Palencsárné Kasza Marianna felnőttképzési szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
Farkas Erika, felnőttképzési szakértő
Az üzletek operatív működtetése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Palencsárné Kasza Marianna felnőttképzési szakértő Szakmai Programkövetelmények tartalma és tanulási eredményei SZABKAM 2017.11.20. Palencsárné Kasza Marianna felnőttképzési szakértő

Előadásom felépítése Tanulási eredmények és deskriptoraik azonosítása Munkaerő-piai elvárások (Jó példák, hibák azonosítása) MKKR szintek OKJ képzések modultartalma és tanulási eredmények KKK (Képzési Kimeneti Követelmények) és a tanulási eredmények Bementi feltételek – tartalom - óraszám

Mi a tanulási eredmény? Tudás, készségek és kompetencia szempontjából meghatározott megállapítások arra vonatkozóan, hogy a tanuló egy tanulási folyamat befejezésekor mit tud, ért és képes elvégezni. Az Európai Parlament és Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanulás Európai Képesítési Keretrendszerének létrehozásáról (2008. április 23.) Független attól, hogy hol, hogyan, mikor szerezte meg ezeket a kompetenciákat.

Tanulási eredmény megfogalmazása Fitness-wellness instruktor Aktív igéket használunk (oktat) Meghatározzuk azt a témakört, amire a tanulási eredmény vonatkozik (változatos mozgásformákat) Meghatározzuk a tanulási eredmény kontextusát, összefüggéseit (csoportosan, illetve egyéni foglalkozások szintjén) Meghatározzuk az elérendő szintet (a lakosság fittségi állapotának megfelelően) A lakosság fittségi állapotának megfelelően változatos mozgásformákat oktat csoportosan, illetve egyéni foglalkozások szintjén.

Tanulási eredmények deszkriptorai Elméleti vagy tárgyi tudás Szerveződési formái: műveltség; szakértelem. Az elméleti vagy tárgyi tudás, szerveződési formái a műveltség és szakértelem. A tudás összetartozó elemei, fogalmai összetett egységekbe, sémákba szerveződnek, amelyek bonyolultsága az egymást követő szinteken különbözik. Az absztrakt fogalmak ismeretének bősége, kiterjedése szintenként jelentősen eltér. a tudás mélysége, szervezettsége, kiterjedtsége,

Tanulási eredmények deszkriptorai Cselekvésekben megnyilvánuló motoros és kognitív készségekből áll kézügyesség; módszerek, anyagok, eszközök és műszerek használata; logikai, intuitív és kreatív gondolkodás használata.

Tanulási eredmények deszkriptorai Szakmaspecifikus Értékelő viszonyulást jelent valamilyen konkrét vagy elvont dologhoz; tanulásra, munkára, vagy saját cselekvésre vonatkoznak; kapcsolatokra, együttműködésre irányulnak; érzelmi, gondolati és viselkedésbeli összetevőkből állhatnak.

Tanulási eredmények deszkriptorai Szakmaspecifikus A személy az adott tevékenységet milyen fokú önállósággal és milyen mértékű felelősségvállalással tudja végrehajtani.

Krupié –Jó példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Ismeri a kaszinóba járó vendégek megszólításának és üdvözlésének udvarias, rugalmas formáit Képes könnyedén és rugalmasan kapcsolatot teremteni a kaszinó vendégeivel   Elfogadóan áll hozzá és alkalmazkodik a vendégek stílusához és gondolkodásához, továbbá a kaszinó „házszabályaihoz” Hatáskörén belül – a kaszinó szabályaival összhangban – meghozza a gyors és felelősségteljes döntéseket Tisztában van a kaszinóban használatos kommunikációs szabályokkal Képes a kaszinó vendégei számára megfelelő módon és tartalommal gyorsan és udvariasan tájékoztatást nyújtani

TUDÁS Az ismereteket specifikáljuk azok mélysége (mennyi és milyen mélységű ismerettel kell rendelkezni) és kiterjedése (milyen széles területen kell az adott tudással rendelkezni) szerint! Jó példa Rossz példa Ismeri a száraztésztagyártásra vonatkozó környezetvédelmi előírásokat, az előírások betartásának módjait saját munkatevékenységében. Ismeri a környezetvédelmi-, és tűzvédelmi előírásokat és szabályokat. (száraztésztagyártó)

Jó példák Tudás: Alkalmazói szinten ismeri a biztonságtechnikában használatos mérési eljárásokat, azok eszközeit, műszereit, mérőberendezéseit. (biztonságtechnikai mérnöki alapképzési szak) Képesség: Megszervezi a növénytermesztési munkák lebonyolítását a vetés-előkészítéstől a betakarításig, illetve az értékesítésig. (mezőgazdasági technikus)

Képesség Úgy fogalmazzuk meg, hogy meghatározza az adott témakört, kifejezze, hogy mire vonatkozik a cselekvés Jó példa Rossz példa Szemöldököt tetovál különböző eljárásokkal, figyelembe véve a felhasznált anyagok tulajdonságait, alkalmazásuk különböző lehetőségeit. Tudja használni a szemöldök tetoválás eljárásainak, technológiáinak és a felhasznált anyagok tulajdonságainak alkalmazási lehetőségeit. (sminktetováló)

Attitűd Úgy fogalmazzuk meg, hogy kapcsolódjon az adott szakmaterülethez. A jellemvonás meghatározása nem megfelelő. Jó példa Rossz példa Nyitott az áruszállítás területén megjelenő új info - kommunikációs eszközök megismerésére, használatuk elsajátítására. Nyitott új technikai eszközök megismerésére, elsajátítására. (kisáruszállító)

Precízen és önállóan dolgozik. (sminktetováló) Autonómia és felelősségvállalás A döntéshez szükséges információk beszerzése, az alternatívák közötti választás és a döntés következményeinek belátása és az azért történő felelősségvállalás nem a képesség, hanem az autonómia kategóriába tartozik.. Jó példa Rossz példa Önállóan kiválasztja a szájtetováláshoz szükséges megfelelő mennyiségű és minőségű anyagokat, segédanyagokat, eszközöket, segédeszközöket. Precízen és önállóan dolgozik. (sminktetováló)

Tudás-képesség közötti összefüggés - fontos Tudás állítás 1. Képesség állítás 1. Tudás állítás 2. Képesség állítás 2. Tudás állítás 3.

Tudás-képesség közötti összefüggés – fontos kisáruszállító Ismeri az áru továbbításához szükséges dokumentumokat (fuvarlevél, szállítólevél, átvételi elismervény, rakományjegyzék, számla, bizonylat) Szakszerűen vezeti az áru továbbításával kapcsolatos dokumentációt.

Tudás-képesség közötti összefüggés – fontos Résztvevőközpontú- felnőttoktató „Ismeri a képzési tartalomfejlesztés alapfogalmait: cél, követelmény, tartalom, módszer, munkaforma, képzés, tanulás, tanulási folyamat, tanulási idő.” „Képes a képzési követelmények, tanulási cél, tartalom közötti fogalmi és tartalom fejlesztési szempontok szerinti kapcsolódások, összefüggések, egymásra épülések értelmezésére a képzési/tanulási folyamat tervezése, ütemezése, tematika kidolgozása során.” „Ismeri a képzési cél elérését, követelmények teljesítését a tanulási folyamat szintjén biztosító feltételek, eszközök, módszerek, keretek, munkaformák hatását a tanulási, képzési folyamatra, helyét a képzési- és a tanulási folyamaton belül.”

Munkaerő-piaci elvárások Segít abban, hogy a munkaerőpiac szükségletei összhangba kerüljenek a képzési szolgáltatásokkal A munkakör ellátásához, a munkatevékenység elvégzéséhez szükséges követelmények meghatározása. A szakmai végzettséget megszerző felnőttel szemben támasztott elvárások meghatározása. A munkaadók tájékoztatása, akik szakmai végzettséggel rendelkező személyt keresnek. A képzés tanulási eredményeivel valóban a kapcsolódó munkakör feladatait tudja elvégezni a szakmai képzésen részt vett személy.

A munkaerő-piac elvárásai Kihívás Cél Elismertethetőség munkaerő szabad áramlása; munka világának változó elvárásai; a tanulással töltött idő változása; a tanulás módjainak átalakulása. Átláthatóság, rugalmasság Tanulási utak tervezhetősége Beszámíthatóság Témák olyan kihívásokra adott válaszok, amik minden országot érintenek és amikkel a munkaerő-piac és oktatás szereplői szembesülnek. 1) Egyre többen dolgoznak v. tanulnak máshol 2) Vállalatok versenyképessége függ… 3) Elvárás, hogy a munkavállalók képezzék magukat Közös értelmezési keret: képesítési keretrendszer Közös nyelv: tanulási eredmények

MKKR szintek 8 DLA, PhD 7 MA, MsC 6 felsőfokú képesítésre épülő szakképesítések, Ba, BsC 5 Szakképesítés, szakképesítések-ráépülés, felsőfokú szakképzettség (FOKSZ) 4 Középiskolai végbizonyítvány, részszakképesítések, szakképesítések, szakképesítések-ráépülések 3 10. osztályos bizonyítvány, részszakképesítések, szakképesítések 2 8. osztály ált. isk. részszakképesítések 1 6. osztály ált. isk.

Vendéglátás-turisztikai ágazat 7 MA: Turizmus-menedzsment 6 BA: Turisztika - vendéglátás 5 Turisztikai vállalkozó (SZPK) Turizmus-vendéglátás (turizmus/vendéglátás) FOKSZ 54 812 01 Idegenvezető 4 Kétszintű érettségi, 34 811 04 Szakács, 35 811 02 Vendéglátó üzletvezető 3 31 811 04 Vendéglátó eladó, Szállodai szobaasszony (SZPK) 2 21 811 01 Konyhai kisegítő Az MKKR azt is lehetővé teszi, hogy egy-egy ágazaton belül a megszerezhető képesítések helye egymáshoz képest láthatóvá váljon. A szintek visszahatnak a kialakításra.

Magyar Képesítési Keretrendszer Tudás Szintleíró kategóriák Képesség 8 7 6 5 4 3 2 1 Szintleíró jellemzők Szintleíró jellemzők Attitűd Szintleíró jellemzők Szintleíró jellemzők Autonómia és felelősség Szintleíró jellemzők Szintleíró jellemzők Szintleíró jellemzők Szintleíró jellemzők BA;Társadalmi felzárkózási tanácsadó Érettségi Idegenvezető Romák szociális segítője 8. osztályos bizonyítvány

MKKR szintek –tanulási eredmények 3-as szint példái: Romák szociális segítője 4-es szint példái: Játszótéri animátor és koordinátor 5-ös szint példái: Látássérült személyek kommunikációját támogató audio - narrátor 6-os szint példái: Társadalmi felzárkózási tanácsadó

Tudás az MKKR szinteken Példák 3. szint Ismeri az adott tanulmányi, műveltség- vagy szakterülethez tartozó alapvető tényeket, fogalmakat, folyamatokat Ismeri a szociális gondoskodás fogalmát, a szociális munkával kapcsolatos alapvető értékeket (emberi méltóság, tolerancia, egyenlőség, szolidaritás), és etikai szabályokat (hátrányos Megkülönböztetés tilalma, emberi méltóság tiszteletben tartása, titoktartás). 4. szint Adott műveltség- és szakterületen belül ismeri a tényeket, fogalmakat, érti a fontosabb folyamatokat és összefüggéseket Tisztában van a játszótéri animátor és koordinátor munkájának lépéseivel, folyamataival: a korcsoport(ok) figyelembe vételével a játék megtervezése, megszervezése, levezénylése, zárása, visszacsatolás. 5. szint Rendelkezik egy adott szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel Ismeri a látássérülés főbb típusait, kialakulásának okait, ezek főbb fizikai és Pszichés következményeit. 6. szint Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert. Ismeri az esélyegyenlőségi célcsoportok jellemzőit, a társadalmi különbségek legfőbb meghatározóit (gyermekjólét, oktatás-képzés, foglalkoztatás, egészségügy, lakhatás, diszkriminációs jelenségek)

Képesség az MKKR szinteken Példák 3. szint Összekapcsol ismereteket, tudássémákat, új sémákat alakít ki ismert kontextusban Munkája során képes olyan magatartást tanúsítani, amely tiszteletben tartja a romák és más, szegregált körülmények között élők emberi méltóságát, egyenlőségét. 4. szint Új információkat önállóan szerez meg, dolgoz fel és használ fel Képes a játszótéri játék megszervezésére, csoportokkal való együttműködésre, a játszótéri szervezési munkák elősegítésére. 5. szint Az adott szakma feladatait a szükséges módszerek és eszközök kiválasztásával, egyedi és komplex alkalmazásával tervezi és oldja meg. Képes az audio-narráció felhasználási területeinek és típusainak célcsoport specifikus megkülönböztetésére. 6.szint Rutin szakmai problémákat azonosít, az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret feltárja, megfogalmazza és megoldja (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával). Képes a hátrányos helyzetű célcsoportok problémáinak beazonosítására.

Attitűdök az MKKR szinteken Példák 3. szint Elkötelezett szakmája, érdeklődésének megfelelő szakterülete iránt Elfogadja és szem előtt tartja a szociális segítés etikai elveit, szabályait. 4. szint Elkötelezett a minőségi tanulás, vagy munkavégzés iránt Empátiával és érzékenységgel figyelembe veszi a játék során a szociális értékeket. 5. szint Nyitott az adott szakterület új eredményei, innovációi iránt, törekszik azok megismerésére, megértésére és alkalmazására. Nyitott a látássérült személyek önálló életvitelét akadályozó tényezők megismerésére, ezeket figyelembe veszi az audio-narrációs szolgáltatás tervezésekor és megvalósításakor. 6.szint Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz Nyitott és befogadó a különböző társadalmi csoportok problémáira és elősegíti a társadalmi felzárkózás és az esélyegyenlőség megvalósulását.

Autonómia és felelősségvállalás MKKR Autonómia és felelősségvállalás Példák 3. szint Összetett, de ismert feladathelyzetekben is önállóan, felelősségtudattal tevékenykedik Az elsődleges szükségletfelmérés, problémák azonosítása, információ nyújtás során, kompetencia határain belül önállóan végzi munkáját, amelyért felelősséget vállal. 4. szint Munkavégzésében, problémamegoldásában és tanulásában egyaránt önállóan jár el Másokkal együttműködve, felelősséggel és egyben önállóan végzi munkáját úgy, hogy a közösségi élményt helyezi előtérbe, felelősen bánik a rá bízott közösséggel a játéktevékenység során. 5. szint Felelősséget vállal saját és az általa vezetett szakmai csoport munkájáért, eredményeiért és kudarcaiért. Felelős a célcsoport specifikus szolgáltatás megvalósításáért oktatási, kulturális, sport és egyéb szabadidős szolgáltatások területén. 6. szint Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában. A társadalmi felzárkózásban érintett intézményekkel, szervezetekkel együttműködve hozza a döntéseket.

OKJ képzések modultartalma és tanulási eredmények kapcsolata Foglalkoztatás II. megnevezésű, 11499-12 Feladatprofil: Motivációs levelet és önéletrajzot készít Tulajdonságprofil: Szakmai kompetenciák: szakmai ismeretek: Álláskeresési módszerek szakmai készségek: Elemi szintű számítógép-használat Személyes kompetenciák: Önfejlesztés Társas kompetenciák: Kapcsolatteremtő készség Módszerkompetenciák: Információgyűjtés Tudás Képesség Attitűd Felelősségvállalás, autonómia Ismeri az Europass önéletrajz és a motivációs levél tartalmi és formai követelményeit. A tartami és formai követelményeknek megfelelő Europass önéletrajzot és motivációs levelet készít. Önismerete alapján törekszik kompetenciáinak reális megfogalmazására, erősségeinek hangsúlyozására. Önállóan készít Europass önéletrajzot és motivációs levelet úgy, hogy abban az adott állás szempontjából releváns információk szerepeljenek.

Tanulási eredmények kialakítása Feladatprofil Képesség Tulajdonságprofil: szakmai ismeretek: Tudás szakmai készségek: Személyes kompetenciák Attitűd, Autonómia, felelősségvállalás Társas kompetenciák: Képesség, Attitűd, Autonómia, felelősségvállalás Módszerkompetenciák: Képesség, Attitűd, Autonómia, felelősségvállalás

KKK (Képzési Kimeneti Követelmények) és a tanulási eredmények 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet a felsőoktatási szakképzések, az alap- és mesterképzések képzési és kimeneti követelményeiről, valamint a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosításáról Link: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1600018.EMM&timeshift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT

KKK átírása tanulási eredményekben GAZDASÁGINFORMATIKUS BA TUDÁS KÉPESSÉG ATTITŰD AUTONÓMIA, FELŐSSÉG-VÁLLALÁS Ismeri és érti az analízis, valószínűségszámítás, lineáris algebra, operációkutatás, statisztika, illetve a számítástudomány alapvető fogalmait és összefüggéseit, valamint az alkalmazási területekhez kapcsolódó rutinszerű problémák formális modelljeit. Képes adatbázisok menedzselésével kapcsolatos feladatok ellátására, egyszerű adatmigrációs feladatok megoldására. Nyitott az informatikával és alkalmazási területével kapcsolatos szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és befogadására. Feladatvégzéskor szakmai szempontok érvényesítése mellett önálló véleménye van az informatikai rendszerek gazdasági, társadalmi, és biztonsági hatásaival, vonzataival kapcsolatosan.

A leggyakoribb hibák Kategóriatévesztés A tanulási eredmények tartalmi kidolgozatlansága Több különböző tanulási eredmény egy mondatban történő megfogalmazása Nem tanulási eredményekben van megfogalmazva Nincs összhangban a munkaterület leírásával

Amire ügyeljünk A tanulási eredmények: Összhangban legyenek a képzésbe való bekapcsolódás feltételeivel, a szakmai végzettséggel legjellemzőbben ellátható munkatevékenységgel, a minimálisan meghatározott óraszámmal Konkrétak, mérhetőek, legyenek Konkrét, aktív, cselekvő igéket használjunk Határozzuk meg a témakört Specifikáló kontextusba helyezzük Világos, egyszerű, konkrét terminológiát használjunk A felelősség, autonómia szintje legyen meghatározva A minimálisan elvárt tudásszintet határozzuk meg

Bementi feltételek – tartalom - óraszám BEMENETI FELTÉTELEK TARTALOM ÓRASZÁM Alacsony iskolai végzettség Összetett tevékenységek elsajátítása Hosszabb időt igényel Érettségi végzettség (általános ismeretek) Speciális, összetett tevékenységek elsajátítása Speciális szakmai ismeret A bementi szakmára épülő tevékenységek Rövidebb időt igényel

Alacsony iskolai végzettség Összetett tevékenységek elsajátítása BEMENETI FELTÉTELEK TARTALOM ÓRASZÁM Alacsony iskolai végzettség Összetett tevékenységek elsajátítása Hosszabb időt igényel Romák szociális segítője befejezett tizedik évfolyam új, önálló tevékenység, munkaterületi feladat végezhető el 300-500 óra Speciális szakmai ismeret A bementi szakmára épülő tevékenységek Rövidebb időt igényel Társadalmi felzárkózási tanácsadó (Felsőfokú végzettség) 3 év társadalmi felzárkózási vagy esélyegyenlőségi vagy szociális területen szerzett gyakorlat vagy hátrányos helyzetűek oktatásában, felnőttképzésében szerzett gyakorlat egy adott tevékenység, munkaterületi feladat magasabb szinten gyakorolható 80 - 120 óra

Bementi követelmények következményei Élelmezésvezető SZPK alapján (szakiskolai középfokú végzettség) Szakmai végzettség: 54 11 01 Vendéglátásszervező-vendéglős, 35 811 02 Vendéglátó-üzletvezető, 34 811 04 Szakács, Vendéglátóipari ágazati szakmai érettségi végzettség 55 812 01 0010 55 02 Vendéglátó szakmenedzser vagy a végzettségeknek megfelelő jogelőd szakképesítések Gyakorlat: Vendéglátó üzletben vagy közétkeztetésben megszerzett 2 éves szakmai gyakorlat. 320 -440 óra Élelmezésvezető OKJ alapján érettségi végzettség 500 - 700 óra

SZPK követelményei A munkaerő-piaci igényeket jól tükrözi A szakmai végzettség egyértelmű mindenki számára Pontos, jól érthető tanulási eredmények (konkrétumok) Segítik a képzési program összeállítását A bementi feltételek és a képzés óraszáma összhangban van A javasolt MKKR szint és a kompetenciák összetettségének összhangja OKJ modul tartalma azonos a modul tanulási eredményeivel

Ide nekem az új képzéseket! marianna.kasza@gmail.com