történő előállítással, helyettesítéssel összefüggő jogsértések kapnak helyet. A legfőbb különbség a RASFF és az FFN között az, hogy a RASFF-al szemben az FF olyan ügyekkel foglalkozik, amik egészségügyi kockázattal nem járnak és kimerítik az élelmiszerhamisítás definícióját (vagyis szándékos és profitszerzési célzatú ügyek).
AAC AA rendszer Igazgatási segítségnyújtás és Együttműködési Rendszer AAC – „nemzetközi jogsegély” rendszere AAC (AAC system- Administrative Assistance and Cooperation system) igazgatási segítség és együttműködés rendszer jogszabályi háttere a 882/2004/EK rendelet 34-40. cikke alapján szabályozott és az (EU) 2015/1918 számú végrehajtási határozata alapján a takarmány- és élelmiszerjog, valamint az állat-egészségügyi és az állatok kíméletére vonatkozó szabályok követelményeinek történő megfelelés ellenőrzésének biztosítása érdekében a határokon átnyúló ügyek hatékony kezelését szolgálja, továbbá hozzájárul a hatósági eljárások előkészítéséhez kapcsolódó információcseréhez. A rendszer hazai működtetését összekötő szervként Hivatalunk, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH), mint országos hatáskörrel rendelkező élelmiszerlánc felügyeleti szerv látja el. Az igazgatási segítségnyújtási és együttműködési eljárásokat érintő releváns információk közvetítése felülvizsgálatot követően zárt célú rendszerben a NÉBIH kapcsolattartásra kijelölt kollégáin keresztül történik az Európai Bizottság felé. Végrehajtási rendelet: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D1918&rid=1
Megyei Kormányhivatalok Információ áramlás NÉBIH ÉTBI - KÜI Megyei Kormányhivatalok Élelmiszerhamisítással kapcsolatos információs hálózat, amely a határon átnyúló élelmiszerhamisítással kapcsolatos ügyek információcseréjét biztosítja
AAC rendszer 2016 magyar szemmel Jelentések Igazgatási segítségnyújtás és Együttműködési Rendszer Jelentések https://ec.europa.eu/food/safety/food-fraud/reports_en 2016 magyar szemmel 2016-ban Magyarországot 6 AAC AA és 10 AAC FF bejelentés érintette, melyből 3 esetben hazánk volt a bejelentő tagállam. A kifogásolás oka 4 esetben nem engedélyezett összetevő, 4 esetben jelölési hiba, 3 esetben határérték feletti mennyiségű összetevő és 5 esetben illegális előállítás.
Mézes kérdés – NÉBIH mézprojekt A program célja eredettérkép fejlesztés mintavételi programok a felmérések eredményeként feltárt hamisítási arány jelentősen csökkenjen nem csupán egy működő rendszer felállítása, hanem látható eredmény elérése a mézhamisítás elleni küzdelemben laboratóriumi módszerek fejlesztése A NÉBIH által indított mézhamisítás projekt keretén belül keressük azokat a lehetőségeket, amelyek egyértelmű eredményt adnak a hamisítás kiküszöbölésére. 22
Nyilvánosság kampányok kiadványok média-megjelenések jogsértések nyilvánosságra hozatala Az élelmiszerláncban elkövetett, jogerősen megállapított jogsértések a Földművelésügyi Minisztérium honlapján megjelennek. A jogsértések listája interneten elérhető a http://elelmiszerlanc.kormany.hu/jogsertesek oldalon.
Köszönöm a figyelmet!