Az uniós jog közvetlen alkalmazhatósága és közvetlen hatálya; az uniós jog és a magyar jog viszonya 2017. november 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
PSI projekt Javaslatok egy megfelelőbb implementációra.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
A nemzeti vámjogszabályok
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Hogyan érvényesül a repülésben az Európai Unió jogrendszere, különös tekintettel az EASA szerepére 2013.
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
Bevezetés.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Az uniós környezetvédelmi jog alkalmazása Január 11.
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A versenytörvény módosítása
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság
A különleges perek köre és a különleges szabályozás indokai
A bírósági végrehajtás I.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
4. Az Alkotmány.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
JOGTANI ALAPISMERETEK
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Polgári perjog előadás
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Kompetenciák 1. Joghatóság
ÁTLÁTHATÓ, HOZZÁFÉRHETŐ ÉS VERSENYKÉPES KÖZBESZERZÉS  BÍRÓSÁGI FELÜLVIZSGÁLAT MAGYARORSZÁGON Dr. Gyarmathy Judit november 14.
Nemzetközi magánjog II.
Nemzetközi magánjog II.
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Közbeszerzési Döntőbizottság
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Közbeszerzési Döntőbizottság
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Az EU jogrendszere őszi szemeszter Szegedi László NKE-ÁKK
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az uniós jog közvetlen alkalmazhatósága és közvetlen hatálya; az uniós jog és a magyar jog viszonya 2017. november 27.

I. Az uniós jog közvetlen hatálya magánszemélyek hivatkozhatnak uniós rendelkezésre nemzeti vagy uniós bíróság előtt bizonyos jogi aktusok esetén bizonyos feltételek között

I. Az uniós jog közvetlen hatálya Az uniós jog alapelve A Bíróság alakította ki Van Gend en Loos (1963): az európai jog nemcsak kötelezettségeket keletkeztet az uniós országok számára, hanem jogokat is alapít a magánszemélyek részére. A magánszemélyek így tehát élhetnek ezzel a jogukkal és az európai jogszabályokra közvetlenül hivatkozhatnak a nemzeti és az európai bíróságok előtt. Így tehát nem szükséges, hogy az uniós ország a vonatkozó európai jogszabályt átvegye a saját nemzeti jogrendszerébe. https://curia.europa.eu/arrets/TRA-DOC-HU-ARRET-C-0026-1962-200406974-05N00.html

Horizontális és vertikális közvetlen hatály magánszemélyek egymás közötti kapcsolataiban teljes közvetlen hatály horizontális magánszemélyek és tagállamok közötti kapcsolatban részleges közvetlen hatály vertikális

A közvetlen hatály alakulása az ítélkezési gyakorlatban Van Gend en Loos feltételei: a kötelezettségeknek pontosnak, világosnak, feltétel nélkülinek kell lenniük és sem nemzeti, sem európai kiegészítő intézkedést nem igényelhetnek Becker-ügy: nincs közvetlen hatály, ha az uniós országok mozgástérrel rendelkeznek az érintett rendelkezés végrehajtásával kapcsolatban   „[…] minden olyan esetben, amikor egy irányelv rendelkezései tartalmi szempontból feltétlenek és kellően pontosak, ezekre a rendelkezésekre hivatkozni lehet az előírt határidőn belül meghozott végrehajtási intézkedések hiányában minden olyan nemzeti rendelkezéssel szemben, ami nem felel meg az irányelv rendelkezéseinek, illetve amennyiben az irányelv rendelkezései olyan természetűek, hogy a magánszemélyek részére az állammal szemben érvényesíthető jogokat határoznak meg. […] Bár a hatodik irányelv kétségtelenül kisebb vagy nagyobb mérlegelési jogkört biztosít a tagállamoknak egyes rendelkezéseinek végrehajtását illetően, nem tagadható meg a magánszemélyektől az a jog, hogy az irányelv olyan rendelkezéseire hivatkozhassanak, amelyek tárgyuk miatt kiemelhetőek a többi rendelkezés közül, és önmagukban alkalmazhatók. Ez a minimális garancia, melynek kedvezményezettjei az irányelv végrehajtásának elmaradása miatt hátrányt szenvedő jogalanyok, a Szerződés 189. cikkének (3) bekezdése által a tagállamokra rótt kötelezettségek kötelező jellegéből fakad. E kötelezettséget teljesen megfosztaná hatékonyságától, ha a tagállamok mulasztásukkal semmissé tehetnék még azokat a joghatásokat is, amelyeket az irányelv egyes rendelkezései tartalmuknál fogva kiválthatnának.”

Közvetlen hatály és másodlagos jog Rendelet: EUMSZ 288. cikk: a rendeletek közvetlenül alkalmazandók az uniós országokban. Mindig teljes közvetlen hatállyal bírnak. Irányelv: a Bíróság ítélkezési gyakorlata alapján: az irányelvek is közvetlen hatállyal bírnak abban az esetben, ha feltétel nélküliek, megfelelően világosak és pontosak, és olyan szabályról van szó, mely nem kívánt külön végrehajtó belső jogszabályt (Van Duyn ügy). Az átültetésre meghatározott határidő lejártáig a tagállamok mérlegelési mozgásterükön belül cselekedhetnek, nincs közvetlen hatály. Az irányelv átültetésének, végrehajtásának elmaradása (vagy nem megfelelő átültetése, végrehajtása) azonban a tagállam részéről azzal a jogkövetkezménnyel jár, hogy lehetővé válik magánfelek részére a végre nem hajtott irányelv rendelkezéseinek felhívása. Ezzel a Bíróság utat nyit a magánfeleknek, hogy az irányelvek rendelkezéseit érvényesítsék a belső jogban a tagállamok jogsértése esetén. Szükséges az általános feltételek teljesülése, azaz a kérdéses irányelvi rendelkezés legyen világos és feltétel nélküli, másrészt az ilyen irányelvi rendelkezésekre igényt alapítani csak az állami szervekkel szemben lehet, a perben szembenálló magánfelekkel szemben nem (a horizontális hatály kizártsága).

Közvetlen hatály és másodlagos jog Határozat: akkor lehet közvetlen hatálya, ha címzettjeként valamely uniós országot jelöli meg. Ebben az esetben a Bíróság a határozatnak kizárólag a vertikális közvetlen hatályát ismeri el (a Hansa Fleisch ügyben 1992. november 10-én hozott ítélet). Grad-ügy: harmadik, nem címzett személyekre, magánfelekre származhatnak-e közvetlenül jogok és kötelezettségek, arra igény alapítható-e.  Nemzetközi megállapodások: a Bíróság alapvetően a kérdéses nemzetközi szerződés „szelleme, rendszere vagy szövege” alapján állapítja meg. Ebben az összefüggésben kell azt meghatározni, hogy a nemzetközi szerződésből az uniós jogrenden belül magánfelekre nézve kikényszeríthető jogok keletkeznek-e, azaz van-e a nemzetközi szerződésnek közvetlen hatálya. Amennyiben az Unióra kötelező nemzetközi szerződésnek az uniós jogrenden belül közvetlen hatálya van, akkor a tagállamoknak az ebből fakadó joghatásokat ugyancsak biztosítaniuk kell belső jogukban. Amennyiben közvetlenül nem hatályos az uniós jogrenden belül, akkor a tagállamok belső jogában sem az. A Demirel ügyben 1987. szeptember 30-én hozott ítéletben a Bíróság elismerte, hogy bizonyos nemzetközi megállapodásoknak a Van Gend en Loos ügyben hozott ítéletben meghatározott kritériumok alapján közvetlen hatálya van.

Közvetlen alkalmazhatóság EUMSZ 288. cikk Közvetlen hatály Mi a különbség? Közvetlen alkalmazhatóság

A két fogalom viszonya Közvetlen hatály: egy jogi rendelkezés, a konkrét tényállás függvényében, a jogalkalmazó szervek előtt kikényszeríthető, alanyi jogok és kötelezettségek forrása lehet. Közvetlen alkalmazhatóság: a norma kellően konkrét rendelkezéseket tartalmaz, és nem kíván további kihirdető, átültető, végrehajtó vagy bármilyen egyéb jogszabályt ahhoz, hogy belépjen a belső jogalkalmazásba, és ott a jogalkalmazó konkrét ügyekben alkalmazza.

Közvetlen alkalmazhatóság A Bíróság ítélkezési gyakorlata alapján (elsősorban a rendeletekkel kapcsolatban): a Hivatalos Lapban történő kihirdetés folytán lép hatályba, minden további jogalkotói közreműködés nélkül nem kíván külön végrehajtó jogszabályokat az alkalmazása a hatályok alá tartozókkal szemben független bármely, belső jogba való beiktatásra szolgáló jogszabálytól

hatály alkalmazhatóság Közvetlen/közvetett? közvetlen: egy jogvitában önálló alapként szolgálhat közvetett: az adott jogvitában alkalmazható jogszabályok irányában (és nem a tényállás irányában) fejt ki joghatást alkalmazhatóság közvetlen: más jogszabályok segítsége nélkül használható fel egy jogvita eldöntésénél közvetett: más jogszabály útján, vagy erejénél fogva válik alkalmazhatóvá a belső jogban

Az uniós jog elsőbbsége út a belső jogrendszerekbe egyes uniós normáknál közvetlen hatály alapelv hatékony érvényesülés 6/64. sz. Costa v. E.N.E.L. közjogi kollíziós szabály elsőbbség

Ítélkezési gyakorlat: a Costa-ügy A hagyományos nemzetközi szerződésektől eltérően az EGK-Szerződés saját jogrendszert hozott létre, amely a Szerződés hatálybalépésétől a tagállamok jogrendszerébe illeszkedik, és amely azok bíróságaira nézve kötelező. A közösségi jog rendelkezéseinek e beépítése valamennyi tagállam jogába, és általában a Szerződés szövege és szelleme szükségszerűen kizárja, hogy az államok az általuk viszonossági alapon elfogadott jogrendszerrel szemben utólagos, egyoldalú intézkedést érvényesítsenek, így ilyen intézkedés nem érvényesülhet e jogrendszer ellenében. Mindezekből az következik, hogy a Szerződésből eredő és ezáltal önálló jogforrásból származó joggal szemben – annak eredeti, sajátos természetéből adódóan – bírói úton nem érvényesíthető semmiféle nemzeti szabály anélkül, hogy e jog el ne veszítené közösségi jellegét, és anélkül, hogy ez magának a Közösségnek a jogi alapjait meg ne kérdőjelezné.

Ítélkezési gyakorlat: az Internationale Handels­gesellschaft ügy A német bíróság előtt egy uniós rendelet egy rendelkezését a német alaptörvényből folyó olyan elvek alapján támadták, mint a gazdasági vállalkozás és kereskedelem szabadsága, valamint az arányosság elve. A Bíróság a kérdés érdemi vizsgálata előtt megállapította: A nemzeti jog szabályaira vagy fogalmaira való hagyatkozás a Közösség intézményei által elfogadott intézkedések érvényességének megítélésekor hátrányos hatással járna a közösségi jog egységességére és hatékonyságára. Az ilyen intézkedések érvényességét csak a közösségi jog fényében lehet megítélni. Sőt a Szerződésből származó jogot, amely független jogforrás, jellegénél fogva nem bírálhatják felül a nemzeti jog szabályai, bármilyen formában is léteznek azok, anélkül, hogy azt megfosztanák közösségi jogi jellegétől, és anélkül, hogy magának a Közösségnek az intézményes jogalapját ne kérdőjeleznék meg. Ezért egy közösségi intézkedés érvényességét vagy tagállamon belüli hatályát nem érintik azok az indokok, amelyek szerint az adott intézkedés ellentétes az állam alkotmányában megfogalmazott alapjogokkal, vagy egy nemzeti alkotmányos berendezkedés elveivel.

A belső szabály mellőzése  Az uniós jog, és az uniós bíróságok, azonban nem foglalhatnak állást egy belső jogszabály érvényességének kérdésében. Ezt csak a tagállami jogrend szabályozhatja. Azonban ennek ellenére kellett találni egy eljárási műveletet, mellyel a közvetlen hatályú uniós jogi norma érvényesülése biztosítható konkrét ügyekben az ellentétes hazai jogszabállyal szemben. Ez a művelet az uniós joggal ellentétes belső szabály alkalmazásának mellőzése, az ilyen belső jogszabály „félretétele”. Felhasznált irodalom: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_548_EUjog/ch06.html 6. fejezet