ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, 2016. március 1.
Az előző óra témája A fenntartható fejlődés közlekedéssel kapcsolatba hozható szempontjai közül az előadás kiragadta a közlekedés hálózati szintű összefüggéseit. A fenntarthatóság térbeli dimenziójára koncentrálva aláhúztuk a térbeli önvédelem fontosságát a kívülről érkező gyors változások hatásának a tompításában. Belső hálózatok, belső struktúra, térségi felszívóképesség javítása - ezeket tekintjük a térbeli fenntarthatóság kulcsfogalmainak. A közlekedési hálózatoknak igen fontos szerep jut a belső struktúra megőrzésében: a fizikai hálózatok memóriaként megőrzik a kialakult belső (gazdasági, társadalmi) kapcsolatok szerkezetét és hosszú időre konzerválják a kapcsolati viszonyokat.. Egy hosszú távra szóló új kapcsolati szint kiépülésének vagyunk a tanúi napjainkban. A jelenleg épített autópálya-folyosók ugyanakkor semmiben nem felelnek meg a fenntarthatóság hálózati követelményeinek: prioritásukkal a tervezők semmibe veszik a többrétegű és többfunkciós rendszer többi elemét, és önmagukban is hibás struktúrában készülnek.
Andrássy út – hová vezet ? Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája A városligeti felőli vége A belváros felőli vége Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása Andrássy út – a közlekedés útban van? Előadás az "Andrássy út és vidéke - világörökség a Terézvárosban" sorozatban 2002. április 11-én. A vitaesteket a Védegylet, a Magyar Nők Szövetsége és a Humanista Mozgalom szervezte. 2001. április 19. 19 p. http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf02/ANDRASSY-UTBAN-VAN_020411.pdf
Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.
Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.
Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.
Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.
Az Andrássy út „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról)
Az építészet változó viszonya a meglévőhöz http://www.alfanet.it/welcomeitaly/roma/itinerari/tivoliing/tivoli2ing Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült 118-133 között :
Kitérő a kertek felé Egyiptomi templomkert i.e. 2000. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Udvarház i.e. 100. Egyiptomi templomkert i.e. 2000. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Római villa i.sz. 100. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Kolostorkert 1100. Római villa i.sz. 100. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Korai reneszánsz kert 1450. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Kifejlett reneszánsz kert 1540. Korai reneszánsz kert 1450. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Korai barokk kert 1600. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Róma XV. század. 1450 körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Forrás: <http://www.legolas.org/castle/city/ Rome-15th_Century.jpg>
Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.
Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso
Kitérő a kertek felé Kifejlett barokk kert 1650. Korai barokk kert 1600. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Tájképi kert 1794. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
Kitérő a kertek felé Posztmodern kert 1972. Tájképi kert 1794. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner
XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója. Forrás: http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/versailles_1866.jpg A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866. XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.
Párizs 1741 Forrás :<http://www.legolas.org/castle/ cities.html>
Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból
Az eredeti: Párizs Champs Elysées
Az eredeti: Párizs Champs Elysées
Egy követő: Berlin, Unten den Linden
Egy követő: Berlin, Unten den Linden
És egy kései követő:
És egy kései követő:
És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii
És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii
Pest-Buda 1848 márciusában
Az Andrássy út és a Belváros
A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán
Andrássy út: A földalatti és megállója
Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)
Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)
A Kacsoh Pongrác úti csomópont
A Kacsoh Pongrác úti csomópont
A Kacsoh Pongrác úti csomópont
Andrássy úti kerékpársáv kb. 2012 előtt
Andrássy úti kerékpársáv 2013 óta
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége… Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége…
Az Andrássy út másik vége…
És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom
És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)
A tanulságok összefoglalása Nem ezek a javaslatok voltak a fő tanulságok! A megfogalmazott javaslat lehet hibás, esetleg nem vett figyelembe elegendő körülményt. Fontosabb összefoglalnivaló az elemzés egésze: az Andrássy út kialakítása, mint egy jellegzetes városépítési gesztus szemügyre vétele; ennek a gesztusnak a korábbi megjelenései, mondanivalójának korhoz kötöttsége vagy érvényessége Mit akarunk megőrizni a múltból? Egy reprezentatív útvonal reprezentativitását, vagy a városi szerepét, esetleg a forgalmi kapacitásait? Esetleg csak az épületeket, sőt azoknak is csak a homlokzati megjelenését? A környező városrésszel való kapcsolatot? A lakókat, az üzleteket, az intézményeket? Mindent?
ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, 2016. március 1.