A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Krúdy.
Pályaválasztás 2014/15.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
FELVÉTELI tájékoztató
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
Beiskolázási tájékoztató december
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek fejlesztése
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A szakképzés helyzete Magyarországon
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Felnőttoktatási tájékoztatója
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
1. 2 A gimnázium tanulmányi átlageredménye 4,27. A legjobb eredményű osztály átlaga: 4,41 A legalacsonyabb átlag: 3,6. Nyolc osztály teljesített a négyes.
Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium Érettségi eredmények május.
Új minőségfogalom a közoktatásban Környei László Budapest, augusztus 22..
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
Üdvözlöm a konferencia résztvevőit! Varga Erzsébet igazgatóhelyettes Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
OH. Az egyes vizsgázói rétegek átlageredményeinek összehasonlítása %-ban, középszinten VizsgatárgyÖsszesGimnázium Kecskeméti Református Gimnázium.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Kétszintű érettségi.
Felvételi a középfokú iskolákba
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Érettségi eredmények május
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Jelentkezés Érettségire jelentkezés határideje: február 15. Helye: Tiszakécskei Református Általános Iskola és Gimnázium.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Szakiskolai fejlesztési program
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Érettségi eredmények 2017.
magyar nyelv és irodalom
NÓGRÁD MEGYEI VÁCI MIHÁLY GIMNÁZIUM
Kétszintű érettségi 2018 május
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
TÁJÉKOZTATÓ Soproni Szakképzési Centrum
2018.május-június érettségi vizsga eredményei 2018.augusztus 31.
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Gimnáziumi statisztika
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2019/2020.
Előadás másolata:

A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények Környei László ügyvezető igazgató COMMITMENT Köznevelési Kht.

Összefoglaló megállapítás Szignifikáns előny a szakképesítéssel rendelkezők számára a munkaerőpiacon Pályakezdőknél a munkaadók a szakmunkások hiányát érzékelik leginkább A pályakezdők elhelyezkedési esélyei nem különböznek számottevően idősebb kollégáikétól

Még nehezebb a helyzet a roma munkakeresők esetében Szoros összefüggés állapítható meg az iskolai végzettség és a foglalkoztatottsági szint között: a 8 osztályos végzettséggel sem rendelkező férfiak alig 10 %-a dolgozik, az általános iskolai végzettséggel rendelkező romák 25 %-a, a szakmunkások 50 %-a, az érettségizettek 61,3 %-a dolgozik. Az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező anyák 4,2 %-a, a nyolc osztályt végzett anyák 13 %-a, a szakmunkás végzettségűek 49,4 %-a, az érettségizettek 38,7 %-a vállalt munkát. Havas – Kemény – Liskó : Szegregáció a cigány gyermekek oktatásában, Bp. OKI.

Lemorzsolódás középfokon A roma fiatalok kétharmada 16 éves koráig, négyötöde 18 éves koráig elvégzi az általános iskolát. Az általános iskolát megfelelő életkorban elvégzők több mint 85 %-a továbbtanul, a továbbtanulók kétharmada szakmunkásképző- és szakiskolába, s 19 %-a középiskolába lép tovább. A középfokú oktatásban a cigány tanulók 36 %-a morzsolódik le a 9. osztályban. A lemorzsolódás a 10. osztályban, 28,5 %. Liskó Ilona: Cigány tanulók a középfokú iskolákban, OKI. Bp,

Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban 6. szint 5. szint 4. szint 3. szint 2. szint 1. szint 1. szint alatt OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 2.5a, p.354.

OKM eredmények intézménytípusonként

Magyar nyelv és irodalom Az egyes vizsgázói rétegek átlageredményeinek összehasonlítása %-ban, középszinten 2006. – 2007. Vizsgatárgy Összes Gimnázium Szakközép Felnőttoktatás Tanulói jv. kívül Magyar nyelv és irodalom 55,17 56,64 65,27 66,80 50,28 51,30 45,71 47,17 43,46 42,06 Történelem 62,81 57,36 70,81 66,40 59,34 52,84 55,88 49,89 61,34 54,48 Matematika 54,93 44,00 64,44 54,66 52,17 39,58 41,14 30,73 54,78 38,36 Angol 52,38 61,94 60,67 71,61 47,56 54,58 44,09 49,50 52,96 Német 56,84 61,41 67,40 73,05 52,54 54,43 47,77 50,02 54,79 54,11 Fizika 60,81 56,81 76,36 70,34 54,52 49,38 47,79 45,20 67,56 62,68 Kémia 58,19 61,89 73,52 74,69 51,87 54,74 42,34 44,52 65,80 72,39 Biológia 66,75 57,03 74,25 65,57 64,56 53,78 64,08 54,29 72,64 66,18 Informatika 59,72 64,49 67,86 73,36 59,26 63,93 45,98 48,51 64,34 67,45

A hagyományos szakiskolai képzés változó funkciója Mesterképzés helyett harc a lemorzsolódás ellen! Az alapozó képzés szerepének gyökeres átalakítása: „új helyett újra!” Az elméleti és gyakorlati képzés sorrendiségének rugalmas kezelése A horizontális mozgás lehetőségeinek kitágítása Minimális cél, hogy lemorzsolódás esetén is képes legyen újrakezdeni.

Az iskola esélyteremtő szerepének új dimenziói Komplex közösségi élettér biztosítása A családdal való kapcsolat lehetőségének újszerű kihasználása – szülő gyerek együtt az iskolában A kollégium szerepének felértékelődése (Integrált szakképző központok) Életviteli kompetenciák fejlesztésének előtérbe helyezése Mobilitás mint túlélési stratégia

A „második esély” iskolái A dán szabadiskolák tapasztalatai alapján javasolható olyan fejlesztő iskola indítása, amelyekben a kortársaiktól több évvel elmaradó, eltérő magatartású gyermekek a hatályos tantervekben megfogalmazott tevékenységformáktól és követelményektől eltérő keretek között is tanulhassanak. A szakképzésben indokolt a 10 osztályos végzettséggel nem rendelkező tanulók számára lehetővé tenni a hiányzó műveltség pótlását a szakképző évfolyamokon és/vagy a felnőttoktatásban. Moduláris felépítésű szakképző programokat kell indítani a kisegítő iskolát végzett (nem fogyatékos) roma fiatalok teljes értékű szakképzésére. Ki kell dolgozni a felnőttek gimnáziumának új modelljét, amely figyelembe veszi a közoktatás 10 osztályosra nyújtását és az érettségibe kreditelemként beilleszti a szakképzettséget is. (Német, svájci, osztrák, angol modellek.)

Kerettantervi óraszámok Tantárgy Éves óraszámok évfolyamonként 9. 10. HIÁNY Magyar nyelv és irodalom 111 (148) 350 Idegen nyelv 207 Történelem 74 Matematika Összesen 971

Mennyi idő alatt pótolható? A 971 óra kb. 33 tanítási hét. Tehát elvileg egy tanítási év alatt pótolható! De: Alapkészségek erősítése – új ismeretek Idegen nyelv oktatás kérdőjeles – prioritás Gyakorlatorientált – műveltségorientált

Köszönöm megtisztelő Figyelmüket! Környei László ügyvezető