ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Advertisements

ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.
„Rejtett kincseink”.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN
Világörökség 2012 A Várnegyed bemutatása. Az örökség olyan érték, amelyet a gyermekek a szüleiktől kapnak, s megőrzik azt saját gyermekeiknek.
A gazdaság változásai Globalizáció
Ellátási formák. Jelenlegi helyzet
Az urbanizáció és városaink
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai Uniós.
Miért éppen… Dunaújváros Dr. Kálmán András Dunaújváros MJV polgármestere országgyűlési képviselő Budapest,
Városok és a vizek.
Az évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az urbanizáció és városaink
Válság és/vagy kibontakozás? Forman Balázs Budapesti Corvinus Egyetem
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Közép-Magyarország turisztikai régió vonzerői
Budapest.
Budapest turisztikai marketingje
Kovácsné Balla Györgyi ajánlata
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Társadalmi szervezetek elhelyezése
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Magyarország fő közúti, vasúti, vízi, légi szállítási vonalai
Andrássy út Hősök tere Vajdahunyad vára
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
történelmi integrációi
BUDAPEST Készítette: Bugyinszki Fruzsi. A közel egy hónapig tartó vásár évente több mint fél millió látogatót vonz Magyarország és Európa minden tájáról.
Készítette: Bujdosó Villő
május 13 Hazai kutatói hálózati eredmények és tervek Tétényi István NIIF MT MITE 2003.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
Országos Mentőszolgálat A TETRA rádió szerepe az OMSZ új mentés irányító rendszerében 7. Professzionális Mobiltávközlési Nap „Fókuszban a növekedés” 2014.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
ÖRÖKSÉGGAZDÁLKODÁS ÉS ÉRTÉKTEREMTÉS VESZPRÉMBEN. AZ 1000 ÉVES VESZPRÉM „A KIRÁLYNÉK VÁROSA” –A történelmi múlt fontossága Két pólusú városi struktúra.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet KONFERENCIA A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT A SZAKMAI PÁRBESZÉD.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Magyarország névanyag
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
március 30. A múlt köde március 30. Hol tartottunk akkor? Tétényi István MTA SzTAKI “Mélységes mély a múltnak kútja.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Tegyük sikeressé Magyarországot! Célok és prioritások az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepcióból Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv Szaló Péter elnök NEMZETI FEJLESZTÉSI HIVATAL Október 11.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.
Az európai uniós fejlesztések szerepe a V4 országok közlekedési hálózatának vonatkozásában Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
XII. Küldöttgyűlés Budapest május 13..
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
Holnemvolt Budapest.
Dunaújváros: új utakon
SUMP - kérdés Magyarországon
Készítette: Koleszár Gábor
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, 2016. március 1.

Az előző óra témája A fenntartható fejlődés közlekedéssel kapcsolatba hozható szempontjai közül az előadás kiragadta a közlekedés hálózati szintű összefüggéseit. A fenntarthatóság térbeli dimenziójára koncentrálva aláhúztuk a térbeli önvédelem fontosságát a kívülről érkező gyors változások hatásának a tompításában. Belső hálózatok, belső struktúra, térségi felszívóképesség javítása - ezeket tekintjük a térbeli fenntarthatóság kulcsfogalmainak. A közlekedési hálózatoknak igen fontos szerep jut a belső struktúra megőrzésében: a fizikai hálózatok memóriaként megőrzik a kialakult belső (gazdasági, társadalmi) kapcsolatok szerkezetét és hosszú időre konzerválják a kapcsolati viszonyokat.. Egy hosszú távra szóló új kapcsolati szint kiépülésének vagyunk a tanúi napjainkban. A jelenleg épített autópálya-folyosók ugyanakkor semmiben nem felelnek meg a fenntarthatóság hálózati követelményeinek: prioritásukkal a tervezők semmibe veszik a többrétegű és többfunkciós rendszer többi elemét, és önmagukban is hibás struktúrában készülnek.

Andrássy út – hová vezet ? Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája A városligeti felőli vége A belváros felőli vége Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása Andrássy út – a közlekedés útban van? Előadás az "Andrássy út és vidéke - világörökség a Terézvárosban" sorozatban 2002. április 11-én. A vitaesteket a Védegylet, a Magyar Nők Szövetsége és a Humanista Mozgalom szervezte. 2001. április 19. 19 p. http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf02/ANDRASSY-UTBAN-VAN_020411.pdf

Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

Az Andrássy út „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról)

Az építészet változó viszonya a meglévőhöz http://www.alfanet.it/welcomeitaly/roma/itinerari/tivoliing/tivoli2ing Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült 118-133 között :

Kitérő a kertek felé Egyiptomi templomkert i.e. 2000. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Udvarház i.e. 100. Egyiptomi templomkert i.e. 2000. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Római villa i.sz. 100. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Kolostorkert 1100. Római villa i.sz. 100. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Korai reneszánsz kert 1450. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Kifejlett reneszánsz kert 1540. Korai reneszánsz kert 1450. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Korai barokk kert 1600. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Róma XV. század. 1450 körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Forrás: <http://www.legolas.org/castle/city/ Rome-15th_Century.jpg>

Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso

Kitérő a kertek felé Kifejlett barokk kert 1650. Korai barokk kert 1600. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Tájképi kert 1794. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Posztmodern kert 1972. Tájképi kert 1794. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója. Forrás: http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/versailles_1866.jpg A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866. XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

Párizs 1741 Forrás :<http://www.legolas.org/castle/ cities.html>

Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

Az eredeti: Párizs Champs Elysées

Az eredeti: Párizs Champs Elysées

Egy követő: Berlin, Unten den Linden

Egy követő: Berlin, Unten den Linden

És egy kései követő:

És egy kései követő:

És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

Pest-Buda 1848 márciusában

Az Andrássy út és a Belváros

A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

Andrássy út: A földalatti és megállója

Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

Andrássy úti kerékpársáv kb. 2012 előtt

Andrássy úti kerékpársáv 2013 óta

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége… Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

A tanulságok összefoglalása Nem ezek a javaslatok voltak a fő tanulságok! A megfogalmazott javaslat lehet hibás, esetleg nem vett figyelembe elegendő körülményt. Fontosabb összefoglalnivaló az elemzés egésze: az Andrássy út kialakítása, mint egy jellegzetes városépítési gesztus szemügyre vétele; ennek a gesztusnak a korábbi megjelenései, mondanivalójának korhoz kötöttsége vagy érvényessége Mit akarunk megőrizni a múltból? Egy reprezentatív útvonal reprezentativitását, vagy a városi szerepét, esetleg a forgalmi kapacitásait? Esetleg csak az épületeket, sőt azoknak is csak a homlokzati megjelenését? A környező városrésszel való kapcsolatot? A lakókat, az üzleteket, az intézményeket? Mindent?

ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, 2016. március 1.